Surat Sultan Ab. Hamid ii (Khilafah Osmaniah) kepada syeikh mursyidnya


Setelah lebih dari 100 tahun, satu surat rahsia yang ditulis oleh Khilafah Utsmani ke-27, Sultan Abdul Hamid II (18842--1918) kepada guru kerohaniannya, Syaikh Mahmud Abu Shammat as-Syadzili, akhirnya dijumpai.

Surat rahsia tersebut merupakan kisah dan coretan sang Sultan kepada mentornya berkaitan sebab utama penggulingan dirinya dari takhta khilifahah Ottoman pada tahun 1909 oleh sebuah gerakan militer dan diasingkan dan dihantar ke wilayah Salonica (sekarang Greece).


Dokumen penting bersejarah itu ditemukan oleh keluarga ahli waris Syeikh Abu as-Shamat yang kini menetap di Syria. Ammar Abu Shammat, salah satu anggota keluarga ulama tersebut, kini telah menyerahkan naskah asli surat tersebut ke Presiden Syria Bashar El-Assad.
Pejabat Berita Turki Cihan telah menyalin naskah dan meneliti keautentikannya.


Surat tersebut dikirimkan secara diam-diam kepada guri mursyidnya, Syeikh Shammat, yang juga Mursyid Tarekat Syadzuliyyah, melalui salah seorang penjaga istana pengasingan di Salonica.


Isi surat tersebut ikut menjadi salah satu data penting bagi filem dokumenteri tentang Sultan Abdul Hamid II yang disutradarai oleh pelakon terkemuka Turki, Mehmet Fudeil. Filem tersebut pernah ditayangkan di rangkaian Aljazeera Documenter. (AGS/alm)

Kitab Hadiqatul al-Azhar Wa ar-Rayahin : Syeikh Ahmad al-Fathani


























































Mulai Ramadhan 1431 bersamaan Ogos 2010 penulis akan memuatkan secara bersiri transliterasi kepada tulisan rumi Melayu daripada kandungan karya Kitab Hadiqatul al-Azhar wa ar-Rayahin karya Syeikh Ahmad al-Fhatani (ulama' tersohor alam Melayu), siap ditulis pada hari Sabtu 15 Sya'ban 1307 bersamaan tahun 1889 dan mula dicetak pada tahun yang sama. Kitab ini merupakan antara karya agung Melayu, yang merangkumi karya dalam bidang sastera, pemikiran, sejarah, agama, perubatan, siasah dan lain-lain. Justeru bagi pengkaji pemikiran dan peradaban bangsa, buku ini amat penting untuk dibaca, diteliti, dihayati dan dikaji kerana ianya penting bagi pencerahan akal dan peradaban khususnya peradaban Melayu Islami.

Diatas kesedaran kepentingan buku ini buat tatapan generasi kini di alam maya, penulis akan memulakanan transliterasi karya ini dalam bahasa Melayu tulisan Rumi namun gaya bahasanya dikekalkan, kerana nilai gaya bahasa lama ini sungguh indah dan tinggi disisi ahli sastera. Ini menyingkap bahawa bangsa Melayu banyak meninggalkan manuskrip dalam pelbagai bidang dan kini antaranya berada di pelbagai negara. Dalam gagasan peradaban kajian sejarah amat penting bagi seorang strategis bahkan banyak dapat dipelajari dan diambil iktibar dalam menggali karya lama buat tatapan generasi alaf ke-21....Disamping kita mengambil nafhah barakah daripada ulama pewaris nabi.....

Siri (1)

Inilah kitab Hadiqatul al-Azhar wa ar-Rayahin pada menyatakan beberapa kelebihan akhyar dan beberapa banyak khabar auliyaa' dan solihin dan beberapa khabar salatin, pada beberapa banyak faedah yang elok-elok yang berhamburan yang gemar padanya oleh tiap-tiap manusia himpunan al-Faqir ila Faid KarramaRabbahi Taala waafuhu ar-Ridwani * Ahmad bin Mohamad Zain bin Mustafa al-Malayuwi al-Fathani afa Allah Taala anhu waan wa lidaih wa jamiia aslafihi wa aqaribihi wa ahbabihi wa muhibbihi Amin












Kenyataan Rasmi Pejabat Mufti Selangor Berkenaan Akidah Wahabi (Mushabihah/Mujassimah)



Nombor Rujukan Jabatan Mufti Selangor: ( 90 ) dlm.mufti.sel 500-1.Jld.3 Bertarikh 13 Ogos 2010 / 03 Ramadhan 1431. Adalah Seperti Berikut:

i- Kepercayaan Allah berjisim dan bersifat duduk bersila atau Allah bertempat adalah kepercayaan atau i'tiqad kaum MUSYABBIHAH (MUJASSIMAH). Dinamakan kaum musyabbih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhlukNya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia. Di antara i'tiqad sesat mereka yang bertentangan dengan i'tiqad Ahlusunnah Wal Jamaah ialah seperti berikut:

a. Allah bermuka dan bertangan.
b. Allah duduk bersila di atas arasy.
c. Allah berada di langit.
d. Allah bertubuh serupa nur.

I'tiqad seperti di atas adalah bertentangan dengan i'tiqad Ahlussunnah Wal Jamaah lagi sesat dan menyesatkan kerana Allah tidak boleh sekali-kali diserupakan dengan makhluk (al-Syura ayat 11). I'tiqad ini membawa kepada syirik yang mengeluarkan seseorang daripada Islam.

ii- Amalan bertawassul sama ada dengan nabi atau orang soleh adalah diharuskan kerana pada hakikatnya mereka yang bertawassul itu beri'tiqad segala usaha ikhtiar dan doa yang dilakukan oleh manusia hanya Allah sahaja yang memperkenankannya. (al-Maidah 35)

Sekian, Wassalam.

"BERKHIDMAT KERANA ALLAH UNTUK NEGARA"

Saya yang benar,


(MAT JAIS BIN KAMOS)
Pegawai Hal Ehwal Islam (Istinbat)
b/p: Mufti Negeri Selangor

Nabi SAW Bukan Manusia Biasa


NABI SAW BUKAN MANUSIA BIASA

Rasulullah SAW sendiri telah menyatakan dalam sabdanya tentang kemuliaan yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada dengan semulia-mulia sifat dan pelbagai perkara yang mencarik adat (mukjizat) yang membezakannya daripada manusia lain.

Diantaranya ialah sabdanya sendiri mengenai peribadinya di dalam hadis sahih: ‘Kedua-dua mataku tidur, tetapi hatiku tidak tidur’. Didalam hadis sahih yang lain, baginda SAW bersabda:’ sesungguhnya aku dapat melihat kamu dari belakangku sebagaimana aku melihat kamu dari dari depanku.’ Baginda SAW juga bersabda ‘Aku dianugerahkan kunci-kunci perbendaharaan bumi.’

Meskipun pada fizikalnya, baginda SAW masih hidup dengan kehidupan barzakhiyyah (di alam barzakh) secara sempurna. Baginda SAW dapat mendengar perkataan orang yang masih hidup di dunia dan mendengar salam mereka serta menjawabnya. Bahkan , disampaikan kepada baginda SAW setiap selawat yang diucapkan kepada baginda SAW dan juga diperlihatkan kepadanya segala amal perbuatan umatnya. Baginda SAW berasal senang dan gembira dengan amal soleh orang-orang yang baik dan sentiasa meminta keampunan bagi umatnya yang melakukan dosa.

Sesungguhnya Allah SWT mengharamkan bumi daripada memamah jasad baginda SAW yang sentiasa terpelihara daripada sebarang kerosakan dan pemusnah yang terdapat di dalam bumi. Diriwayatkan daripada Sidna Aus Ibn Aus RA ;sesungguhnya diantara hari kamu yang paling mulia ialah hari Jumaat. Pada hari itulah Nabi adam diciptakan dan pada hari itu juga beliau diwafatkan. Pada hari Jumaat juga, terjadinya tiupan sangkakala, dan pada hari itu juga terjadinya so’iqah (petir dasyat atau kiamat) maka perbanyakkanlah membaca selawat kepadaku pada hari itu kerana selawat sekelian akan dipersembahkan kepadaku.’ Para sahabat bertanya, ‘Wahai Rasulullah SAW bagaimanakah selawat kami akan dipersembahkan kepadamu , padahal engkau telah binasa ? Baginda SAW bersabda , ‘Sesungguhnya Allah mengharamkan keatas bumi ini daripada memamah jasad para Nabi.’ (Riwayat Imam Ahmad, Abu Dawud, Ibnu Majah, Ibnu Hibban dalam sohihnya; Imam Hakim pula mensohihkannnya).

Berdasarkan hadis-hadis ini dan hadis lain, kita berpegang bahawa Nabi SAW diberi keistimeweaan untuk terus menerima selawat , mengetahui amalan umatnya dan sebagainya. Berkenaan permasalahan ini, alhafiz Imam al-Suyuti RA telah menulis risalah khusus yang dinamakan anba’ alAzkiya’ bi hayah al anbiya’ (Perkhabaran orang cerdik Pandai mengenai kehidupan para nabi).

Baginda SAW telah wafat tetapi kemuliaanya, kedudukannya dan pangkatnya yang tinggi di sisi Tuhannya tetap kekal dan tidak diragui oleh orang-orang yang beriman. Yang demikian bertawasul kepada Allah dengan perantaraan baginda SAW pada hakikatnya kembali kepada kepada iktikad wujudnya makna-makna tersebut dan kepercayaan bahawa baginda SAW begitu dikasihi dan dimuliakan oleh Allah SWT juga berdasarkan keimanan dengan risalah baginda SAW.

Bertawasul dengan baginda SAW bukanlah suatu penyembahan kepadanya kerana walau sebesar dan setinggi mana pun darjat baginda SAW , baginda SAW tetap makhluk ciptaan Allah SWT yang tidak berkuasa menolak sebarang kemudaratan dan mendatangkan sebarang manfaat kecuali dengan izinNya.

Sumber : Panel Penyelidikan Yayasan Sofa Utusan Malaysia 10 Oogos 2010.

· ** Rasulullah SAW ialah insan istemewa dan diberi anugerah khususi, Baginda merupakan insan pilihan, alamat kasihnya umat baginda ialah sentiasa berbanyak selawat dan ketahuilah bahawasanya Rasulullah SAW diperlihatkan oleh Allah Taala akan amalan umatnya dari kalangan orang mukmin sebagaimana dinyatakan dalam al-Quran.


Emas Paling Selamat Simpanan Nilai

EMAS PALING SELAMAT SIMPANAN NILAI

Di kalangan pelbagai jenis logam berharga , emas adalah yang paling popular kerana dianggap sebagai instrumen pelaburan yang selamat dalam melindung nilai penurunun nilai wang jika berlakunya krisis ekonomi, politik dan social.

Sejak 5,000 tahun dahulu emas dianggap sebagai logam penyimpan nilai , yang mana ia digunakan sebagai mata wang dan standard sandaran mata wang oleh tamadun Islam dan Negara global yang lain.

Pada kurun ke-19 negara di eropah mengamalkan sistem kewangan yang dikenali ‘Gold standard’ yang mana emas dijadikan sandaran rizab mata wang masing-masing, sebelum ia dirombak susulan krisis kewangan ekoran perang dunia pertama.

Selepas perang dunia ke-2 , sistem kewangan Bretton Woods diamalkan yang mana Dollar Amerika (US) yang mula menjadi mata wang utama dunia ditambat dengan emas pada kadar AS$35 setiap auns.

Sistem itu bertahan sehingga 1971 sebelum masyarakat antarabangsa beralih menggunakan sistem mata wang fiat yang berasaskan nilai sah yang dapat diterima umum dan tidak lagi bersandarkan emas. Switzerland Negara terakhir yang bertukar kepada sistem itu pada tahun 2000.

Bagaimanapun sehingga kkini, emas kekal sebagai logam penyimpan nilai kerana ia memiliki cirri istimewa seperti cantik pada pandangan mata, mudah dibahagikan tanpa menjejaskan nilai, mudah ditunaikan tidak boleh dibinasakan dan sukar diperoleh.

Emas dalam apa jua bentuk termasuk debu sekalipun tetap berharga. Harga syiling emas kijang Bank Negara pada 18 Januari 2001 adalah RM$1,082 satu auns dan harganya pada Jumaat akhir Julai 2010 adalah RM$4,060 satu auns, meningkat 275% atau boleh diterjemahkan sebagai purata pulangan 30.05 % setahun sepanjang tempoh 9 tahun.

Kenaikan tinggi harga emas khususnya sejak 2008 menyebabkan muncul banyak syarikat yang menawarkan skim pelaburan emas secara meragukan di Negara ini dan sebilangan daripadanya menyebabkan kerugian jutaan ringgit wang pelabur.

Pelaburan emas sebetulnya boleh dibuat secara sendirian dengan membeli emas di kedai emas , membeli wang syiling emas kijang Bank Negara daripada Bank terpilih, membeli emas fizikal di bank yang menawarkan jualan serta menerusi pembukaan akauan simpanan emas yang ditawarkan dibeberapa bank di negara ini.

Pelabur disarankan membeli emas di kedai emas terkemuka bagi memudahkan ia dijual pada masa depan. Untuk tujuan pelaburan emas itu hendaklah jongkong emas 24 karat atau emas 999. Bukannya barang kemas kerana harganya lebih tinggi kerana ada upah tukangan dan keuntungan jualan dan ada potongan apabila emas itu dijual kembali dan lazimnya potongan itu adalah antara 10%-15.

Emas Syiling kijang Bank Negara boleh dibeli di cawangan bank seperti Malayan Banking Bhd (Maybank) terpilih dan maklumat mengenai harga jual beli syiling itu boleh diakses di laman web bank Negara (www.bnm.gov.my dan maybank2u.com. Selain itu pelabur juga membeli emas yang ditawarkan oleh Bank tempatan antaranya Public bank )Gold Investment Account (GIA) dan Maybank saving passbook Account( GSPA.

Melabur emas hendaklah mengetahui cara-caranya dengan betul supaya tidak tertipu dengan pelbagai skim pelaburan yang hanya diwujudkan untuk mengambil kesempatan ekoran kenaikan harga logam berkenaan.

· Penulis pernah hadir suatu forum ekonomi pada yang dibentangkan oleh pakar, penganalisis ekonomi Negara dan Mantan Presiden Bursa Malaysia Dato’ Salleh Majid bahawa pelaburan emas adalah yang paling tinggi keuntungan disamping kurang risiko namun perlu mengetahui cara dan ilmu berkaitannya, dan pesanannya kepada hadirin sekiranya ada wang agak banyak segeralah beli emas atau syling emas dan seumpamnya dan Insyallah banyak untung dan tidak rugi berbanding pelaburan benda lain.

· Melabur dengan Dinar Emas merupakan salah satu alternatif pelaburan yang baik kerana emas merupakan logam yang paling stabil nilainya di dunia.

· Abu Bakar Ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW telah bersabda “Akan tiba suatu zaman di mana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham (untuk digunakan).

Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal.

· Antara kelebihan Dinar Emas:

· 1. Harganya agak murah dan mampu milik.

· 2. Bebas daripada inflasi.

· 3. Bebas daripada unsur riba'.

· 4. Sebagai alat transaksi pertukaran.

· 5. Sebagai simpanan dan pelaburan, pembayaran zakat, hadiah, maskahwin dan hantaran perkahwinan.

· http://www2.islam.gov.my/muamalat/sites/default/files/kertas_persidangan/2010/04/10_Louis_Ng.pdf

Dasar Pertahanan Negara (HANRUH)


Sejak tahun 1986 HANRUH merupakan salah satu strategi pertahanan negara. Pada tahun 1990an usaha-usaha untuk melaksanakan konsep HANRUH dimulakan tetapi tidak dapat direalisasikan. Mesyuarat Majlis Keselamatan Negara pada September 2006 telah memutuskan konsep ini direalisasikan dan Majlis Keselamatan Negara merupakan agensi pelaksana bagi tujuan ini.

Pertahanan Menyeluruh atau HANRUH dapat didefinasikan sebagai satu bentuk pertahanan yang melibatkan secara menyeluruh dan bersepadu agensi-agensi kerajaan, sektor swasta, badan-badan bukan kerajaan serta rakyat jelata dalam mempertahankan kedaulatan dan keutuhan negara. Ini bermakna dalam usaha mempertahankan negara, semua rakyat jelata akan terlibat. Sekiranya negara diserang, musuh bukan sahaja berdepan dengan sebilangan anggota tentera tetapi ia akan berdepan dengan 27 juta rakyat Malaysia. Sehubungan dengan itu, negara perlu membina keupayaan untuk mengembeling 27 juta rakyat Malaysia untuk menghadapi sebarang ancaman serta juga semasa suasana bencana alam.


Pertahanan menyeluruh juga penting untuk keselamatan negara. Rakyat seharusnya bersama memastikan keselamatan negara terjamin, aman, sejahtera serta harmoni kekal berpanjangan. Semua jentera negara, sektor swasta dan badan-badan berkanun perlu dipastikan agar konsep ini kekal dijalin demi kedaulatan negara. Oleh yang demikian konsep HANRUH ini tidak terbatas mengenai isu-isu pertahanan atau pun unsur-unsur ketenteraan tetapi juga sebagai elemen untuk menerapkan konsep keselamatan negara secara lebih luas.


Berdasarkan rasional ini adalah penting bagi setiap rakyat diberi kesedaran terhadap peranan dan tanggungjawab masing-masing dalam menjamin keutuhan serta kedaulatan negara. Semangat dan minda mereka perlu dibentuk sebegitu rupa bagi menentang sebarang cabaran dalam mengekalkan kebebasan dan kemerdekaan bangsa dan negara. Pembentukan pemikiran ini perlu disemai dan dipupuk secara berterusan.


Jika sebagai rakyat, mereka perlu memahami pentingnya konsep ini. Maka sebagai peneraju atau pemilik syarikat swasta, mereka akan bersama-sama diharapkan berupaya untuk merealisasikan konsep ini. Sektor swasta harus faham bahawa kesejahteraan negara juga memberi kesan kepada pertumbuhan ekonomi dan daya tahan sesebuah syarikat tersebut.
Pertahanan menyeluruh memberi kesan kepada ekonomi, sosial dan pembangunan negara. Komponen HANRUH adalah meliputi seperti berikut;


i. Keutuhan Psikologi,
ii. Penyatuan dan Perpaduan Masyarakat,
iii. Kesiagaan Awam,
iv. Keutuhan Ekonomi dan,

v. Kesiagaan keselamatan


Lima komponen HANRUH yang telah dikenalpasti sebagai langkah untuk melahirkan rakyat Malaysia yang penuh semangat patriotisme dan nasionalisme adalah:


Keutuhan Psikologi;
Penyatuan dan Perpaduan Masyarakat;
Kesiagaan Awam;
Keutuhan Ekonomi; dan
Kesiapsigaan Keselamatan.


Matlamat utama Keutuhan Psikologi adalah untuk mempersiapkan akal dan fikiran seluruh rakyat Malaysia supaya sentiasa bersedia dan komited untuk mempertahankan kedaulatan dan keutuhan Negara. Objektif utama Keutuhan Psikologi adalah untuk melahirkan warga Negara yang mempunyai sifat:


patriotisme dan nasionalisme;
perasaan cintakan negara;
bangga menjadi rakyat Malaysia;
sanggup berkorban demi negara;
muhibah, perpaduan dan integrasi nasional; dan
bermaklumat.


Peranan Penyatuan dan Perpaduan Masyarakat pula adalah untuk melahirkan bangsa Malaysia yang bersatu padu dan harmonis, tanpa mengira perbezaan status, kaum, agama, budaya dan negeri kelahiran. Kemantapan integrasi nasional tanpa mengira perbezaan agama akan memacu Malaysia menjadi Negara yang harmoni. Untuk mewujudkan keadaan ini, ciri-ciri berikut hendaklah dipupuk di kalangan setiap lapisan masyarakat:


mengamalkan sikap penyayang;
toleransi;
mengamalkan sikap permuafakatan;
berkongsi matlamat dan wawasan yang sama;
mengamalkan nilai-nilai murni; dan
menghormati perbezaan agama.


Pelaksanaan komponen ini haruslah selari dengan komponen-komponen HANRUH yang lainnya. Oleh sebab itu, pelaksanaan komponen Penyatuan dan Perpaduan Masyarakat ini perlulah dipupuk sedari awal untuk melahirkan rasa persefahaman dan bertoleransi dalam kepelbagaian nilai dan budaya lain. Komponen ini memainkan peranan penting dalam menjamin perpaduan dan integrasi national tetap utuh dan tidak terancam. Setiap masyarakat seharusnya sedar dan memahami bahawa setiap apa yang diperkatakan di atas adalah demi keutuhan Negara tanpa megira kepentingan individu, perbezaan sosio budaya, perbezaan idealogi dan kelompok-kelompok tertentu.


Kesiagaan Awam pula memberi fokus dalam dua bidang:


menyediakan kemudahan perlindungan nyawa dan harta benda; dan
menentukan keselamatan dan bekalan kemudahan asas yang berterusan sama ada di dalam keadaan perang, darurat atau bencana.
Untuk mencapai objektif tersebut, strategi pelaksanaan adalah dengan menubuhkan:


Kumpulan penyelamat dan bantuan kecemasan;
Kumpulan Pemadam kebakaran; dan
Kumpulan mengagih dan membekal makanan.
Agensi induk untuk mengkoordinasikan semua aktiviti dan pelaksanaan program kesediaan awam adalah Jabatan Pertahanan Awam Malaysia dengan dibantu oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat, Ikatan Relawan Malaysia dan persatuan sukarela seperti Persatuan Bulan Sabit Merah dan St John's Ambulance.

Untuk memperkasakan kesiagaan awam, penyertaan dari badan-badan sukarela adalah penting. Ini kerana, setiap warga negara dapat memahami peranan masing-masing apabila berlaku kecemasan, konflik, bencana bahkan semasa berlakunya peperangan. Sehubungan dengan itu, untuk melahirkan masyarakat yang mempunyai jati diri yang tinggi seperti sanggup menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan adalah melalui penglibatan secara langsung dalam badan-badan sukarela. Adalah penting untuk memupuk kesedaran tersebut bermula dari bangku sekolah dan diperluaskan sehingga ke alam pekerjaan. Penglibatan aktif masyarakat dalam badan-badan beruniform seperti Anggota Pasukan Simpanan akan meningkatkan semangat jati diri.

Manakala bagi komponen Keutuhan Ekonomi pula, tujuannya adalah untuk menjamin kemakmuran ekonomi yang kukuh dan kompetatif sentiasa berkekalan. Tiga faktor utama Keutuhan Ekonomi ialah:


Penyimpanan stok bahan-bahan perlu;
Memastikan bekalan makanan asas sebagai aset strategik Negara;
Memastikan kemudahan pengangkutan, tenaga dan sumber air tidak tergendala atau terancam.
Bagi melaksanakan program dan aktiviti selaras dengan tujuan di atas, strategi pelaksanaan merangkumi perancangan dan pelaksanaan dasar pertanian Negara untuk mengurangkan kebergantungan Negara kepada sumber-sumber dari luar dan mempelbagaikan hasil keluaran Negara. Satu penanda aras bagi menentukan aras bekalan makanan asas perlu ditetapkan untuk memastikan Negara sentiasa mempunya bekalan asas semasa mengalami konflik atau darurat. kerjasama di antara agensi-agensi kerajaan dan sektor swasta sangat penting untuk meminimumkan gangguan, dan untuk mengelakkan suasana panik semasa darurat.

Manakala bagi komponen Kesiagaan Keselamatan pula, terdapat dua elemen utama di dalam, elemen-elemen tersebut adalah:


Keselamatan (kepolisan)
Ketenteraan
Matlamat utama elemen keselamatan (kepolisan) adalah untuk menjaga keselamatan awam, membantu agensi-agensi kerajaan, melindungi nyawa dan harta benda serta membantu dalam usaha-usaha peperangan. Manakala angkatan tentera berperanan untuk mempertahankan kedaulatan dan kepentingan Negara. Mereka haruslah berupaya dan dilengkapi dengan persenjataan yang canggih dalam usaha untuk membantu pihak berkuasa dalam penguatkuasaan undang-undang, menjaga ketenteraman awam dan membantu Negara semasa mengalami sebarang bencana.

Pelaksanaan komponen-komponen HANRUH ini adalah saling berkaitan di antara satu sama lain. Walaupun beberapa aspek di dalam konsep HANRUH sudah pun sedia wujud dan telah dilaksanakan di Negara ini, ia perlu diselaraskan dan diperkukuhkan lagi secara bersepadu. Pelaksanaan konsep ini memerlukan penerimaan dan komitment semua pihak. Dengan pelaksanaan konsep ini, pertahanan negara adalah menjadi tanggungjawab semua pihak. Justeru, pertahanan Negara akan menjadi lebih bersepadu, kukuh dan terjamin.

Perbezaan Makam Khaliq dan Makhluk

Perbezaan maqam Khaliq dan makhluk

Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN

PADA minggu ini kita menyambung perbahasan tentang larangan mengkafirkan dan memusuhi sesama Islam ke satu tahap lagi dengan menegaskan perbezaan antara sikap kita terhadap khaliq dan makhluk.

Penjelasan ini perlu kerana sehingga hari ini ada aliran yang cenderung mempertikaikan keIslaman orang lain semata-mata kerana mereka mengagungkan dan membesarkan Nabi SAW dan para awliya'.

Aliran ini berpegang bahawa dengan melakukan hal tersebut maka kemurnian dan kesucian tauhid seseorang akan rosak. Mereka cukup taksub dalam soal-soal ini. Seolah-olah inilah kemungkaran paling besar yang harus diutamakan pembanterasannya.

Maka dalam sambungan bicaranya dalam kitab rujukan kita Mafahim Yajib an Tusohhah, Al-Allamah Dr.Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki menegaskan bahawa membezakan di antara maqam (kedudukan) Khaliq (Allah) dan makhluk ialah batas pemisah di antara keimanan dan kekufuran. Beliau menegaskan bahawa, kita mempercayai, bahawa sesiapa yang mencampuradukkan antara kedua-dua maqam ini, maka ia menjadi kafir. Semoga dilindungi Allah SAW.

Sememangnya, setiap maqam mempunyai hak-haknya yang khusus. Tetapi, terdapat dalam bab ini, berkaitan dengan peribadi Nabi Muhammad SAW dan keistimewaannya, kita juga perlu membezakan antara baginda dengan manusia yang lain dan meninggikan martabat Rasulullah SAW berbanding manusia yang lain.

Kadang kala, perkara ini mengelirukan dan samar-samar di sisi pengetahuan sebahagian manusia lantaran kesentengan akal, kelemahan fikiran, kesempitan penelitian dan kesalahan fahaman mereka.

Lantas, mereka secara terburu-buru menghukum kafir orang yang membicarakan keistimewaan dan kelebihan Rasulullah SAW kerana menganggap golongan yang melakukan perbuatan sedemikian telah mencampuradukkan antara maqam Khaliq dan makhluk dan mengangkat darjat Nabi SAW sama tarafnya dengan darjat Tuhan SWT! Sesungguhnya kami berlepas diri daripada anggapan sedemikian.

Sesungguhnya kami dengan kurniaan Allah, mengetahui apa yang wajib bagi Allah SWT dan apa yang wajib bagi Rasul-Nya SAW. Kami juga mengetahui apa yang hanya menjadi hak Allah SWT dan apa yang menjadi hak Rasulullah SAW, tanpa melampaui batas dan berlebih-lebihan hingga sampai mensifatkannya dengan sifat-sifat ketuhanan yang khusus bagi Allah; baik sebagai Tuhan yang disembah (ilah), mahupun sebagai Tuhan yang mengurus alam ini (rabb). Misalnya, sifat menghalang, mengurniakan, memberi manfaat dan kemudaratan secara sendiri bukan dengan kekuasaan Allah. Kita tidak mensifatkan Rasulullah SAW sebagai Zat yang Maha Berkuasa, Maha Kuat, Maha Menciptakan, Raja Yang Maha Kuasa, Yang Maha Mentadbir Alam, Yang Maha Agung, Yang Maha Berhak disucikan dan disembah dengan pelbagai cara ibadah, dalam pelbagai keadaan dan tingkatan.

Adapun Ghuluw, jika merujuk berlebih-lebihan dalam kesungguhan mencintai Nabi Muhammad SAW, mentaatinya dan tertambat hati dengannya, adalah soal isu yang berbeza dan merupakan sikap yang disukai dan dituntut oleh Nabi Muhammad SAW, sebagaimana yang disebut di dalam pelbagai ayat al-Quran dan hadis dalam bab tersebut.

Mengagungkan Nabi Muhammad SAW dengan selain daripada sifat-sifat ketuhanan, sama sekali tidak mengandungi unsur-unsur kekufuran atau kesyirikan. Bahkan, perbuatan tersebut merupakan ketaatan dan pendekatan diri kepada Allah yang sangat tinggi dan agung. Demikian juga halnya, mengagungkan orang-orang yang diagungkan oleh Allah , seperti para Nabi dan Rasul AS, para malaikat, ahli siddiqin, syuhada dan orang-orang soleh.

Allah SWT berfirman: Demikianlah (ajaran Allah); dan sesiapa yang menghormati syiar-syiar agama Allah, maka (dialah orang yang bertaqwa) kerana sesungguhnya perbuatan itu satu kesan daripada sifat-sifat taqwa hati orang Mukmin. (al-Hajj:32)

Itulah yang wajib dipatuhi; dan siapa yang menghormati hukum-hukum Allah, maka yang demikian menjadi kebaikan baginya di sisi Tuhannya. (al-Hajj:30)

Di antara syiar Allah ialah Kaabah yang diagungkan, Hajar Aswad dan Makam Ibrahim AS. Semuanya itu adalah batu-batu yang diperintahkan oleh Allah kepada kita supaya mengagungkannya, dengan cara melakukan tawaf di sekeliling Kaabah, mengusap Rukun Yamani, mencium Hajar al Aswad dan melakukan solat di belakang Makam Nabi Ibrahim AS.

Kita juga diperintahkan supaya berhenti untuk berdoa di tempat-tempat yang mustajab, di pintu Kaabah dan Multazam. Ketika melakukan semua perkara tersebut, kami tidak berniat menyembah selain Allah SWT. Bahkan, kami tidak beriktikad adanya sesuatu yang memberi kesan selain kekuasaan Allah SWT; baik dalam memberi manfaat, mahupun mudarat. Tidak ada sedikitpun daripada semuanya itu terjadi kerana pengaruh dan kekuasaan seseorang melainkan kerana kekuasaan Allah SWT.

Jika kita boleh menerima untuk melakukan semua itu terhadap benda-benda yang tidak bernyawa semata-mata kerana memenuhi perintah Allah SWT, maka apakah Nabi SAW dan para pewarisnya di kalangan para awliya' yang hakiki tidak termasuk dalam maksud syiar-syiar agama Allah yang perlu disanjung dan dibesarkan?

Pengenalan kajian 2


JARINGAN INSTITUSI ULAMA SUFI MESIR DI MALAYSIA AWAL ABAD KE-21: SATU KAJIAN TERHADAP HUBUNGAN KEILMUAN DAN PEMIKIRAN.

I. PENGENALAN
Jaringan ialah suatu kaedah membina rangkaian, hubungan dan ukhuwah bagi mengeratkan, menyebar , mengembang, membimbing, memberi dan kerjasama di peringkat glokal. Kamus Dewan edisi 3 mendefinasikan Jaringan : bahagian-bahagian hidupan yang terdiri daripada sel-sel yang serupa. Jalinan : rangkaian, hubungan dan kaitan. Rangkaian : hubungan, kaitan, sesuatu bersambung-sambung kumpulan atau sistem yang berhubungan antara satu sama lain. Dan berangkai-rangkai.

Islam disebarkan ke pelusuk alam atas kecekalan dan keikhlasan para pendakwah sufi yang mewarisi qudwah junjungan Agung Saidina Rasulullah SAW, mereka menyebarkan dakwah Islamiah dengan memenangi hati masyarakat dengan pendekatan yang berhikmah. Bahkan Islam yang dibawa melalui pendekatan sufi lebih mantap dan konsisten. Disamping menyebarkan dakwah mereka juga memainkan peranan penting dalam penyebaran ilmu, mempertahankan ummah dan watan dari kezaliman dan pencerobohan golongan kuffar sebagaimana tercatat dalam sejarah.

Sejarah membuktikan kewujudan hubungan Mesir yang merupakan ardu kinanah (bumi anbiyaa’ dan auliyaa’) mewarisi peradaban nabawi dan tradisi sunni yang telah mengambil alih peranan Institusi al-Haramain yang pernah menjadi pusat unggul keilmuan Islam dalam tradisi ilmiah dan paksi aliran sunni. Para ulama’nya menjadi rujukan dunia kerana kewibawaan, kealiman dan kesepaduan ilmu, antaranya al-Azhar as-Syarif, Dar al-Ifta’, Majlis Tertinggi Hal Ehwal Islam dan Majlis A'la Turuq Sufiah.

Mesir sejak berzaman menjadi tumpuan penuntut Tanah Melayu (Malaysia) bagi mendalami dan mempelajari ilmu agama disamping mempengaruhi pemikiran dan kesedaran agama. Penuntut al-Azhar as-Syarif mengambil peluang dengan mengikuti pengajian secara tidak formal di masjid, markaz tareqat dan dewan serta seumpamanya bersama ulama dan masyayikh. Melalui proses pembelajaran, pendidikan, tarbiah, talaqi dan perguruan kalangan pelajar Malaysia di Mesir membawa pulang ilmu dan didikan dengan mengajar, irsyad dan mendidik masyarakat di tanahair samaada melalui pengajian, tarbiah dan kuliah atau melalui penulisan samada dalam bentuk terjemahan, penulisan dan seumpamanya. Mereka juga membawa pemikiran, jalinan keilmuan dan perguruan.

Mesir yang merupakan pusat terulung perkembangan Tareqat Sufi serta para ulamanya yang bersifat moderat, progresif dan kontemporari menurut faham al-Quran dan Sunnah. Institusi unggul dalam hal ehwal tareqat dan kesufian iaitu Majlis Tertinggi Tareqat Sufi (Majlis A'la Turuq Sufiah) yang dibarisi kalangan ulama yang berwibawa dan kalangan ulama al-Azhar as-Syarif dengan muridnya yang berjutaan bilangannya dan mencakupi ke serata alam. Pengajian, tarbiah dan didikan keilmuan dan pengamalan tareqat tasawuf kalangan pelajar Malaysia ketika menuntut di Universiti al-Azhar merupakan peluang yang amat berharga iaitu tafaqquh ad-din dan mengambil amalan dengan masyayikh yang alim dan barakah bersama ahli bait dan solihin.

Seterusnya hubungan yang berterusan antara murid dan syeikh atas ikatan kerohanian membentuk ukhuwah dan jaringan tersendiri dan berterusan. Yang memaparkan kepentingan hubungan murid dan syeikh. Sistem sanad dan salsilah dalam tradisi Islam dan keilmuan agama menjadi teras dalam amalan tareqat dan kesufian. Jaringan perguruan melalui penerimaan amalan dan jaringan keilmuan melalui penyebaran ilmu dan karya kitab. Bahkan ulama Mesir sentiasa diundang datang ke Malaysia atas jemputan pihak kerajaan, Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan muridnya bagi seminar, muzakarah, majlis multaqa dan lawatan ukhuwah.

Kebangkitan kesedaran dan pembangunan rohani masyarakat Malaysia dan juga penekanan pembangunan modal insan oleh kerajaan menjadi faktor menarik golongan ini yang mencetuskan penghayatan dan amalan kerohanian serta hubungan dengan para ahli bait solihin Mesir ke Malaysia samada secara kerohanian, keberkatan, keilmuan, ziarah ukhuwah dan ziarah ilmiah. Disamping ianya dapat memperkasakan fahaman Ahli Sunnah Waljamaah dan menjadi benteng terhadap ancaman aliran fahaman bukan sunni dan pemikiran yang bertentangan dengan fahaman Islam sebenar di Malaysia.

Perkembangan pesat tareqat tasawuf kalangan lepasan penuntut Malaysia di Mesir ialah pada awal era millenium yang membangkitkan kembali era kegemilangan jaringan ulama Melayu silam yang berpusat di al-Haramain yang membentuk jaringan ulama (jaringan perguruan dan keilmuan serta ikatan ukhuwah) dan bagi mengembalikan kepada hakikat leluhur Sunni dan pemikiran bagi kemaslahatan kehidupan duniawi dan ukhrawi yang membentuk insan rabbani dan redha Ilahi.

Direkodkan begitu banyak penyelewengan diatas nama tasawuf dan tariqat. Iaitu samada berpunca daripada kejahilan, taksub, penyelewengan guru, tiada sanad, tiada izin, terpedaya serta terpengaruh dengan agenda duniawi. Menyelidik faktor dan ciri penyelewengan ini, agar suatu tindakan yang tepat dapat diambil bagi mengatasi masalah ini daripada berlanjutan dan berleluasa kerana bahayanya kepada akidah, syariat, pemikiran, perpaduan dan keselamatan serta merugikan kepada pihak kerajaan dan negara.

2. KENYATAAN MASALAH
Masyarakat Malaysia dahagakan ilmu agama dan amalan kerohanian. Diatas peluang dan kesempatan sedemikian terdapat segelintir individu dan jemaah yang cuba mengambil kesempatan dengan mendakwa dan menipu dengan bertopengakan agama bagi agenda peribadi, politik dan keuntungan duniawi yang membawa persepsi negatif kalangan masyarakat dan agensi agama terhadap amalan kerohanian dan kedatangan para ulama dari Institusi Ulama Mesir. Lantaran membawa perasaan curiga, kecelaruan, berhati-hati dan fobia. Konsep hubungan dan jaringan ini juga merata kalangan lepasan Mesir.

Isu ini juga tidak dirujuk kepada ahli dalam bidang ini lantaran kesukaran merujuk kepada sumber yang berwibawa dan muktabar serta ketiadaan agensi khas bagi merujuk hal tersebut dan juga ketiadaan Jawatankuasa khas bagi menanganinya.



a. Hipotesis dan Andaian
Tahap keberkesanan jaringan Ulama’ Sufi Mesir dan Institusinya masih belum meluas dan hanya di suatu tempat dan kalangan orang tertentu. Namun perkembangannya membawa inpak positif kepada pemantapan fahaman sunni dan dakwah serta kesedaran kepada fahaman agama dan amalan kerohanian .

Kemunculan ajaran sesat diatas nama tasawuf dan tariqat ditangani dengan pendekatan yang kurang berkesan lantaran tidak dirujuk kepada mereka pakar(ahli) dalam bidang ini dan ketiadaan Jawatankuasa khas bagi menangani isu ini.

b. Perspektif Kajian
i. Bagaimana jaringan Institusi Ulama Sufi Mesir di Malaysia terbentuk, sifat dan ciri jaringan hubungan antara keduanya?
ii. Apakah peranan ulama’ Mesir dalam transmisi tersebut serta peranan pihak di Malaysia.
iii. Apakah kesan pengaruh, perkembangan dan kandungan intektual dari jaringan tersebut ?.
iv. Adakah terdapat hubungan di antara pengaruh dan perkembangan program dakwah, keilmuan, amalan dan pergerakannya.
v. Adakah kualiti dan pengisian di dalam program mempengaruhi kefahaman dan penghayatan sesorang individu dalam kehidupan seharian.
vi. Adakah suasana persekitaran masyarakat mempengaruhi penerimaan ilmu dan pengamalan (konsep keilmuan dan perguruan).
vii.Apakah faktor-faktor lain yang mendorong kepada pemahaman, penghayatan ilmu, amalan dan persepsi serta pengaruh kredibiliti tokoh ulama.
viii.Apakah Faktor yang mempengaruhi penyelewengan dan ciri-cirinya

3. OBJEKTIF PENYELIDIKAN
Secara amnya penyelidikan ini bertujuan untuk melihat manhaj jaringan dan perkembangannya dalam melaksanakan program dakwah, keilmuan dan amalan kerohanian serta jalinan ukhuwwah. Secara khususnya kajian ini bermatlamat untuk :
i)Meneliti pengaruh dan kesan serta peluang program dakwah dan keilmuan kearah pemantapan faham sunni dan pembangunan kerohanian ( hubungan perguruan dan keilmuan).

ii)Mengenalpasti faktor sebenar yang mendorong kepada penerimaan dan perkembangan keilmuan sufi/tareqat dan kredibiliti tokoh ulama Mesir dalam membina jaringan.

Iii) Menganalisis sistem sanad salsilah dalam jaringan keilmuan dan
pengamalan penghayatan agama antara ulama dan lepasan penuntut.

iv)Mengenalpasti langkah-langkah yang boleh diambil oleh agensi kerajaan kearah memantapkan pegangan Ahli Sunnah wal Jamaah, pembangunan kerohanian, penghayatan agama dan fahaman sunni serta sebagai alternatif bagi mengatasi ajaran sesat yang bertopengkan agama. Serta pilihan kepada masyarakat mengikuti tariqat yang muktabar dan sahih.

v)Memberi kesedaran bahawa sesuatu perkara hendaklah dirujuk kepada pakar(ahli) sesuatu bidang. Suatu kajian bagi pemerintah dan negara dalam membina jaringan strategik dengan ulama' dan Institusi Ulama' yang bertaraf dunia.

4. METODOLOGI PENYELIDIKAN
I. Metodologi Pengumpulan Data
Pengumpulan data melalui kajian teks perpustakaan, borang soal selidik, temubual dan sebagainya. Kajian perpustakaan bidang utama akan tertumpu kepada karya sejarah, dokumen majlis, aturcara program, penulisan ilmiah, laman web, tesis dan sebagainya yang berkaitan dengan jaringan, Institusi Ulama dan tokoh ulama.

ii. Wawancara beberapa individu yang berkenaan seperti pegawai agama, pengamal tariqat, pihak Badan Bukan Kerajaan dan tariqat Sufi bagi mengetahui bentuk jaringan dan hubungan.

Iii. Kajian juga melibatkan penyelidikan Cawangan Akidah, Jakim bagi mengenalpasti hujah dan ciri-ciri digunakan sebagai sandaran terhadap penyelewengan ajaran sesat diatas nama tasawuf dan tariqat. Iaitu bagi menilai kecenderungan laporan kajian. Analisis juga akan melibatkan dan mengenalpasti sumber pengambilan dalil dalam laporan kajian Jakim sebagai rujukan dan panduan. Dan menilai sejauh mana proses kajian laporan dan keberkesanan tindakan yang dilakukan melalui proses sedia ada.


iv.Kajian khas melibatkan Jabatan Mufti Negeri Sembilan terhadap inisiatif mengatasi penyelewengan tasawuf dan tariqat dengan pembentukan Enakmen Tariqat Tasawuf 2005 dan Jawatankuasa Khas yang dinamakan Ahli Jilsah Turuq Sufiah. Dan juga usaha-usaha yang dilakukan dalam memartabatkan tariqat dan tasawuf yang sahih dan muktabar di arus perdana.

v. Metod Analisa Data
a)Menganalisa data melalui kaedah induktif iaitu menganalisa data-data khusus bagi mencari kesimpulan yang bersifat umum.
b)Kaedah deduktif membuat kesimpulan umum terlebih dahulu kemudian dikemukakan data khusus.
c)Kaedah komperatif iaitu membuat perbandingan daripada data samaada yang bersifat umum atau khusus dan dibuat perbandingan untuk mengambil kesimpulan.


5. KEPERLUAN / KEPENTINGAN PENYELIDIKAN
Kajian ini mempunyai kepentingan yang tersendiri ke atas jaringan ulama dan institusi ulama Sufi Mesir yang dapat memberi inpak positif kepada masyarakat, kerajaan dan pusat pendidikan negara . Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk melihat pengaruh dan perkembangan program ilmu, amalan tareqat dan tasawuf, sanad keilmuan dan manhaj yang dijalankan, adakah ianya dijalankan benar-benar berdasarkan manhaj sunni ataupun sebaliknya.

Tidak dinafikan juga kajian ini mempunyai kepentingan untuk mempertingkatkan kesedaran di semua peringkat tentang pentingnya membina jaringan dan ukhuwah Islamiah, hubungan sanad dan perguruan (salsilah), pembangunan rohani melalui amalan tasawuf/tareqat dan sebagai alternatif kepada masyarakat bagi mencari amalan kerohanian yang sahih serta sebagai jalan penyelesaian terhadap isu ajaran sesat yang bertopengkan perkara tersebut, justeru membantu menyelesaikan ancaman ajaran sesat yang merugikan ummah, masa, tenaga, harta dan negara. Institusi Ulama Sufi Mesir terus kukuh dengan tradisi dan warisan ilmiah yang memainkan pengaruh dan kesan kepada masyarakat dalam peringkat global dan bersifat alami.

Hakikat leluhur yang menjadi tradisi dan warisan ilmiah dapat membangkitkan kesedaran ummah dalam penghayatan Islam dengan fahaman agama yang betul dari sumber yang sahih berpandukan kepada rujukan yang betul .

6. SKOP PENYELIDIKAN
Kajian ini secara amnya akan dijalankan di agensi Kerajaan Jakim dan Jabatan Mufti Negeri Sembilan, Institusi Tareqat dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dengan meneliti peranan agensi tersebut di dalam melaksanakan dasar pemahaman, penghayatan, pengamalan agama, jaringan ulama dan institusi ulama’ Sufi Mesir. Bertujuan membantu meningkatkan dan memantapkan pembangunan agama, rohani dan jaringan dunia Sunni khususnya melalui program wacana ilmu, majlis zikir dan multaqa. Di samping itu, kajian juga akan dibuat di bebarapa lokasi program yang diadakan bagi memahami dan menghayati jaringan ulama Sufi Mesir di dalam negara.

7. RANGKA JADUAL KERJA
Kajian Penyelidikan ini dijangka mengambil masa setahun lebih yang merangkumi perkara-perkara berikut :
ix.Analisis kajian terdahulu
ii) Pengumpulan bahan / info program
ii) Kajian teks
iv) Kategori aspek kajian
v) Analisis intipati bahan
vi) Analisis sumber
vii) Analisis wawancara
viii) Penulisan & Pembentangan tesis

Seminar Pemikiran Islam ii, UM


SEMINAR PEMIKIRAN ISLAM PERINGKAT KEBANGSAAN II
(PEMIKIR II)

TEMA:
AL-ASHA'IRAH DAN CABARAN MUKTAHIR

DIRASMIKAN OLEH:
Y.B SENATOR MEJAR JENERAL DATO' SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM (B)
MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI

TARIKH:
20 & 21 JULAI 2010
(SELASA DAN RABU)

TEMPAT:
AKADEMI PENGAJIAN ISLAM,
UNIVERSITI MALAYA, KUALA LUMPUR

OBJEKTIF:
  1. MEMPERKASA AL-ASHA'IRAH SEBAGAI MAZHAB ARUS PERDANA DI MALAYSIA
  2. MENDEDAHKAN BEBERAPA CABARAN MUTAKHIR MAZHAB AL-ASHA'IRAH DI MALAYSIA
  3. MENGETENGAHKAN KESESUAIAN AL-ASHA'IRAH SEBAGAI PEGANGAN KAUM MUSLIMIN DI MALAYSIA
  4. MENGHASILKAN SEBUAH BUKU UNTUK RUJUKAN MAHASISWA DAN MASYARAKAT AWAM DI MALAYSIA DALAM BIDANG PEMIKIRAN AKIDAH ISLAM
ANTARA TAJUK KERTAS KERJA UTAMA:
  • PENDIDIKAN AKIDAH MENERUSI HURAIAN SIFAT 20 DI MALAYSIA
  • SEJARAH PERKEMBANGAN ALIRAN PEMIKIRAN WAHHABI
  • PEMIKIRAN AKIDAH 'ABDUL WAHHAB DAN IBN TAYMIYYAH: SATU ANALISIS PERBANDINGAN
  • PRO DAN KONTRA MENGENAI TAWASSUL DALAM ALIRAN PEMIKIRAN ISLAM
  • PRO DAN KONTRA MENGENAI TAUHID RUBUIYYAH DAN TAUHID ULUHIYYAH MENURUT MUHAMMAD 'ABD AL-WAHHAB
  • PENDEKATAN WASATIYYAH DALAM ALIRAN AL-ASHA'IRAH
  • KONSEP AHL AL-SUNNAH WA AL-JAMAAH: SATU PENILAIAN
  • ALIRAN SALAFI MODEN MENURUT YUSUF AL-QARADAWI
  • PENDEKATAN ABU HASAN AL-ASH'ARI DAN IBN TAYMIYYAH DALAM PERBAHASAN SIFAT-SIFAT ALLAH

BAHASA PENGANTAR:
  1. BAHASA MELAYU
  2. BAHASA INGGERIS
  3. BAHASA ARAB

KETERANGAN LANJUT, SILA HUBUNGI:
SEKRETARIAT SEMINAR PEMIKIRAN ISLAM PERINGKAT KEBANGSAAN II (PEMIKIR II)
JABATAN AKDAH DAN PEMIKIRAN ISLAM
AKADEMI PENGAJIAN ISLAM
UNIVERSITI MALAYA, 50603
KUALA LUMPUR

TELEFON:
+60379676014 / +60379676232

WEB:
http://seminar-pemikiran-islam.blogspot.com

EMAIL:
jabatanakidah@gmail.com

Tentatif Seminar Pemikiran Islam
Peringkat Kebangsaan II 2010

HARI PERTAMA: 20 JULAI 2010 (SELASA)

8.00 - 8.30 pagi

Pendaftaran

8.30 – 10.30 pagi

Pembentangan Sesi 1:

Pengerusi : Prof. Madya Dr Wan Suhaimi bin Wan Abdullah

1. Pegangan Ahli Sunnah Wal Jama’ah Di Brunei Darussalam: Isu Dan Cabaran

Dr. Haji Norarfan bin Haji Zainal [Universiti Islam Sultan Sharif Ali, Brunei ]

2. Asya’irah dan Cabaran Semasa Di Thailand

Tn. Haji Ghazali Ahmad [Guru Pondok]

3. Suatu Perspektif Dalam Memahami Gerakan Wahabi

Hj. Zaidi Hj. Hassan [Pengkaji Bebas]

4. Wahhabism in the English Works

Associate Prof. Dr. Ibrahim Abu Bakar [UKM]

5. Kaedah Penyebaran Dakwah Menerusi Mesej Akidah Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah: Kajian Terhadap Jam‘iyyah al-Mashari‘ al-Khayriyyah al-Islamiyyah di Lebanon

Dr. Sulaiman bin Ibrahim [Universiti Islam Sultan Sharif Ali, Brunei]

10.30 – 11.00 pagi

Kudapan

11.00 – 1.00 petang

UCAP UTAMA (Balai Ilmu)

التحدي السلفي للمذهب الأشعري: جذوره تاريخه ومظاهره ووسائله وكيفية مواجهته

Pembentang : Prof. Dr. Dheen Muhammad

[University of Qatar]

1.00 – 2.30 petang

Rehat / Makan Tengah hari / Solat

2.30 – 5.00 petang

MAJLIS PERASMIAN DAN PELANCARAN JURNAL AFKAR

Disempurnakan oleh :

Y.B. SENATOR MEJAR JENERAL

DATO' SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM (B)

Menteri di Jabatan Perdana Menteri

5.00 petang

Minum Petang

HARI KEDUA: 21 JULAI 2010 (RABU)

8.00 - 8.30 pagi

Kehadiran Peserta

8.30 – 10.00 pagi

Pembentangan Sesi 2

Pengerusi : Prof. Madya Mohamad Kamil Hj Ab Majid

1. Apakah Muhammad ‘Abdul Wahab Tokoh Mujaddid

Muhammad Uthman el-Muhammady [UIAM]

2. Pendekatan Abu Hasan al-Ash’ari dan Ibn Taymiyyah Dalam Perbahasan Sifat-sifat Aqidah: Satu Analisa Perbandingan Mengenai Sifat-sifat Allah

Prof. Madya Dr. Ahmad Zaki Berahim @ Ibrahim [UM]

3. Pendekatan Para Mufassir Dalam Pentafsiran Ayat-Ayat Sifat: Analisis Dari Perspektif Aqidah Ahli Sunnah Wa Al-Jama’ah

Ahmad Fakhrurrazi Bin Mohammed Zabidi [UKM]

4. Tawasul Dalam Pemikiran Islam: Pro dan Kontra

Prof. Madya Dr. Mohd Fakhruddin bin Abd Mukti [UM]

10.00 – 10.30 pagi

Kudapan

10.30 – 12.00 petang

Pembentangan Sesi 3

Pengerusi : Prof. Madya Dr. Mohd Fauzi bin Hamat

1. Tiga Saluran Utama Ilmu dalam Islam: Rumusan Ashā‘irah Māturidiyyah yang Kekal Munasabah

Dr. Mohd Zaidi b. Ismail [IKIM]

2. Pseudo-Salafi, Ektrimisme dan Keruntuhan Autoriti

Dr Khalif Muammar A. Harris [UKM]

3. Manahij Salafiyyah Dalam Polimik Isu Khilafiah

Dr Luqman Bin Haji Abdullah [UM]

4. Aliran Salafi Moden Menurut Yusuf al-Qaradawi

Prof. Madya Mohamad Kamil Hj Ab Majid [UM]

5. Gagasan Asha'irah Dan Impliksainya Kepada Pengajian Usuluddin

Dr Mohd Sani Badron [IKIM]

12.00 – 1.30 petang

Pembentangan Sesi 4

Pengerusi : Prof. Madya Dr. Mohd Fakhrudin bin Abdul Mukti

1. The Ash’raite School Between Religion and Thought

Dr. Abdulhakim Ajhar [UM]

2. العقيدة الأشعرية ومساهمتها في الحفاظ على أمن المجتمع والأمة

Tareek Laham [Beirut]

3. بعض أفكار ابن تيمية في العقيدة تحليل ومقارنة

Dr. Muhamad Salim Muhamad Abu ‘Asi [Universiti Qatar]

4. قسمة التوحيد ودراسته بين ابن تيمية وعلماء الكلام

Dr. Mas’ab al-Khoir Idris al-Said Mustafa al-Idrisi [Universiti Qatar]

5. تثليث التوحيد وتوحيد الأمة

Dr. Mohamad Rifaie [USIM]

1.30 – 2.30 petang

Rehat / Makan Tengah hari / Solat

2.30 – 4.00 petang

Pembentangan Sesi 5

Pengerusi : Dr. Faizuri bin Abdul Latif

1. Konsep Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah : Satu Penilaian

Prof. Madya Dr Asmadi Mohd Naim [UUM]

2. التراث الأشعري في ميدان العلم الإسلامي

Dr. ‘Isa ‘Abdullah ‘Ali [Universiti Qatar]

3. الأشاعرة بين الغلو والتقصير وبين الإفراط والتفريط

Dr Shaykh Salim Ulwan al-Husayni [Darul Fatwa, Australia]

4. أثر مذهب الأشاعرة في الدعوة الإسلامية المعاصرة

Dr. Basyouny Nehela (Universiti Qatar)

5. Pendekatan Wasatiyyah al-Ash`ariyyah Dalam Memperkasa dan Mempertahankan Akidah : Suatu Manifestasi Utuh Antara Faham Literal dan Liberal

Prof. Madya Dr. Wan Suhaimi bin Wan Abdullah [UM]

4.00 – 4.30 petang

Rehat / Minum Petang

4.00 – 5.30 petang

Pembentangan Sesi 6

Pengerusi : Prof. Madya Dr. Khadijah binti Mohd Hambali @ Khambali

1. Pemikiran Ibn Taymiyyah dan Muhammad `Abdul Wahab: Satu Analisis Perbandingan

Dr. Abdol Rahman Mahmood [UKM]

2. Penolakan Al-Asha’irah Terhadap Huraian Tauhid Rububiyyahdan Tauhid Uluhiyyah Menurut Muhammad bin `Abd al-Wahhab(1703-1792M.)

Prof. Madya Dr. Mohd Fauzi bin Hamat [UM]

3. Ta’wil Dalam Tradisi Aqidah Asha’irah

Dr. Mohd Farid Mohd Shahran [UIAM]

4. Pendidikan Akidah Menerusi Huraian Sifat 20 di Malaysia

Prof. Madya Dr Mudasir Rosder [UKM]

5. Al-Asha’irah dan CAbaran Ilmu Semasa : Proses Pengislaman Sains Dulu dan Kini Dengan Rujukan Khas Kepada Tahafut al-Falasifah dan Islam And Secularism

Dr Adi Setia [HAKIM]

5.30 – 6.00 petang

Minum Petang

HARI KETIGA: 22 JULAI 2010 (KHAMIS)

8.00 - 8.30 pagi

Kehadiran Peserta

8.30 – 10.00 pagi

Pembentangan Sesi 7

Pengerusi : Dr. Ahmad Zuhdi Ismail

1. Konsep Kebersebaban Al-Ghazali Sebagai Alternatif Faham Saintisme : Suatu Saranan Awal

Azmil bin Zainal [UM]

2. Kritikan Imam Fakhr al-Din al-Razi (m.606H) Terhadap Ibn al-Khuzaymah (m.311H) Tentang Mutashabihat Berdasarkan KitabAsas al-Taqdis

Mohd Hamidi bin Ismail [UM]

3. Konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah Dan Awhal Al-Tauhid Dalam Mentauhidkan Allah SWT Menurut Sheikh Mukhtar Ali al-Dusuqi

Muhammad Saiful Islami Mohd Taher, Siti Aisyah Yusof, Nik Muhammad Rozi Nik Tusoff [UiTM & UM]

4. Tradisi Penulisan Kitab Sharah Dalam Kerangka Aqidah Asha’irah: Rujukan Khusus Kepada Kitab Sharah Melayu

Che' Razi bin Jusoh [UM]

10.00 – 10.30 pagi

Kudapan

10.30 – 12.00 petang

Pembentangan Sesi 8

Pengerusi : Prof. Madya Dr. Mustaffa Abdullah

1. Hasan Kafi al-Bosnawi between Asha’irah and Maturidiyyah

Dr Ali Akbar Ziaee [UIAM]

2. الفكر الاشعري والوحدة الفكرية في المغرب الإسلامي

Tarek Ladjal [UM]

3. ملاحظات الشيخ الندوي على أسلوب علم الكلام فى إثبات العقائد الإسلامية

Muhammad Shoheb [UM]

4. الثقافة العقدية عند الشيخ محمد الغزالي (ت1996م)

Fadila Grine [UM]

12.00 – 1.30 petang

Pembentangan Sesi 9

Pengerusi : Prof. Madya Dr. Wan Zailan Kamaruddin Wan Ali

1. Ayat Mutasyabihat Menurut Sheikh Zainal Abidin al-Fatani dalamKitab ‘Aqidah al-Najin

Dr. Faizuri bin Abdul Latif [UM]

2. Analisis Kalimah Allah Menurut Perspektif Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah.

Prof. Madya Dr. Khadijah binti Mohd Hambali @ Khambali [UM]

3. Ibn Al-Qayyim Al-Jauziyyah: Analisis Terhadap Metode Kajian Dan Penulisan Beliau Dalam Beberapa Karyanya Mengenai Ketuhanan

Faisal @ Ahmad Faisal bin Abdul Hamid [UM]

4. Konsep Wasatiyyah Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah Dalam Perbahasan Sifat Kalam.

Syed Muhammad Hilmi Syed Abdul Rahman & Mohd Sobri Elias [UM]

5. Manhaj ‘Aqidah Menurut Ikhwan al-Muslimin

Mohamad Fauzi Zakaria [UM]

1.30 – 2.30 petang

Rehat / Makan Tengah hari / Solat

2.30 – 4.00 petang

Pembentangan Sesi 10

1. Nahdlatul Ulama dan Faham Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah Di Indonesia

Mohammad Syakirin al-Ghozaly [UM]

2. الخطاب العقدي في ماليزيا وتحديات العصر

Dr. Mujahid Mustafa Bahjat & Dr. Ahmad Kasim Kasar [UM]

3. جهود الأئمة الاشعرية في المولد النبوي: السيوطي نموذجا

Ibtisam Abdullah Ali [UM]

4. جهود الإمام البيهقي الأشعري –رحمه الله- في إثبات العقيدة والدفاع عنها

Nawaf Mohammed Al-Harbi [UM]

5.30 – 6.00 petang

Minum Petang

* DALAM KONTEKS DUNIA HARI INI DAN MASSA KERTAS KERJA INI PALING SESUAI DALAM MEMAHAMI AKIDAH DAN PEMANTAPAN SECARA TAHQIQ DAN TADQIQ, INI PENTING DALAM PERKASAKAN AKIDAH YANG SAHIH DAN FAHAM SUNNI ASWJ HAKIKI. IAITU TAJDID DALAM PEMUGARAN DAN PENCERAHAN AKAL FAHAM BAHARU LAGI PROGRESIF.


Konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah Dan Awhal Al-Tauhid

Dalam Mentauhidkan Allah SWT Menurut

Syeikh Mukhtar Ali Muhammad al-Dusuqi r.a

1Muhammad Saiful Islami Mohd Taher

Email: msaiful0860@kedah.uitm.edu.my

Tel: 04-4562553

1Siti Aisyah Yusof

Email: aisyah421@kedah.uitm.edu.my

Tel: 04-4562553

2Nik Muhammad Rozi Nik Yusoff

Email: nikmuhdrozi@um.edu.my

Tel: 03-79673090

1Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU)

Universiti Teknologi MARA Kedah

Peti Surat 187, 08400 Merbok, Kedah.

2Jabatan Bahasa Arab dan Bahasa-Bahasa Timur Tengah

Fakulti Bahasa dan Linguistik

Universiti Malaya

50603 Kuala Lumpur.

Abstrak

Kertas kerja ini bertujuan membincangkan konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah dan Awhal al-Tauhid sebagaimana yang dijelaskan oleh Sayyidi Syeikh Mukhtar Ali Muhammad al-Dusuqi r.a. Kajian ini adalah hasil pengajian penulis bersama Syeikh Mukhtar r.a yang digabungkan dengan penulisan-penulisan para ulama’ berkenaan Sifat 20 dalam pengajian ilmu tauhid. Konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah dan Awhal al-Tauhid merupakan satu pendekatan baharu yang dipersembahkan untuk memahami ilmu tauhid khususnya Sifat 20 secara lebih mudah dan jelas. Dalam kata lain, Muqtadayat al-Uluhiyyah dan Awhal al-Tauhid merupakan ekstrak atau ‘ain bagi Sifat 20. Kajian ini memfokuskan perbincangan terhadap ciri-ciri yang mesti ada pada tuhan yang dikenali sebagai Muqtadayat al-Uluhiyyah dan juga perkara-perkara yang boleh merosakkan tauhid iaitu Awhal al-Tauhid. Dalam metodologi al-Asha’irah dan al-Maturidiyyah, hal ini dipelajari sebagai 20 sifat yang wajib bagi Allah beserta 20 sifat yang mustahil bagi Allah. Pemahaman yang jelas terhadap konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah dan Awhal al-Tauhid akan dapat memantapkan lagi aqidah serta dapat memberikan satu perspektif baharu dalam pengajian ilmu tauhid. Kajian ini mungkin merupakan pendekatan yang berbeza dalam memahami aqidah. Namun demikian, intipatinya adalah tetap sama dan tidak berbeza sebagaimana aqidah yang dipegang oleh Ahli Sunnah wal Jama’ah.

Kata kunci: Sifat 20, Muqtadayat al-Uluhiyyah, Awhal al-Tauhid.

Pendahuluan

Sejak akhir-akhir ini timbul kembali suara-suara yang menghentam pengajian tauhid sifat 20 berdasarkan manhaj al-Asha’irah dan al-Maturidiyyah. Golongan yang mendakwa sebagai Salafi atau hakikatnya adalah Wahabi ini mengatakan bahawa tauhid sifat 20 ini tidak ada di zaman Nabi Muhammad s.a.w bahkan ia diambil dari pengajian falsafah Yunani. Oleh yang demikian, tauhid sifat 20 ini dikategorikan sebagai bid’ah sesat yang akhirnya akan menjerumuskan si pelakunya ke dalam neraka. Sudah tentu pandangan sebegini ekstrim akan menyebabkan kekeliruan dalam kalangan masyarakat awam seterusnya mengundang ke arah perpecahan dan ketidakharmonian di kalangan umat Islam yang telah sekian lama mempelajari sifat 20.

Justeru itu, kertas kerja ini dihasilkan dengan tujuan berkongsi ilmu demi mengukuhkan lagi pegangan aqidah Ahli Sunnah wal Jama’ah mengikut aliran al-Asha’irah dan al-Maturidiyyah. Penulis akan menghuraikan pendekatan baharu dalam memahami ilmu tauhid iaitu konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah dan Awhal al-Tauhid. Kedua-dua konsep ini adalah berdasarkan pengajian penulis dengan Sayyidi Syeikh Mukhtar Ali Muhammad al-Dusuqi r.a. Beliau merupakan syeikh Tariqat Dusuqiyyah al-Muhammadiyyah dan anggota tertinggi Majlis Sufi al-A’ala li al-Turuq al-Sufiyyah di negara Mesir.

Aqidah Ahli Sunnah wal Jama’ah: Aliran al-Asha’irah dan al-Maturidiyyah

Kedudukan Ahli Sunnah wal Jama’ah sebagai golongan yang benar dan berada di atas jalan yang lurus menyebabkan banyak golongan atau firqah yang masing-masing mengaku mereka adalah Ahli Sunnah wal Jama’ah yang sebenar termasuklah golongan Salafi Wahabi. Persoalan mengenai Ahli Sunnah wal Jama’ah dapat ditelusuri daripada penjelasan hadith-hadith Nabi s.a.w. Sabda Nabi s.a.w:

ان بني اسراءيل تفرقت علي ثنتين وسبعين ملة وتفترق أمتي علي ثلاث وسبعين ملة

كلهم في النار الا ملة واحدة. قالوا: ومن هي يا رسول الله؟ قال: ما أنا عليه وأصحابي.

رواه الترمذي

Ertinya: “Sesungguhnya Bani Israil telah berpecah kepada 72 golongan dan umatku akan berpecah kepada 73 golongan, semuanya masuk neraka kecuali satu golongan sahaja. Para sahabat bertanya: Siapakah golongan yang satu itu wahai Rasulullah? Nabi s.a.w menjawab: Yang satu itu ialah orang yang berpegang dengan peganganku dan pegangan sahabat-sahabatku”.

Riwayat al-Tirmidhi

Istilah Ahli Sunnah wal Jama’ah sendiri sudah wujud di zaman Nabi s.a.w dan digunakan oleh baginda untuk menunjukkan golongan yang benar. Sabda Nabi s.a.w:

والذي نفس محمد بيده لتفترق أمتي علي ثلاث وسبعين فرقة فواحدة في الجنة

وثنتان وسبعون في النار. قيل: من هم يا رسول الله؟ قال: أهل السنة والجماعة.

رواه الطبراني

Ertinya: “Demi Tuhan yang memegang jiwa Muhammad dengan kekuasaan-Nya, umatku akan berpecah kepada 73 golongan, maka satu golongan sahaja akan masuk syurga manakala 72 golongan lagi masuk neraka. Para sahabat bertanya: Siapakah golongan yang masuk syurga itu wahai Rasulullah? Nabi s.a.w menjawab: Ahli Sunnah wal Jama’ah”.

Riwayat al-Tabrani

Berdasarkan dua hadis tersebut, Ahli Sunnah wal Jama’ah dapat disimpulkan sebagai satu golongan yang mengikut perjalanan Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat baginda yang mana kemudiannya dirujuk kepada aliran yang dibawa oleh dua orang imam agung dalam ilmu tauhid iaitu Imam Abu al-Hasan al-Ash’ari (wafat 324H) dan Imam Abu Mansur al-Maturidi (wafat 333H) (Mohd Zaidi Abdullah, 2000). Kedua-dua imam ini hidup dalam kurun kedua dan ketiga Hijrah yang disebutkan dalam hadith Nabi s.a.w sebagai tiga kurun yang terbaik yakni yang paling murni aqidahnya. Sabda Nabi s.a.w:

خيركم قرني ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم.

رواه البخاري ومسلم وأبو داود

Ertinya: “Sebaik-baik kamu adalah pada kurunku, kemudian kurun yang seterusnya dan kurun yang seterusnya”.

Riwayat Bukhari, Muslim dan Abu Daud

Oleh itu, Ahli Sunnah wal Jama’ah adalah golongan yang beri’tiqad sebagaimana i’tiqad Nabi Muhammad s.a.w, para sahabat dan salafussoleh. Aqidah mereka adalah berdasarkan apa yang diwahyukan oleh Allah SWT di dalam al-Quran dan Sunnah. Setelah itu pada kurun kedua Hijrah muncullah Imam Abu al-Hasan al-Ash’ari dan Imam Abu Mansur al-Maturidi yang mengumpulkan aqidah yang sahih serta menyusunnya dalam bentuk yang sistematik yang dikenal oleh kita pada hari ini sebagai sifat 20. Hasil galian ilmu tauhid dari al-Quran dan Sunnah oleh kedua-dua imam besar tersebut pada hakikatnya bukanlah satu perkara yang di luar ajaran Islam walaupun tidak ada di zaman Nabi s.a.w, akan tetapi mereka berdua hanya mengkaji, merumuskan, memfatwakan, menyebarkan dan mempertahankan apa yang sudah sedia ada di dalam al-Quran dan Sunnah berasaskan i’itiqad Nabi Muhammad s.a.w dan sahabat-sahabat baginda (Sirajuddin Abbas, 2006).

Imam Muhammad bin Muhammad al-Husni al-Zabidi di dalam kitabnya Ithaf Sadat al-Muttaqin menegaskan bahawa golongan al-Asha’irah dan al-Maturidiyyah merupakan Ahli Sunnah. Hal ini memandangkan ilmu tauhid yang disusun oleh kedua-dua orang imam ini adalah selari dengan aqidah yang dipegang oleh Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat. Kata Imam al-Zabidi:

اذا أطلق أهل السنة فالمراد بها الأشاعرة والماتردية.

Ertinya: “Apabila disebut Ahli Sunnah, maka yang dimaksudkan dengannya ialah al-Asha’irah dan al-Maturidiyyah”.

Golongan Ahli Sunnah wal Jama’ah merupakan orang yang yang memahami al-Quran dan Sunnah dengan kefahaman yang sebenar berpaksikan kepada tiga komponen utama dalam ajaran Islam. Dari segi aqidah, mereka mengikut manhaj al-Ash’ari dan al-Maturidi manakala dalam mempraktikkan syariat, mereka mengikut salah satu daripada empat mazhab fiqh yang muktabar iaitu mazhab Hanafi, Maliki, Syafi’i dan Hanbali. Dari segi tasawwuf pula, Ahli Sunnah wal Jama’ah mengikut jalan oleh Imam al-Junaid r.a dan Imam al-Ghazali r.a atau mana-mana tariqat yang muktabar dan diiktiraf (www.hanputra.blogspot.com).

Institusi al-Azhar al-Syarif di Mesir yang merupakan menara dan sumber rujukan keilmuan Islam sepanjang zaman, yang telah melahirkan ramai alim ulama’ tersohor, yang mempertahankan ajaran Islam, sebagai contoh beraqidahkan Asha’irah yang merupakan aliran Ahli Sunnah wal Jama’ah (www.dar-alifta.org).

Oleh yang demikian jelaslah kepada kita siapakah golongan yang dimaksudkan sebagai Ahli Sunnah wal Jama’ah iaitu al-Asha’irah dan al-Maturidiyyah. Firqah-firqah seumpama Muktazilah, Jabariyyah, Qadariyyah, Syi’ah, Khawarij, Murjiah, Najariyah, Mujassimah, Musyabbihah dan sebagainya tidaklah termasuk dalam golongan Ahli Sunnah wal Jama’ah meskipun mereka juga mengaku sebagai Ahli Sunnah wal Jama’ah yang dimaksudkan oleh Nabi Muhammad s.a.w (Sirajuddin Abbas, 2006).

Tauhid Sifat 20 Menurut al-Asha’irah dan al-Maturidiyyah

Setiap orang Islam wajib beri’tiqad dengan i’tiqad yang sahih iaitu i’tiqad Ahli Sunnah wal Jama’ah. I’tiqad didefinisikan sebagai mempercayai dengan yakin tanpa syak dan ragu-ragu. I’tiqad juga boleh diertikan sebagai iman (Abu al-Baqir Ad-Dusuqi, 2009). Sabda Nabi s.a.w:

فأخبرني عن الايمان. قال أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الأخر والقدر خيره وشره.

رواه مسلم

Ertinya: “Maka beritahulah daku tentang iman. Jawab Nabi s.a.w: Engkau mesti percaya kepada Allah, Malaikat, Kitab-Kitab, Rasul-Rasul, Hari Akhirat, Qada’ dan Qadar (ketentuan baik dan buruk)”.

Riwayat Muslim

Berdasarkan hadis tersebut, Rukun Iman mempunyai enam perkara iaitu percaya kepada Allah, Malaikat, Kitab-Kitab, Rasul-Rasul, Hari Akhirat, Qada’ dan Qadar. Keenam-enam Rukun Iman ini dapat dikategorikan kepada tiga bahagian iaitu Ilahiyyat (ketuhanan), Nubuwwat (kenabian) dan Sam’iyyat (perkara-perkara ghaib).

Dalam kertas kerja ini, penulis tidak bermaksud untuk menghuraikan perbahasan sifat 20 secara terperinci kerana ia sudah disyarahkan oleh para ulama’ di dalam kitab-kitab turath. Penulis merasakan memadai untuk menyatakan sifat 20 yang wajib beserta 20 sifat yang mustahil bagi Allah SWT secara ringkas sahaja. Fokus penulis adalah terhadap perbahasan Muqtadayat al-Uluhiyyah dan Awhal al-Tauhid dalam mentauhidkan Allah menurut Sayyidi Syeikh Mukhtar Ali Muhammad al-Dusuqi r.a.

Berikut ialah 20 sifat yang wajib dan 20 sifat yang mustahil bagi Allah Taala:

  1. (وجود); ertinya ada, lawannya tiada (عدم).
  2. (القدم); ertinya sediakala, lawannya baharu (الحدوث).
  3. (البقاء); ertinya kekal, lawannya binasa (الفناء).
  4. (مخالفته للحوادث); ertinya berbeza Allah dari segala yang baharu, lawannya menyamai Allah dengan yang baharu (مماثلته للحوادث).
  5. (قيامه بنفسه); ertinya berdiri dengan sendiri-Nya, lawannya berhajat (الاحتياج والافتقار).
  6. (وحدانية); ertinya ertinya Maha Esa, lawannya berbilang (التعدد).
  7. (القدرة); ertinya Maha Berkuasa, lawannya lemah (العجز).
  8. (الارادة); ertinya Maha Berkehendak, lawannya terpaksa (الكره).
  9. (علم); ertinya ilmu, lawannya jahil (جهل).
  10. (حياة); ertinya Maha Hidup, lawannya mati (موت).
  11. (السمع); ertinya Maha Mendengar, lawannya pekak (الصمم).
  12. (البصر); ertinya Maha Melihat, lawannya buta (العمى).
  13. (الكلام); ertinya Maha Berkata-kata, lawannya bisu, gagap (البكم).
  14. (كونه قادرا); ertinya Allah tetap selalu dalam keadaan berkuasa, lawannya sentiasa dalam keadaan lemah (كونه عاجزا) .
  15. (كونه مريدا); ertinya Allah tetap selalu dalam keadaan menghendaki, lawannya sentiasa dalam keadaan terpaksa (كونه مكرها).
  16. (كونه عالما); ertinya Allah tetap selalu dalam keadaan mengetahui, lawannya sentiasa dalam keadaan jahil (كونه جاهلا).
  17. (كونه حيا); ertinya Allah tetap selalu dalam keadaan hidup, lawannya sentiasa dalam keadaan mati (كونه ميتا).
  18. (كونه سميعا); ertinya Allah tetap selalu dalam keadaan mendengar, lawannya sentiasa dalam keadaan pekak (كونه أصم).
  19. (كونه بصيرا); ertinya Allah tetap selalu dalam keadaan melihat, lawannya sentiasa dalam keadaan buta (كونه أعمى).
  20. (كونه متكلما); ertinya Allah tetap selalu dalam keadaan berkata-kata, lawannya sentiasa dalam keadaan bisu (كونه أبكم).

Biodata Sayyidi Syeikh Mukhtar Ali Muhammad al-Dusuqi r.a

Al-‘Arif Billah Sayyidi Syeikh Mukhtar Ali Muhammad al-Dusuqi r.a merupakan syeikh Tariqat Dusuqiyyah al-Muhammadiyyah yang telah diasaskan oleh wali qutub Sayyidi Syeikh Ibrahim al-Qurasyi al-Dusuqi r.a. Dilahirkan pada 13 Julai 1950 di Muhafazah Asyut, Mesir, Sayyidi Syeikh Mukhtar r.a adalah Ahli Bait Nabi s.a.w dan merupakan anggota al-Sadah al-Asyraf, sebuah pertubuhan yang mengawal selia keturunan Nabi s.a.w di Mesir. Guru beliau ialah al-‘Arif Billah Sayyidi Syeikh Muhammad ‘Uthman ‘Abduh al-Burhani r.a yang berasal dari Sudan dan merupakan syeikh Tariqat Burhaniyyah, intiqal pada tahun 1983.

Sayyidi Syeikh Mukhtar r.a adalah anggota tertinggi Majlis Sufi al-A’ala li al-Turuq al-Sufiyyah di Mesir dan mempunyai ramai abna di seluruh dunia termasuklah di rantau sebelah Asia Tenggara seperti Malaysia, Indonesia dan Brunei. Abna beliau bukan sahaja dari kalangan orang biasa, bahkan terdiri dari ulama’ al-Azhar dan golongan profesional seperti pegawai pentadbir, doktor, pensyarah, jurutera, peguam dan sebagainya termasuklah pelajar-pelajar Universiti al-Azhar dari Malaysia.

Sayyidi Syeikh Mukhtar r.a merupakan contoh seorang ahli sufi yang benar-benar menonjolkan ajaran Islam dalam kehidupan beliau. Pada siang harinya beliau bekerja dan memiliki sebuah syarikat yang sangat berjaya bernama al-Kirom yang mana beliau sebagai penaung dan pengarahnya. Syarikat ini membangunkan tanah seluas melebihi 600 ekar di Muhafazah Buhairah dan diberi nama Mazra’ah al-Kirom. Tanah yang asalnya tandus di tengah-tengah padang pasir ini dihidupkan dengan aktiviti pertanian serta penternakan ikan dan kambing. Kini kawasan tersebut menjadi sebuah penempatan yang makmur dan tempat abna beliau datang menuntut ilmu agama dari beliau.

Pada malam harinya, Sayyidi Syeikh Mukhtar r.a memenuhkan masanya dengan zikrullah dan majlis ilmu. Beliau sangat faqih dan ‘alim dalam bidang tafsir al-Quran dan seringkali dalam syarahannya, beliau membawakan makna-makna baharu yang segar terhadap ayat-ayat al-Quran dan hadis, begitu juga dalam ilmu tauhid dan tasawwuf. Kehebatan Sayyidi Syeikh Mukhtar r.a sebagai seorang tokoh ulama’ terserlah apabila beliau dapat meringkaskan satu maudu’ dalam agama dalam beberapa patah perkataan yang mudah difahami oleh setiap orang, yang mana dapat menyelesaikan permasalahan-permasalahan umat Islam masa kini, sebagai contoh konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah dan Awhal al-Tauhid yang akan dibincangkan dalam kertas kerja ini. Beliau dianugerahkan oleh Allah SWT dengan ilmu ladunni, suatu ilmu yang diperoleh oleh hamba-hamba Allah yang bertaqwa sesuai dengan firman Allah SWT: واتقوا الله ويعلمكم الله yang bererti “Dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah dan Dialah yang akan mengajarkanmu”.

Sumbangan Sayyidi Syeikh Mukhtar r.a adalah sangat besar dalam menghancurkan gambaran-gambaran buruk terhadap tasawwuf dan ahli sufi yang dilemparkan oleh sesetengah pihak, konon-kononnya ahli sufi ini malas bekerja, tidak mempedulikan hal-hal dunia dan sebagainya. Dengan uslub dakwah bi al-hal dan bi al-lisan yang penuh berhikmah, tidak hairanlah ramai hati-hati manusia yang tertarik datang kepada beliau untuk belajar serta mengambil barakah, nafahat, nazrah dan madad daripada beliau.

Keilmuan beliau dapat dimanfaatkan oleh semua lapisan masyarakat menerusi penulisan-penulisan dalam ruangan Hiwar Ma’a Sohib al-Samahah di dalam majalah Tasawwuf al-Islami yang diterbitkan oleh Majlis Sufi al-A’ala dan juga dalam beberapa akhbar di Mesir. Di samping itu, ilmu-ilmu beliau juga dapat diakses melalui laman sesawang http://www.lahzetnour.com di internet.

Konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah

Terdapat sesetengah golongan pada masa kini yang sangat mudah mengkafirkan orang Islam dan mengatakan mereka sebagai musyrik oleh kerana mereka bertawassul dalam doa dengan Nabi Muhammad s.a.w dan para auliya’, serta membid’ahkan beberapa amalan yang biasa dilakukan oleh umat Islam umpamanya sambutan Maulidurrasul, bacaan tahlil dan sebagainya. Justeru itu, sebelum kita membincangkan konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah, sebaiknya kita mengetahui definisi syirik terlebih dahulu.

Menurut Sayyidi Syeikh Mukhtar r.a, syirik bermaksud menjadikan sesuatu yang hanya layak bagi Allah pada sesuatu selain Allah atau dalam kata lain Muqtadayat al-Uluhiyyah.

هو أن يجعل مع الله غيره فيما لا ينبغى الا له وهي مقتضيات الألوهية الشرك

Menurut beliau, Muqtadayat al-Uluhiyyah atau ketuhanan ini mempunyai empat kriteria / sifat iaitu:

i) السبق : لا أول له فهو الأول بلا ابتداء

yang bererti sediakala / mendahului, Yang Maha Awal tanpa permulaan.

ii) الاطلاق : لا حدود له

yang bererti tidak terbatas sama ada dari segi masa, zaman, tempat, fikiran, ilmu manusia dan sebagainya.

iii) الذاتية : لا معلم له ولا ممد له

yang bererti Maha Kaya, tidak berhajat kepada sesuatu bahkan selain-Nya yang berhajat kepada-Nya sebagaimana diibaratkan di dalam kitab-kitab tauhid ."الافتقار اليه كل ما عداه واستغناؤه عن كل ما سواه"

iv) السرمدية : لا نهاية له فهو الآخر بلا انتهاء

yang bererti berkekalan, Yang Maha Akhir tanpa pengakhiran.

Keempat-empat Muqtadayat al-Uluhiyyah ini diisyaratkan di dalam Hizb al-Saifi yang merupakan amalan wirid di kalangan orang yang bertariqat. Diceritakan bahawa Hizb al-Saifi ini diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w kepada Sayyidina Ali bin Abi Talib r.a untuk diamalkan sebagai wirid. Matannya di dalam Hizb al-Saifi adalah seperti berikut:

وأشهد أنك حي قبل كل حي (السبق) وحي بعد كل حي (الاطلاق)

وحي بعد كل ميت (السرمدية) وحي لم ترث الحياة من حي (الذاتية)

Untuk lebih memahami konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah, maka penulis memberikan contoh berikut. Jika seseorang mengaku bahawa dirinya adalah tuhan contohnya Fir’aun disebabkan dirinya bersifat dengan sifat-sifat ketuhanan seperti pemurah (الكريم), kaya (الغني), mengetahui (العليم), kuat (القوي) dan sebagainya, maka kita boleh menafikannya sebagai tuhan dengan menggunakan Muqtadayat al-Uluhiyyah.

Yang pertama iaitu السبق yang sudah tentu tidak ada pada orang yang mengaku tuhan kerana ada orang lain yang mendahuluinya seperti kedua ibu bapanya, tetapi Allah SWT bersifat azali dan tidak ada suatupun yang mendahului-Nya.

Yang kedua ialah الاطلاق juga tiada pada orang tersebut memandangkan sifat-sifat yang dimilikinya adalah terbatas contohnya sifat pemurahnya itu terhad kepada orang-orang yang dikenalinya dan dalam jumlah tertentu sahaja, tetapi sifat pemurah Allah adalah mutlak kepada seluruh makhluk-Nya dan tidak terbatas.

Yang ketiga ialah الذاتية, apabila ditanyakan kepada orang tersebut dari manakah anda bersifat dengan sifat pemurah tersebut? Lalu dijawabnya saya belajar dari guru saya. Maka ternafilah ketuhanan pada dirinya memandangkan sifat pemurah itu tidak datang dari dirinya sendiri tetapi datang daripada orang lain. Hal ini berbeza dengan Allah yang bersifat Maha Kaya dan tidak berhajat kepada sesuatu yang lain.

Yang keempat ialah السرمدية, sifat pemurah seseorang itu sudah pasti mempunyai penamatnya di mana ia mungkin berakhir apabila ia jatuh miskin atau meninggal dunia, akan tetapi sifat pemurah Allah adalah berterusan tanpa pengakhiran.

Berdasarkan contoh-contoh di atas, ternyata tiada satupun daripada Muqtadayat al-Uluhiyyah yang wujud pada diri seseorang meskipun ia mengaku sebagai tuhan. Oleh yang demikian, Muqtadayat al-Uluhiyyah yang terdiri daripada السبق, الاطلاق, الذاتية dan السرمدية itu hanya layak untuk Allah SWT sahaja walaupun terdapat sesetengah sifat Allah yang turut ada ada manusia sebagai contoh Nabi Isa a.s yang dikurniakan mukjizat dapat menghidupkan orang mati dan menyembuhkan penyakit dengan izin Allah.

Bagi makhluk pula, mereka mempunyai sifat-sifat yang berlawanan dengan Muqtadayat al-Uluhiyyah iaitu (i) didahului oleh suatu yang lain (المسبوق) (ii) terbatas dan terhad (المقيد) (iii) berhajat kepada yang lain (الاحتياج) dan (iv) tidak kekal dan mempunyai pengakhiran ( له نهاية) sebagaimana yang telah diterangkan dalam contoh-contoh tadi. Kata Sayyidi Syeikh Mukhtar r.a, jika seseorang itu mempunyai salah satu sahaja daripada empat Muqtadayat al-Uluhiyyah, maka ia adalah tuhan, akan tetapi ternyata hakikatnya tidak ada satupun makhluk yang mempunyai Muqtadayat al-Uluhiyyah walaupun hanya satu.

Konsep Awhal al-Tauhid

Seterusnya penulis akan membincangkan perkara-perkara yang merosakkan tauhid yang disebut oleh Sayyidi Syeikh Mukhtar r.a sebagai Awhal al-Tauhid. Perkataan Awhal adalah jama’ bagi wahlun yang bermaksud lumpur. Dalam selawat oleh Sayyidi Abdul Salam bin Bashish r.a, kalimah Awhal al-Tauhid disebut begini "وانشلني من أوحال التوحيد"yang bererti “keluarkanlah / cabutkanlah daku dari lumpur-lumpur yang merosakkan tauhid”. Awhal al-Tauhid mempunyai empat perkara iaitu:

i) الحلول : أن يدعى أحد أن الله قد حل فيه أو فى أي من خلقه

ertinya mendakwa bahawa Allah memasuki dirinya atau diri sesuatu. Contohnya seperti air yang dimasukkan ke dalam gelas.

ii) الاتحاد : أن يدعى أحد أن الله قد اتحد معه أو مع أي من خلقه فينشأ كيان جديد يعبد من دون الله على أنه ابن الله

ertinya mendakwa bahawa Allah bersatu dengannya atau dengan sesuatu yang lain. Contohnya seperti air yang bercampur dengan gula lalu menjadi air gula.

iii) التشبيه : أن يدعى أحد أن الله يشبهه أو يشبه أي من خلقه فيعبد على أنه يشبه الله

ertinya mendakwa bahawa Allah menyerupainya atau menyerupai mana-mana makhluk-Nya. Contohnya seperti mentajsimkan Allah dengan mengatakan Allah mempunyai tangan, jari, duduk bersila dan sebagainya.

iv) التعطيل : أن يدعى أحد أن الله يفعل كل شئ بذاته العلية معطلا بذالك فعل الأسماء والصفات

ertinya mendakwa bahawa Allah melakukan sesuatu dengan zat-Nya dan mengabaikan perbuatan bagi Asma’ dan Sifat-Nya. Hakikatnya Allah berbuat sesuatu dengan Asma’ dan Sifat-Nya dan kedua-duanya adalah memberi bekas.

Untuk lebih jelas memahami الحلول dan الاتحاد, kita dapat lihat dalam kes Jesus Christ yang dijadikan sebagai tuhan oleh orang-orang Kristian. Paderi Jimmy Swaggart dalam debatnya dengan Syeikh Ahmad Deedat menghuraikan konsep Triniti (tiga tunggal) seperti berikut (Ahmad Deedat, 2007):

Tuhan mengajar kita bahawa yang wujud hanya satu Tuhan, bukannya dua atau lima atau sepuluh atau dua belas atau lima belas. Tetapi Tuhan menjelma dalam tiga peribadi, tiga peribadi yang berbeza. Kita percaya dengan kewujudan Tuhan di langit, Tuhan Anak dan kita percaya dengan Roh Kudus yang memasuki Maryam. Roh Kudus itu juga Tuhan. Mereka semuanya tidak berasingan dengan erti semuanya bersepakat dari segi kesatuan dan keserasian, mereka tidak berbeza sama sekali”.

Jelas di sini orang-orang Kristian beri’itiqad bahawa Rabb ialah Tuhan, anak (Jesus) ialah Tuhan dan Roh Kudus ialah Tuhan, akan tetapi mereka bukannya tiga tuhan bahkan satu Tuhan sahaja. Menurut pegangan Kristian, Tuhan adalah satu tetapi dimanifestasikan dalam tiga peribadi iaitu God the Father, God the Son dan God the Holy Ghost. Keadaan semacam ini bertepatan dengan Awhal al-Tauhid yang pertama dan kedua iaitu الحلول dan الاتحاد.

Awhal al-Tauhid ketiga ialah التشبيه yang paling banyak berlaku dalam kalangan umat Islam. Golongan yang terlibat dengan التشبيه ini dipanggil sebagai Musyabbihah atau Mujassimah. Mereka digelar sedemikian kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya. Antara contoh i’itiqad golongan Musyabbihah ini seperti Allah bermuka dan bertangan, Allah mempunyai jari, Allah duduk di atas Arasy’, Allah berada di atas langit, Allah bertubuh serupa nur, Allah turun dari langit pada setiap malam dan sebagainya (Sirajuddin Abbas, 2007). I’itiqad sebegini adalah tertolak di sisi Islam memandangkan Allah SWT telah berfirman di dalam Surah al-Syura, ayat 11:

ليس كمثله شئ

Ertinya: “Tiada suatupun yang menyerupai-Nya”.

Nabi s.a.w menggelarkan golongan Musyabbihah / Mujassimah ini sebagai “al-Musawwirun” di dalam sabdanya “المصورون في النار”. Sayyidi Syeikh Mukhtar r.a mensyarahkan perkataan al-Musawwirun ini sebagai “الذين يجعلون لله صورة yang bererti orang yang menjadikan suatu bentuk rupa bagi Allah SWT. Al-Musawwirun sebagaimana kata beliau bukanlah bermaksud orang yang mengambil gambar fotografi, kerana jika makna al-Musawwirun sedemikian, sudah pasti ramai umat Islam yang akan masuk neraka.

Sungguh menghairankan bagaimana golongan ini boleh memberikan rupa kepada Allah SWT yang merupakan Khaliq sedangkan pada masa yang sama mereka tidak dapat memberikan rupa bagi roh dan akal yang merupakan makhluk. Rupa-rupanya golongan Musyabbihah ini apabila berinteraksi dengan ayat-ayat mutasyabihat, mereka mengambil makna secara zahir semata-mata tanpa mentakwilkannya kepada makna yang lain. Pendekatan ini adalah berbeza sama sekali dengan pendekatan oleh ulama’ salaf yang mentakwilkan nas-nas mutasyabihat secara ijmali (tafwid) ataupun pendekatan ulama’ khalaf yang mentakwilkan nas-nas mutasyabihat secara tafsili.

Seterusnya perkara keempat yang merosakkan tauhid ialah التعطيل. التعطيل bermaksud mendakwa bahawa Allah berbuat sesuatu dengan zat-Nya dan pada masa yang sama menafikan fi’il bagi Asma’ Allah sedangkan Allah melakukan sesuatu dengan Asma’ dan Sifat-Nya. Sebagai contoh Allah SWT menyembuhkan penyakit dengan nama-Nya الشافى, menghidupkan dengan nama-Nya المحيى, memberikan rezeki dengan nama-Nya الرزاق, الوهاب dan sebagainya.

Bagi memahami bagaimana Allah SWT melakukan sesuatu dengan Asma’ dan Sifat-Nya, penulis memberikan contoh Perdana Menteri Malaysia. Beliau mentadbir negara Malaysia, menguruskan hal ehwal negara, membina bandar dan sebagainya bukan dengan zatnya tetapi di atas nama dan sifatnya sebagai Perdana Menteri. Apabila beliau sudah tidak memegang jawatannya sebagai Perdana Menteri, maka beliau tidak dapat lagi mentadbir negara walaupun zatnya (dirinya) masih kekal ada. Berbeza dengan Allah SWT, zat-Nya kekal, Asma’ dan Sifat-Nya juga kekal dan memberi bekas.

Kesimpulan

Tauhid merupakan ilmu yang paling utama dalam Islam kerana ia berkaitan dengan aqidah. Setiap orang Islam wajib mempelajari ilmu tauhid dan memantapkan pemahamannya agar aqidah tetap teguh dan tidak mudah terpesong. Berdasarkan perbincangan konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah, jelas di sini bahawa kalimah tauhid لا اله الا الله bukan sahaja bermaksud menafikan suatu yang lain selain Allah SWT sebagai tuhan, tetapi ia juga membawa erti bahawa tiada suatupun yang bersifat dengan sifat-sifat al-Uluhiyyah yakni Muqtadayat al-Uluhiyyah melainkan Allah SWT sahaja atau dalam kata lain:

لا يتصف بالصفات الألوهية من السبق والاطلاق والذاتية والسرمدية الا الله

Justeru, konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah dan Awhal al-Tauhid yang telah dibincangkan mestilah difahami dan dikuasai oleh para ulama’ untuk disampaikan kepada masyarakat awam. Kedua-dua konsep ini walaupun tidak disebutkan dalam kitab-kitab tauhid secara jelas, tetapi pada hakikatnya ia adalah ‘ain kepada sifat 20 itu sendiri. Ia merupakan khulasah yang diperlukan oleh para ulama’ dalam menjawab tuduhan-tuduhan kufur dan syirik yang mudah-mudah sahaja dilontarkan kepada sesetengah umat Islam dari kalangan al-Asha’irah. Konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah dan Awhal al-Tauhid yang diajarkan oleh Sayyidi Syeikh Mukhtar r.a ini bukanlah satu perkara yang pelik oleh kerana ia adalah futuhat yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya yang terpilih. Ia juga menunjukkan bahawa ilmu-ilmu dalam Islam adalah bersifat luas dan berkembang, tidak terbatas kepada hanya apa yang telah tertulis dalam kitab-kitab terdahulu.

Cadangan

Dalam kertas kerja ini, penulis ingin mengutarakan beberapa cadangan ke arah memantapkan pengajian tauhid Ahli Sunnah wal Jama’ah seperti berikut:

i) Penulis mencadangkan agar pengajian ilmu tauhid dipermudahkan supaya selari dengan zaman moden sekarang. Sewajarnya perbahasan ilmu tauhid disesuaikan dengan keadaan masyarakat ketika ini agar mereka tertarik untuk mendalami ilmu-ilmu Islam khususnya tauhid, tanpa perlu mengambil masa yang panjang atau pening dengan perbahasan-perbahasan ulama’ yang detail di dalam kitab. Keadaan masyarakat sekarang di mana tidak ramai yang menguasai Bahasa Arab, tidak mahir membaca tulisan jawi, sukar memahami gaya bahasa klasik dalam kitab, sibuk dengan urusan kerjaya dan bermacam-macam lagi menuntut agar ilmu tauhid ini dipermudahkan pengajiannya dan disesuaikan dengan suasana kontemporari.

ii) Dalam mempelajari tauhid, sewajarnya konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah dan Awhal al-Tauhid ini difahami sebaik mungkin oleh ulama’ Ahli Sunnah wal Jama’ah, kerana ia bukan sahaja ringkas dan mudah dikuasai, bahkan dapat digunakan untuk menangkis tohmahan-tohmahan kufur dan syirik yang dilemparkan kepada sebilangan orang Islam yang beristighathah, bertawassul, bermanhajkan Asha’irah dalam aqidah, membaca selawat Syifa’ dan sebagainya.

iii) Memandangkan fikrah-fikrah Wahabi semakin berkembang menerusi buku-buku, majalah agama, media massa seperti radio dan televisyen, akhbar, laman sesawang dan sebagainya, disarankan agar ulama’ Ahli Sunnah wal Jama’ah di Malaysia ini lebih agresif dan pantas dalam menyampaikan kefahaman yang sebenar mengenai Islam kepada masyarakat. Ulama’ Asha’irah perlu bersatu-padu di atas satu platform dan berlapang dada meskipun berbeza fahaman politik demi menyanggah pemikiran-pemikiran Wahabi yang songsang daripada tersebar. Wasilah-wasilah penyampaian ilmu secara moden seperti yang disenaraikan di atas seharusnya dimanfaatkan sebaik mungkin.

Rujukan

Al-Quran al-Karim.

Abdullah al-Harari (t.t.). al-Sirat al-Mustaqim. Lubnan: Syarikat Dar al-Masyari’.

Abu Abdullah Husain Nasir bin Muhammad Tayyib al-Mas’udi al-Banjari (2009). Hidayah al-Sibyan fi Ma’rifat al-Islam wal Iman, c. 4. Kuala Lumpur: Al-Hidayah Publication.

Abu al-Baqir Ad-Dusuqi (2009). Panduan Fardhu Ain Lengkap, c. 2. Kota Bharu: Al-Baqir Enterprise.

Mohd Zaidi Abdullah (2000). Pegangan Sejati Ahli Sunnah wal Jama’ah: Suatu Keluhuran dan Kemurnian Pegangan Hidup. Kuala Lumpur: Syathariyah Niagajaya Sdn. Bhd.

Mustafa Abdul Rahman (2008). Hadis 40. Shah Alam: Dewan Pustaka Fajar.

Sirajuddin Abbas (2006). I’itiqad Ahlussunnah wal Jama’ah, c. 9. Kota Bharu: Pustaka Aman Press Sdn. Bhd.

Syeikh Ahmad Deedat (2007). Benarkah Bible Firman Tuhan? (terj. Muhammad Ramzi Omar). Kuala Lumpur: Sinar Media Services.

Syeikh Ismail bin Abdul Qadir al-Fatani (1428H). Tabsirah al-Adani bi Alhan Bakurah al-Amani. Patani: Matba’ah Bin Halabi.

Syeikh Muhammad al-Fudholi (2000). Kifayah al-‘Awam. Batu Caves: Pustaka Ilmi.

Syeikh Muhammad bin Umar bin Ali Nawawi al-Jawi al-Bantani al-Tanari (1996). Nur al-Zolam Syarh Manzumah ‘Aqidah al-`Awam. Kaherah: Dar al-Hawi.

Syeikh Zain al-Abidin bin Muhammad al-Fatani (t.t.). ‘Aqidah al-Najin fi ‘Ilm Usul al-Din. Patani: Matba’ah Bin Halabi.

http://www.dar-alifta.org, 24 Jun 2010.

http://www.hanputra.blogspot.com, 24 Jun 2010.

http://www.lahzetnour.com, 24 Jun 2010.

Pengajian penulis dengan Sayyidi Syeikh Mukhtar Ali Muhammad al-Dusuqi r.a, syeikh Tariqat Dusuqiyyah al-Muhammadiyyah di Mesir.

Temubual dengan Syeikh Mohd Fadil Ariffin, naib Tariqat Dusuqiyyah al-Muhammadiyyah di Malaysia, 24 Jun 2010, jam 11 pagi, Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.