ASPIRASI / INSPIRASI

Ilmu Massa, Turath, Sejarah. Analisa Kajian Budaya Pemikir. Peradaban Insani Kalbu Akal Mencerah. Hakikat Amal Zikir Dan Fikir. Ilmu, Amal, Hikmah Menjana Pencerahan. Ulul-Albab Rausyanfikir Irfan Bistari. Tautan Mahabbah Mursyid Bimbingan. Alam Melayu Alam Islami Tamadun Melayu Peradaban Islami. Rihlah Ilmiah Menjana Pencerahan Pemikiran, Kefahaman & Ketamadunan (Ilmu,Amal,Hikmah & Mahabbah) - Inspirasi: Rizhan el-Rodi

Peringkat Hati


PERINGKAT HATI
Buta mata hati
Ianya diumpamakan orang yang buta penglihatan, tidak dapat melihat sebarang objek dihadapannya. Orang buta mata hati tidak dapat melihat dan menerima kebenaran walaupun ianya untuk kebaikkan dirinya sendiri. Ini kerana mata hatinya telah tertutup oleh dirinya sendiri yang membina hijab sebagaiamana firman Allah taala yang bermaksud (al-Baqarah:7) (Allah telah menutup pintu hati dan pendengaran mereka). Pintu hatinya bagaikan terkunci untuk menerima kebaikkan.

Mata Hati Kabur
Ianya diumpamakan orang yang matanya kabur, kadangkala dqpat melihat dan kadangkala samar penglihatannya. Begitu juga apabila mata hatinya kabur akibat suka melanggar larangan dan meninggalkan suruhan Allah Taala. Yang mana kadangkala melakukan kebaikkan dan kadangkala melakukan kejahahatan dan kemaksiatan yangmenyebabkan hatinya kotor.

Mata Hati Cerah
Iaitu mata hatinya seumpama orang yang jelas penglihatannya. Iaitu mereka tersebut merupakan para solohin yang sentiasa mencuci hatinya dengan zikrullah dan amalan kebailkkan.

Mata Hati cerah Luarbiasa
Ianya diumpamakan teleskop yang dapat melihat jpandangan jauh dan tersebunyi dari pandangan mata kasar. Ini dadalah disebabkan hatinya begitu terang. Mereka ini istiqamah dalam berzikir yang mencapai tahap zikr qalbu dan seterusnya. Ibadat mereka amat berkualiti serta ikhlas. Mereka dikurniakan ilmu anugerah dan sentiasa bertaqarrub kepada Ilahi.