ASPIRASI / INSPIRASI

Ilmu Massa, Turath, Sejarah. Analisa Kajian Budaya Pemikir. Peradaban Insani Kalbu Akal Mencerah. Hakikat Amal Zikir Dan Fikir. Ilmu, Amal, Hikmah Menjana Pencerahan. Ulul-Albab Rausyanfikir Irfan Bistari. Tautan Mahabbah Mursyid Bimbingan. Alam Melayu Alam Islami Tamadun Melayu Peradaban Islami. Rihlah Ilmiah Menjana Pencerahan Pemikiran, Kefahaman & Ketamadunan (Ilmu,Amal,Hikmah & Mahabbah) - Inspirasi: Rizhan el-Rodi

SISTEM PENGAJIAN PONDOK

SISTEM PENGAJIAN PONDOK

Sistem pengajian pondok di Tanah Melayu pula mulai muncul pada pada permulaan abad ke 20, ada yang berpendapat bahawa ia wujud sejak abad ke 19 lagi. Sistem ini dipercayai berasal dari Pattani, Selatan Thailand. Ada juga pendapat mengatakan ia berasal dari Acheh Indonesia.

Di Tanah Melayu, Kelantan dipercayai di antara negeri yang mula-mula mewujudkan sistem pondok. Pondok pertama yang didirikan di Kelantan ialah pada tahun 1820 M oleh Tuan Guru Haji Abdul Samad bin Abdullah (Tok Pulai Chondong) Selain dari pondok Pulai Chondong yang didirikan di Kelantan sebelum 1910 ialah Pondok Tok Bachok pada tahun 1900, Pondok Haji Abdul Malik Tumpat pada tahun 1907, Pondok Haji Yusuf Pulau Ubi, Geting Tumpat tahun 1908, Pondok Kubang Pasu Kota Bharu pada 1900, Pondok Sungai Budor, Pondok Kampung Banggol, Pondok Tuan Padang dan Pondok Tok Semian yang diasaskan oleh Haji Wan Abdul Samad bin Mohd Salleh atau lebih dikenali dengan gelaran Tuan Tabal.

Sistem ini mula berkembang pesat pada tahun 1909 sehingga Perang Dunia Kedua.Antara tahun 1910 hingga 1945 M boleh dikatakan zaman keemasan dalam perkembangan pengajian pondok di Kelantan.Pondok pada masa itu telah mencapai kemajuan yang gemilang dengan lahirnya ulama’-ulama’ terkenal yang mengharumkan nama negari kelantan. Ada sesetengah pondok pada masa itu mempunyai penuntut lebih dari seribu orang.

Namun begitu, kemunculan sistem pendidikan moden pada hari ini, bukanlah bererti ia akan menggugat sistem pengajian pondok secara keseluruhannya. Apa yang jelas sistem pondok ini masih mendapat tempat dalam masyarakat. Terdapat segelintir pendokongnya tetap mempertahankan sistem ini sama ada dengan mengekalkan pondok-pondok yang masih ada ataupun menubuhkan sistem pengajian ala pondok dengan menggabungkan dua sistem pendidikan, iaitu sistem persekolahan dan sistem pengajian pondok.

Di antara faktor kemerosotan sistem pengajian pondok ialah kerana perubahan politik negara ini, persaingan dengan sistem pendidikan moden, perubahan sosio-budaya masyarakat dan faktor dari dalam pondok itu sendiri, seperti tiada pengganti yang berwibawa selepas ketiadaan pengasasnya.

Walau bagaimanapun pusat pengajian pondok tetap utuh sebagai sebuah institusi pendidikan Islam sehingga sekarang. Kini terdapat beberapa buah pondok yang masih mampu mempertahankan identiti pengajian secara tradisional sehingga sekarang, antaranya seperti Pondok Pasir Tumbuh Kota Bharu, Pondok Sungai Durian Kuala Krai dan Pondok Lubuk Tapah Pasir Mas.

Perkembangan terakhir menunjukkan bahawa pusat pengajian pondok telah memasuki satu era ke arah kebangkitan semula untuk mengembalikan fungsinya sebagai sebauah institusi pendidikan yang berkesan. Atas inisiatif Tuan-Tuan Guru dan pofesional, pada tahun 1995 satu badan khas, iaitu Pusat Pembangunan Pondok Berhad (PPPB) telah ditubuhkan di kelantan dengan tujuan untuk membantu membangunkan pondok-pondok yang bernaung dibawahnya dari sudut pentadbiran pondok, infrastruktur dan guru-guru.


Pondok adalah sebuah tempat pengajian yang menjalankan sistem pengajiannya yang tersendiri. dan unik. Sistem talaqi (Menadah kitab) merupakan sistem utama yang diamalkan di pondok. Di sini Tuan-tuan Guru bukan setakat sebagai seorang tenaga pengajar, akan tetapi sebagai qudwah (teladan) bagi pelajar-pelajar, di samping sebagai penasihat dan pembimbing pelajar tersebut sepanjang masa. Perkara ini berterusan sehinggalah pelajar tersebut mampu untuk membaca kitab sendiri seterusnya sudah mampu berdiri sendiri dan keluar sebagai seorang Tuan Guru yang baru untuk mengembangkan sistem pondok ini khususnya dan islam amnya.

Tahap 1 : Mengenal Al-Quranul Karim.

Tahap 2 : Belajar Kitab-kitab Jawi Kecil dan Asas Bahasa Arab

Tahap 3 : Belajar Kitab-kitab Jawi Besar dan Kitab Arab Kecil

Tahap 4 : Menghabiskan Kitab-kitab

- Belajar Berzanji

- belajar bersyarah

http://www.epondok.com.my/kenalipondok/images/tanda1.gif

- Berzikir

- Persatuan Falak.

- Menjadi Imam Terawih (Senior)

- Menyampaikan syarahan dalam musim tertentu spt. Maulud

- Sembahyang Berjemaah

- Berdikari

- Kerja-kerja kebajikan dan kemasyarakatan.

Kitab-kitab yang diajar

- Kitab Jawi

- Kitab Arab

· Sistem pengajian agama di pondok bersepadu ilmu agama yang di ajar dan apa yang penting ianya mengutamakan sistem talaqi dan juga berguru yang mempunyai sanad sampai empunya kitab. Dalam dunia massa sepatutnya sistem ini diperkasakan dan diintegrasikan dengan sistem universiti moden yang memisahkan secara cabang kecil dalam pengajian agama.

· Sistem turath dan moden harus digemblengkan demi kepentingan kemantapan pengajian agama di dalam negara yang dilihat ketandusan pelapis ulama yang alim dalam pelbagai bidang ilmu agama. Bahkan sistem pengajian agama di universiti Malaysia yang memisahkan antara satu sama lain. Bahkan hanya melahirkan agamawan yang arif dalam bidang kecil sahaja dan terror dalam copy dan paste. Sehinggakan setiap bidang ilmu sememangnya mempunyai konsep dan disiplin tersendiri. Kenapa kita begitu terikut dengan sistem barat yang berperancangan melemahkan sistem umat Islam yang secara tradisi Berjaya mengutuhkan keilmuan umat Islam. Walhasil gabungan sistem formal dan informal serta antara turath dan moden harus digerakkan dan diperjuangkan demi kelangsungan masa depan umat Islam di Negara .

Sumber: epondok