Apa itu Zikrullah


Apa itu zikrullah ?
ZIKRULLAH…bermakna SEBUT NAMA ALLAH..bagaimana caranya…setiap benda apa sekalipun mempunyai cara2nya dengan bimbingan wali mursyid..
Contoh : Sy berjumpa orang yang baru dikenali ? sy akan bertanya siapa nama kamu ? tentunya menjawab namanya…siapa nama bapanya..tentu skali dia menjawab…si fulan…siapa nama datuk kamu…? si fulan….lalu apabila sy bertanya anda siapakan tuhan kamu? tentunya anda menyebut : ALLAH !!
Penulis cuba membenarkan method ini pada pembentangan dibawah ini :
Dzikir dengan lafaz “Allah” merupakan dzikir yang sesungguhnya.
Allah Swt. berfirman :
” واذكر اسم ربك وتبتل إليه تبتيلا “
“Sebutlah nama Tuhanmu (Allah) dengan penuh ketekunan”.
Allah juga berfirman :
” قد أفلح من تزكى وذكر اسم ربه فصلى “
“Beruntunglah yang mensucikan hatinya dan menyebut nama Tuhannya (Allah) lalu berselawat kepada Rasul Saw.”.
Allah juga berfirman :
” قل الله ثم ذرهم في خوضهم يلعبون “
“Ucapkanlah “Allah” lalu biarkan mereka bermain-main dalam kesesatan”. Rasulullah Saw. bersabda: “Tidaklah kiamat tiba selama masih ada yang menyebut: “Allah… Allah…””.
Allah berfirman: “Hanya dengan dzikir, hati menjadi tenang”,
Allah juga berperintah: “Berdzikirlah sebanyak-banyaknya”. Apakah dzikir itu? Allah memberi persoalan dan jawapannya: “Bertanyalah kepada ahli dzikir”…
“Sebutlah nama Tuhanmu (Allah)”.
Apakah solat, baca Qur’an, tasbih, takbir, tahlil dan semua ibadah maupun amalan yang lain adalah dzikir? yang dapat menenangkan hati? yang harus dilakukan sebanyak-banyaknya sebagaimana perintah Allah? Jawabannya adalah: Tidak !
Memang semua ibadah, dan semua amalan termasuk kategori dzikir, dan mengandungi dzikir…
Namun semuanya mempunyai nama tersendiri… sebagaimana semua makanan mengandungi air namun tentu ada air yang mutlak[biasa/suci]… air teh pun merupakan air tapi beza dengan air yang mutlak…
Allah berfirman: “Makanlah dan minumlah” padahal setiap makanan sudah pasti mengandungi minuman (air) tapi Allah menyuruh minum sebab ada air mutlak yang harus selalu dikonsumsi sebab amat diperlukan.
Begitu pula dengan dzikir, semua ibadah mengandungi dzikir, namun ada yang disebut dengan dzikir mutlak… semua ibadah (dzikir) harus dikerjakan, namun jangan lupa dzikir yang mutlak (yang hakiki)… yang satu-satunya dapat menenangkan hati… yang harus dikerjakan sebanyak-banyaknya… Dzikir adalah ibadah independent, berbeza dengan ibadah-ibadah yang lain !!
Apakah membaca al-Qur’an adalah dzikir? Allah berfirman :
” فاقرؤوا ما تيسر من القرآن “
“Bacalah al-Qur’an secukupnya saja… sekadar saja” sementara Allah juga berfirman:
” اذكروا الله ذكرا كثيرا “
“Berdzikirlah sebanyak-banyaknya”. Jika dzikir adalah membaca Qur’an, lalu bagaimana dengan dua ayat di atas? yang pertama menyuruh secukupnya saja (jangan banyak-banyak/sederhana)… yang kedua menyuruh sebanyak-banyaknya !!!
Allah berfirman :
” إنما المؤمنون الذين إذا ذكر الله وجلت قلوبهم وإذا تليت عليهم آياته زادتهم إيمانا “
“Orang-orang mukmin adalah yang hati mereka gemetar dengan dzikir dan iman mereka bertambah dengan bacaan Qur’an” maka zikir beza dengan membaca al-Qur’an.
Jika seseorang mengatakan :
زيد ذو مال
[Si Zaid mempunyai harta] Si Zaid mempunyai duit. Apakah si Zaid adalah duit?Tentu tidak.
Allah berfirman :
” والقرآن ذي الذكر “
“Demi al-Qur’an yang mempunyai (mengandung) dzikir” Apakah al-Qur’an adalah dzikir?
Apakah solat dan zakat adalah dzikir? Allah berfirman :
” رجال لا تلهيهم تجارة ولا بيع عن ذكر الله وإقام الصلاة وإيتاء الزكاة “
“Orang-orang yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan jual beli dari dzikir, solat, dan zakat” Jika dzikir adalah solat atau zakat, tidaklah perlu disebut (berulang) dalam ayat tersebut… cukup dengan menyebut dzikir saja !!
Allah juga berfirman :
” فإذا قضيتم الصلاة فاذكروا الله “
“Apabila kamu telah menunaikan solat, maka berdzikirlah” Bererti dzikir beza dengan solat.
Perlu diingatkan ada perbezaan juga bila disebutkan menunaikan dengan mendirikankan solat.
Allah juga berfirman :
” اذكروا الله قياما وقعودا وعلى جنوبكم فإذا اطمأننتم فأقيموا الصلاة “
“Berdzikirlah secara berdiri, duduk dan berbaring, kalau sudah tenang maka dirikanlah solat” Sekali lagi menunjukkan bahawa solat bukanlah dzikir… solat berbeza dengan dzikir !!
Allah juga berfirman :
” فإذا قضيت الصلاة فانتشروا في الأرض وابتغوا من فضل الله واذكروا الله “
“Apabila solat telah dilakukan, maka bertebaranlah di muka bumi dan carilah kurniaan Allah, lalu berdzikirlah”
Apakah ibadah haji adalah dzikir? Allah berfirman :
” فإذا قضيتم مناسككم فاذكروا الله “
“Apabila kamu telah melakukan ibadah hajimu maka berdzikirlah” Berarti ibadah dzikir berbeza dengan ibadah haji !!
Apakah tasbih (Subhanallah) adalah dzikir? Allah berfirman :
” واذكر ربك كثيرا وسبح بالعشي والإبكار “
“Berdzikirlah sebanyak-banyaknya dan bertasbihlah pagi dan petang” Bererti tasbih berbeza dengan dzikir !!
Apakah istighfar adalah dzikir? Allah berfirman :
” والذين إذا فعلوا فاحشة أو ظلموا أنفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم “
“Dan orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera berdzikir, lalu beristighfar” Bererti istighfar pun beza dengan dzikir !!
Solat adalah solat… zakat adalah zakat… semua ibadah mempunyai namanya yang tersendiri…
Istighfar adalah Astaghfirullah…
Tasbih adalah Subhanallah…
Hauqalah adalah La hawla wala quwwata illa billah…
Takbir adalah Allahu akbar…
Ta’awwudz atau isti’adzah adalah A’udzu billah…
Hamdalah atau tahmid adalah Alhamdulillah…
Tahlil adalah la ilaha illallah… semua punya namanya yang tersendiri… dan semua mangandungi dzikir… sebagaimana semua makanan mengandungi minuman (air)…
Mengandungi air ? Bukankan dalam nasi yg kita masak mengandungi air..bukankah dlm kek juga mengandungi air…bukahkah dalam pisang atau buah epal mengandungi air?…lalu apakah…dan apakah…
Lalu apakah dzikir itu ?? yang mutlak? yang betulnya? yang hakiki? yang satu-satunya dapat menenangkan hati? Dzikir adalah “Allah”… mengucap / menyebut / melafazkan nama “Allah” sebanyak-banyaknya sebagaimana firmannya:“Dzikran katsira”.[sebutlah sebanyak2nya] dimana jua berada..!!
Teh, kopi, susu dan lain-lain adalah air, namun beza dengan air yang mutlak (air jernih)… semua baik, tapi air putih/biasa yang jernih lebih diperlukan.
Semua ibadah adalah dzikir dan mengandung dzikir… dan semuanya baik… tapi ada dzikir mutlak yang juga sangat diperlukan.
Bukankan air itu amat2 diperlukan oleh tubuh manusia !!!
Lalu bagaimana denga Asma’ Husna? Apakah ya Rahman, ya Rahim, ya Quddus dan seterusnya adalah dzikir? Allah berfirman :
” ولله الأسماء الحسنى فادعوه بها “
“Allah mempunyai Asma’ Husna, berdo’alah dengan Asma’ Husna itu” ini bermakna bukan dzikir, akan tetapi ia adalah do’a !! Dan lebih tepat lagi ayat di atas diertikan dengan: Panggillah Allah dengan Asma’ Husna-Nya.
Kesimpulannya adalah: Berdzikir dengan mengucap / menyebut / melafazkan nama “Allah” sebanyak-banyaknya adalah bukan hanya boleh, tapi WAJIB kerana merupakan satu perintah langsung dari Allah Swt. sebagai sarana terpenting menuju dzikir qolbu[zikir hati yg secara automatik] dan ketenangan jiwa.
Hanya saja harus melalui izin dan bimbingan seorang syeikh (wali mursyid) kerana Allah berfirman: “Fas’alu ahladzdzikri”…[maka bertanyalah pada ahli zikir]..Bukankah apa2 bidang ada pakarnya !!! kalau sakit kita jumpa doktor…kalau rosak kita akan pergi ke pakar engineer dsb…!! lalu bagaimana utk mengetahu ttg zikir..bagaimana kaedah dan caranya ???
Orang yang tidak berdzikir disebut Ghafil (lalai), walau ia rajin solat, baca Qur’an dan puasa… sebab ia kehilangan satu pekerjaan yang sangat urgent iaitu dzikir… Allah berkali-kali mengulang: “Berdzikirlah sebanyak-banyaknya”… dalam al-Qur’an pun setiap perintah untuk suatu ibadah, pasti diselangi dengan perintah untuk berdzikir… sebagaimana yang tertera di atas…
“Setelah solat, berdzikirlah”… “Setelah haji, berdzikirlah”… dan seterusnya… ertinya: Apapun ibadah yang dilakukan, jangan sampai lupa dzikir !! dzikir lebih penting !! dzikir adalah kunci segalanya !! harus dilakukan sebanyak-banyaknya !! kalau dilihat yang lain tidak ada perintah untuk sebanyak-banyaknya !!
Untuk diketahui bahwasanya ibadah yang pertama kali diwajibkan dalam islam setelah mengucap dua kalimat syahadat [LA ILA HA ILLA ALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH] adalah: Dzikir… dalilnya firman Allah :
” واذكر اسم ربك وتبتل إليه تبتيلا “
Ayat di atas turun jauh sebelum diwajibkannya solat, puasa, zakat, haji dan ibadah-ibadah lain. Lalu mengapa dzikir tidak termasuk rukun islam padahal ia sangat penting? Sebenarnya sudah masuk (tersirat) dalam rukun pertama… Asyhadu alla ilaha illallah (dzikir)… Wa asyhadu anna Sayyidana Muhammadan Rasulullah (selawat).
Kerana apa ?diwajib kan disitu adalah fael amr…Wahai orang2 beriman….sebutlah nama ALLAH…wahai orang2 beriman berselawatlah…
Allah berfirman :
” قد أفلح من تزكى وذكر اسم ربه فصلى “
“Beruntunglah yang mengucapkan dua kalimat syahadat… lalu berdzikir dan berselawat”.
” يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما “
Satu pertanyaan terakhir: Bila dzikir itu adalah mengucap nama “Allah” lalu bagaimana dengan hadis :
” أفضل الذكر لا إله إلا الله “
“Sebaik-baik dzikir adalah La ilaha illallah” ?? Jawapannya adalah: Hadis tersebut telah dinasakh dengan ayat :
” إليه يصعد الكلم الطيب “
Kemudian Rasul pun bersabda :
” أفضل ما قلته أنا والنبيون من قبلي لا إله إلا الله “
Sehingga La ilaha illallah yang mulanya sebagai Afdlaludzdzikr (sebaik-baik dzikir) berubah menjadi Afdlalul-Qaul (sebaik-baik perkataan). Rasul tidak mengatakan: Afdlalu ma dzakartu bihi [sebaik2 apa yg disebutkan dengannya]… akan tetapi “Afdlalu ma qultuhu”.[sebaik2 apa yg dikatakannya].


Sumber: abnaa; as-syeikh

Delegasi Ilmiah dan Ruhiyyah Sufi Mesir di Malaysia
















































Delegasi Ilmiah dan Ruhiyyah Sufi Mesir Di Malaysia

Zaman kegemilangan Kurun ke-18 dan ke-19 merupakan suatu jalinan jaringan sunni antara Alam Melayu dan Timur Tengah dalam tradisi sunni khususnya Institusi al-Haramayn (Makkah al-Mukarramah). Menjelang kurun ke-20 dan alaf ke-21 ianya telah berpindah dari Mekah ke Mesir khususnya al-Azhar dan Institusi Tareqat Sufi sebagi warisan Sunni Ahli Sunnah Wal Jamaah. Iaitu dalam penghayatan dan pengkaderan keilmuan Sunni dan dakwah dalam konteks rehlah ilmiah dan Ruhiyyah.

Alam Melayu telah melahirkan ulamak sufi tersohor antaranya Tuan Tabal, Tokku Paloh, Tok Pulau Manis, Tok Selehor, Tok Jelapang, Tok Bachok, Tok Kemuning, Syeikh Wan Sulaiman, Syeikh Daud al-Fathani, Syeikh Ahmad al-Fathani, Syeikh Said Linggi, Syeikh Abdullah Fahim, Syeikh Ahmad Arsyad al-Banjari, Syeikh Abdul Samad al-Palembani, Wali Songo, Tok Kenali, Tok Wan Ali Kutan dan ramai lagi. Leluhur ini kembali melanda ke Tanah Melayu dimana alaf ke-21 merupakan kebangkitan Sufi dengan kembalinya para penuntut Malaysia dari Mesir dengan khazanah yang berharga tersebut.

Sebagaimana Firman Allah dalam Ayat surah at-Taubah: 122 yang bermaksud : (maka akan ada suatu golongan akan keluar bagi mendalami ilmu agama dan akan kembali kepada masyarakatnya bagi meyampaikan (ilmu agama) mudah-mudahan mereka beroleh manfaat peringatan.
Para penuntut Malaysia telah mengambil kesempatan menadah ilmu di Mesir bersama masyayikh dan ulama samaada secara formal dan tidak formal iaitu dengan talaqi, kuliah, dars, membeli kitab dan membacanya serta mengambil ijazah dan sanad ilmu yang merupakan kesinambungan salsilah dan rantaian guru. Dan juga dalam pengamalan zikir dan wirid tareqat yang berkesinambungan salsilah sampai kepada Rasulullah SAW. Yang merupakan suatu tradisi Sunni agar terus mendapat berkat dan rahmat terhadap para penuntutnya.

Mesir merupakan ardu kinanah (bumi barakah) iaitu bumi para anbiyaa’, para ahli bait, para sahabat dan para auliyaa’. Mesir yang merupakan pusat Institusi Tariqat Sufi yang muktabar (Majlis A’la Turuq Sufiah) dengan dibarisi para ulama dan ahli bait yang ulung dan berwibawa. Mutiara berharga khazanah ’ardu kinanah’ telah berjaya diambil oleh penuntut Malaysia di sana dan membawanya kembali ke tanahair.

Kesempatan dan peluang ini digunakan oleh para penuntut Malaysia dalam mendalami ulumuddin dan mengambil baiah ijazah Tareqat. Mereka membawa pulang bagi tanggungjawab dakwah untuk disebarkan kepada masyarakat di Malaysia yang tercinta. Iaitu dalam konteks dakwah ilmiah dan ruhiyyah.

Antara Tariqat Sufi muktabar (di bawah naungan Majlis A’la Turuq Sufiah) yang dibawa pulang ialah :
Tariqat al-Ahmadiah (dinisbahkan kepada Syeikh Ahmad bin Idris) yang kini dipimpini oleh Syeikh Abdul Ghani bin Syeikh Solah al-Ja’fari).
Tariqat al-Dusuqiah al-Muhammadiah (dinisbahkan kepada Syeikh Ibrahim ad-Dusuqi) yang kini dipimpini oleh (Anggota Tertinggi Majlis Sufi).
Tariqat al-Khalwatiah (dinisbahkan kepada Syeikh Mohamad al-Khalwati yang kini dipimpini oleh Rektor Universiti al-Azhar Prof Syeikh Ahmad Tayyib.
Tariqat al-Naqsyabandiah (dinisbahkan kepada Syeikh Bahauddin al-Naqsyabandi yang kini dipimpini oleh Timbalan Rektor Universiti al-Azhar Prof Syeikh Judah Abu Yazid al-Mahdi.
Tariqat as-Syaziliah (dinisbahkan kepada Syeikh Abu al-Hassan as-Syazili yang kini dipimpini oleh Syeikh Mahmud al-Khatib dan Prof Syeikh Isomuddin Mohamad Zaki (Anggota Tertinggi Majlis Sufi).

Malaysia menjadi tumpuan delegasi ilmiah dan ruhiyyah para ulama dan masyayikh Mesir. Alaf ke-21 menampilkan kedatangan mereka tersebut samaada dalam seminar, muktamar, rehlah, ijtima’ dan multaqa.

Antaranya Syeikh Hassan as-Syinawi (Ulama al-Azhar dan Mantan Ketua Majlis Sufi) delegasi ke Malaysia iaitu sempena Seminar Sufi Kebangsaan 2002 dan 2004 di Seremban Negeri Sembilan anjuran Jabatan Mufti, Multaqa Ulama Sedunia 2003 anjuran YADIM di Putrajaya dan Majlis Maulid Nabawi tahun 2007 di Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur dan tahun 2008 di Masjid Putra, Putrajaya.

Sempena Seminar Sufi Kebangsaan di Negeri Sembilan 2004 turut dihadiri Timbalan Rektor Universiti al-Azhar dan Syeikh Tariqat al-Naqsyabandiah Prof Syeikh Judah al-Mahdi dan Prof Syeikh Mohamad Mahmud al-Hashimi (Syeikh Tariqat al-Hashimiah al-Khalwatiah dan Ulama al-Azhar as-Syarif).

Prof Syeikh Ahmad Omar Hashim (Mantan Rektor Universiti al-Azhar, Anggota Akademi Penyelidikan al-Azhar dan khalifah Tariqat al-Khalwatiah juga pernah datang sempena Seminar Sufi Kebangsaan dan maulid Nabawi di Masjid Wilayah Persekutuan dan di Masjid Putra bersama-sama Syeikh Hassan as-Syinawi.

Sempena Ijtima’ Ulama Pondok Senusantara ke-2 di Yayasan al-Jenderami tahun 2007 turut dihadiri oleh Prof Syeikh Isomuddin Zaki (Syeikh Tariqat as-Syaziliah, ketua majalah al-Moslem dan Anggota Tertinggi Majlis Sufi.

Syeikh Abdul Ghani al-Ja’fari (Syeikh Tariqat al-Ahmadiah) juga pernah datang diatas jemputan Mufti Negeri Sembilan dan Yayasan Sofa. Yayasan sofa mencatat kejayaan dengan persetujuan al-Azhar membina kampus cawangannya yang pertama di luar negara. Iaitu sebagaimana al-Azhar merupakan kiblat institusi Sunni yang terulung di alam hari ini.

Tahun 2008 Multaqa Alumni al-Azhar Sedunia yang julung diadakan di luar Mesir iaitu di Kuala Lumpur Malaysia turut dihadiri para ulama al-Azhar dan Rektor Universiti al-Azhar Prof Syeikh Ahmad Tayyib (Khalifah Tariqat al-Khalwatiah) termasuk masayikh sufi kalangan al-Azhar.

Mufti Agong Mesir Prof Syeikh Ali Jumaat (Khalifah Tariqat as-Syaziliah ) pernah hadir sempena persidangan Akademi Fiqh Sedunia 2007 di Putrajaya dan di persidangan yang lain yang diadakan di Kuala Lumpur.
Tahun 2009, kehadiran masyayikh sufi dari Iraq, Syria, Yaman, Mekah dan Mesir ke Malaysia. sempena Majlis Maulid Rasul di Masjid Negara pada bulan April antaranya Mufti Mesir/Khalifah Tariqat as-Syaziliah Syeikh Ali Jumaat dan Mantan Rektor Universiti al-Azhar Prof Dr Ahmad Omar Hashim (Khalifah Tariqat al-Hashimiah dan Anggota Akademi Penyelidikan al-Azhar).

Sememangnya hubungan Sufi Mesir dengan Malaysia begitu jelas samaada secara ilmiah dan amalan ruhiyyah melalui amalan tariqat. Hubungan yang berterusan berdasarkan keilmuan, pengajian, hubungan kerohaniaan dan ziarah ilmiah serta delegasi rasmi sentiasa berterusan dari masa ke semasa. Suatu petanda kearah kebangkitan kerohaniaan dan keilmuan yang berpaksi kepada warisan Sunni Ahli Sunnah wal Jamaah. Jaringan Ulama dan masyayikh Mesir dengan muridnya di Malaysia merupakan suatu rahmat kepada negara ini dalam sumbangan menjana modal insan dan insan Rabbani. Kerana Mesir mempunyai institusi agama yang muktabar dan terulung di alam hari ini iaitu al-Azhar, Majlis Sufi A’la, Dar al-Ifta dan Majlis A’ la Syuun al-Islamiah. Dalam konteks ulamanya yang berwibawa dan terulung dalam dunia aliran Sunni.

Majlis A’la Sufi Mesir juga sedang mengerakkan kepada penyatuan kearah Majlis A’la Sufi al-Alami (Majlis Tariqat Sufi Sedunia) dengan dibaris ulama muktabar agar umat Islam dapat merujuk hal ehwal agama kepada ahlinya (pakar). Khususnya berkaitan kerohaniaan Islam dan roh Islam yang hakiki.. Yang akan berpusat di Darasah, Kaherah (dilingkaran Institusi Islam iaitu Jami’ al-Azhar, Universiti al-Azhar, Akademi Penyelidikan Islam al-Azhar, Maktabah al-Azhar , Masyikhah al-Azhar, Dar al-Ifta, Niqabah as-Saada al-Ashraf, Dar ad-Dusuqi al-Muhammadi, Dar al-Ahmadi al-Jafari, Markaz as-Syabrawiah dan Asyirah al-Muhammadiah).

Maulidur Rasul: Suatu Manifestasi Mahabbah Terhadap Rasulullah SAW





















Maulidur Rasul: Suatu Manifestasi Mahabbah Rasulullah SAW

Tanggal 12 Rabiulawaal hari Isnin tahun gajah lahirnya insan teragung yang merupakan pembawa rahmat kepada semua alam. Sebagaimana maksud firman Allah taala: (Dan tidaklah daku diutuskan melainkan sebagai membawa rahmat kepada semua alam). Dan tanggal 12 Rabiulawaal hari Isnin dalam usia 63 tahun juga merupakan hari wafatnya baginda Sidna Nabi SAW. Justeru sebagai tanda kesyukuran dan kecintaaan kepada Sidna Nabi SAW sambutan maulidur Rasul menjadi suatu manifestasi mahabbah kepada Rasulullah SAW sebagaimana Rasulullah SAW melahirkan rasa syukur pada hari jadinya dengan berpuasa sunat Isnin dan membuat akikah bagi dirinya.

Firman Allah Taala dalam surah Yunus:58 (Katakanlah dengan kelebihan Allah dan Rahmatnya maka dengan demikian itu bergembiralah).

Rasulullah SAW, para anbiyaa’ dan begitu juga para auliyaa tidak mati begitu saja tetapi mereka wafat(intiqal) iaitu berpindah dari alam dunia kepada alam akhirat. Bahkan mereka yang menolak Maulidur Rasul berhujah hari lahir dan mati Nabi pada tarikh yang sama justeru tidak boleh bergembira bahkan sepatutnya berkabung. Demikian jahilnya mengenai insan Rahmat lilalamin dan sebagaimana firman Allah taala (Jangan kamu katakan kepada sesiapa yang mati di jalan Allah Taala mati begitu sahaja bahkan mereka tersebut hidup di sisi Allah .....). Sambutan Maulid sebagai tanda kecintaaan dan kesyukuran sempena keputeraanya SAW.Sebagaimana Rasulullah SAW meyatakan kesyukuran pada hari keputeraanya dengan berpuasa sunat hari Isnin dan Imam as-Suyuti meriwayatkan bahawa setelah Rasulullah SAW menerima kenabian Baginda telah melakukan akikah bagi dirinya sendiri.

Tempat lahirnya Rasululah SAW disembunyikan daripada pengetahuan umat Islam bahkan mereka ingin robohkannya namun sehingga kini masih belum berjaya (dinamakan tempat tersebut maktabah Makkah al-Mukarramah berdekatan dengan Bab as-Salam) dengan alasan boleh membawa syirik dan khurafat, alangkah jahilnya jika dahulu Iblis dan kuncunya begitu takut dan marahnya dengan lahirnya Rasulullah SAW tetapi hari ini diwarisi kuncunya kalangan umat Islam sendiri yang berpegang kepada ajaran Wahabi atau pengikut ajaran Muhammad bin Wahab !.

Justeru disisi Ulama Solihin sambutan Maulidur Rasulul merupakan tuntutan agama dan sebagai tanda kasih kepada Rasulullah SAW dan menajadi pegangan disisi ahli sunnah waljamaah. Bulan ini juga dikenali bulan sirah dan Yaum as-Sirah, Syahr al-Anwar bahkan di sesetengan Negara dan tempat memanifestasikan sambutan Maulidur Rasul sepanjang bulan seperti di Syria dan Yaman.

Menyingkap sejarah sambutan Maulidur Rasul ialah oleh Rasulullah SAW sendiri dan secara rasmi oleh Raja Muzafaruddin (549-630H) (adik ipar kepada Sultan Solahuddin al-Ayubi) yang merupakan pemerintah Irbil, Iraq. Iaitu kesedaran beliau bagi membangkitkan semangat jihad dan mahabbah Rasulullah SAW kalangan rakyatnya. Beliau memperuntukan belanja bagi mengadakan jamuan makan dan persiapan sambutan dengan dana bantuan yang banyak. Dengan itu beliau berjaya membangkitkan semangat juang dan cintakan nabi kalangan rakyatnya. Dan orang pertama mempraktikkan berdiri ketika berselawat beramai-ramai ialah Imam as-Subki iaitu Abu Nasr Abdul Wahab Ali bin Abdul Kafi (727-771H) seorang kadi dan Syeikh al-Islam Hadis dan tafsir pada zamannya.

Berselawat secara beramai terlebih afdalnya sebagaimana solat berjemaah. Sesungguhnya dua majlis yang begitu dimuliakan para malaikat ialah majlis zikir dan majlis ilmu. Di Alam Melayu sambutan Maulidur Rasul diwarisi daripada pendakwah Sufi dari Hadraulmaut, Yaman iaitu dengan bacaaan berzanji, burdah, qasidah, marhaban, selawat beramai dan secara individu, jamuan makan kenduri, membaca Sirah Rasulullah SAW dan perarakan maukib.

Mahabbah memberi pengertian kasih sayang dan kecintaan. Iaitu kecenderungan dan keasyikan hati kepada sesuatu yang berpusat di hati. Alamat yang menyatakan sesorang itu mempunyai mahabbah ialah ianya sentiasa mengingat dan mungkin sentiasa menyebut sesuatu atau orang yang dikasihinya.

Mahabbah Rasulullah merupakan tuntutan agama dan merupakan prasyarat dalam memahami dan menghayati kalimah syahadah. Kasih kepada Rasulullah merupakan intipati sebagai seorang Muslim kerana tanpa mahabbah terhadap Rasulullah SAW tiada guna ibadatnya dan kurang sekali kerana agamanya tiada hadam atau mengecapi hakikat ad-Din. Inilah intisari kepada syahadah. Dalam konteks mahabbah kepada Rasulullah SAW ialah sentiasa mengingatinya dengan berselawat dan mengikuti ajarannya. Bahkan mahabbah terhadap Rasulullah merupakan yang paling utama berbanding orang lain sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: (Tidak sempurna iman seseorang itu sehingga ianya kasih kepadaku lebih dari ianya mengasihi terhadap dirinya, keluarganya dan manusia lain)

Dan Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Sesiapa kasihkan daku maka sesungguhnya dia kasihkan Allah dan sesiapa mentaati daku maka sesungguhnya dia mentaati Allah.

Dan firman Alllah Taala yang bermaksud: (Nabi SAW terlebih utama disisi orang mukmin daripada mereka sendiri).

Baginda Rasululllah SAW merupakan makhluk terbaik dan paling mulia yang dijadikan sebagai utusan Allah, Sayyidil al-awalin wal akhirin. Khatam al-Anbiyaa’, pembawa rahmat, ikutan terbaik dan insan kamil serta pemberi syafaat. Amat menghairankan sekiranya seseorang tiada mahabbah dan menganggap Rasulullah adalah insan biasa sesungguhnya orang tersebut tiada adab dan tiada faham agama dengan sebenarnya.

Apabila seseorang mempunyai mahabbah secara automatik ianya kasihkan Allah Taala jua.

Firman Allah Taala yang bermaksud ( Katakanlah sekiranya kamu kasihkan Allah maka ikutlah orang yang dikasihi Allah)

Dan firman Allah Taala yang bermaksud (Sesungguhnya diri Rasulullah merupakan ikutan (qudwah) terbaik.)

Seseorang yang mencapai mahabbah sudah pasti juga akan dipacu untuk kasihkan ahli bait, para sahabat, para solihin, para auliya’ para ulama dan sesama manusia dan juga terhadap makhluk lain.

Bagi mencapai mahabbah terhadap Rasulullah tidak dapat tidak ialah dengan berbanyak selawat. Kerana selawat merupakan perkara sunnah dan dikategorikan sunnah darjat pertama yang menjadi wasilah bagi seseorang muslim yang ingin menyucikan hati dari kekotoran maknawi. Dengan hati bersih suci akan memacu kehadrat ketuhanan serta bagi mencapai makam hamba dan mukmin sejati. Selawat merupakan pintu untuk sampai ke Hadrat Rasulullah SAW, pintu rahmat, berkat dan syafaatnya.

Hadis Qudsi:
(….. dan sentiasalah hambaku mendampingiku dengan mengerjakan amalan sunat sehingga daku kasihkannya…)

inilah rahsia untuk mencapai makam tersebut.

Sabda Rasulullah SAW: ( Sesiapa yang berselawat kepada ku sekali Allah Taala akan memberikannya ganjaran sepuluh kali ganda, sesiapa yang berselawat kepadaku sepuluh kali Allah taala akan memberi ganjarannya seratus kali dan sesiapa yang berselawat kepadaku seribu kali nescaya akan dijauhinya sentuhan api neraka).

Barakallah begitu mulianya mereka yang berselawat dan mahabah Baginda Rasulullah SAW. Disisi para ulama solihin berselawat menjadi tuntutan fardu ain. Bahkan menjadi fardu Ain bagi insan muslim agar mempunyai mahabbah serta merupakan wasilah kepada mahabbah Ilahi keranan tanpa mahabbah Rasulullah tiadalah gunanya seseorang itu di muka bumi ini.

Wassalam.