Budaya Perdebatan Ilmiah
Budaya perdebatan ilmiah
Oleh HELMI MOHD. FOAD
pengarang@utusan.com.my
SEBAGAIMANA kekayaan tidak seharusnya berlegar dalam kelompok tertentu, ilmu juga tidak sewajarnya hanya berputar di dalam gedung ilmu dan akademi. Sebaliknya, ilmu pengetahuan dan manfaatnya harus dinikmati bersama iaitu bersifat massa atau merakyatkan.
Untuk itu, masyarakat perlu dibenarkan melakukan al-munazarat al-ilmiah (perdebatan ilmiah). Sebagaimana pada zaman keemasan Andalusia, perdebatan ilmiah menjadi salah satu metodologi pembelajaran.
Ia mencerahkan pemikiran dan mendedahkan masyarakat kepada pelbagai pandangan. Sebarang pandangan yang baru, bebas dikritik sebelum diterima oleh masyarakat.
Meskipun perdebatan termasyhur di Andalusia antara Ibn Hazm, seorang ulama fiqh al-Zahiri dengan Sulaiman Khalaf al-Baji yang bermazhab Maliki menyebabkan Ibn Hazm dihalau dari bandar kediamannya dan buku-bukunya dibakar, namun tradisi perdebatan tidak mati.
Ketika berada dalam buangan, Ibn Hazm bertemu dengan faqih terkenal, Abu al-Walid al-Baji dan kedua-dua tokoh itu terlibat dalam beberapa siri perdebatan. Budaya perdebatan tetap segar antaranya melibatkan Ibn Arabi dan Ahmad bin Muhammad Warad al-Tamimi (1145M).
Kelangsungan budaya perdebatan ilmiah itu turut mendapat sokongan raja-raja di kalangan Bani Ubbal di Asybilia, Bani al-Aftas di zaman al-Muzaffar dan ketika zaman al-Makmun di Talilah. Kecintaan kepada ilmu itulah yang menyebabkan kelangsungan tamadun Andalusia selama lebih 800 tahun sehingga menjadi contoh kepada negara-negara Eropah.
Namun, dunia Islam kemudiannya mengalami keterbalikan apabila perdebatan ilmiah bertukar kepada ketaksuban mazhabiah dan bertaklid sehingga membantutkan proses ijtihad.
Memetik kata-kata Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah sewaktu melancarkan buku Knowledge, Language, Thought and the Civilization of Islam: Essays in Honour of Syed Muhammad Naquib Al-Attas di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) pada 23 Februari lalu, baginda bertitah: ''Kejatuhan sesebuah negara bermula dengan kemunduran negara disebabkan budaya dan persekitaran politik yang membunuh perkembangan intelek kerana sifat takut dan gentar pimpinan yang sedang berkuasa yang merasakan kedudukan mereka mungkin tercabar."
Sebaliknya titah baginda, pimpinan yang stabil dan negara yang maju sentiasa memilih pendirian untuk mendampingi dan bekerjasama dengan ilmuwan dan menyediakan persekitaran politik yang tidak memusuhi kumpulan ilmuwan.
Dalam hal ini, Malaysia yang baru separuh abad membebaskan diri daripada cengkaman kolonial sebenarnya mampu mencipta 'hadharah' sehebat Andalusia. Bukan sekadar kehebatan fizikal di Putrajaya yang persis al-Hamra, tetapi dengan pengisian kematangan keilmuan di dada masyarakat dan intelektualnya termasuk ulama.
Intelektual sebenar adalah mereka yang mencampakkan diri di tengah-tengah perjuangan bersama masyarakat, mempraktikkan segala kajian berasaskan agama dan wahyu, nalar (akal) dan istidlal (demonstrasi rasional).
Begitu juga para profesor di menara gading, selain mengajar, mereka turut membuat penyelidikan. Kajian mereka perlu melalui saringan yang ketat dan objektif berasaskan kepada keperluan akademia.
Seterusnya, ia dimuatkan di dalam jurnal-jurnal untuk dinilai rakan sejawat. Namun mereka tidak seharusnya berasa selesa untuk kekal di menara gading sehinggakan sering kali masyarakat melihat sumbangan mereka 'nampak macam tidak ada'.
Intelektual tidak hanya melegarkan ilmu dalam gedung-gedung mereka, sebaliknya melontarkan idea-idea kepada masyarakat.
Lantas idea-idea yang diperdebatkan menjelma sebagai satu arus pemikiran dan seterusnya membentuk institusi-institusi yang dimanfaatkan oleh rakyat.
Untuk menjadi seperti Andalusia, seramai 1,426 profesor di seluruh institusi pengajian tinggi awam (IPTA) bukan sahaja mampu merancakkan perbahasan ilmiah, malah boleh menghasilkan pelbagai penyelesaian untuk masyarakat dan negara. Itu baru jumlah mereka yang hanya kira-kira 6.3 peratus daripada sejumlah 22,000 tenaga akademik di 20 buah IPTA seluruh negara.
Melalui penubuhan Majlis Profesor Negara (MPN) yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 1 April lalu, ia boleh menjadi platform kepada komuniti ilmuwan untuk bergerak secara kolektif melibatkan pelbagai bidang.
Menurut Pengerusi MPN yang pertama, Prof. Emeritus Datuk Dr. Zakri Abdul Hamid, MPN diharap dapat memberi input kepakaran akademik dan profesional dalam pelbagai bidang untuk advokasi awam. Beliau berkata, ia juga dapat memainkan peranan dalam memperkukuhkan penggubalan dasar negara dan pelaksanaan program yang dirancang.
''Para profesor boleh menawarkan pelbagai kepakaran dan sumbangan kepada kementerian. Ikon-ikon ilmuwan juga boleh menyalurkan keintelektualan mereka kepada masyarakat awam dan ia merupakan satu cara berkesan untuk memberikan sumbangan kepada negara," katanya kepada Utusan Malaysia.
Tanpa menafikan sumbangan yang sudah diberikan oleh golongan ilmuwan, Zakri yang juga penasihat sains kepada kerajaan berkata, sebelum ini sumbangan yang diberikan lebih banyak dalam bentuk peribadi melibatkan kepakaran masing-masing.
''Kita mahu mengikis persepsi yang mengatakan profesor lebih selesa berada di menara gading, sedangkan kini mereka bersama-sama pemimpin dan rakyat membangunkan negara," katanya.
Jelasnya, sebuah majlis yang menjadi platform kepada para profesor sudah lama wujud di negara maju seperti United Kingdom dan Amerika Syarikat.
''Jadi, penubuhan MPN adalah selaras dengan cita-cita Malaysia untuk menjadi sebuah negara maju," katanya.
Katanya, dalam majlis tersebut, para intelektual boleh saling memberikan pandangan sekali gus membuka ruang kepada pelbagai perdebatan ilmu.
Setakat ini, beliau menjelaskan, MPN membuka penyertaan kepada profesor di IPTA sebelum merancang untuk meluaskannya ke institusi pengajian tinggi swasta.
Sebanyak 13 bidang tujahan disenaraikan dalam MPN, antaranya urus tadbir, perundangan dan pengurusan awam, pendidikan, pembangunan modal insan, ekonomi, kewangan, politik, keselamatan, hal ehwal antarabangsa, warisan dan sosio budaya.
Pelbagai isu lain juga boleh dibincangkan seperti pemanasan global dan langkah menangani pelbagai jenis penyakit.
''Ia menjadi satu landasan untuk membincangkan isu-isu semasa di peringkat tempatan mahu pun global," katanya.
Katanya, berpaksikan kepada keilmuan yang didasari sains dan teknologi, MPN dapat membantu kerajaan merangka pelbagai dasar dan strategi yang kukuh serta bernas.
Selain itu, jelas beliau, MPN boleh berperanan untuk meningkatkan kesedaran masyarakat tentang sesuatu perkara berlandaskan keilmuan.
''Ini termasuk dengan cara mempromosikan kelestarian kehidupan iaitu dengan tidak merosakkan sumber asli dan alam sekitar. Bagi membentuk ekonomi berpendapatan tinggi, ia memerlukan teknologi tinggi, iaitu suatu yang memerlukan muatan sains dan teknologi, jadi kepakaran kita boleh disalurkan ke situ," katanya.
Jumaat 09 April 2010
Ulasan:
Bagi menyahut seruan dan nukilan diatas, petunjuk dan panduan yang diberi al-Quran dan Hadith sewajarnya digunapakai. Dengan tadabbur ayat Quran memberi kunci untuk mencapai kejayaan, kefahaman bagi agenda membina peradaban insani dan tamadun . iaitu saranan ayat dala msurah al-Anbiyaa’:7 bermaksud: tanyalah ahli Zikr sekiranya kamu tidak mengetahui (dalam pelbagai bidang). , Surah al-Furqan:59: maksudnya: Dengan nama Tuhan ar-Rahman. Maka bertanyalah mereka yang pakar(ahli ) dan Sabda Rasulullah SAW: Para Ulama’ adalah pewaris para Auliyaa. Justeru ulama hakiki ialah mereka pakar dalam pelbagai bidang ilmu kerana mereka mewarisi ilmu warasah, ladunni dan anugerah ilahi.
Peranan Ulama' Dalam Silat
Peranan ulama dalam silat
Koleksi artikel ALLAHYARHAM WAN MOHD. SHAGHIR ABDULLAH
BARANGKALI perbicaraan yang menyentuh secara langsung tentang persilatan adalah masih sangat langka. Keterlibatan penulis dalam membicarakan perkara persilatan ini juga amat sedikit berbanding penulisan-penulisan selainnya.
Oleh itu, kelemahan-kelemahan dalam perbicaraan ini rasanya sangat banyak, apatah lagi dunia persilatan hanyalah penulis kenali sewaktu masih kanak-kanak dan ditinggalkan begitu lama, sejak tahun 1960-an.
Jenis-jenis silat memang banyak penulis ketahui, namun penulis bukanlah seorang pelajar mengenai bidang itu secara tekun tetapi hanyalah sebagai pemerhati saja. Di antara silat-silat yang penulis ketahui ialah Silat Pengian, Silat Kuntau, Silat Harimau, Silat Buton Kalidupa, Silat Bugis Bone, Silat Sinding, Silat Pukul Tujuh, Silat Minangkabau, Silat Cekak, Silat Gayung, Silat Gayung Patani, Silat Abjad dan Al-Mu'azat.
Peranan ulama dalam silat hanya dapat penulis tonjolkan kepada pemikiran Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan keterlibatan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dalam jihad fi sabilillah.
Kedua-dua ulama besar yang sangat terkenal itu dipercayai menggunakan 'senjata' qalam untuk mengajar umat Melayu dna juga senjata pedang unutk perjuangan di medan jihad fi sabilillah demi mempertahankan kesucian Islam dan watan daripada penjajah.
Jika kita anggap ilmu silat adalah untuk mempertahankan diri peribadi, jihad pula adalah mempertahankan Islam dan tanah air.
Jadi kedua-dua ulama kita itu adalah lebih agung, kerana banyak jenis silat yang dikuasainya. Yang dimaksudkan di sini ialah:
*silat menggunakan qalam/pena,
*silat kalam/lidah,
*silat menggunakan siasah/politik, dan lain-lain termasuklah
*silat ketangkasan di medan juang yang sebahagiannya dijadikan sebagai satu cadang seni atau budaya.
Pelajaran silat dalam Kerajaan Pontianak
Tidaklah janggal pada kesempatan ini penulis mulakan petikan mengenai silat yang termaktub dalam sebuah manuskrip "Syair Kerajaan Pontianak".
Kerajaan Pontianak (Indonesia) memang bukan dalam Malaysia, tetapi adalah sebuah kerajaan Melayu yang didirikan oleh Syarif Abdur Rahman bin Habib Husein al-Qadri yang direstui dan dirasmikan oleh pahlawan Melayu-Bugis, Raja Haji bin Upu Daeng Celak.
Raja Haji pula adalah seorang pahlawan Melayu agung sesudah Hang Tuah, kerana hampir keseluruhan negeri-negeri Melayu pernah dikunjunginya. Akhir riwayat Raja Haji gugur sebagai syahid fi sabilillah di Teluk Ketapang, Melaka.
Syair Kerajaan Pontianak ditulis beberapa tahun setelah berdirinya Kerajaan Melayu-Islam Pontianak, dalam petikan tersebut juga jelas mencerminkan minat dan kesungguhan Sultan Syarif Abdur Rahman bin Habib Husein al-Qadri terhadap seni dan budaya silat. Untuk lebih jelas dan merupakan dokumen sejarah persilatan Melayu, Bab Silat dalam Syair Kerajaan Pontianak penulis sebutkan beberapa petikan awal darinya, iaitu:
Setelah sudah berperi-peri,
baginda berangkat lalu berdiri
Panggilkan Mat Raiyat suruh ke mari,
serta dengan Wan Bakari.
Wan Ahmad, Wan Bakar datanglah sudah,
kepada baginda tunduk menyembah
Dengan segeranya baginda bertitah,
Adalah sedikit hendak diperintah.
Baginda tersenyum seraya berkata,
Jikalau suka rasanya cita
Tuan-tuan yang muda ajarkan kita,
diajarkan silat bermain senjata.
Tuan ajarkan padan-padan,
boleh dilihat usulnya badan
Bagaimana di dalam contoh teladan,
yang mana patut main di medan.
*Tulisan Sheikh Daud Abdullah Al-Fathani mengenai jihad dalam Islam
Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani adalah ulama besar dunia Melayu yang terlibat langsung bersama-sama Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dalam medan jihad melawan pencerobohan Siam di bumi Patani Darus Salam.
Tulisan-tulisan beliau mengenai hukum jihad telah penulis perkenalkan dalam penulisan-penulisan sebelum ini, di mana jelas menggambarkan bahawa Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani adalah seorang ulama pejuang Islam sebenar dan sejati serta bertanggungjawab terhadap ummah dan watan Melayu daripada segala macam bentuk penjajahan kuffar.
Sebagai tambahan, di sini penulis petik pula pandangan Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani tentang jihad yang beliau tulis dalam kitab Bughyat at-Thullab.
Transliterasi selengkapnya ialah: "Dan setengah daripadanya, perang sabil bagi kuffar, yakni wajib bagi Imam itu pergi perang kepada negeri mereka itu, maka iaitu fardu kifayah dengan ijmak. Atau Naib Imam pergi dengan tentera kerana perang bagi mereka itu.
"Atau diperbaiki akan kota yang antaranya dan antara negeri mereka itu, serta diteguhkan dia, dan ditaruhkan senjatanya, dan orang yang menunggu padanya sekira-kira memadai melawan akan mereka itu. Maka hendaklah diperbuat akan salah suatu daripada keduanya maka gugurlah fardu kifayahnya. Ini jika tiada mereka itu datang kepada negeri kita.
"Maka jika datang ia kepada negeri Islam maka jadilah fardu ain atas tiap-tiap seorang daripada negeri yang ia masuk itu, hingga perempuan dan sahaya orang ... " (Bughyat at-Thullab, jilid 1, hlm. 95).
Ulasan dan pandangan, daripada kalimatnya "Maka jika datang ia kepada negeri Islam ... " dapat kita bandingkan peristiwa penjajahan bangsa Barat-Belanda dan Inggeris di dunia Melayu pada zaman Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dengan peristiwa Amerika, pengganas terbesar dunia, yang telah menjajah Afghanistan dan Iraq.
Sebagaimana telah disebutkan bahawa Belanda dan Inggeris telah menjajah dunia Melayu, perlu pula dinyatakan di sini bahawa Patani juga tidak terlepas daripada dijajah, bukan oleh bangsa Barat tetapi oleh Siam. Semua penjajah yang tersebut adalah bukan agama Islam kerana mereka telah menjajah negeri Islam.
Oleh itu, menurut Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani pada sambungan kalimat di atas bahawa "jadilah fardu ain atas tiap-tiap seorang daripada negeri yang ia masuk itu, hingga perempuan dan sahaya orang ..." berperang atau jihad terhadap mereka. Bangsa-bangsa yang telah menjajah dunia Melayu, adalah bukan beragama Islam.
Oleh itu fenomena yang berlaku sekarang, tuduhan umat Islam sebagai pengganas adalah tidak berasas sama sekali, kerana tidak terdapat dalam sejarah bahawa bangsa-bangsa yang beragama Islam datang menjadi penjajah di dunia Melayu.
Sebenarnya bangsa-bangsa penjajah itulah yang layak dilabelkan sebagai pengganas atau terrorist atau penzalim. Gelaran tersebut terdapat dua golongan yang sedang bermusuhan, yang pertama ialah pengganas yang sedang berkuasa (pemerintah) dan yang kedua ialah pengganas yang tidak berkuasa (rakyat).
Perjuangan jihad yang pernah dilakukan oleh ulama kita seperti Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani, dan lain-lain tidak dapat disamakan dengan kedua-dua golongan pengganas yang tersebut di atas, kerana jihad Islam adalah cukup jelas berdasarkan perintah daripada Allah dan para Rasul-Nya. Siapa saja yang berjihad menurut perintah Allah dan Rasul-Nya adalah benar, tidak terdapat keraguan di dalamnya.
Oleh itu, wajib dipertahankan kebenaran dan kesuciannya daripada pentafsiran-pentafsiran yang tidak betul disusun demikian rapi oleh pihak-pihak tertentu yang telah merasa lazat makanan dan minuman segar tetapi beracun yang mereka peroleh dari musuh-musuh Islam.
Mengenai membuat persiapan sebagai benteng pertahanan dapat kita ketahui dari kalimat beliau, "Atau diperbaiki akan kota yang antaranya dan antara negeri mereka itu, serta diteguhkan dia ...".
Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani menyentuh pula tentang persiapan persenjataan dengan sambungan kalimatnya "dan ditaruhkan senjatanya" maksudnya bahawa dalam benteng pertahanan perlulah ada tersimpan persenjataan yang cukup dan siap digunakan apabila diperlukan.
Patriotik bangsa adalah sangat diperlukan, yang beliau gambarkan pada sambungan kalimatnya "dan orang yang menunggu padanya sekira-kira memadai melawan akan mereka itu". Kalimat ini dapat dihubungkaitkan dengan "ilmu silat" kerana orang Melayu yang sanggup melawan musuh pada zaman itu perlu mempunyai ketangkasan.
Ketangkasan dalam bentuk fizik adalah mempelajari ilmu silat. Dan tidak dapat dinafikan diperlukan "kekuatan dalaman" atau "mental" atau "rohani". Baik Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani mahu pun Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani juga pernah mengijazahkan wirid-wirid pertahanan diri untuk menghadapi musuh dalam peperangan.
Wirid pertahanan diri Sheikh Abdus Shamad Al-Falimbani
Untuk memantapkan keyakinan diri menghadapi jihad, dalam karyanya berjudul Mulhik fi Bayanil Fawa'id an-Nafi'ah fil Jihadi fi Sabilillah atau judul terjemahan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani sendiri iaitu "Suatu Perhubungan Pada Menyatakan Akan Beberapa Faedah Di Dalam Perang Sabilillah", beliau membahagi dalam risalah tersebut kepada empat bahagian, iaitu:
lFaedah Yang Pertama Pada Menyatakan Ayat Quran Yang Jadi 'Azimat Yang Manfaat Di Dalam Perang Sabilillah, Dan Peliharaan Yang Menegahkan Daripada Kejahatan Orang Kafir.
lFaedah Yang Kedua Pada Menyatakan Doa Yang Manfaat Di Dalam Perang Sabilillah Dan Lainnya.
lFaedah Yang Ketiga Pada Menyatakan Doa Yang Membinasakan Bagi Segala Seteru, Dan Bagi Sejahtera Daripada Kejahatan Seteru.
lFaedah Yang Keempat Pada Menyatakan Doa Membinasakan Seteru, Dan Segala Kafir, Dan Bagi Sejahtera Daripada Kejahatan Mereka Itu.
Salah satu amalan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani pernah diterima oleh pahlawan Mat Kilau. Mengenai ini termaktub dalam Kitab Mat Kilau, cetakan Utusan Melayu (Malaysia) Berhad, 1970, hlm. 23, iaitu "Ini doa diambil daripada Sheikh Abdus Shamad Palembang, siapa yang mengamalkan doa ini nescaya tidak mengenai padanya pedang, atau panah, atau segala rupa kejahatan dari seteru ... "Yang disebut dalam Kitab Mat Kilau itu memang termaktub dalam karya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tersebut yang beliau tempatkan pada Faedah Yang Kedua.
Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani telah menterjemahkan wirid untuk perang itu daripada bahasa Arab ke bahasa Melayu. Dalam empat buah karangan Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani juga membicarakan wirid yang sama, di antaranya dalam kitab Mun-yat al-Mushalli. Selengkapnya lihat Mun-yat al-Mushalli yang telah penulis transliterasi (lihat terbitan Khazanah Fathaniyah, Kuala Lumpur, 1424 H/2003 M hlm. 96-98).
Walau bagaimanapun, tidak terdapat terjemahan wirid itu oleh Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani seperti yang dilakukan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani. Perlu juga penulis sentuh di sini bahawa dalam terjemahan wirid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tersebut ada hubungkait dengan persilatan. Bahawa ilmu silat yang pernah penulis pelajari adalah melalui tiga jalan, iaitu:
*Belajar secara fizik di gelanggang.
*Belajar wirid-wirid yang boleh mendatang gerak dengan sendirinya.
*Mengabungkan pelajaran fizik dan wirid.
Pada Faedah Yang Keempat wirid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani terdapat satu doa yang sama dengan yang diamalkan dalam Silat Al-Mu'azat. Walaupun dalam Silat Al-Mu'azat tidak mempelajari gerak fizik, tetapi apabila mengamalkan wirid, maka gerak fizik akan datang dengan sendirinya.
Silat Al-Mu'azat pernah dikembangkan di Johor oleh Raja Haji Muhammad Yunus Ahmad dalam tahun 1970-an. Wirid yang diamalkan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, yang sama dengan amalan dalam Silat Al-Mu'azat itu, lebih lengkap ditulis oleh Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dalam kitab Ward az-Zawahir (lihat hlm. 189).
Kesimpulan dan penutup
Dari semua yang telah dibicarakan di atas penulis berpendapat bahawa:
lSeni dan budaya persilatan diajarkan dalam dua bentuk, iaitu dalam gerak fizik dan kerohanian.
lIlmu persilatan yang menggunakan wirid, hizib, doa, dan yang sejenis dengannya adalah berasal dari ajaran Islam yang benar. Sebaliknya tidak dapat dinafikan terdapat juga yang menggunakan mantera, jampi, serapah, dan yang sejenis dengannya. Mengenai ini sukar dijejaki sumber-sumber asal hingga ke atasnya. Oleh itu, ada yang boleh diamal dan digunakan. Sebaliknya ada pula yang mengandungi unsur khurafat yang menjerumuskan ke arah syirik yang bertentangan dengan akidah Islam.
lUlama-ulama Nusantara yang terlibat dalam jihad fi sabilillah mempunyai asas ilmu menggunakan senjata. Mereka memiliki ilmu ketahanan diri yang bersambung dari satu guru ke satu guru hingga sampai kepada pahlawan-pahlawan Islam terdahulu bahkan sumber amalan ada yang berasal dari Rasulullah SAW sendiri.
lUlama-ulama Nusantara yang melakukan jihad fi sabilillah demi untuk memperjuangkan Islam dan mempertahankan negeri-negeri Melayu dari dijajah oleh bangsa yang bukan Islam adalah wajib diteruskan secara bersambung dari satu generasi ke generasi yang berikutnya.
Sekianlah yang dapat disampaikan pada ruangan kali ini, mudah-mudah kita dapat menghidupkan seni dan budaya yang dibenarkan syarak dan mengetepikan apa saja seni dan budaya yang bertentangan dengan syarak.
Mudah-mudahan hanya pemikiran ulama yang betul saja yang menjadi ikutan dan pemikiran yang tiada betul walau dari siapa pun datangnya supaya dihindari oleh-Nya.
Mossad
Mossad, pengganas Yahudi
DRAMA perisikan dan pembunuhan terancang yang berlaku di Dubai pada Januari lepas, ia sama sekali tidak memenuhi kategori filem James Bond era Roger Moore, Sean Connery dan Pierce Brosnan yang penulis anggap sebagai era pesona.
Ini kerana agensi perisikan yang menjadi perhatian bukan M-I6 British tetapi Mossad Israel. Mungkin dari segi mencapai sasaran, ia lebih kepada kategori James Bond era Daniel Craig - bunuh dulu, jawab kemudian.
Tetapi apabila pihak berkuasa Emiriyah Arab Bersatu (UAE) berhasil membongkar tindakan ganas 27 suspek Israel, Mossad dituduh sebagai dalang yang bertanggungjawab membunuh komander sayap tentera Hamas, Mahmoud al-Mabhuh oleh ejen-ejen Zionis itu. Menurut polis Dubai, pembunuh al-Mabhuh memasuki bilik hotelnya di mana komander Palestin itu diseksa dan disoal siasat menggunakan elektrik. Beliau mati dipercayai akibat suntikan racun ke saluran sarafnya.
Walaupun sukar untuk mengaitkan pembabitan mana-mana pihak dalam pembunuhan terancang berprofil tinggi itu, UAE ada alasan untuk mempercayai bahawa ia memang kerja Mossad.
Faktor pertama, Hamas yang merupakan entiti pejuang Palestin adalah seteru utama Israel yang menjajah tanah air Palestin. Al-Mabhuh yang merupakan antara pemimpin kanan Hamas, secara automatik termasuk dalam senarai individu paling dikehendaki Israel.
Faktor kedua, yang agak penting dan menonjolkan kecekapan agensi perisikan UAE sendiri adalah bukti video di hotel dan lapangan terbang serta pasport palsu yang digunakan oleh skuad pembunuh berkenaan. Pasport tersebut sebenarnya milik enam warga sebenar British yang telah diklon, lima pasport milik rakyat Ireland yang menggunakan data sahih daripada individu yang masih hidup, pasport Australia, satu pasport Jerman yang didapati tulen dan satu pasport palsu dari Perancis.
Berikutan pendedahan itu, pemilik sebenar identiti yang digunakan oleh skuad pembunuh itu kini hidup dalam ketakutan. Pada masa yang sama, Hamas telah berikrar untuk membalas dendam atas kematian komander tertinggi mereka. Akibat pendedahan itu juga, Israel dikecam oleh masyarakat antarabangsa, termasuk rakan-rakan karibnya di Barat. Minggu lalu, Britain mengusir diplomat Israel yang dikenal pasti sebagai ketua Mossad di negara itu. Ia sesuatu yang amat memalukan Israel.
Mossad adalah singkatan daripada perkataan Yahudi bermaksud Institut Perisikan dan Operasi Khas .
Seperti agensi perisikan lain, Mossad berperanan mengumpul data perisikan dan melakukan operasi rahsia seperti melakukan sabotaj, memburu musuh nyata dan terlindung Israel serta menghalang mana-mana negara atau kumpulan memperoleh senjata bertujuan menyerang Israel.
Mossad adalah entiti utama dalam kelompok perisikan Israel yang turut merangkumi Aman (sayap perisikan tentera) dan Shin Bet (keselamatan dalam negeri), manakala pengarahnya tidak menjawab kepada Knesset (Parlimen Israel), sebaliknya hanya kepada Perdana Menteri.
Keupayaan Mossad diiktiraf sebagai sebuah agensi perisikan yang menggerunkan selepas berjaya mengesan dan memburu pejuang-pejuang Palestin yang terlibat dalam kejadian membunuh atlet Israel semasa Sukan Olimpik 1972 di Munich, Jerman. Dalam kejadian itu, 11 atlet ditawan dan dibunuh oleh kumpulan yang menggelarkan diri mereka Black September Organisation.
Dalam kebanyakan dokumen dan tulisan, kerajaan Yahudi yang dipimpin Golda Meir dilapor telah mengarahkan Mossad untuk melaksanakan tindakan balas dengan membunuh kesemua mereka yang terlibat. Maka Operasi Bayonet dilancarkan.
Pada Julai 1973, dalam 'peristiwa Lillehammer', enam ejen Mossad ditahan atas tuduhan membunuh Ahmed Bouchiki, seorang warga Maghribi yang disangka mereka Ali Hassan Salameh iaitu ketua Black September. Kejadian itu memalukan Mossad.
Baru-baru ini, Abu Daoud iaitu individu yang didakwa sebagai perancang utama penculikan dan pembunuhan di Munich menafikan pejuang Palestin yang dibunuh oleh Mossad itu mempunyai kaitan dengan operasi Munich. Cubaan Mossad untuk membunuh Abu Daoud juga tidak kesampaian, yang masih hidup sehingga sekarang.
Kesanggupan Mossad untuk melakukan operasi pembunuhan sememangnya satu fakta yang telah banyak didokumentasikan, malah difilemkan termasuk filem Munich yang mengisahkan perihal skuad pembunuh yang memburu anggota Black September Organisation.
Pada hari ini, sasaran utama Mossad adalah Hamas. Sejak tahun 2000, kira- kira 13 pegawai tinggi Hamas telah dibunuh oleh Israel. Mereka termasuk Ahmed Yassin iaitu pengasas bersama Hamas yang ditembak menggunakan helikopter Apache Israel di Tebing Gaza pada 22 Mac 2004. Penggantinya, Abdel Aziz al-Rantissi pula tumpas pada 17 April 2004. Seorang lagi pemimpin kanan Hamas, Nizar Rayan mati syahid bersama empat isterinya dan 11 anaknya dalam serangan udara Yahudi pada 1 Januari 2009.
Jadi, apabila ada pihak mahu mempertikaikan rumusan yang dibuat oleh pihak berkuasa UAE bahawa Mossad membunuh al-Mabhuh, inilah rekod pembunuhan terancang oleh rejim Zionis. Mossad mungkin cekap tetapi sekarang mereka bukan halimunan lagi. Yang jelas, modus operandi mereka adalah sama dengan entiti pengganas yang lain.
30 Mac 2010
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0330&pub=utusan_malaysia&sec=Rencana&pg=re_09.htm&arc=hive