ASPIRASI / INSPIRASI

Ilmu Massa, Turath, Sejarah. Analisa Kajian Budaya Pemikir. Peradaban Insani Kalbu Akal Mencerah. Hakikat Amal Zikir Dan Fikir. Ilmu, Amal, Hikmah Menjana Pencerahan. Ulul-Albab Rausyanfikir Irfan Bistari. Tautan Mahabbah Mursyid Bimbingan. Alam Melayu Alam Islami Tamadun Melayu Peradaban Islami. Rihlah Ilmiah Menjana Pencerahan Pemikiran, Kefahaman & Ketamadunan (Ilmu,Amal,Hikmah & Mahabbah) - Inspirasi: Rizhan el-Rodi

Nostalgia Musim Bah





Nostalgia Musim Bah

Sejak 2, 3 hari lalu hujan turun tidak berhenti, sambil mengirup teh ‘o’ panas, saya mula berceritakan pengalaman dan kenangan lama yang masih segar dalam ingatan iaitu pengalaman bekerja di musim bah.

Disember setiap tahun dikatakan bah melanda dan ianya bagaikan acara tahunan yang ditunggu-tunggu terutamanya golongan kanak-kanak dan belia. Bagaikan pesta air untuk bermain air bah , berperahu dan berpelampung ‘tiub kereta’ .

Suatu tahun 90 an, Saat ditunggu tiba bagaikan teruja dan menggembirakan sehingga tidur kurang lena kerana ingin melihat air bah, perkembangan kenaikan air sungai diikuti. Kebiasaanya air bah melimpah di awal pagi dimana di saat bangun subuh air bah sudah melimpah sekeliling rumah.

Di tahun itu juga buat pertama kali saya bekerja sebagai pembantu pembawa perahu, pengayuh perahu dan berkaitanya. Dimana pangkalan perahu di musim banjir untuk ke ‘seberang’ berpusat dekat dengan rumah .

Hari pertama banjir penulis mula bertemu kawan-kawan untuk perancangan meronda kawasan dilanda banjir dengan perahu serta untuk bermain air bah di Pangkalan Paun. Bersama tiup pelampung kami berperahu dengan mengayuh meronda kawasan rumah yang dilanda banjir sehingga ke ‘bereng’ dan seterusnya ke tempat pilihan untuk mandi manda.

Setelah asyik bermain kami berperahu ke rumah Kak Zah yang menjual kuih pau sempena musim bah, dimana tingkat atas rumahnya menjadi tempat niaga, untuk membelinya perlu order dengan meletak duit kat bangkul yang disediakan dan ditarik tali bagi turunkannya. Rasa Lapar bermain air memang menyelerakan kami kawan-kawan makan bersama-sama.

Waktu zohor kami pulang solat dan makan tengahari ternyata memang menyelerakan. Begitu juga makan malam amat menyelereakan walaupun badan letih.

Musim bah menjadi kebiasaan menyeberang kalangan masyarakat setempat termasuk orang luar walalupun tambang perahu naik berganda sehingga 2-3 ringgit. Berdekatan rumah menjadi tempat pangkalan perahu dan ‘q’ motor penambang.

Aktiviti menyeberang di musim bah macam, berdekatan rumah dijadikan pengkalan perahu keesokkanya saya dipelawa untuk bekerja membantu pak sepupu sebagai pembantu pembawa perahu justeru antara tugasnya mengutip tambang, memegang perahu dan mengangkart barang yang ingin diangkut danseumpamanya. Keesokkanya bermula tugas tersebut seharian. Hari seterusnnya tokmak berbicara dengan tok sedara berkenaan memberi peluang kepada saya untuk mengayuh perahu unrtuk ke sempadan sungai (rakit) dan hasil tambang diberi sepenuhnya kepada saya. Kerana suatu kebiasaan pembahagian pengayuh dengan empunya pangkalan dan perahu ialah 40% dan 60% dari kutipan bersih tambang sepenuhuhnya.

Demikian bermulalah saya sebagai pengayuh perahu dengan dibantu dengan Fandi dengan gaji dibayar kepadanya RM20 sehari dan makan minum ditanggung semasa bekerja.

Kerja mengayuh memeng memenatkan namun menyeronokkan, mula-mula mememang terasa tebal muka gak almaklum berdepan dengan pelbagai peringkat manusia dan almaklum kategori kerja bawahan dan low class. Numun saya tak kisah kerana pendapatan memang lumayan, peendapatan bersih ialah antara RM150-250 sehari dari jam 7 pagi sehinggga 7 petang. Dan sempena musim bah 10 hari memang berbaloi...Malam hari memang terasa lengah urat dan sakit urat serta keletihan, namun makan menyelerakan selepas solat isyak dan makan malam terus lena sehingga ke awal pagi.

Aktiviti kerja ini antaranya mengangkut penumpang, barangan seperti makanan, pakaian, permainan dan sebagainya sama ada oleh peraih atau personal. Antaranya barang yang berat dipikul dan ringan almaklum pikul lak sambil mengharungi air. Saya hanya menghantar penumpang ke rakit sungai serta ke rumah pelanggan dan sebaliknya. Seterusnya bagi ke seberang penumpang akan menaiki perahu enjin almaklum air sungai memang deras. Kadang-kadang hari panas dan kadangkala hujan, paying memang disediakan bagi penumpang namun bagi saya dan pemabnatu hujan dan panas tidak dihiraukan, sambail mengayuh atau menolak perahu kami juga sempat bernamin air bah. So memang seronok...

Setiap petang saya akan membeli dan menjamu makanan seperti roti tempayan, locing, pulut ayam, pisang bakar dan sebagainya. Sepangjang musim bah ini penulis terasa bekerja kuat dari segi fizikal, body semakin gagah dan kuat dan badan naik beriisi sedikit demikian dikatakan sahabat di kota Bharu setelah kembali ke sekolah di awal tahun baru... apapun penulis pernah bekerja sebagai pengayuh perahu, pemikul barang, pelayan restoran, pekerja ladang, pekerja kilang dan lain-lain...Apapun pengalam bekerja amat bermakna....

Selepas musim bah saya dapat membeli banyak pakaian baru dan menyimpan pulus serta membuka akaun di bank Islam...$$$ pada tahun tersebut.