SISTEM
PENGAJIAN PONDOK
Dalam
kertas ini, saya akan menolak sifat dunia ilmiah moden yang membentuk
dua falsafah iaitu objektif dan subjektif. Berhubung dengan hal ini,
semasa saya menghadiri Kongres Peradaban Malaysia (12-14. Jun. 2001),
Prof. Dr. Khoo Kay Kim menyatakan bahawa alasan subjektif terhadap
sesuatu perkara sering digunakan sedangkan kita berada di dunia
ketiga yang tidak sama faham nilai dengan tasawwur dunia barat yang
diasaskan pada materialisme. Dengan ini, dalam kertas ini, saya akan
mencampur-adukkan yang dikatakan subjektif oleh pihak sistem ilmiah
barat maka tetap objektif oleh pandangan sistem ilmiah Islam. Islam
mengajar umatnya mencari haqqiyyah yakni apa jua yang mencapai
kebenaran maka itulah objektif hidup kita seperti menghormati ulama
sebagai syarat untuk keberkatan ilmu.
Pendahuluan
Islam
pertama kali diwahyukan adalah di Makkah al-Mukarramah. Kemudian
berkembang ke al-Madinah al-Munawwarah hingga tertubuhnya kerajaan
Islam pertama di dunia dan juga sebagai lanjutan kepada kerajaan Nabi
Sulaiman a.s. Kedua-dua tempat ini juga amat berperanan dalam ibadah
haji. Juga, sebagai tempat kenangan dan motivasi bagi seluruh umat
Islam terutama kisah Nabi Ibrahim a.s. Dengan ini, sudah tentu sekali
paling sesuai untuk dijadikan pusat pengajian Islam untuk seluruh
umat Islam. Keberkatan di kedua-dua tempat ini juga amat berbeza
berbanding tempat-tempat lain di dunia kecuali Bait al-Maqdis. Islam
yang bersifat harmoni antara ilmu-penuntut dengan keberkatan tempat
akan memberikan keupayaan luar jangkaan dan membentuk kekuatan
rohani. Pengajian yang dijalankan di sini dikatakan berbentuk
halaqah-halaqah. Institusi ini juga telah berjaya melalui era Nabi
s.a.w. Khulafa` al-Rasyidin, Umayyah, Abbasiyyah, Uthmaniyyah hingga
zaman Saudi. Di zaman Saudi, ia semakin mengecil dan berubah . . .
Allah
s.w.t. berfirman:
يرفع
الله الذيـن آمنوا منكم و الذيـن أوتوا
العلم درجات .
“Allah
s.w.t. akan mengangkat orang-rang yang beriman dan orang-orang yang
dikurniakan ilmu akan beberapa darjat.”
(al-Mujadalah:
11)
Nabi
Muhammad s.aw. bersabda:
العلماء
ورثـة الأنبياء
“Para
ulama pewaris para nabi.”
Penghormatan
Allah s.w.t. kepada orang-orang yang berilmu amat tinggi apabila
hanya dapat menunaikan tanggungjawabnya. Ilmu itu sendiri bersifat
berpusat hanya kepada Allah s.w.t. manakala yang dimiliki oleh
manusia hanyalah pinjaman sahaja. Diri ilmu itu tidak boleh dibelah
bahagi tetapi untuk memudahkan manusia belajar maka ia dikenali
dengan berbagai-bagai nama seperti ilmu nahwu, ilmu tajwid, ilmu
fiqh, ilmu tauhid dan sebagainya. Memang untuk mencapai tahap manusia
yang faham maka ditetapkan oleh Allah s.w.t. perlu belajar. Maka
melatih pewaris para nabi perlu adanya guru dan murid. Dalam sistem
pengajian Islam zaman permulaan, Rasulullah r telah mengambil
pendekatan mempelajari ilmu secara riwayat. Hadith yang terkenal
sendiri juga telah menunjukkan tauladan di mana apabila malaikat
Jibril a.s. bersoal-jawab dengan Nabi Muhammad r tentang iman, Islam
dan ihsan, menekankan hubungan rapat dengan guru (yang dapat
dikategorikan sebagai aspek keadaban). Dalam Pegangan Sejati Ahli
Sunnah, halaman 99, saya telah memberikan tips-tips penyelamat diri
yang difahami daripada sejarah awal umat Islam dan dunia pendidikan
terutama aspek asasi iaitu mencari ilmu perlu berguru, sebagaimana
hadith menyatakan:
العلم
بالتعلم
“Ilmu
itu (didapati) dengan belajar.”
Amir
al-Mukminin Fi l-Hadith Ibnu Hajar al-'Asqallani memperjelaskan
istilah ta'allum sebagai "berguru bukan sekadar mentelaah kitab
sahaja". Takrif berguru juga dapat diketahui melalui
metode-metode periwayatan hadith seperti mendengar (sama'an), membaca
(qara`tu), berunjuk-unjuk naskhah (munawalah) dan pendaripadaan
(mu'an'anah) dan juga ijazah.
Ada
juga hadith mutawatir berbunyi:
نَضَّرَ
اللهُ امْرَءاً سَمِعَ مَقَالَتِى
فَوَعَاهَا ثُمَّ أَدَّاهَا إِلَى مَنْ
لَمْ يَسْمَعْهَا
Allah
s.w.t. akan memberikan nikmat kepada seseorang yang mendengar
ucapanku lalu dia peliharanya kemudian dia menyampaikan kepada orang
yang tidak mendengarinya . . . .
Hadith
ini membuktikan peranan belajar secara sama'i yang menduduki hierarki
tertinggi dalam sistem pendidikan kaum salaf soleh. Salah satu nikmat
dalam pembelajaran ialah keberkatan ilmu dan mudah faham. Ini
bermakna kenikmatan tersebut melampaui batas alam zahiriah yang
bersifat materialistik.
Kehadiran
ajaran Islam di tengah-tengah masyarakat jahiliyyah sudah tentu akan
membentuk penyusunan semula dalam setiap lapangan hidup terutama
tasawwur atau jurus pandang terhadap sesuatu perkara atau isu.
Sekalipun setelah pembentukan kerajaan Islam Madinah, umat Islam
digegarkan dengan perpecahan umat. Untuk mengukuhkan sikap Ahli
Sunnah Wal Jamaah yang ketika sedang dirempuh oleh fahaman perosak
seperti Khawarij, Syiah Pelampau, al-Muktazilah maka Ahli Sunnah
telah menyelidik apakah itu ilmu bagi ilmu. Dalam bahasa moden, ini
disebut sebagai epistemologi atau kajian ilmiah tentang ilmu itu
sendiri iaitu bagaimana sesuatu itu diberikan namaan sebagai ilmu.
Dalam kitab al-Tauhid karya Abu Manshur al-Maturidi dan Maqalat
al-Islamiyyin karya Abu l-Hasan al-'Asy'ari yang kemudian
dikemaskinikah, dalam konteks peradaban ilmiah dunia Melayu,
antaranya, termaktub dalam kitab berjudul Aqidah al-Najin Fi 'Ilm
Ushuliddin karya Zainal 'Abidin bin Muhammad al-Fatani, katanya:
"Ketahui
olehmu bahawa sebab mendatang dapat ilmu yang baharu itu tiga
perkara:
1.
khabar yang shadiq (benar) iaitu khabar Allah s.w.t. dan khabar
Rasulullah s.a.w. dan khabar mutawatir sekira-kira sampai bilangan
yang banyak yang tiada tasawwur pada akal muwafakat oleh mereka itu
atas dusta.
2.
aqal iaitu aqal yang sihat dan waras.
3.
segala pancaindera yang lima yang sejahtera."
Inilah
pegangan terasas agar diri tidak seperti lalang. Sebenarnya tasawwur
atau world view masyarakat moden tidak menjunjung ketiga-tiga perkara
di atas dan inilah punca pelbagai pemikiran yang penuh keraguan
seperti munculnya faham pasca moden (sila teliti Pegangan Sejati Ahli
Sunnah, halaman 22-26. Untuk mengetahui secara kasar kelemahan asas
ilmu tamadun Barat, sila baca, Islamic Epistemology: An Introduction
to the Theory of Knowledge in al-Quran (Epistemologi Islam: Teori
Ilmu Dalam al-Quran), oleh Syed Muhammad Dawilah al-Edrus (kini
Setiausaha Agung Sekretariat Falsafah Dan Sains Islam). Tujuan saya
menekankan aspek ini kembali kerana sebahagian penulis Islam sendiri
telah mengabaikannya hingga pembinaan paradigma ( أنـموذج
) amat rapuh.
Sebenarnya tiga asas inilah yang mencabangkan pelbagai ilmu dan
pengetahuan untuk digunakan pada setiap zaman dan tempat. Sifat
inilah yang menunjukkan bahawa Islam itu kekal dan boleh diamalkan
pada setiap masa dan tempat. Sebagai bukti, kalau seseorang saintis
mengkaji bahan alam sudah tentu akan menggunakan akal dan
pancaindera. Ini menunjukkan kajian ulama silam serta pemeliharaan
serta pemberian nafas baru wajar sekali dihargai.
Selanjutnya,
sebagai penyempurnaan dalam penurunan ilmu maka si pelajar perlu
memiliki persediaan berikut:
·
aqal
·
ilmu
·
amal
·
hemah (al-Maslak al-Qarib li Kulli Salik Munib, Rabi'ul Awwal, 1346 H
- yang diriwayatkan oleh guru kami daripada Syaikh Muhammad Shalih
Idris al-Kalantani)
Empat
perkara ini menjadi persiapan yang perlu dimiliki oleh para pelajar
agar input (masukan) ilmu akan 'menjadi'. Demikian penerimaan ilmu
secara turun-temurun terutama dalam konteks penghafalan dan
pemahaman. Inilah yang juga menjadi paksi kepada kejayaan sistem
pengajian ulama silam.
Tokoh
ulama melayu tidak lupa juga mengarang tentang ilmu, peri penting dan
adab-adabnya. Ini menunjukkan satu pendekatan yang namapk bersahaja
tetap memberi kesan langsung kepada peradaban Melayu secara
keseluruhan terutama untuk pembaca yang tidak mampu berbahasa Arab.
Antara
karya sedemikian yang bersifat ibtida'i atau asas tentang ilmu, peri
penting serta etika orang berilmu ialah karya berjudul Risalah
Hidayah al-Mukhtar: Hadith Empat Puluh Syaikh 'Abdul 'Azhim
al-Mundziri, yang diterjemahkan oleh al-'Allamah al-Syaikh Wan Hasan
bin al-Syaikh Wan Ishaq al-Fatani. Karya ini diselesaikan dalam bulan
Muharram, 1249 Hijrah, di Makkah al-Mukarramah, yang kini diterbitkan
kembali oleh Khazanah al-Fathaniyyah, 1420H/1999M.
Metode
pengajian silam juga bersifat tumpuan kepada mahaguru. Mahaguru
dipusatkan dalam pengajian seperti para ulama lain belajar dulu
dengan mahaguru utama kemudian barulah masing-masing menerajui
halaqah-halaqah masing-masing. (sila baca al-Rihlah al-Hijaziyyah
karya Muhammad al-Sanusi (1267/1851-1318/1900)). Dalam Kata Pengantar
(25hb. Ogos. 2001) oleh Prof. Dr. Osman Bakar (Kursi Pengajian Islam
Asia Tenggara di Georgetown University) kepada buku saya berjudul
"Nafas Baru Hikmah al-Isyraq" menyatakan bahawa "perlu
wujud kumpulan-kumpulan pengajian falsafah yang boleh kita rujuk
sebagai halaqah falsafah. Kita perhatikan bahawa dalam tradisi
pemikiran Islam sepanjang zaman, halaqah-halaqah yang tidak rasmi
sifatnya inilah yang telah memainkan peranan yang penting dalam
memajukan dan menyebarkan ilmu falsafah. Dalam konteks ini juga, saya
berpendapat bahawa institusi pondok boleh menghidupkan semula peranan
tradisinya sebagai pusat pengembangan ilmu falsafah". Mengikut
pandangannya, semasa temubual di Pondok Lubok Tapah, sistem sukatan
pengajian usuluddin klasik yang telah dikarang oleh ulama silam
sebenarnya luas ruang lingkupnya merangkumi falsafah (seperti alam
fizik). Sebenarnya sistem pengajian tradisional adalah penyumbang
kepada pembaikan sistem pendidikan masa kini yang sedang menempuh
'krisis'.
Untuk
membuktikan bahawa sistem pengajian silam mempunyai kewibawaan
tersendiri yang tidak sewajarnya dikutuk sebagai mundur dan jumud,
setelah Sultan Muhammad al-Fatih menawan Konstantinopel, beliau telah
membiayai pengajian yang merangkumi ilmu yang bersepadu dan sifat
pengajian begini patut diteruskan oleh pondok. Dalam Jurnal Pemikir,
Oktober-Disember, Prof. Dr. Idris Zakaria telah mengkritik ruang
lingkup pengajian Islam di Tanah Haram serta mengkritik para ulama
pondok yang tidak belajar falsafah maka umat Melayu mundur. Kenyataan
ini terdapat beberapa kekeliruan yang mampu merosakkan wajah tamadun
Islam-Melayu. Ini kerana apabila dikaji memang tidak didasarkan
kepada sumber utama tetapi bersumberkan sekunder dan kalau dibiarkan
maka sistem pengajian Islam silam dihukum secara tidak jujur dan
tidak tepat dan sekaligus memberikan gambaran tamadun silam tidak
menyokong kepada penyelidikan dan pembangunan. Sepanjang tinjauan
saya, didapati ramai juga yang salah faham terhadap pendidikan aliran
pondok. Oleh itu, pihak bertanggungjawab perlu menjelaskannya dengan
menerbitkan buku-buku penting yang benar-benar mewakili aliran
pondok. Apabila ini berjaya diselesaikan, Insya Allah, sistem
pendidikan silam akan berwibawa kembali dengan wujudnya pertambahan
para pelajarnya.
Peringkat
Pelajar atau Pelapis
Ilmu
tidak akan tersebar tanpa adanya pelajar yang berbakat. Dengan ini,
pihak guru telah menggunakan pelbagai cara untuk menarik perhatian
para pelajar dengan cara-cara yang tersendiri. Ada ulama yang mampu
menggunakan firasat untuk membimbing keperluan seseorang pelajar.
Sebagai umat Islam, kita tidak boleh sama sekali memperlekehkan
keistimewaan yang dikurniakan kepada umat Islam kerana metode inilah
yang akan menyingkatkan masa secara praktikal kerana Allah s.w.t.
lebih mengetahui kedudukan sebenar seseorang insan itu dan bagaimana
untuk dididik. Dan, ini dapat diambil iktibar bahawa zikir-zikir
tertentu diberikan kepada sahabat-sahabat tertentu. Inilah
kepelbagaian yang perlu dihormati oleh mana-mana cara atau sukatan
pelajaran.
Dalam
pengalaman sejarah, tidak semestinya para pelajar yang pada usia
mudanya lembab maka juga masa dewasanya lembab. Ini dapat dibuktikan
bahawa Shalih bin Kaisan, seorang tokoh periwayatan hadith terkenal,
mula mempelajari ilmu pada usia 90 tahun dan sempat mengajar di
kemudian harinya hingga 160 tahun umurnya. Begitu juga, Albert
Einstein agak lembap dalam pendidikan di peringkat awalnya tetapi
cemerlang dalam pemikiran ilmiahnya di kemudian hari. Dengan ini,
sistem pondok yang sememangnya tidak menghadkan umur dan peringkat
pensijilan mempunyai kelebihan tersendiri untuk memupuk keupayaan
yang sebegini dan mungkin, Insya Allah, akan mampu melahirkan tokoh
yang dapat mewarnakan tamadun Islam, demi maruah Islam !!!
Bukti
yang memperkukuhkan lagi iaitu Allah s.w.t. akan mengurniakan hikmah
ilmu kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya tanpa tahap dan untuk orang
ini dia dapat kurniaan yang banyak. Inilah sifat sistem ulama silam
yang berjaya mendidik umat. Ini kerana realiti manusia memang wujud
sikap ‘sedar’ dan ‘sesal’. Maka pendekatan sistem pondok kini
patut diperkaya dan diteruskan bukan direformasikan kerana manalah
tahu individu yang lembab itulah yang akan membangunkan masyarakat
Islam. Dengan ini, pihak Pusat Pembangunan Pondok Berhad sedang
berusaha membentuk program-program bagi penyelidikan dan pembangunan
yang sesuai dengan arus semasa.
Dalam
buku al-Rihlah al-Hijaziyyah, para pelajar yang berjaya menamatkan
kuliahnya akan diuji dengan menggunakan kitab-kitab tertentu lalu
pihak pelajar perlu menghuraikan menurut apa yang difahaminya.
Nampaknya, metode ini masih dipakai oleh generasi tok-tok guru di
zaman kemerosotan dan semakin ditinggalkan juga oleh pondok di
Malaysia. Gejala ini patut sekali diperbaiki.
Sistem
pengajian yang kini turut ditauladani ialah pertandingan pidato
ilmiah. Ini dapat disaksikan dalam ketokohan Syaikh Ahmad al-Fatani
yang berjaya memenangi pertandingan membuat syair secara langsung
('live') di Makkah. Pertandingan semacam ini patut diteruskan untuk
menguji kecekapan ilmiah di kalangan para pelajar. Para pelapis ini
juga perlu dididik dan dibentuk untuk berupaya menulis pelbagai ilmu
untuk dijadikan bahan bimbingan untuk seluruh umat Islam. Ini
sebenarnya telah diusahakan oleh Syaikh Ahmad al-Fatani. Dan, saya
telah dimaklumkan oleh al-Mu`arrikh Tuan Guru Hj. Wan Mohd Shaghir,
pemilik Khazanah Fathaniyah yang dibentuknya adalah mengikut model
kehendak datuknya, sebagai institusi pengkaderan.
Peranan
Tokoh Dalam Memantapkan Sistem dan Pewarisan
Setelah
ditinjau serba sedikit metode pengajian tradisional, elok kita tinjau
pencapaian tokoh-tokoh Nusantara. Buat beberapa abad semenjak era
Aceh, Pattani, Terengganu dan Melaka, pusat pengajian di Tanah Haram
cukup bermakna kepada seluruh umat Islam di Asia Tenggara. Untuk
kertas ini, saya akan mendekati penokohan kepada empat generasi.
Generasi
pertama:
1.
Syaikh Nuruddin al-Raniri (wafat 22hb. Zuhijjah. 1069H/21hb. Sept.
1658M)
Tokoh
ini memang signifikan kerana mempunyai pelbagai karya yang
membuktikan sistem pengajian yang diperoleh amat berjasa besar dan
juga menunjukkan bahasa Melayu telah berjaya mempengaruhi dunia
ilmiah tamadun Melayu. Perkembangan tokoh ini nampak dilihat dalam
polemiknya dengan Syaikh Hamzah al-Fansuri.
2.
Syaikh Abdurra`uf al-Fansuri
3.
Syaikh Hamzah al-Fansuri, dan lain-lain.
Dalam
generasi pertama, saya tidak mengenengahkan tokoh pengarang `Aqa`id
al-Nasafi namun begitu telah saya senaraikan kitab-kitab usuluddin
dalam buku saya berjudul Pegangan Sejati Ahli Sunnah Wal Jamaah,
mengikut kronologi. Untuk penyelidikan tentang era ‘Aqa`id
al-Nasafi, sila rujuk buku Syaikh Muhammad Naquib al-Attas.
Generasi
Kedua:
1.
Syaikh Abdus Shamad Palembang
Tokoh
ini turut mendapat tempat di kalangan ulama Yaman. Dalam sebuah kitab
(yang dimiliki secara ijazah oleh Tuan Guru al-Mufti Muhammad Nor bin
Ibrahim), berjudul 'Uqud al-La`ali Fi Asanid al-Rijal, halaman
223-224, dinyatakan nama tokoh ini sebagai yang merangkul gelaran
al-waliyy, al-fahhamah. Tokoh ini amat meminati kitab Ihya` Ulumiddin
karya al-Imam al-Ghazali. Ulama Yaman bernama al-Sayyid Abdurrahman
bin Sulaiman al-Ahdal bergurukan tokoh ini.
2.
Syaikh Daud Patani
Mengikut
pendapat Tuan Guru Hj. Wan Shaghir, tokoh ini dilahirkan pada tahun
1133H/1720M. dan wafat pada tahun 1297H/1879M. Penyediaan teks-teks
terjemahan beliau banyak mempengaruhi pemikiran masyarakat Nusantara.
3.
Syaikh Muhammad Arsyad Banjar.
Dilahirkan
pada tahun 1122 H/1710M dan wafat pada tahun 1227H/1812M. Kitab
beliau yang terkenal ialah huraian terhadap matan al-Shirat
al-Mustaqim karya Syaikh Nuruddin al-Raniri. Ini menunjukkan betapa
penting keilmuan fiqh Syaikh Nuruddin al-Raniri.
Ketiga-tiga
tokoh ini adalah bersahabat dan sering dikaitkan sebagai tiga tokoh
serangkai.
Generasi
Ketiga:
1.
Syaikh Muhammad Zain Patani.
Tokoh
ini amat berjasa dalam pemuliharaan kitab-kitab gurunya, Syaikh Dawud
Patani. Pemeliharaan ini dapat menyumbang sebagai buku teks utama
dalam mana-mana sistem pengajian pondok sejak beberapa abad lalu.
2.
Syaikh Ahmad bin Muhamad Zain Patani.
Tokoh
ini telah berjaya mendapatkan perkenan pihak Khilafah
Uthmaniyyah untuk membentuk syarikat matba‘ah di Makkah untuk
cetakan kitab-kitab berbahasa Melayu. Apabila kitab-kitab tersebut
dicetak maka akan memudahkan murid-murid mempelajari ilmu dengan
mudah dan proses pengkaderan lebih berkesan. Tokoh ini amat peka
dengan perkembangan semasa dan boleh ditarafkan sebagai seorang Tokoh
Penyelidikan Dan Pembangunan Dunia Melayu. Berjaya menguasai 47 jenis
ilmu pengetahuan. Sebenarnya manuskrip karyanya juga meliputi banyak
bidang tetapi sayang ada sebahagiannya hilang. Sebagai seorang ulama
yang mempunyai ilmu bersepadu, beliau turut dijadikan tempat rujukan
oleh Sultan Kelantan dan Sultan Terengganu. Ini menunjukkan keupayaan
ilmu tradisional menjadi panduan hidup dalam segenap lapangan hidup.
Di peringkat antarabangsa, tokoh ini telah dilantik sebagai Tokoh
Bahasa Dan Sastera Arab Kerajaan Turki di Hijaz pada 28hb. Rejab.
1307H/1889M. (Syeikh Ahmad al-Fatani: Ulama Dan Tokoh Persuratan
Melayu Dari Zaman Klasik Ke Arah Dunia Moden, Hj. Wan Shaghir, 1995)
3.
Syaikh Ahmad Khatib Minangkabau.
Tokoh
ini mempunyai banyak karya dan juga mempunyai ilmu yang bersepadu.
Seorang tokoh matematik Islam, Dr. Mat Rofa Ismail (U.P.M.) dalam
tesis Ph.Dnya, Sejarah Aritmetik Dan Aljabar Islam, telah mengulas
keterlibatan tokoh ini dalam dunia matematik amali. Ini menunjukkan
tradisi ilmu di Makkah tidak hanya tertumpu kepada bidang-bidang
agama malah menjangkau ke bidang akli. Kemungkinan tokoh ini akan
dijadikan model suatu hari nanti dalam aspek teori matematik
berteraskan gunaan dan kemanusiaan di mana pihak Sekretariat Falsafah
Dan Sains Islam, U.S.M. telah mengulas semula dalam newsletternya,
al-Hikmah, No. 7, 1999M/1420H.
4.
Syaikh Nawawi al-Bantani. Tokoh ini banyak mengarang. Antara kitab
terbaik karyanya ialah Tafsir Marah al-Labid.
5.
Syaikh al-Muhaddith al-Musnid al-Faqih al-Ushuli Muhammad Mahfudz
Termas. Mempunyai karya yang cukup penting. Wafat pada malam Isnin,
1hb.7. 1338 H. Tokoh ini turut dimasukkan sebagai ulama qurra` oleh
Ilyas bin Ahmad al-Burmawi dalam Imta' al-Fudhala` Bi Tarajim
al-Qurra` .
Generasi
Keempat:
1. Tok Kenali
Tokoh
ini berjaya menyepadukan antara keilmuan, penulisan dan pengurusan.
Pendekatan ini berjaya memunculkan MAIK. Beliau menjadi tokoh yang
berpengaruh dalam mewujudkan majalah Pengasuh sehingga pernah menjadi
Ketua Pengarangnya. Tokoh ini telah banyak dibicarakan orang.
2. Syaikh Pak Da Eil
(wafat 1965 M)
3. Mengikut keterangan
guru kami, Pak Da mula mengajar ketika usia 16 tahun. Tokoh ini
mempunyai kesepaduan ilmu dan bersifat tahqiq. Di atas sifat tahqiq
inilah maka beliau melalui metode mengajar secara halus-halus atau
'lumat'. Syaikh Abdul Qadir al-Mandili pernah berpesan kepada guru
kami, "mu, Abdallah belajarlah dengan Pak Da selagi hidup sebab
dia orang tua banyak ilmu".
Dalam
kajian penulis yang terbaru, tokoh ini boleh diletak sebagai
berperanan selaku pelapis ulung (min kibar ulama malayuwiyyah). Saya
cuba berbicara tentang sains moden menggunakan pendekatan analisis
Syaikh Pak Da terhadap al-maqulat al-'asyara. Kitab ini dipelajarinya
daripada Syaikh Muhammad Ali al-Maliki dan Pak Chik Wan Dawud Patani.
Huraian beliau banyak dipengaruhi pemikiran Syaikhul Azhar Hasan
al-Attar. Tokoh Syaikhul Azhar ini telah mendapat perhatian dalam
karya Prof. Dr. Osman Bakar sebagai tokoh model dalam era mutakhir
Khilafah Uthmaniyyah. Saya berpendapat bahawa majoriti orang pondok
mengikuti aliran pemikiran pembaharuan yang dilakukan oleh Syaikhul
Azhar tersebut yang kini masih dipinggir dan diabaikan termasuk oleh
Prof. Dr. Yusuf al-Qardhawi.
4. al-Mufti Muhammad Nor
bin Ibrahim. Tokoh ini amat berjasa dalam penyebaran Islam di
Malaysia dan dikatakan mempunyai kedudukan kepopularan selepas Tok
Kenali.
5. Tok Guru Abdullah
Tahir Bunut Payung. Menyeragamkan kesatuan ulama dalam melahirkan
kader-kader berilmu.
6. Tok Guru Hj. Abdul
Aziz Pasir Tumboh. Pondok ini mempunyai ramai pelajar dan masih
aktif. Pondok ini dikatakan sebagai lanjutan ilmu Tok Guru Hj.
Abdullah Tahir Bunut Payung.
Memandangkan
generasi keempat mudah untuk dikesan dan bahan bertulis masih boleh
didapati maka ramailah yang dapat mengisi ruangnya. Bagi saya, para
ulama mempunyai paradigma ala tasawwuf ketika memandangkan alam
kosmologi. Inilah yang menyebabkan kitab-kitab tauhid sering
menjadikan alam realiti sebagai bukti adanya Tuhan yang disebut Allah
s.w.t. Ini juga membuktikan pendekatan ayat-ayat Makkiyyah tentang
alam semesta menjadi asas pemikiran manusia. Antara tauhid dan
tasawwuf perlu dijambatani oleh fiqh. Inilah ketiga-tiga asas ilmu
yang berlegar-legar di Nusantara. Kitab-kitab fiqh mengatur
kehidupan sehingga pernah wujud pemerintahan Islam yang mengamalkan
hukum-hakam Islam sepenuhnya di sebelah sini seperti zaman Sultan
Zainal Abidin III, Sultan Terengganu. Jasa baik hasil didikan ulama
silam maka kita mempunyai raja-raja yang berjiwa rakyat dan disayangi
oleh rakyat jelata dengan keberkatan ajaran Islam. (sila baca
Pensejarahan Melayu oleh Muhammad Yusof Hashim ; Hj. Wan Shaghir,
1995; dll)
Kesimpulan
Masyarakat
pondok atau aliran tradisional perlu sekali mengekal budaya ilmu
secara bersanad yang kini semakin diabaikan oleh institusi-institusi
moden. Kita perlu memelihara perolehan keberkatan berilmu sebagai
yang disebutkan dalam hadith lalu.
Keberkatan sebenarnya
memainkan peranan penting dalam kejayaan sistem pengajian ulama
silam. Berdasarkan apa
yang telah disebutkan di atas juga menunjukkan bahawa ilmu-ilmu yang
dipelajari dan diajari di Tanah Haram bersifat menyeluruh.
Menurut
Prof. Dr. Azyumardi Azra, Rektor I.A.I.N. Syarif Hidayatullah
Jakarta, dalam bukunya, Substantif Islam, “setelah bangunnya Arab
Saudi sebagai sebuah negara maka jaringan ulama itu menyurut secara
nyata. Terutama setelah wafatnya Syaikh Yasin Padang pada 1990”.
Diharap kemerosotan ini tidak berpanjangan sehingga terhinggap pada
pondok-pondok Nusantara. Sekalipun pembaharuan bisa dilaksanakan
namun pemeliharaan kitab-kitab Melayu klasik wajar sekali menjadi
tujuan utama pondok itu sendiri kerana kalau pondok semakin
mengenepikannya maka siapakah lagi yang hendak diharapkan !!??
Akhir
kata, saya meminta maaf kepada tokoh-tokoh dari pondok lain kerana
tidak menyebutkan sumbangan mereka dengan lebih persis lagi
terhadap sistem pengajian ulama silam. Insya Allah, kalau
diizinkan-Nya, akan dikemukakan di lain pembentangan. Sekian . . .
Wallahu'alam.
(
Selasa, 23hb. Okt. 2001)
Kertas
kerja Hari Pondok SeMalaysia 1
oleh;
Zaidi Abdullah
(Penyelidik/Pengasas
Akademi Ulum Pondok & Pencerahan Tamadun)
tas
Kerja Hari Pondok Se-Malaysia 1 Kertas Kerja Hari Pondok Se-Malaysia
1 Kertas Kerja Hari Pondok Se-Malaysia
Bahan
Bacaan:
Nota:
Nota-nota kuliah guru kami.
Azyumardi
Azra
Islam Substantif: Agar Umat Tidak
Jadi Buih
al-Imam
al-Ghazali
Ihya Ulumiddin
Mahir
Abdul Qadir Muhammad Ali
Musykilah al-Falsafah
Mat
Rofa Ismail
Sejarah Aritmetik Dan Aljabar Islam
Muhamamd
Ja'far al-Kattani
Nazhm al-Mutanathir Min al-hadith
al-Mutawatir
Muhammad
al-Sanusi
al-Rihlah al-Hijaziyyah
Wan
Mohd Shaghir
Koleksi Karya Ilmiah (1989-1997)
Koleksi
Kertas Kerja Ilmiyah (1990-1996) dan karya-karyanya yang lain