20 Resolusi Kongres MAIN: SKAN & IKSIM


20 Resolusi Kongres MAIN: SKAN & IKSIM
Suruhanjaya Kedaulatan Agama Negara (SKAN) .
 Negara perlu mempunyai sebuah Suruhanjaya di bawah naungan MRR dan YDPA bagi memastikan ikrar dan sumpah YDPA atas nama Allah untuk memelihara agama Islam benar-benar dilaksanakan. Islam tidak sewajarnya dijadikan bahan pertimbangan politik (political bargaining).
Suruhanjaya ini bertanggungjawab terus kepada Majlis Raja-Raja melalui Yang Di- Pertuan Agong dan bebas dari pengaruh politik. Justeru, ia  berhak memberikan teguran dan nasihat berasaskan prinsip Islam kepada Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan agensi-agensi nya sama ada secara terus atau melalui laporan tahunan kepada MRR. Ia juga bertanggungjawab mendengar aduan dari mana-mana pihak mengenai apa-apa perkara yang menyentuh prinsip agama Islam secara langsung atau tidak langsung di peringkat Persekutuan.
Antara objektif yang dapat dikenal pasti bagi penubuhan majlis/suruhanjaya sebegini adalah  seperti yang berikut –
o   menjadikan kewajipan kepada semua pihak sama ada Kerajaan atau rakyat jelata tanpa mengira agama dan bangsa untuk menghormati kedaulatan Islam sebagai Agama Negara selaras dengan prinsip Rukun Negara

o   meletakkan kewajipan kepada Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri-negeri untuk mengambil kira kedudukan Islam sebagai Agama Negara(persekutuan) dan Agama Negeri-negeri dalam merangka dasar dan polisi Kerajaan bagi mengelakkan sebarang bentuk percanggahan dan penghinaan kepada agama Islam.

o   Memartabatkan kedudukan Islam sebagai agama Negara dan sistem hidup yang sempurna yang perlu dilaksanakan dalam semua urusan kehidupan dan bukan sekadar agama rasmi atau agama ritual sahaja. 

o   Memelihara keluhuran dan kesucian agama Islam selama-lamanya dari sebarang bentuk penyelewengan, fahaman moden yang tersasar atau ajaran sesat yang boleh mengelirukan umat Islam.

o   Mengembalikan keutuhan Islam sebagai agama bagi Negeri-negeri Melayu yang tidak pernah dijajah atau dicemari oleh nasihat-nasihat penjajah dan prinsip-prinsip moden Barat

Islam mesti dibebaskan daripada sebarang bentuk polemik politik melalui cara yang starategik dan berhikmah.  Hal ini kerana hakikatnya, Islam tidak pernah berada atau bergantung di bawah kawalan politik sejak dulu hingga sekarang.  Menyedari hakikat ini maka mekanisme pemantauan yang berkesan amat diperlukan.  Justeru itu, mencadangkan penubuhan Suruhanjaya Kedaulatan Agama Negara (SKAN) di bawah Akta Suruhanjaya Kedaulatan Agama Negara (ASKAN)

ii.         Penubuhan Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM)
            Islam mesti dikembalikan kedudukannya sebagai asas pemerintahan Negara. Dasar-dasar dan perundangan Negara perlu berpaksikan kepada ajaran Islam sebagai Agama Negara (persekutuan). Islam telah menjadi asas peradaban Negeri-negeri Melayu dan menjadi asas pembentukan Negara serta berjaya memakmurkan negara dan mengangkat  taraf kedudukan kemanusiaan tanpa mengira kaum dan agama. Dengan Islamlah, hak yang lemah terpelihara dan yang kuat lagi berkuasa tidak bermaharajalela.  Sudah terang lagi nyata, pemerintah dan yang diberi kepercayaan atau kuasa, menggalas amanah bagi memperkukuh semula kedaulatan Islam dan memelihara martabat Islam sebagai agama negara. Usaha untuk memartabatkan semula kedaulatan Islam sebagai asas ketamadunan Negara perlu dilakukan secara berterusan dan berkesan. Institut Kajian Strategik bagi memikir dan mengkaji langkah-langkah strategik untuk memelihara kedaulatan Islam dan MAIN keseluruhannya  dan mengkaji hal-hal berkaitan kemajuan pemikiran dan peradaban Islam ditubuhkan.

 Sumber: Kongres MAIN 2011



20 Resolusi Kongres MAIN 2011:

·         Kedaulatan Raja-raja Melayu yang mempunyai kuasa prerogratif terhadap agama Islam hendaklah terus terjamin dan terpelihara.
·         MAIN hendaklah dirangka sebagai satu Dewan Pentadbiran Islam di bawah naungan, pengawasan dan pemantauan Raja-raja Melayu.  
·         Majlis agama Islam negeri melantik keanggotaan yang lebih representatif di kalangan pelbagai pakar dan tenaga profesional
·         Mengemas kini enakmen/akta majlis agama Islam supaya ada bidang kuasa yang membolehkan majlis agama Islam negeri berfungsi lebih berkesan, memiliki autonomi dan akauntabaliti kepada Allah dan Raja-Raja Melayu
·         Memastikan Majlis Agama Islam negeri bebas sebarang pengaruh, campur tangan dan pembabitan politik kepartian.
·         Memperkukuh struktur pentadbiran majlis agama Islam negeri secara kolektif bagi melaksanakan transformasi pengurusan Islam yang profesional.
·         MAIN hendaklah meneroka kaedah dan pendekatan yang dapat memperkukuhkan kedudukan kewangan secara lestari.
·         MAIN pemegang amanah kepada institusi pendidikan, tabung kewangan dan hartanah yang strategik untuk umat Islam.
·         Meneroka usaha membangun modal insan dan sosial
·         Menegaskan penubuhan Jabatan Agama Islam negeri adalah untuk melaksana dasar dan perkara yang diputuskan oleh Majlis Agama Islam negeri.
·         Memaksimumkan kegunaan infrastruktur agama Islam sedia ada seperti masjid dan surau.
·         Penubuhan yayasan Waqaf korporat diperingkat negeri dan pusat.
·         Memperkasa peranan Lembaga Penyelarasan dan Pembangunan Pendidikan Agama Islam (LEPAI) sebagai lembaga atau yayasan.
·         Majlis agama Islam negeri perlu menubuhkan sekolah bermula peringkat rendah.
·         Memperkasa dan memartabat sistem perundangan Islam selaras dengan perlembagaan persekutuan.
·         YDP Agong ketua agama Islam bagi wilayah persekutuan, Sabah, Sarawak, Pulau Pinang dan Melaka. Sistem pengurusan yang seragam antara MAIN dan JAIN.
·         Menaik taraf mahkamah syariah bagi menggubal, menyelaras dan menyeragamkan undang2 negeri.
·         Penubuhan Suruhanjaya Kedaulatan Agama Negara (SKAN) dan Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM)
·         Mempertimbangkan cadangan penubuhan Yayasan Kebajikan Keluarga Islam dan Pusat Perundingan Keluarga.



Kaherah: Gerakan Alami Tasawuf


القاهرة مقرا لأول هيئة عالمية للتصوفالقاهرة مقرا لأول هيئة عالمية للتصوف

طالب المؤتمر الدولى الأول للتصوف الدول العربية والإسلامية وجميع دول العالم والمنظمات والهيئات الدولية بدعم حق الشعب الفلسطينى فى إقامة دولته المستقلة وعاصمتها القدس الشريف.

كما طالب المؤتمر فى بيانه الختامى، الذي صدر اليوم الإثنين الحكام العرب بسرعة اتخاذ الإجراءات الإصلاحية الكفيلة بتفادى إسالة الدماء، مناشدا الجميع الحفاظ على وحدة الأوطان وسلامتها.

وقرر المؤتمر الذى نظمته المشيخة للطرق الصوفية تحت رعاية الإمام الأكبر الدكتور أحمد الطيب شيخ الأزهر الشريف تأسيس هيئة صوفية عالمية تضم الطرق والمؤسسات الصوفية الشرعية يكون مركزها الرئيسى القاهرة، لتنظيم الصف وتنسيق الجهودالعلمية والسلوكية والإعلامية والدعوية على الصعيد العالمى.

وطالب المؤتمر فى جلسته الختامية التى حضرها مفتى الجمهورية الدكتور على جمعة بعقد المؤتمر العالمى للتصوف دوريا وحسب الدولة الداعية إليه بعد نجاح دورته الأولى بالقاهرة التى إختتمت اليوم.

كما دعا المؤتمر الدولى الأول للتصوف الدول والمنظمات الدولية والمؤسسات العلمية والفكرية والثقافية والإعلامية ومراكز التأثير والرأى إلى ترسيخ القيم الروحية وقيم الوسطية والاعتدال فى شتى مناحى الحياة السياسية والاقتصادية والاجتماعية وغرسها بجميع الوسائل الممكنة.

وطالب المؤتمر جميع التيارات والإتجاهات الدينية والدعوية للاتفاق على سبل توحيد الأمة على الأصول المشتركة بينها ووضع ضوابط الاختلاف فى الفروع.

وطالب مؤتمر التصوف بإنشاء قناة فضائية صوفية تهتم بقضايا الأخلاق والقيم الروحية ونبذ العنف والغلو والتطرف وتأسيس مركز للأبحاث لنشر العلم وتصحيح المسار وتحقيق الوحدة بين أبناء الأمة الواحدة ومتابعة تنفيذ التوصيات.

كما طالب المؤتمر مشايخ الطرق الصوفية بتنقية المنهج الصوفي من البدع والخرافات وضط تعاليمه وفقا للمنهج النبوي الشريف وما جاء في كتاب الله وسنة رسوله.

واختتم المؤتمر العالمي للتصوف أعماله بالقاهرة اليوم بعد مناقشة 70 بحثا ذات صلة بالمنهج الصوفي وسبل إحياء دور الصوفية في خدمة المجتمعات الإسلامية ونشر القيم والأخلاق .وذلك بمشاركة 300 عالم ومفكر وشيخ طريقة من 35 دولة عربية وأجنبية.

وقرر أعضاء المؤتمر تشكيل لجنة من مشايخ الطرق الصوفية لمتابعة تنفيذ كافة ماصدر عن المؤتمر من توصيات.

وقال الدكتور على جمعة مفتي الجمهورية في كلمته بالجلس الختامية للمؤتمر إن التصوف برىء من بدع " الموالد " داعيا المتصوفين إلى التمسك بصورة التصوف الصحيح الذى عمل بها الأئمة السابقون، وألا يحيدوا عن صحيح الكتاب والسنة.

وطالب الدكتور على جمعة الصوفيين بالبحث فى العلوم الشرعية حتى يكونوا نبراسا ربانيا لغيرهم ولأتباعهم، لافتا إلى أن أحد أئمة التصوف ألف كتابا عظيما فى البيوع لمجرد أنه سئل فى مسألة فقهية صغيرة فى هذا العلم. 

Pendidikan Islam Di Malaysia: Dari Pondok Ke Universiti.



Pendidikan Islam Di Malaysia: Dari Pondok Ke Universiti.


Tajuk: Pendidikan Islam Di Malaysia: Dari Pondok Ke Universiti.
Penulis: Abdullah Muhammad Zain, Zulkiplie Abd Ghani, Abdul Ghafar Hj Don.
Penerbit: Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Idea bagi mewujudkan institusi pendidikan tinggi Islam telah lama dirancang dan istitusi ini telah memberi sumbangan penting dalam pembangunan negara. Kolej Islam Malaya mula beroperasi pada tahun 1955, melahirkan graduan dan menjadi aspirasi kepada perkembangan sekolah aliran agama, malah kurikulum dan pengajarannya menjadi model penubuhan beberapa institusi pengajian tinggi lain kemudiannya. Kajian terhadap pendidikan tinggi Islam di Malaysia ini dapat dijadikan asas dalam mencapai pembangunan negara, khususnya terhadap pembangunan masyarakat di Malaysia.

Kandungan.

Prakata.

Sepatah Kata.

Pendahuluan.

Bab 1. Pendidikan Tinggi Islam.
- Latar Belakang.

- Peranan Masjid dalam Pendidikan Tinggi Islam.

- Sistem Pendidikan Terbuka.

- Pentadbiran.

- Prasarana.

- Kurikulum.

- Kewangan.

- Kesimpulan.

Bab 2. Perkembangan Pendidikan Tinggi Islam di Malaysia.
- Pendidikan Islam di Malaysia.

- Masalah dalam Pendidikan Islam.

- Persaingan Pendidikan Islam Tradisional dan Pendidikan Kebangsaan.

- Yayasan Pengajian Tinggi Islam Kelantan (YPTIK).

- Kesimpulan.

Bab 3. Penubuhan dan Perkembangan Kolej Islam Malaya.
- Idea Penubuhan Kolej Islam Malaya.

- Sokongan Raja-raja dan Pemimpin Melayu.

- Perubahan Konsep Pengajian.

- Perkembangan Pelajar.

- Kesimpulan.

Bab 4. Pengurusan Pentadbiran Kolej Islam Malaya.
- Pengurusan Kolej Islam Malaya.

- Kolej Islam Klang dan Petaling Jaya

- Kolej Islam Malaya dan Pengajian Islam, Universiti Malaya.

- Universiti Kebangsaan Malaysia dan Kedudukan KIM

- Profil Pengurusan.

> Dato’ Syed Ibrahim al-Sagoff.

> Prof. Datuk Dr. Ungku Omar Ahmad.

> Tan Sri Prof. Dr. Ahmad Ibrahim.

> Tan Sri Dato’ Abdul Jalil Haji Hassan.

> Tan Sri - Dato’ Abdul Aziz Zain.

- Kesimpulan.

Bab 5. Perkembangan Kurikulum Kolej Islam Malaya.
- Rancangan Kurikulum Peringkat Awal Penubuhan.

- Kursus Pendidikan.

- Kurikulum Jabatan Pengajian Islam, Universiti Malaya.

- Peranan Jawatankuasa Bersekutu Sukatan Pelajaran.

- Merancang Kurikulum Universiti Islam.

- Kurikulum Universiti Kolej Islam Tahun 1970.

- Kegiatan Kokurikulum Pelajar KIM.

- Kesimpulan

Bab 6. Pengurusan Kewangan dan Prasarana Kolej Islam Malaya.
- Pengurusan Kewangan di Peringkat Awal (Hingga Tahun 1963).

- Pengurusan Kewangan di Peringkat Mengukuh (Tahun 1963-1973).

- Pengurusan Kewangan di Bawah LBPAPTIM.

- Kesimpulan.

Bab 7. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
- Sejarah dan Latar Belakang UIAM.

- Kampus UIAM.

- Falsafah Universiti.

- Wawasan UIAM.

- Misi UIAM.

- Sejarah Perkembangan Akademik dan Fakulti.

- Pusat Matrikulasi.

- Prospek UIAM.

- Kesimpulan.

Bab 8. Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM).
- Sejarah dan Latar Belakang KUIM.

- Perkembangan Fizikal dan Akademik KUIM.

- Konsep dan Skop Pengajian KUIM.

- Perkembangan Akademik dan Fakulti.

- Prospek KUIM.

Bab 9. Prospek Pendidikan Tinggi Islam di Malaysia.
- Kolej Agama Sultan Zainal Abidin (KUSZA).

- Kolej Teknologi Islam Melaka (KT1M).

- Kolej Islam Selangor Darul Ehsan (KISDAR).

- Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah (KIPSAS).

- Kesimpulan.

Lampiran.

Bibliografi.

Indeks.

Muslim think tanks and institutes 1920s onwards



Muslim think tanks and institutes 1920s onwards

Compiled by M A Sherif
1920s
- London: Islamic Information Bureau (25 Ebury Street, SW1). Secretary
was M H Ispahani. The Bureau published ‘The Islamic News’ in 1920-21
which was renamed 'The Muslim Standard'. The contents were mainly
commentaries on the momentous events of the day in the aftermath of the
Paris Peace Conferences. The sympathies of the paper were pan-Islamic
and in support of the Khilafat movement in India. For some extracts see
http://www.salaam.co.uk/knowledge/islamicnews.php
1930s
- Geneva: an Islamic Centre established by the pan-Islamist Shakib Arsalan
(d. 1946).  He published ‘Le Nation Arab’ and an influential book, ‘Our
Decline and its causes’. 
- Dar ul Islam Institute founded in Pathankot, Punjab with the aim of
pursuing “research into the Islamic faith, culture and history and publish
and print works”.  Signatories to the founding documents included
Maulana Maudoodi, Maulana Sadruddin Islahi and Maulana Manzoor
Numani
1940s
-  Karachi: Al-Motamar al-Alam al-Islami held a world Muslim congress in
1948. The man behind the scenes was the indefatigable pan-Islamist
Inamullah Khan (d.1997), publisher of ‘The Muslim World’ for the next
three decades.
1960s
      -    Geneva:  Islamic Centre founded by the exiled Ikhwan leader Dr Said
 Ramadan (exiled in 1958; died 1995); Dr Said published the renowned
 Arabic journal ‘Al-Muslimoon’ and also a series of booklets by Muslim
 scholars of the day including the Caucasian exile Haidar Bammate  
- Karachi: Islamic Research Academy.  Founding secretary general was the
lslamic activist Khurshid Ahmed
- Pakistan: Aisha Bawany Waqf.  Efforts were primarily directed by Ebrahim
Bawany, who also supported the magazine ‘Muslim News International’.
Bawany was author of  ‘Revolutionary strategy for national development’
(1970)
- Ankara: Economic and Social Research Centre (ESAM) founded by
Professor Necmettin Erbakan – still active. www.esam.org.tr
- Cairo: Al-Ahram Center for Political and Strategic Studies (ACPSS) –
semi-official but with some independently minded scholars – still active August 2008 – copyright (c)  Salaam.co.uk
2
1970s
- London: Islamic Council of Europe (ICE) was established under the
stewardship of the Saudi-Egyptian diplomat Salem Azzam.  A network of
Islamic thinkers and statesmen came together in a series of conferences
and seminars held in London in the late 70s and 80s to formulate and
articulate the Islamic position on a range of contemporary issues. Those
involved included the former Sudanese Prime Minister Sadiq Al-Mahdi, the
two leading Pakistani legal experts of the day A.K. Brohi and Khalid
Ishaque, and judge Midhat Azzam and Dr Kholi from Egypt. The outcomes
were two seminal papers that capture Muslim thinking of the period: the
'Universal Islamic Declaration Human Rights' (1981) and  'A model of an
Islamic Constitution' (1983) . For further details see
http://www.salaam.co.uk/knowledge/muslim_community.php  
- London: Muslim Institute for Research and Planning founded by Kalim
Siddique (d. 1996); published the ‘Draft Prospectus’ (1974) – “the primary
task of the Muslim Institute shall be to draw up detailed conceptual maps
and operational plans of the future…”.  For further details see
http://www.salaam.co.uk/knowledge/musliminstitute.pdf 
- Algiers: Pensee Islamique annual conferences initiated by Malek Bennabi;
followed up intermittently after Bennabi’s death in 1973 by his student
Rashid Bennaissa 
- Los Angeles: the Strategic Research Foundation founded by Marghoob
Qureshi (d. 2005). SRF published ‘Geopolitics Review’.  Now defunct
- Islamabad: Institute of Policy Studies, founded in 1979 as “a think tank
dedicated to promoting policy oriented research” - see www.ips.org.pk.
Leading lights are Professor Khurshid Ahmed and Khalid Rahman – still
active.
- Fez: Islamic Educational, Scientific and Cultural Organization (ISESCO)
set up under the aegis of the OIC (Organisation of Islamic Conferences). It
includes a ‘Centre for the Promotion of Scientific Research’, “to promote
advanced studies and scientific research in all fields of science and
technology for sustainable economic development in the Islamic countries” 
- see www.isesco.org.ma. Still active
- Penang: Third World Network (TWN) founded by Haji Mohamed Idris –
“the Third World Network is an independent non-profit international
network of organizations and individuals involved in issues relating to
development, the Third World and North- South issues.  Its objectives are
to conduct research on economic, social and environmental issues
pertaining to the South” – see www.twnside.org.sg  Haji Idris is also
publisher of the monthly ‘Resurgence’ and also founded the Consumer
Association of Penang. A recent TWN project is ‘Multiversity’,” launched to
register our firm commitment to working towards the development of
independent intellectual traditions within our societies”. 
1980s August 2008 – copyright (c)  Salaam.co.uk
3
- Washington: International Institute of Islamic Thought (IIIT): “The Institute
is an intellectual forum working from an Islamic perspective to promote
and support research projects, organize intellectual and cultural meetings
and publish scholarly works. It has established a distinct intellectual trend
in Islamic thought which relates to the vivid legacy of the Ummah (Muslim
nation), and its continuous efforts of intellectual and methodological
reform” – see www. iiit.org. The leading light was Professor Ismail Faruqi
(d.1986) who pioneered the ‘Islamization of knowledge’ project.  The
Association of Muslim Social Scientists (AMSS) is a IIIT affiliate, which
has published the American Journal of Islamic Social Sciences (AJISS)
since 1984 – see http://www.amss.net/currentissue.html
- Delhi: Institute of Islamic and Arab Studies, founded by Zafarul Islam
Khan. Also publisher of ‘The Milli Gazette’ – www.milligazette.com
- London: International Centre for Islamic Studies (ICIS) founded by
Muazzam Ali (d. 2005) – better known for establishing the International
Institute of Islamic Finance & Insurance.  He was also a deputy secretary
general of the Islamic Council of Europe (see above) and publisher of
‘New Horizon’ and an Islamic arts magazine. His brother Squadron Leader
(Retd) Mukarram Ali edited the Islamic Defence Review, published under
the aegis of the Islamic Council of Europe. Now defunct
- Kuala Lumpur: The International Institute of Islamic Thought and
Civilization (ISTAC) founded by Syed Muhammad Naquib al-Attas. Its
objectives include (i) to conduct and promote studies and research on
Islamic thought and civilization involving conceptual analyses,
clarifications, elaborations and definitions of Islamic key concepts relevant
to the cultural, educational, scientific and epistemological problems
encountered by Muslims in the present age and (ii) to provide an Islamic
response to the intellectual and cultural challenges of the modern world
and various schools of thought, religion, and ideology. See
www.iiu.edu.my/istac/index.php
- Istanbul: Bilim ve Sanat Vakfi (The Foundation for Sciences and Arts) – its
mission: “to spend incessant effort in the questioning, reproduction and
spread of universal, national and professional knowledge…”. It has four
research centres focusing on ‘Civilisational Studies’, ‘Turkish Studies’,
‘Global Studies’ and ‘Artistic Studies’ (Turkish language website
www.bisav.org.tr
- London: Association of Muslim Researchers (AMR), founded by Muslim
academics with the aim of serving as “an independent and inclusive
association of people promoting a critical pursuit of knowledge within a
coherent Islamic framework to provide alternative models for a just
society” – see www.amr.org.uk.  Publishes a quarterly newsletter, ‘AMR
News’.  August 2008 – copyright (c)  Salaam.co.uk
4
1990s
- Jakarta: Islamic International Forum for Science, Technology and Human
Resources Development (IIFTIHAR) founded by Yusuf Habibie
- Kuala Lumpur: Institute of Policy Research (Institute Kajian Dasar)
established under the patronage of Anwar Ibrahim. It organised a joint
seminar with the World Futures Studies Federation in 1994
- Kuala Lumpur: Islamic Party of Malaysia (PAS)  Research Centre; director
Dr Dzulkifli Ahmad
- Tehran: The Great Islamic Encyclopedia Project & Research Centre –
directed by Dr Bujnordi
- Rawalpindi: Foundation for Research on International Environment
National Development and Security (FRIENDS) founded by Gen. (Retd)
Aslam Baig – see www.friends.org.pk
- London: International Muslim Association of Scientists & Engineers
(IMASE) – “a global networking organisation of researchers, scholars,
technologists and professionals that aims to nurture and exploit
knowledge, with an Islamic framework, for the benefit of mankind” – see
www.imase.org. 
21
st
 Century
- Leicester: Policy Research Unit at the Islamic Foundation (founded by
Professor Khurshid Ahmed in 1973) headed by Dilwar Hussain. 
Publications based on seminar proceedings include ‘British Muslims - 
Loyalty and Belonging (2003)
- Tehran: Institute for Epistemological Research, associated with Dr
Abdolkarim Sorroush
- Doha: Al Jazeera Centre for Studies (2006)
- Mumbai: Centre for Study of Society & Secularism (CSSS), founded by
Asghar Ali Engineer – see www.csss-isla.com
- Alberta, Canada: Centre for Islam and Science; President (and founder)
Dr  Muzaffer Iqbal – see http://www.cis-ca.org/
- London: The Cordoba Foundation, “an independent research and public
relations organisation, which was founded by the prominent British Muslim
activist, Anas Altikriti” – see www.thecordobafoundation.com.  Publishes
the bimonthly ‘Arches’
- London: Centre for the Study of Terrorism founded by Dr Kamal Helbawi.
Provides “unique insights into the global trends in Islamic resurgence,
democratisation, terrorism and extremism in the Muslim world “– see
www.cfot.dcom.   Publishes the monthly ‘The Islamism Digest’
- Dhaka: Institute for Research & Development
- London, Whitechapel:  The Policy Research Centre