20 Resolusi Kongres MAIN: SKAN & IKSIM
20 Resolusi Kongres MAIN: SKAN &
IKSIM
Suruhanjaya Kedaulatan Agama Negara
(SKAN) .
Negara perlu mempunyai sebuah
Suruhanjaya di bawah naungan MRR dan YDPA bagi memastikan ikrar dan sumpah YDPA
atas nama Allah untuk memelihara agama Islam benar-benar dilaksanakan. Islam
tidak sewajarnya dijadikan bahan pertimbangan politik (political bargaining).
Suruhanjaya ini bertanggungjawab terus kepada Majlis Raja-Raja melalui Yang
Di- Pertuan Agong dan bebas dari pengaruh politik. Justeru, ia berhak memberikan teguran dan nasihat
berasaskan prinsip Islam kepada Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan
agensi-agensi nya sama ada secara terus atau melalui laporan tahunan kepada
MRR. Ia juga bertanggungjawab mendengar aduan dari mana-mana pihak mengenai
apa-apa perkara yang menyentuh prinsip agama Islam secara langsung atau tidak langsung
di peringkat Persekutuan.
Antara objektif yang dapat dikenal pasti bagi penubuhan majlis/suruhanjaya
sebegini adalah seperti yang berikut –
o
menjadikan kewajipan kepada semua pihak sama ada Kerajaan
atau rakyat jelata tanpa mengira agama dan bangsa untuk menghormati kedaulatan
Islam sebagai Agama Negara selaras dengan prinsip Rukun Negara
o
meletakkan kewajipan kepada Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan
Negeri-negeri untuk mengambil kira kedudukan Islam sebagai Agama Negara(persekutuan)
dan Agama Negeri-negeri dalam merangka dasar dan polisi Kerajaan bagi
mengelakkan sebarang bentuk percanggahan dan penghinaan kepada agama Islam.
o
Memartabatkan kedudukan Islam sebagai agama Negara dan
sistem hidup yang sempurna yang perlu dilaksanakan dalam semua urusan kehidupan
dan bukan sekadar agama rasmi atau agama ritual sahaja.
o
Memelihara keluhuran dan kesucian agama Islam
selama-lamanya dari sebarang bentuk penyelewengan, fahaman moden yang tersasar
atau ajaran sesat yang boleh mengelirukan umat Islam.
o
Mengembalikan keutuhan Islam sebagai agama bagi
Negeri-negeri Melayu yang tidak pernah dijajah atau dicemari oleh
nasihat-nasihat penjajah dan prinsip-prinsip moden Barat
Islam mesti dibebaskan daripada sebarang bentuk polemik
politik melalui cara yang starategik dan berhikmah. Hal ini kerana hakikatnya, Islam tidak pernah
berada atau bergantung di bawah kawalan politik sejak dulu hingga
sekarang. Menyedari hakikat ini maka
mekanisme pemantauan yang berkesan amat diperlukan. Justeru itu, mencadangkan penubuhan
Suruhanjaya Kedaulatan Agama Negara (SKAN) di bawah Akta Suruhanjaya Kedaulatan
Agama Negara (ASKAN)
ii. Penubuhan
Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM)
Islam
mesti dikembalikan kedudukannya sebagai asas pemerintahan Negara. Dasar-dasar
dan perundangan Negara perlu berpaksikan kepada ajaran Islam sebagai Agama
Negara (persekutuan). Islam telah menjadi asas peradaban Negeri-negeri Melayu
dan menjadi asas pembentukan Negara serta berjaya memakmurkan negara dan
mengangkat taraf kedudukan kemanusiaan
tanpa mengira kaum dan agama. Dengan Islamlah, hak yang lemah terpelihara dan
yang kuat lagi berkuasa tidak bermaharajalela.
Sudah terang lagi nyata, pemerintah dan yang diberi kepercayaan atau
kuasa, menggalas amanah bagi memperkukuh semula kedaulatan Islam dan memelihara
martabat Islam sebagai agama negara. Usaha untuk memartabatkan semula
kedaulatan Islam sebagai asas ketamadunan Negara perlu dilakukan secara berterusan
dan berkesan. Institut Kajian Strategik bagi memikir dan mengkaji
langkah-langkah strategik untuk memelihara kedaulatan Islam dan MAIN
keseluruhannya dan mengkaji hal-hal
berkaitan kemajuan pemikiran dan peradaban Islam ditubuhkan.
Sumber:
Kongres MAIN 2011
20 Resolusi Kongres MAIN 2011:
·
Kedaulatan Raja-raja Melayu yang mempunyai kuasa prerogratif terhadap
agama Islam hendaklah terus terjamin dan terpelihara.
·
MAIN hendaklah dirangka sebagai satu Dewan Pentadbiran Islam di bawah
naungan, pengawasan dan pemantauan Raja-raja Melayu.
·
Majlis agama
Islam negeri melantik keanggotaan yang lebih representatif di kalangan pelbagai
pakar dan tenaga profesional
·
Mengemas kini
enakmen/akta majlis agama Islam supaya ada bidang kuasa yang membolehkan majlis
agama Islam negeri berfungsi lebih berkesan, memiliki autonomi dan
akauntabaliti kepada Allah dan Raja-Raja Melayu
·
Memastikan
Majlis Agama Islam negeri bebas sebarang pengaruh, campur tangan dan pembabitan
politik kepartian.
·
Memperkukuh
struktur pentadbiran majlis agama Islam negeri secara kolektif bagi
melaksanakan transformasi pengurusan Islam yang profesional.
·
MAIN
hendaklah meneroka kaedah dan pendekatan yang dapat memperkukuhkan kedudukan kewangan
secara lestari.
·
MAIN pemegang
amanah kepada institusi pendidikan, tabung kewangan dan hartanah yang strategik
untuk umat Islam.
·
Meneroka usaha
membangun modal insan dan sosial
·
Menegaskan
penubuhan Jabatan Agama Islam negeri adalah untuk melaksana dasar dan perkara
yang diputuskan oleh Majlis Agama Islam negeri.
·
Memaksimumkan
kegunaan infrastruktur agama Islam sedia ada seperti masjid dan surau.
·
Penubuhan
yayasan Waqaf korporat diperingkat negeri dan pusat.
·
Memperkasa
peranan Lembaga Penyelarasan dan Pembangunan Pendidikan Agama Islam (LEPAI)
sebagai lembaga atau yayasan.
·
Majlis agama
Islam negeri perlu menubuhkan sekolah bermula peringkat rendah.
·
Memperkasa dan
memartabat sistem perundangan Islam selaras dengan perlembagaan persekutuan.
·
YDP Agong ketua
agama Islam bagi wilayah persekutuan, Sabah, Sarawak, Pulau Pinang dan Melaka.
Sistem pengurusan yang seragam antara MAIN dan JAIN.
·
Menaik taraf
mahkamah syariah bagi menggubal, menyelaras dan menyeragamkan undang2 negeri.
·
Penubuhan
Suruhanjaya Kedaulatan Agama Negara (SKAN) dan Institut Kajian Strategik Islam
Malaysia (IKSIM)
·
Mempertimbangkan
cadangan penubuhan Yayasan Kebajikan Keluarga Islam dan Pusat Perundingan
Keluarga.
Kaherah: Gerakan Alami Tasawuf
القاهرة مقرا لأول هيئة عالمية للتصوفالقاهرة مقرا لأول هيئة عالمية للتصوف
طالب المؤتمر الدولى الأول للتصوف الدول العربية والإسلامية وجميع دول العالم والمنظمات والهيئات الدولية بدعم حق الشعب الفلسطينى فى إقامة دولته المستقلة وعاصمتها القدس الشريف.
كما طالب المؤتمر فى بيانه الختامى، الذي صدر اليوم الإثنين الحكام العرب بسرعة اتخاذ الإجراءات الإصلاحية الكفيلة بتفادى إسالة الدماء، مناشدا الجميع الحفاظ على وحدة الأوطان وسلامتها.
وقرر المؤتمر الذى نظمته المشيخة للطرق الصوفية تحت رعاية الإمام الأكبر الدكتور أحمد الطيب شيخ الأزهر الشريف تأسيس هيئة صوفية عالمية تضم الطرق والمؤسسات الصوفية الشرعية يكون مركزها الرئيسى القاهرة، لتنظيم الصف وتنسيق الجهودالعلمية والسلوكية والإعلامية والدعوية على الصعيد العالمى.
وطالب المؤتمر فى جلسته الختامية التى حضرها مفتى الجمهورية الدكتور على جمعة بعقد المؤتمر العالمى للتصوف دوريا وحسب الدولة الداعية إليه بعد نجاح دورته الأولى بالقاهرة التى إختتمت اليوم.
كما دعا المؤتمر الدولى الأول للتصوف الدول والمنظمات الدولية والمؤسسات العلمية والفكرية والثقافية والإعلامية ومراكز التأثير والرأى إلى ترسيخ القيم الروحية وقيم الوسطية والاعتدال فى شتى مناحى الحياة السياسية والاقتصادية والاجتماعية وغرسها بجميع الوسائل الممكنة.
وطالب المؤتمر جميع التيارات والإتجاهات الدينية والدعوية للاتفاق على سبل توحيد الأمة على الأصول المشتركة بينها ووضع ضوابط الاختلاف فى الفروع.
وطالب مؤتمر التصوف بإنشاء قناة فضائية صوفية تهتم بقضايا الأخلاق والقيم الروحية ونبذ العنف والغلو والتطرف وتأسيس مركز للأبحاث لنشر العلم وتصحيح المسار وتحقيق الوحدة بين أبناء الأمة الواحدة ومتابعة تنفيذ التوصيات.
كما طالب المؤتمر مشايخ الطرق الصوفية بتنقية المنهج الصوفي من البدع والخرافات وضط تعاليمه وفقا للمنهج النبوي الشريف وما جاء في كتاب الله وسنة رسوله.
واختتم المؤتمر العالمي للتصوف أعماله بالقاهرة اليوم بعد مناقشة 70 بحثا ذات صلة بالمنهج الصوفي وسبل إحياء دور الصوفية في خدمة المجتمعات الإسلامية ونشر القيم والأخلاق .وذلك بمشاركة 300 عالم ومفكر وشيخ طريقة من 35 دولة عربية وأجنبية.
وقرر أعضاء المؤتمر تشكيل لجنة من مشايخ الطرق الصوفية لمتابعة تنفيذ كافة ماصدر عن المؤتمر من توصيات.
وقال الدكتور على جمعة مفتي الجمهورية في كلمته بالجلس الختامية للمؤتمر إن التصوف برىء من بدع " الموالد " داعيا المتصوفين إلى التمسك بصورة التصوف الصحيح الذى عمل بها الأئمة السابقون، وألا يحيدوا عن صحيح الكتاب والسنة.
وطالب الدكتور على جمعة الصوفيين بالبحث فى العلوم الشرعية حتى يكونوا نبراسا ربانيا لغيرهم ولأتباعهم، لافتا إلى أن أحد أئمة التصوف ألف كتابا عظيما فى البيوع لمجرد أنه سئل فى مسألة فقهية صغيرة فى هذا العلم.
maklumat selanjutnya :
Pendidikan Islam Di Malaysia: Dari Pondok Ke Universiti.
Pendidikan Islam Di Malaysia: Dari Pondok Ke Universiti.
Tajuk: Pendidikan Islam Di Malaysia: Dari Pondok Ke Universiti.
Penulis: Abdullah Muhammad Zain, Zulkiplie Abd Ghani, Abdul Ghafar Hj Don.
Penerbit: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Idea bagi mewujudkan institusi pendidikan tinggi Islam telah lama dirancang dan istitusi ini telah memberi sumbangan penting dalam pembangunan negara. Kolej Islam Malaya mula beroperasi pada tahun 1955, melahirkan graduan dan menjadi aspirasi kepada perkembangan sekolah aliran agama, malah kurikulum dan pengajarannya menjadi model penubuhan beberapa institusi pengajian tinggi lain kemudiannya. Kajian terhadap pendidikan tinggi Islam di Malaysia ini dapat dijadikan asas dalam mencapai pembangunan negara, khususnya terhadap pembangunan masyarakat di Malaysia.
Kandungan.
Prakata.
Sepatah Kata.
Pendahuluan.
Bab 1. Pendidikan Tinggi Islam.
- Latar Belakang.
- Peranan Masjid dalam Pendidikan Tinggi Islam.
- Sistem Pendidikan Terbuka.
- Pentadbiran.
- Prasarana.
- Kurikulum.
- Kewangan.
- Kesimpulan.
Bab 2. Perkembangan Pendidikan Tinggi Islam di Malaysia.
- Pendidikan Islam di Malaysia.
- Masalah dalam Pendidikan Islam.
- Persaingan Pendidikan Islam Tradisional dan Pendidikan Kebangsaan.
- Yayasan Pengajian Tinggi Islam Kelantan (YPTIK).
- Kesimpulan.
Bab 3. Penubuhan dan Perkembangan Kolej Islam Malaya.
- Idea Penubuhan Kolej Islam Malaya.
- Sokongan Raja-raja dan Pemimpin Melayu.
- Perubahan Konsep Pengajian.
- Perkembangan Pelajar.
- Kesimpulan.
Bab 4. Pengurusan Pentadbiran Kolej Islam Malaya.
- Pengurusan Kolej Islam Malaya.
- Kolej Islam Klang dan Petaling Jaya
- Kolej Islam Malaya dan Pengajian Islam, Universiti Malaya.
- Universiti Kebangsaan Malaysia dan Kedudukan KIM
- Profil Pengurusan.
> Dato’ Syed Ibrahim al-Sagoff.
> Prof. Datuk Dr. Ungku Omar Ahmad.
> Tan Sri Prof. Dr. Ahmad Ibrahim.
> Tan Sri Dato’ Abdul Jalil Haji Hassan.
> Tan Sri - Dato’ Abdul Aziz Zain.
- Kesimpulan.
Bab 5. Perkembangan Kurikulum Kolej Islam Malaya.
- Rancangan Kurikulum Peringkat Awal Penubuhan.
- Kursus Pendidikan.
- Kurikulum Jabatan Pengajian Islam, Universiti Malaya.
- Peranan Jawatankuasa Bersekutu Sukatan Pelajaran.
- Merancang Kurikulum Universiti Islam.
- Kurikulum Universiti Kolej Islam Tahun 1970.
- Kegiatan Kokurikulum Pelajar KIM.
- Kesimpulan
Bab 6. Pengurusan Kewangan dan Prasarana Kolej Islam Malaya.
- Pengurusan Kewangan di Peringkat Awal (Hingga Tahun 1963).
- Pengurusan Kewangan di Peringkat Mengukuh (Tahun 1963-1973).
- Pengurusan Kewangan di Bawah LBPAPTIM.
- Kesimpulan.
Bab 7. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
- Sejarah dan Latar Belakang UIAM.
- Kampus UIAM.
- Falsafah Universiti.
- Wawasan UIAM.
- Misi UIAM.
- Sejarah Perkembangan Akademik dan Fakulti.
- Pusat Matrikulasi.
- Prospek UIAM.
- Kesimpulan.
Bab 8. Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM).
- Sejarah dan Latar Belakang KUIM.
- Perkembangan Fizikal dan Akademik KUIM.
- Konsep dan Skop Pengajian KUIM.
- Perkembangan Akademik dan Fakulti.
- Prospek KUIM.
Bab 9. Prospek Pendidikan Tinggi Islam di Malaysia.
- Kolej Agama Sultan Zainal Abidin (KUSZA).
- Kolej Teknologi Islam Melaka (KT1M).
- Kolej Islam Selangor Darul Ehsan (KISDAR).
- Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah (KIPSAS).
- Kesimpulan.
Lampiran.
Bibliografi.
Indeks.
Muslim think tanks and institutes 1920s onwards
Muslim think tanks and
institutes 1920s onwards
Compiled by M A Sherif
1920s
- London: Islamic
Information Bureau (25 Ebury Street, SW1). Secretary
was M H Ispahani. The
Bureau published ‘The Islamic News’ in 1920-21
which was renamed 'The
Muslim Standard'. The contents were mainly
commentaries on the
momentous events of the day in the aftermath of the
Paris Peace Conferences.
The sympathies of the paper were pan-Islamic
and in support of the
Khilafat movement in India. For some extracts see
http://www.salaam.co.uk/knowledge/islamicnews.php
1930s
- Geneva: an Islamic Centre
established by the pan-Islamist Shakib Arsalan
(d. 1946). He published ‘Le Nation Arab’ and an
influential book, ‘Our
Decline and its
causes’.
- Dar ul Islam Institute
founded in Pathankot, Punjab with the aim of
pursuing “research into the
Islamic faith, culture and history and publish
and print works”. Signatories to the founding documents
included
Maulana Maudoodi, Maulana
Sadruddin Islahi and Maulana Manzoor
Numani
1940s
- Karachi: Al-Motamar al-Alam al-Islami held a
world Muslim congress in
1948. The man behind the
scenes was the indefatigable pan-Islamist
Inamullah Khan (d.1997),
publisher of ‘The Muslim World’ for the next
three decades.
1960s
-
Geneva: Islamic Centre founded by
the exiled Ikhwan leader Dr Said
Ramadan (exiled in 1958; died 1995); Dr Said
published the renowned
Arabic journal ‘Al-Muslimoon’ and also a
series of booklets by Muslim
scholars of the day including the Caucasian
exile Haidar Bammate
- Karachi: Islamic Research
Academy. Founding secretary general was
the
lslamic activist Khurshid
Ahmed
- Pakistan: Aisha Bawany
Waqf. Efforts were primarily directed by
Ebrahim
Bawany, who also supported
the magazine ‘Muslim News International’.
Bawany was author of ‘Revolutionary strategy for national
development’
(1970)
- Ankara: Economic and
Social Research Centre (ESAM) founded by
Professor Necmettin Erbakan
– still active. www.esam.org.tr
- Cairo: Al-Ahram Center
for Political and Strategic Studies (ACPSS) –
semi-official but with some
independently minded scholars – still active August 2008 – copyright (c) Salaam.co.uk
2
1970s
- London: Islamic Council
of Europe (ICE) was established under the
stewardship of the
Saudi-Egyptian diplomat Salem Azzam. A
network of
Islamic thinkers and
statesmen came together in a series of conferences
and seminars held in London
in the late 70s and 80s to formulate and
articulate the Islamic
position on a range of contemporary issues. Those
involved included the
former Sudanese Prime Minister Sadiq Al-Mahdi, the
two leading Pakistani legal
experts of the day A.K. Brohi and Khalid
Ishaque, and judge Midhat
Azzam and Dr Kholi from Egypt. The outcomes
were two seminal papers
that capture Muslim thinking of the period: the
'Universal Islamic
Declaration Human Rights' (1981) and 'A
model of an
Islamic Constitution'
(1983) . For further details see
http://www.salaam.co.uk/knowledge/muslim_community.php
- London: Muslim Institute
for Research and Planning founded by Kalim
Siddique (d. 1996);
published the ‘Draft Prospectus’ (1974) – “the primary
task of the Muslim
Institute shall be to draw up detailed conceptual maps
and operational plans of
the future…”. For further details see
http://www.salaam.co.uk/knowledge/musliminstitute.pdf
- Algiers: Pensee Islamique
annual conferences initiated by Malek Bennabi;
followed up intermittently
after Bennabi’s death in 1973 by his student
Rashid Bennaissa
- Los Angeles: the
Strategic Research Foundation founded by Marghoob
Qureshi (d. 2005). SRF
published ‘Geopolitics Review’. Now
defunct
- Islamabad: Institute of
Policy Studies, founded in 1979 as “a think tank
dedicated to promoting
policy oriented research” - see www.ips.org.pk.
Leading lights are
Professor Khurshid Ahmed and Khalid Rahman – still
active.
- Fez: Islamic Educational,
Scientific and Cultural Organization (ISESCO)
set up under the aegis of
the OIC (Organisation of Islamic Conferences). It
includes a ‘Centre for the
Promotion of Scientific Research’, “to promote
advanced studies and
scientific research in all fields of science and
technology for sustainable
economic development in the Islamic countries”
- see www.isesco.org.ma.
Still active
- Penang: Third World
Network (TWN) founded by Haji Mohamed Idris –
“the Third World Network is
an independent non-profit international
network of organizations
and individuals involved in issues relating to
development, the Third
World and North- South issues. Its
objectives are
to conduct research on
economic, social and environmental issues
pertaining to the South” –
see www.twnside.org.sg Haji Idris is
also
publisher of the monthly
‘Resurgence’ and also founded the Consumer
Association of Penang. A
recent TWN project is ‘Multiversity’,” launched to
register our firm commitment
to working towards the development of
independent intellectual
traditions within our societies”.
1980s August 2008 –
copyright (c) Salaam.co.uk
3
- Washington: International
Institute of Islamic Thought (IIIT): “The Institute
is an intellectual forum
working from an Islamic perspective to promote
and support research
projects, organize intellectual and cultural meetings
and publish scholarly
works. It has established a distinct intellectual trend
in Islamic thought which
relates to the vivid legacy of the Ummah (Muslim
nation), and its continuous
efforts of intellectual and methodological
reform” – see www.
iiit.org. The leading light was Professor Ismail Faruqi
(d.1986) who pioneered the
‘Islamization of knowledge’ project. The
Association of Muslim
Social Scientists (AMSS) is a IIIT affiliate, which
has published the American
Journal of Islamic Social Sciences (AJISS)
since 1984 – see
http://www.amss.net/currentissue.html
- Delhi: Institute of
Islamic and Arab Studies, founded by Zafarul Islam
Khan. Also publisher of
‘The Milli Gazette’ – www.milligazette.com
- London: International
Centre for Islamic Studies (ICIS) founded by
Muazzam Ali (d. 2005) –
better known for establishing the International
Institute of Islamic
Finance & Insurance. He was also a
deputy secretary
general of the Islamic
Council of Europe (see above) and publisher of
‘New Horizon’ and an
Islamic arts magazine. His brother Squadron Leader
(Retd) Mukarram Ali edited
the Islamic Defence Review, published under
the aegis of the Islamic
Council of Europe. Now defunct
- Kuala Lumpur: The
International Institute of Islamic Thought and
Civilization (ISTAC)
founded by Syed Muhammad Naquib al-Attas. Its
objectives include (i) to
conduct and promote studies and research on
Islamic thought and
civilization involving conceptual analyses,
clarifications,
elaborations and definitions of Islamic key concepts relevant
to the cultural,
educational, scientific and epistemological problems
encountered by Muslims in
the present age and (ii) to provide an Islamic
response to the
intellectual and cultural challenges of the modern world
and various schools of
thought, religion, and ideology. See
www.iiu.edu.my/istac/index.php
- Istanbul: Bilim ve Sanat
Vakfi (The Foundation for Sciences and Arts) – its
mission: “to spend
incessant effort in the questioning, reproduction and
spread of universal,
national and professional knowledge…”. It has four
research centres focusing
on ‘Civilisational Studies’, ‘Turkish Studies’,
‘Global Studies’ and
‘Artistic Studies’ (Turkish language website
www.bisav.org.tr
- London: Association of
Muslim Researchers (AMR), founded by Muslim
academics with the aim of
serving as “an independent and inclusive
association of people
promoting a critical pursuit of knowledge within a
coherent Islamic framework
to provide alternative models for a just
society” – see
www.amr.org.uk. Publishes a quarterly
newsletter, ‘AMR
News’. August 2008 – copyright (c) Salaam.co.uk
4
1990s
- Jakarta: Islamic
International Forum for Science, Technology and Human
Resources Development
(IIFTIHAR) founded by Yusuf Habibie
- Kuala Lumpur: Institute
of Policy Research (Institute Kajian Dasar)
established under the patronage
of Anwar Ibrahim. It organised a joint
seminar with the World
Futures Studies Federation in 1994
- Kuala Lumpur: Islamic
Party of Malaysia (PAS) Research Centre;
director
Dr Dzulkifli Ahmad
- Tehran: The Great Islamic
Encyclopedia Project & Research Centre –
directed by Dr Bujnordi
- Rawalpindi: Foundation
for Research on International Environment
National Development and
Security (FRIENDS) founded by Gen. (Retd)
Aslam Baig – see
www.friends.org.pk
- London: International
Muslim Association of Scientists & Engineers
(IMASE) – “a global
networking organisation of researchers, scholars,
technologists and
professionals that aims to nurture and exploit
knowledge, with an Islamic
framework, for the benefit of mankind” – see
www.imase.org.
21
st
Century
- Leicester: Policy
Research Unit at the Islamic Foundation (founded by
Professor Khurshid Ahmed in
1973) headed by Dilwar Hussain.
Publications based on
seminar proceedings include ‘British Muslims -
Loyalty and Belonging
(2003)
- Tehran: Institute for
Epistemological Research, associated with Dr
Abdolkarim Sorroush
- Doha: Al Jazeera Centre
for Studies (2006)
- Mumbai: Centre for Study
of Society & Secularism (CSSS), founded by
Asghar Ali Engineer – see
www.csss-isla.com
- Alberta, Canada: Centre
for Islam and Science; President (and founder)
Dr Muzaffer Iqbal – see http://www.cis-ca.org/
- London: The Cordoba
Foundation, “an independent research and public
relations organisation,
which was founded by the prominent British Muslim
activist, Anas Altikriti” –
see www.thecordobafoundation.com.
Publishes
the bimonthly ‘Arches’
- London: Centre for the
Study of Terrorism founded by Dr Kamal Helbawi.
Provides “unique insights
into the global trends in Islamic resurgence,
democratisation, terrorism
and extremism in the Muslim world “– see
www.cfot.dcom. Publishes the monthly ‘The Islamism Digest’
- Dhaka: Institute for
Research & Development
- London, Whitechapel: The Policy Research Centre