Membina Rantaian Mujahid Sufi Berdasarkan Manhaj Tauhid Tasawuf


Membina Rantaian Mujahid Sufi Berdasarkan Manhaj Tauhid Tasawuf

Penyusun: Ustaz Mustaffa Kamal bin Hamzah
Penerbit: IPTAF

Prakata
Muqadimah

SEKILAS METHODOLOGI RASULULLAH SAW DI HARAMAIAN
I)             Fasa Tanah Haram Mekah
II)           Fasa Tanah Haram Madinah

REFORMASI TARBIYAH ERA IMAM AL-GHAZALI (450H-505H)

A)   Analisa Suasana Ummah dan Permasalahannya
B)   Reformasi Tarbiyah Imam al-Ghazali

MADRASAH TASAWUF MELAHIRKAN PEJUANG ISLAM HEBAT....

I)             Sultan Salehuddin al-Ayubi
II)           Sultan Muhammad al-Fateh
III)          Syeikh Badiuzzaman Saeid an Nursi
IV)         Imam Hassan al-Banna

PERCATURAN DAKWAH DAN TARBIYAH DARI HARAMAIAN KE NUSANTARA

A)   Tokoh ulama yang terlibat dalam membentuk wajah Islam di Nusantara
B)   Sayyid Sibghatullah bin Ruhullah Jamal al-Barwaji.
C)   Syaikh Ahmad bin Syaikh al-Syinnawi
D)  Syaikh Ahmad al-Qusyasyi
E)   Syaikh Ibrahim al-Qurani

B)   Ulama Penyambung Warisan Haramaian di Nusantara
i)             Syaikh Abdul Rauf Fansuri
ii)           Syaikh Abdul Malik (Tok Pulau Manis)
iii)          Syaikh Abdul Samad Falimbani
iv)          Syaikh Daud bin Abdullah al-Fatani
v)            Syaikh Ahmad al-Fatani
vi)          Syaikh Abdul Rahman al-A’idrus (Tokku Paloh)
vii)         Tuan Guru Hj Abdul Rahman Limbung
viii)       Syaikh Abdul Wahab Rokan
ix)          Tok Kenali
x)            Syaikh Muhammad Said Jamaluddin al-Linggi
xi)          Dr Burhanuddin el-Helmy

METHODOLOGI TARBIYAH TASAWUF DI ALAM MELAYU
I)             Kesepaduan Ilmu menurut ad-Deen
II)           Pengajian berSanad dan berTalaqqi
III)          Mengamalkan Tareqah
IV)         Hikmah merangkumi Ilmu Kepimpinan dan Sains Kemanusiaan
V)           Dakwah Melalui Pengajaran, Penulisan dan Aktiviti Kemasyarakatan
VI)         Jihad dalam mempertahankan Agama, Negara dan Kepim[pinan yang Adil
VII)        Visi menyatukan Nusantara melalui Agama dan Bahasa

SERUAN MENGGERAKKAN KEMBALI MANHAJ TASAWWUF DALAM IKLIM SEMASA