IBN KHALDUN DAN PEMERKASAAN BUDAYA DAN
TAMADUN
DENGAN MERUJUK KEPADA "AL-MUQADDIMAH"
OLEH:
MUHAMMAD ‘UTHMAN EL-MUHAMMADY
Insha’ Allah dalam nota ini akan ditumpukan perhatian kepada
beberapa segi pemikiran Ibn Khaldun (Allahu yarhamuh) yang menyentuh
pengajarannya berkenaan dengan peradaban dan budaya, ciri-cirinya,
faktor-faktor pembentukannya, dan sebab-sebab yang menguatkannya. Perbincangan
ini akan dilakukan dengan mengaitkannya
dengan perkembangan semasa, dan bagaimana ajarannya ini boleh dimanafaatkan
bagi menangani perubahan budaya dan
menguatkannya apa lagi dalam menghadapi pelbagai cabaran dalam zaman
globalisasi ini. Percubaan yang bercorak sederhana ini diharapkan akan
disempurnakan oleh mereka yang mahir dalam bidang ini. Allahumma amin.
Riwayat hidup
secara ringkas(1)
Nama beliau ialah Wali al-Din ‘Abd al-Rahman ibn Muhammad ibn Abi
Bakr Muhammad ibn al-Hasan ibn Khaldun, dilahirkan di Tunis tahun 1332, dan meninggal dunia di
Kahirah, tahun 1406. Kawasan Khalduniyah di Tunis masih ada sekarang
hampir-hampir tidak berubah, dengan rumah yang dipercayai tempat kelahirannya.
Sebagaimana yang beliau sebutkan sendiri dalam riwayat hidupnya (at-Ta’rif
bi’bni Khaldun) keluarganya berasal dari keturunan Khaldun yang
berketurunan Arab Selatan, yang datang ke Sepanyol dalam tahun-tahun awal masa
pembukaan Sepanyol oleh tentera Arab Muslimin; kemudian mereka menetap di
Carmona, kemudian berpindah ke Seville dan memainkan peranan penting dalam
perang-perang saudara di abad ke 9 itu, dan mereka dianggap termasuk ke dalam
satu daripada tiga keluarga yang terpenting dalam kota itu.
Dalam abad-abad berikutnya keluarga Ibn Khaldun itu secara
berturutan memegang jawatan-jawatan pentadbiran dan politik yang tinggi di
bawah pemerintahan kerajaan Umayyah, al-Murabitun dan al-Muwahhidun; ahli-ahli
lain keluarga itu berkhidmat dalam tentera dan beberapa orang dari mereka
terkorban dalam peperangan az-Zallaqah (1086) yang buat sementara waktu
menghentikan pengambilan kembali Sepanyol oleh tentera Kristian. Bagaimanapun
selepas kejatuhan Seville, keluarga Ibn Khaldun itu berpindah ke Tunis, di mana
Ibn Khaldun dilahirkan, dan juga di mana beliau mendapat pendidikan awalnya. Di
sana juga, semasa dalam umur belasan tahun beliau masuk dalam perkhidmatan
Sultan Mesir iaitu Sultan Barquq; bagaimanapun
minatnya kepada ilmu dan pendidikan menyebabkan beliau meninggalkan
perkhidmatan itu dan berpindah ke Fez; di sini timbul lama suasana tidak tenang
dari segi politiknya yang ditandai dengan persaingan dari segi politik yang
memberi kesan atas kerjayanya.
Masa yang tidak aman ini termasuk ke dalamnya masa tiga tahun yang
di dalamnya beliau berlindung di kampung kecil Qalat ibn Salamah di Algeria, di
situlah beliau berpeluang untuk mengarang kitab al-Muqaddimahnya yang
terkenal itu, yang berupa jilid pertama dari kitab sejarah dunia yang
menjadikan beliau mendapat nama yang kekal abadi antara para ahli sejarah,
sosiologi dan falsafah. Keadaan tidak menentu dalam kerjayanya masih
berterusan, dengan negeri Mesir menjadi tempat ia menetap dalam 24 tahun
terakhir dalam umurnya. Di sini beliau hidup dalam keadaan mendapat kemasyhuran
dan penghormatan sehingga beliau dilantik sebagai Ketua Hakim dalam mazhab
Maliki dan juga guru yang memberi kuliah di Universiti al-Azhar yang masyhur
itu; tetapi dikatakan kedengkian menyebabkan beliau dipecat dari jawatannya
sebanyak lima
kali.
Dalam hidupnya Ibn Khaldun tepaksa berpindah dari suatu istana
kepada sebuah istana yang lain, kadang dengan hasratnya sendiri, kadang-kadang
terpaksa melakukan demikian kerana rancangan seteru-seterunya atau raja-raja
yang berkuasa penuh. Beliau mendapat banyak pengajaran daripada hubungannya
dengan para pemerintah, duta-duta, ahli-ahli politik dan para ulama dan sarjana
di Afrika Utara, Sepanyol di bawah kerajaan Islamnya, Mesir, dan lain-lain
wilayah Islam.
Kitabnya yang terkenal sekali ialah al-Muqaddimah (Pendahuluan)
yang merupakan kitab terbesarnya ("masterpiece"nya) dalam persuratan
tentang sejarah, falsafah dan sosiologi, termasuk pendidikan. Tema utama dari
kitab yang "monumental" ini ialah untuk mengecamkan fakta-fakta psikologi, ekonomi, alam sekitar,
dan kemasyarakatan yang memainkan peranan dalam proses memajukan dan
mengkedepankan peradaban manusia dan perjalanan sejarahnya. Beliau membuat
analisis tentang dinamika hubungan kumpulan-kumpulan dan menunjukkan bagaimana
kesetiakawanan, atau perpaduan sosial (al’-asabiyyah) melahirkan satu
tamadun baru dan juga kekuasaan siasah. Ia mengecamkan adanya ulangan yang berlaku hampir-hampir sebagai
rentak yang sama dengan berulang-ulang dalam proses nai turun dan jatuhnya
peradaban manusia dan beliau membuat analisis tentang faktor-faktor yang
membawa ke arah yang demikian.(2).
Pandangan-pandangan beliau yang revolusionari dan asli itum
menarik perhatian ulama dan sarjana Islam, dan juga para pemikir Barat. Dalam
pemerhatiannya tentang pengajian sejarah beliau berupa sarjana pertama,
pengasas, dalam meletakkan laporan-laporan sejarah di bawah dua ujian iaitu
ujian kemanasabahan pada akal dan ujian undang-undang sosial dan fisikal yang
diperhatikan.Beliau menunjukkan ada empat perkara dalam penelitian dan analisis
laporan sejarah:(3)
1.
menghubungkan peristiwa-peristiwa satu dengan yang lainnya melalui kaedah sebab dan musabab;
2.
mengambil kiasan antara
yang telah lalu dengan apa yang berlaku masa hadhir;
3.
mengambil kira kesan dari alam sekitar dalam apa yang berlaku;
4.
mengambil kira kesan daripada keadaan-keadaan perekonomian dan
perkara-perkara yang diwarisi.
Ibn Khaldun memulakan pengajian sejarah secara kritikal. Beliau
memberi pengajian dan penelitian secara analisis ke atas peradaban manusia,
permulaannya, faktor-faktor yang membawa kepada pembangunannya, dan juga
faktor-faktor yang membawa kepada kejatuhannya. Dengan itu nampaknya
beliau mula mengasaskan satu ilmu baharu, iaitu ilmu berkenaan dengan
pembangunan sosial atau sosiologi sebagaimana yang dipanggil sekarang
ini.Beliau menulis demikian: "Saya telah menulis dalam bidang
sejarah sebuah buku yang di dalamnya saya bincangkan sebab-sebab dan kesan-kesan
pembangunan dan perkembangan negara-negara dan peradaban-peradaban, dan saya
ikuti satu cara yang bukan biasa dilakukan orang bagi menyusun bahan-bahan
kitab itu, dan saya ikuti jalan yang bukan biasa dilakukan dan yang baharu
dalam menulisnya”. Dengan memilih kaedah atau cara istimewa dan baharu dalam
analisis , ia mencipta dua ilmu baharu iaitu Historiologi atau analisis dan
kajian sejarah sebagai ilmu khusus dan juga sosiologi sekaligus.
Beliau berhujah menyuatakan bahawa sejarah adalah tertakluk kepada
undang-undang sarwajagat dan ia menyatakan kriteria untuk kebenaran sejarah.
"Kaedah untuk membezakan antara apa yang benar dan apa yang
palsu dalam sejarah ialah berdasarkan kepada kemungkinannya berlaku atau
mustahilnya berlaku. Ertinya ialah: kita mesti memeriksa masyarakat manusia dan
bezakan antara ciri-ciri yang bersifat asasi yang penting dan yang tidak boleh
terpisah daripadanya dalam tabiat kejadiannya dan apa yang bersifat mendatang,
dan yang tidak perlu diambil kira,
dengan mengenali secara lebih
jauh lagi apa yang tidak mungkin
menjadi milik baginya.Kalau kita lakukan ini, maka kita ada peraturan untuk
membezakan kebenaran sejarah daripada kesilapan
dengan cara kaedah pendalilan (‘kaedah demonstratif’) yang tidak ada
syak lagi padanya.Ianya dasar yang murni yang dengannya ahli sejarah boleh
mengesahkan apa-apa yang mereka laporkan." (4).
Oleh kerana beliau memberi penekanan kepada akal fikiran dan
keperluannya dalam menghakiki sejarah dan peristiwa-peristiwa kemasyarakatan,
setengah sarjana mendakwa beliau cuba menolak pengetahuan agama yang biasa dan
konvensyenal dan menggantikannya akal fikiran dan falsafah rasional. Ini tidak
berasas samasekali.Boleh diperhatikan bahawa setengah alirah erfikir mengajar
perkara-perkara yang tidak rasional tetapi ini bukan sifat Islam yang selalu
memberi penekanan kepada pemerhatian dan pencerapan serta pemikiran, dan iana
memberi peringatan kepada mereka yang tidak membawa iman kerana
tidakmenggunakan akal fikiran dan renungan. Dalam Surah al-Baqarah: ayat 164
terdapat ayat yang bermaksud:
Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dalam pergantian
siang dan malam, dan berlayarnya kapal-kapal melalui lautan untuk faedah umat
manusia, dan hujan yang Tuhan turunkan dari langit, dan kehidupan yang diadakanNya
melaluinya kepada bumi yang mati, dan haiwan-haiwan semua jenisnya yang ada di
serata bumi, dan perubahan angin dan awan yang mengekori yang ditundukkan
antara langit dan bumi - (di dalam ini semuanya) sesungguhnya ada tanda-tanda
bagi orang-orang yang bijaksana dan berfikir”. Dan dalam (2.170), ada ayat yang
bermaksud:” Bila dikatakan kepada mereka: "Ikutilah apa yang Allah telah
wahyukan". Mereka berkata: 'Tidak: kami
akan ikuti jalan-jalan datuk nenek kami". Apa? walaupun datuk nenek
mereka tidak mempunyai mempunyai ilmu kebijaksanaan atau akal serta bimbingan?
Tentang kaedah penyelidikan beliau memberi penekanan tentang perlunya perkara-perkara kemasyarakatan dan
peristiwa sejarah diberi analisis secara saintifik dan objektif. Beliau
menyatakan bahawa semua yang berlaku dalam sejarah dan mesyarakat itu bukannya
hasil daripada perkara-perkara yang berlaku secara berkebetulan, tetrapi
semuanya dikawal oleh undang-undangnya yang tersendiri, undang-undang yang
boleh dicari dan didapati dan kemudian boleh diaplikasikan dalam penyelidikan
tentang masyarakat, tamadun dan sejarah.Beliau menyatakan bahawa para ahli
sejarah membuat kesilapan dalam penyelidikan mereka tentang peristiwa sejarah
kerana tiga faktor.
1.
kejahilan mereka tentang
hakikat dan keadaan peradaban dan umat manusia;
2.
sikap prejudis atau prasangka mereka;
3.
sikap mereka bertaklid mengikut laporan-laporan yang diberi
olehorang lain tanpa usul periksa.
Ibn Khaldun menunjukkan bahawa kemajuan yang sebenarnya serta
pembangunan datang melalui kefahaman yang tepat tentang sejarah dan kefahaman
yang tepat dan benar itu boleh dicapai melalui pemerhatian terhadap tiga
perkara penting.
1.
Seseorang ahli sejarah itu
hendaklah jangan ada prasangka dengan apa cara sekalipun samaada pro atau
kontra terhadap sesuatu perkara samaada manusia atau idea.
2.
Seseorang itu hendaklah mengesahkan dan memeriksa laporan-laporan
yang didapati. Ia hendaklah mempelajari apa yang boleh dipelajari
seboleh-bolehnya berkenaan dengan
ahli-ahli sejarah dan laporan-laporan yang didengari dan dibaca, dan seseorang
itu hendaklah memeriksa akhlak mereka yang berkenaan serta adakah mereka itu
beramanah dalam ilmu sebelum diterima laporan-laporan mereka.
3.
Seseorang itu hendaklah jangan membataskan sejarah kepada
penelitian tentanhg sejarah politik dan ketenteraan sahaja ataupun
berita-berita berkenaan dengan para pemerintah dan negara-negara sahaja.Ini
kerana sejarah bukan sahaja terdiri daripada yang demikian sahaja bahkan
terdiri daripada penelitian terhadap suasana-suasana kemasyarakatan, keagamaan
dan perekonomian.
Al-Muqaddimah itu dikenali
sebagai kitab yang penting semenjak dari masa hayat pengarangnya sendiri
lagi.Jilid-jilid kitabnya yang lain itu berbicara berkenaan dengan sejarah
dunia - Kitab al-‘Ibar - membicarakan sejarah bangsa
Arab, sejarah para penguasa semasa, penguasa-penguasa Eropah sezaman dengannya,
sejarah Arab zaman purba, Yahudi, Yunani, Rom, Parsi purba, dan sejarah islam,
dan sejarah Mesir dan sejarah Afrika Utara, terutamanya sejarah bangsa Barbar
dan kabilah-kabilah yang berdekatan. Jilid terakhir al-Tasrif, sebahagian
terbayaknya membicarakan hal kehidupan beliau sendiri. Sebagaimana halnya
dengan kitab-kitabnya yang lain, ianya ditulis dari segi perspektif analitikal
dan memulakan cara baharu dalam menulis seni biografi. Kitab yang ditulisnya
tentang ilmu hisab tidak didapati.
Ringkasnya, pengaruh Ibn Khaldun dalam sejarah, falsafah sejarah,
sosiologi, sains politik, dan pendidikan
-pendeknya jasanya dalam epistemologi Sunni - kekal dan mendominasi sampai ke zaman kita ini.
Beliau juga diakui sebagai pemimpin dalam menulis biografi dan pembaharu dalam
pendidikan dan psikologi pendidikan serta penulisan persuratan yang indah dan
tinggi kualitinya dalam Bahasa.
Buku-bukunya telah diterjemahkan ke dalam banyak bahasa Barat dan Timur, dan
menimbulkan pengaruh dalam perkembangan ilmu-ilmu. Al-Muqaddimahnya ada
terjemahannya dalam Bahasa Melayu (terbitan DBP) dan Bahasa Indonesia selain
daripada terjemahan Inggerisnya yang terkenal oleh Franz Rosenthal dalam tiga
jilid itu.
Berkenaan Dengan
Naik Turunnya Bangsa-Bangsa(5)
Berkenaan dengan tajuk ini Ibn Khaldun menyatakan bahawa
bangsa-bangsa dan peradaban mengalami naik turunnya dalam bentuk pusingan. Titik-titik yang
menghubungkan pusingan atau gliliran ini kerapkali terbayang dalam perangai dan
tabiat para pemimpin atau penguasa dan juga tabiat dan perbuatan ahli
masyarakat yang berkanaan. Pada pendapat beliau pusingan edaran itu selalu ada
dalam masyarakat manusia dan sejarahnya, maka yang menjadi perkara penting
ialah usaha untuk mengecam hubungan dan saling kait mengait antara
faktor-faktor yanmgt berkenaan itu. Inilah kerja yang dilakukan pertama kalinya
dalam sejarahj oleh seorang pemikir, iaitu Ibn Khaldun. Beliau melakukan tugas
ini dalam kitab yang kita bicarakan iaitu al-Muqaddimah.
Berkenaan dengan buku penting ini Arnold Toynbee menyatakan bahawa
ianya adalah "A Philosophy of history which is undoubtedly the greatest work of
its kind that has ever yet been created by any mind in any time or place”(5) iaitu: "satu falsafah sejarah yang tidak syak lagi
merupakan karya teragung dalam jenisnya yang pernah dihasilkan oleh mana-mana
akal di manapun dan bila-bila pun".
Kehidupan Ibn Khaldun yang
penuh dengan pelbagai macam peristiwa naik turun dan kegoncangan itu, yang di
dalamnya beliau berusaha sampai mendapat kedudukan perdana menteri, dan disatu
pihaknya pula beliau dipenjarakan beberapa tahun oleh kerana tuduhan-tuduhan,
dan kadang-kadang kerana cubaan untuk menentang pemerintah. Kerjayanya selama
suku abad itu yang didahului dengan pengajian yang mendalam tentang ilmu-ilmu
yang ada pada zamannya termasuk Quran dan tafsirnya penuh dengan pelbagai macam
peristiwa dan antara huraian-huraian yang penting tanpa tara ialah huraiannya
berkenaan dengan naik turunnya bangsa-bangsa.
Pada beliau naik turun bangsa-bangsa berlaku sama sahaja pada
mereka yang Muslim dan juga yang bukan Muslim. Beliau mengkaji sejarah
bangsa-bangsa yang ada pada zamannya dan juga sejarah zaman lampau mereka.
Beliau melawat banyak tempat-tempat yang menjadi pusat kekuasaan pada zamannya
yang terletak dalam dinasti-dinasti
Islam.
Antara faktor-faktor yang membawa kepada kekuatan bangsa-bangsa
itu termasuklah bebarapa faktor yang - dengan izin Ilahi - membawa kepada
kekuatan dan kejayaan. Antaranya ialah:
|
Faktor Asabiyyah atau
Perpaduan Sosial atau Kesetiakawanan. Ibn Khaldun memandang penting perpaduan
sosial dan etika sosial yanhg mengikat hubungan manusia dalam sesuatu bangsa
atau umat itu menjadi kuat. Berhuhungan dengan ini Ibn Khaldun menyuatakan
bahawa asabiyyah yang ditentang oleh Syara’ dan Nabi Muhammad saw itu ialah ‘asabiyyah yang berlaku dalam hubungan dengan penindasan dan
perbuatan zalim, bukannya zat ‘asabiyyah itu sendiri, sebagaimana juga keadaannya dengan sifat
marah. Maka ‘asabiyyah yang terpuji itu didokong oleh hadith yang dinukilnya
bdalam al-Muqaddimah yang bermaksud: "Allah tidak mengutus seorang nabi
melainkan ia berada dalam lindungan kekuatan bangsanya" (illah fi man'ati qaumihi). Dengan itu
beliau menafsirkan bahawa hadith yang menyebut “para imam itu mesti dari golongan Quraisy” itu maksudnya bukan hanya Quraisy yang
menjadi kabilah Nabi saw tetapi mana-mana golongan yang mempunyai kasih yang
kuat kepada kaumnya dan kerjasama dengan mereka dan yang lain-lain yang
berhubungan dengan mereka dalam hidup dan sejarah serta pengelaman hayat dan
maut, yang menyebabkan adanya kerjasama dan perpaduan antara mereka ini. Maka
beliau memandang ini faktor yang sangat penting dalam masyarakat yang
dikehendaki.
|
|
Walaupun ini bermula dengan
hubungan keluarga dan kabilah, akhirnya ia termasuk ke dalamnya mereka yang
ada hubungan dengan apa cara sekalipun dengan mereka yang mempunyai asabiyyah
yang awal itu. Beliau menyatakan bahawa “asabiyyah datang hanya daripada pertalian darah ataupun sesuatu
yang sama seperti itu.
|
|
Konsep asabiyyah yang
digunakan oleh Ibn Khaldun dalam membicarakan kekuatan dan keberkesanan hidup
serta kejayaan menjunjung agama dan tamadun melalui asabiyyah ini perlu
dimenafaatkan oleh Muslimin untuk membina kekuatan sesama mereka dan kemudian
pihak lain bersama-sama dengan mereka dalam hal ini bila mereka menunjukkan
contoh yang baik dan berguna melalui perpaduan antara sesama mereka.
|
|
Maka usaha-usaha untuk
menguatkan perpaduan melalui konsep asabiyyah ini perlu dijalankan dan
faktor-faktor yang mele,mahkannya
mesti dielakkan supaya dengan itu kekuatan bangsa dan negara akan terjamin
dan agama boleh dijayakan dengan baik. Dalam hubungan dengan agama keadaan
sedemikian rupa sehingga beliau menyatakan bahawa “tanpa asabiyyah syariat-syariat agama tidak akan berjaya dan
berkesan dalam hidup manusia (la batalat)”.
|
|
Quwwatul-hayah. Antaranya ialah apa yang boleh disebutkan sebagai Quwwatul-hayah:
iaitu semangat kuat untuk hidup. Beliau menyatakan bahawa “Bilangan, senjata, dan taktik-taktik perang yang sesuai boleh memberi jaminan,
tetapi kemenangan dalam perang adalah hasil daripada faktor-faktor psikologi
dan khayalan manusia”(6) Dan ini boleh kita fahami daripada keimanan dan keyakinan
Muslimin sebagaimana yang berlaku pada zaman awal Islam yang menyebabkan
mereka mencapai kemenangan dalam peperangan
dengan pihak musuh yang jauh lebih banyak bilangan tenteranya dan
lebih banyak persiapan senjatanya dan kemahirannya sebagai bangsa-bangsa yang hidup dalam tamadun yang hidup menetap. Dari segi sejarah ini
mungkin juga datang daripada hasrat yang kuat untuk mendominasi pihak lain
sebagaimana yang berlaku dalam sejarah Iskandar Zulkarnain yang mencapai
kemenangan satu demi satu alam sejarah dunia purba.Yang penting ialah
keyakinan yang kuat yang keimanan hidup dalam mengabdikan diri kepada Allah
dan mencari keredhaanNya dengan sebenarnya. Dan dalam sesuatu bangsa selain
daripada keimanan ialah keyakinan untuk melihat bangsanya mulia dan berjaya
dalam jalan Allah dan kerja-kerja yang mulia dalam membina tamadun dan
paradaban.
|
|
Faktor Kekuatan Dalam
berfikir Dan Menjayakan Budaya Ilmu.Ibn Khaldun memerhatikan bahawa umat
Islam mendapat kedudukan yang mulia dan tinggi dalam dunia ini bila mereka
mempunyai kemampuan yang tinggi dalam berfikir dan juga mempunyai kemampuan
yang tinggi dalam ilmu pengetahuan - yang ditonton oleh keimanan mereka yang
tinggi dan ketaqwaan mereka kepada Allah dalam kegiatan berfikir dan
ilmunya. Dalam kitab Muqaddimahnya dalam bab yang membicarakan
ilmu pengetahuan beliau menyebut tentang perkambangan ilmu-ilmu dalam Islam
bermula dengan ilmu berkenaan dengan Quran, Sunnah, hukum, akidah, akhlak,
tasawwuf, sampai kepada ilmu perubatan, ekonomi dan seterusnya yang
memungkinkan tamadun Islam berkembang dalam dunia dengan jayanya
mengembangkan ilmu-ilmu Syariyyah dan juga ilmu-ilmu akliah.Muslimin
memainkan peranan memberi kefahaman tentang ilmu yang asli dan juga olahan
yang mereka buat daripada warisan tamadun yang terdahulu dalam perubatan,
falsafah, fisik, kimia dan seterusnya. Ilmu-ilmu itulah yang menyebabkan
kehidupan Muslimin dalam tamadun mereka dengan jayanya dilihat dari segi
duniawi dan juga keagamaan.
|
|
Berhubungan dengan akal dan
berfikir beliau mempunyai huraian yang sangat menarik. Beliau membuat
perbezaan antara akal nazari yang membuat teori-teori dan akal tajribi yang
mahir melalui percubaan-percubaan dalam hidup serta akal tamyizi yang cekap
boleh membezakan antara sesuatu dengan sesuatu yang lain. Beliau berbicara
bagaimana cara berfikir yang bermatlamat yang dimisalkannya dengan usaha
hendak mengadakan bumbung atau atap rumah untuk perlindungan daripada panas
dan hujan. Beliau menyatakan bila seseorang berfikir tentang bumbung dia akan
terfikir bahawa sebelum bumbung ada mestilah ada tiang dahulu dan dinding di
mana bumbung itu boleh diletakkan di atasnya. Bila siap dinding dan tiang
baharulah difikirkan bumbung. Tetapi sebelum ada tiang dan dinding mestilah
ada dasarnya dahulu. Maka perlulah difikirkan tentang lantai atau dasarnya
tempat tiang dan dinding itu boleh dibina. Dengan itu mestilah lantai atau
tanah itu diusahakan dahulu, kemudian baharulah dinding dan tiangnya,
kemudian baharulah bumbungnya dengan tertib yang betul.itulah berfikiran
mengikut matlamat dengan tepat namanya. Dan itulah berfikir orang yang
berjaya. Beliau menyebutkan bagaimana ada orang yang boleh berfikir sampai
tiga tahap, empat dan lima tahap, demikian seterusnya dengan melihat
mata-rantai perkara-perkara yang berkaitan, sampai kepada natijahnya. Semakin
banyak tahap-tahap dalam berfikir boleh dijangkau oleh seseorang semakin
tinggi kemanusiaannya dan semakin sedikit tahaptahap dalam tangga pemikiran
yang ia boleh lihat semakin rendah tarap kemanusiaannya. Maka melatih diri
berfikir dengan cekap dan lanjut sedemikian ini menjadikan seseorang itu
mulia kedudukannya.
|
|
Beliau juga berbicara
berkenaan dengan falsafah menulis. Bila seseorang itu terlibat dalam menulis
maka ia terlibat dalam satu kegiatan yang membabitkan tangannya yang
bergerak, daya khiyalnya yang membentuk huruf sesuai dengan maksudnya, dan nafs
al-natikahnya iaitu segi dirinya yang memahami makna dan ilmu, aspek
akalnya, memahami makna yang hendak diungkapkan. Dengan seseorang itu menulis
maka ia berpindah dari satu kepada paras lainnya dari tangan ke khiyal ke
nafs natikahnya, dari nafs natikahnya ke khiyalnya kemudian ke tangannya yang
bergerak untuk mencatit lambang makna bagi ilmu. Orang yang terlibat dalam
penulisan begini dengan berfikir dan memahami makna yang ada dalam nafs
natikahnya kemanusiannya menjadi tinggi lagi mulia. Dengan huraiannya tentang
falsafah menulis begini kita fahamilah bagaimana pentingnya menulis dan
membaca serta kegiatan yang terlibat dengannya sebagaimana yang dimaksudkan
dalam surah yang mula-mula diwahyukan dalam Islam. Ertinya surah itu adalah
surah yanhg berbicara berkenaan dengan proses yang pokok dan asasi dalam
meninggikan martabat dan darjah manusia dan juga itu adalah kegiatan yang
pokok dalam perkembangan tamadun manusia.
|
|
Dalam hubungan dengan ilmu
juga ibn Khaldun menyebut bagaimana ilmu perlu menjadi sebagai malakah atau
kemahiran dan kecekapan yang sedemikian mendalam dalam seseorang dalam
sesuatu ilmu sampai menjadi tabiat kedua baginya. Beliau menyatakan bahawa
malakah ini berlaku dalam ilmu dengan manusis me,mbuat latihan menggunakan
fikiran dan percakapan dalam ilmu dengan perbincangan dan pertukaran pendapat
dan maklumat. Beliau menyatakan demikian:
|
Cara yang paling mudah untuk memperoleh “malakah” ini ialah dengan jalan melalui latihan lidah guna mengungkapkan
fikiran-fikiran dengan jelas dalam diskusi dan perdebatan dalam masalah-masalah
ilmiah. Inilah cara yang mampu menjernihkan persoalan …
Kemudian beliau membezakan mereka yang mendengar sahaja pengajian
dan mengamalkan hafalan tanpa menggunakan kecekapan berfikir dalamunazarah dan
juga tanpa menggunakan kemahiran dalam bahasa.
|
Kesabaran dan ketekunan merupakan sifat yang menguatkan da menjayakan umat dan tamadun,
dan ini dihuraikan oleh Ibn Khaldun tentang bagaimana pada tahap-tahap awal
dalam perkembangan bangsa-bangsa sifat-sifat sabar dan tekun dalam perjuangan
itu kuat, dan itu menjadikan bangsa atau daulah itu kuat. Tetapi bila
perkembangan berlaku dalam tahap-tahap yang kemudian selepas kejayaan yang
awal itu timbul cara hidup mewah yang melalaikan dan sifat sabar dan tekun
dalam perjuangan itu beranmsur-ansur hilang dan manusia kebanyakannya menjadi
manja. Sebab itu maka sesuatu daulah atau dinasti itu kalah kemudiannya
kerana sifat perjuangan itu luntur dengan adanya cara hidup yag manja dan
senang. Ulasan Ibn Khaldun yang demikian memberi pengajaran yang penting
kepada kita supaya kita berjaga-jaga dalam hidup supaya tidak menjadi lemah
dan tidak bermaya dalam perjuangan kerana perkembangan tamaddun yang berlaku
sedemikian itu. Sifat berjaga-jaga sedemikian ini sangat dianjur dalam Islam;
sebab itu dalam huraian tentang kesabaran kita berhadapan dengan hakikat
bagaimana kesabaran itu diperlukan oleh manusia dalam masa senang, susah,
masa taat, masa derhaka (untuk kembali kepada taat), demikian seterusnya.
|
|
Ibn Khaldun menyebut dalam
hubungan dengan perkembangan tamadun pada peringkat kemudian bila ianya akan
musnah maka ditandai dengan beberapa perkara: banyaknya kemewahan, kehidupan
penuh dengan hiburan dan perhiasan, kehidupan cara homoseks di kota-kota,
politik wang, kerana mereka yan memimpin tidak mampu lagi mendapat kesetiaan
dengan sifat-sifat utama yang dibuktikan dan mengajak orang lain kepada perjuanganh, maka berlakulah politik wang.
Dengan itu moral masyarakat merosot. Inilah antara pengajaran yang patut
diambil ingat dari penerangan ibn Khaldun.
|
|
Antaranya beliau juga
menyebut bagaimana pentingnya adat-adat kebiasaan yang baik dan kuat yang
perlu diterapkan dalam masyarakat dan kehidupan untuk menjadi bahan penguat
masyarakat dan tamadun supaya tidak runtuh, bi izni’Llah.
|
|
Dalam hubungan dengan adat
kebiasaan hidup dan kemahiran-kemahiran yang menguatkan tamadun beliau
menyatakan.
|
Orang-Orang Timur secara umumnya jauh lebih mantap dan teguh
berbanding dengan masyarakat Maghribi dalam keahlian memberi pengajaran ilmudan
dalam keahlian-keahlian lainnya. Bahkan ramai orang-orang Maghribi yang pergi
ke Timur dalam mencari ilmu pengetahuan mempunyai anggapan bahawa secara
umumnya akal fikiran orang-orang Timur adalah lebih sempurna daripada
orang-orang Maghribi. Mereka beranggapan bahawa nafsu natikah (atau bahagian
jiwa yang berfikir dan menerima ilmu) (orang-orang Timur) adalah lebih sempurna
pada tabiat kejadiannya daripada apa yang ada pada orang-orang Maghribi. Mereka mendakwa ada terdapat perbezaan pada
hakikat kemanusiaan antara kami (orang-orang Maghribi) dan mereka itu, kerana
kemahiran mereka dalam ilmu-ilmu dan kemahiran dan pertukangan kelihatan luar
biasa kepada mereka. Tetapi hal yang sebenar bukanlah demikian. Tidak ada
perbezaan antara Timur dan Barat yang sedemikian
besar (sehingga dianggapkan) ianya perbezaan dalam hakikat (tabiat kejadian
manusia) yang memang (hakikat kemanusiaan itu) adalah satu (dan sama di
mana-mana juga).
(Kelainan yang sedemikian itu) sebenarnya ada dalam
kawasan-kawasan yang beriklim tidak sederhana seperti iklim yang pertama dan
ketujuh. Sikap jiwa di sana tidak sederhana, dan jiwa juga tidak sederhana
sesuai dengan keadaan yang ada, sebagaimana yang telah disebutkan.(Sebenarnya)
kelebihan para penduduk Timur dengan penduduk Barat terletak pada akal tambahan
(‘aqlul-mazid’) yang ada pada jiwa yan
datang hasil daripada pengaruh-pengaruh kebudayaan (hadharah) sebagaimana yang
telah disebutkan dalam hubungan dengan keahlian-keahlian.
Selanjutnya sekarang kami akan membicarakannya secara lebih lanjut
dan, mengesahkannya; ianya seperti berikut:
Orang-orang yang hidup dalam berbudaya secara menetap memiliki
peraturan-peraturan dalam segala perkara yang mereka lakukan dan yang akan
mereka kerjakan ataun yang mereka tidak akan kerjakan, dan dengan demikian merekapun mendapati cara-cara tertentu dalam
mengusahakan penghidupan, mencari tempat-tempat tinggal, mendirikan
bangunan-bangunan, menangani masalah-masalah keagamaan dan keduniaan mereka,
termasuk masalah-maalah adat-adat kebiasaan pada adat istiadat mereka, serta
kira bicara mereka dengan orang lain, dan kegiatan-kegiatan lain mereka.
Cara-cara bertindak yang menjadi kebiasaan tetap ini merupakan batasan yang
tidak dilanggar oleh mereka, dan pada masa yang sama (di dalamnya ada terdapat
kebiasaan-kebiasaan yang bersifat sebagai-p) kepandaian-kepandaian (atau
cara-cara pertukangan) yang diterima oleh generasi kemudian daripada generasi
yang awalnya. Tidak syak lagi setiap kemahiran itu ada kedudukan yang baik dalam susunan tertib
kemahiran-kemahiran yang ada, dan ianya
mempengaruhi jiwa manusia dan menjadikannya mendapat akal tambahan (‘aql al-mazid) (additional intelligence) yang menyiapsediakan jiwa
itu untuk menerima kemahiran-kemahiran lainh selanjutnya pula (dengan itu ia
menjadi semakin lama semakin bijak dan cekap-p). Dengan itu maka akal manusia
itu disediakan untuk mencapai ilmu secara cepat dan segera.
Kebiasaan-kebiasaan yang baik dalam pengajaran ilmu (“scientific instruction”), dalam
kemahiran-kemahiran pertukangan, dan dalam semua kegiatan-kegiatan yang
dilakukan manusia, itu menambahkan lagi pencerahan dalaman pada akalnya dan juga memberi pencahayaan (enlightenment)
pula pada pemikirannya, kerana dengan itu jiwanya itu mencapai banyak
kebiasaan-kebiasaan padanya. Kita telah nyatakan dahulu bahawa jiwa manusia itu
berkembang di bawah pengaruh pengesanan pancaindera yang diterimanya dan
kemahiran-kemahiran (“malakah”) yang timbul daripadanya. Dengan itu maka orang-orang Timur
menjadi lebih pandan kerana jiwa-jiwa mereka terpengaruh dengan kegiatan
ilmiah. Orang awam menyangka bahawa itu adalah kelainan dalam hakikat
kemanusiaan. Ini bukan yang sebenarnya.
Apabila seseorang membandingkan orang-orang dalam masyarakat
berbudaya dengan orang-orang Badui, maka boleh diperhatikan bagaimana lebih
banyaknya kecerahan pemikiran dan kepandaian yang ada pada orang yang berbudaya
tetap itu. Dengan itu maka seseorang itu mungkin terfikir bahawa mereka itu
berbeza daripada orang-orang Badui itu dalam hakikat kemanusiaan dan akalnya.
Ini bukan demikian. Sebabnya hanyalah kelainan ada kerana orang yang berbudaya
menetap itu mempunyai kebiasan-kebiasaan dalam bidang teknikal dan juga adat
kebiasaan budi pekerti yang halus dalam hubungan dengan kegiatan-kegiatan yang sudah menjadi
kebiasaan hidup dan juga suasana-suasana hidup budaya menetap, yang semua itu
tidak diketahui oleh orang-orang Badui itu. Orang-orang yang hidup berbudaya
menetap memiliki banyak kemahiran-kemahiran dan juga kebiasaan-kebiasaan yang
berjalan bersekali dengan semua itu, juga mereka mempunyai (cara) yang baik untuk
mengajar kemahiran-kemahiran itu. Oleh itu mereka yang tidak mempunyai
kebiasaan-kebiasaan itu berfikir bahawa itu semua menunjukkan kesempurnaan akal
yang dimiliki oleh mereka yang hidup dalam budaya menetap itu, dan bahawa
kecekapan tabi’I orang-orang Badui itu
adalah lebih rendah daripada yang ada pada orang-orang yang berbudaya menetap
itu. Ini bukan demikian. Kita boleh dapati ada sebahagian daripada orang-orang
Badui yang memiliki kefahaman, dan
kesempurnaan akal serta kecekaan semula jadi yang paling tinggi sekali.
Nampaknya apa yang kelihatan secara lahir (sebagai kelebihan)
orang-orang berbudaya menetap adalah hanya hasil daripada penghalusan dan
penggilapan kemahiran-kemahiran serta pengajaran ilmu-ilmu yang diterima oleh
mereka. Itu semua mempengaruhi jiwa sebagaimana yang dinyatakan sebelum ini.
Sekarang, para penduduk Timur lebih teguh dan lebih terkedepan kedudukan mereka
dalam pengajaran ilmu dan kemahiran-kemahiran (daripada orang-orang Maghribi)
dan orang-orang Maghribi pula adalah lebih dekat kepada kehidupan padang pasir,
sebagaimanan yang kami nyatakan dalam bahagian yang terdahulu. Ini menyebabkan
orang-orang yang dangkal akalnya memikirkan bahawa para penduduk Timur
mengatasi kelebihannya daripada orang-orang Maghribi dengan sebab kesempurnaan
(yang tertentu) yang ada pada mereka yang menyangkut hakikat kemanusiaan.Ini
tidak benar, sebagaimana yang sepatutnya difahami. (Terjemahan penulis dengan
mengambil kira terjemahan Rosenthal).
Dalam hubungan dengan kebiasaan yang baik yang menguatkan
peradaban juga, kita lihat ibn Khaldun menyebut tentang budaya ilmu dan
pengetahuan berkembang dalam kebudayaan dan peradaban yang berkembang pesat.
Kata beliau:
(Ilmu pengetahuan
menjadi banyak cabangnya bilamana tamadun itu besar dan budaya hidup menetap
dikota menjadi terbentuk dengan tingginya). Ini kerana pengajaran ilmu,
sebagaimana yang kami nyatakan berupa satu daripada kemahiran-kemahiran. Kami
telah nyatakan bahawa kemahiran-kemahiran banyak terdapa hanya di kota-kota.
Kualiti dan bilangan kemahiran-kemahiran atau pertukangan-pertukangan itu
terletak pada lebih besar atau kecilnya peradaban (‘umran)
(‘civilization’) dalam kota-kota itu
dan pada budaya menetap dan hidup mewah yang dinikmati di kota-kota itu, kerana
(kemahiran-kemahiran dan pertukangan-pertukangan yang terbentuk dengan baik
itu) adalah sesuatu yang berupa tambahan kepada mencari penghidupan
semata-mata. Bila orang-orang yang berperadaban ada mempunyai tenaga buruh yang
lebih daripada apa yang mereka perlukan setakat untuk mencari penghidupan
sahaja, maka (tenaga buruh) demikian yang berlebih itu digunakan untuk
kegiatan-kegiatan yang lebih lagi dan mengatasi apa yang digunakan hanya untuk
mencari penghidupan sahaja. Kegiatan-kegiatan sedemikian ini adalah hak
istimewa manusia. Ianya terdiri daripada ilmu-ilmu dan kemahiran-kemahiran
serta pertukangan-pertukangan ….
Ini diikuti dengan kenyataan beliau berkenaan dengan
kebiasan-kebiasan bertaraf tinggi yang melibatkan perkembangan budaya ilmu di
pusat-pussat tamadun Islam yang terkenal. Kata beliau:
Ini boleh ditunjukkan contohnya dengan kenyataan-kenyataan kami
yang terdahulu berkenaan dengan Baghdad,
Qurtubah, Qairawan, Basrah dan Kufah.Pada masa permulaan Islam,
peradaban-peradaban (para penduduk kota) adalah ramai, dan budayan hidup
menetap wujud di kalangan mereka. Maka ilmu-ilmu melimpah di sana dan penduduk-penduduknya
tampail sebagai ahli dalam pelbagai jenis peristilahan teknikal dalam
pengajaran ilmu-ilmu dalam pelbagai cawangan ilmu pengetahuan, dan ahli dalam
menimbulkan persoalan-persoalan dan (menciptakan) disiplin-disiplin ilmu (yang
baharu). Mereka itu (semua) mengatasi
para ahli ilmu yang datang sebelum mereka dan mengatasi semua yang
datang kemudian daripada mereka. Tetapi bila tamadun merusut dan penduduknya
berkurang, gambarannya menjadi terbalik pula daripada apa yang terdahulunya.
Ilmu pengetahuan dan pengajarannya tidak ada lagi dalam kota-kota tersebut
tetapi dipindah dan ditanam di kota-kota Islam lainnya.
Kita pada masa ini melihat bahawa ilmu pengetahuan dan pengajaran
ilmu ada di Kahirah pula iaitu di Mesir, kerana tamadun di sana (Mesir)
terbentuk dengan tingginya dan budaya menetapnya telah menjadi tetap teguh
beribu-ribu tahun lamanya. Oleh itu maka kemahiran-kemahiran terdiri tetap
teguh di sana dalam banyak jenisnya. Satu daripadanya ialah pengajaran ilmu di
sana. (Keadaan yang sedemikian) ini diperteguhkan lagi dan dijaga di Mesir oleh
beberapa peristiwa dalam dua ratusan
tahun lalu di bawah dinasti Turki, semenjak masa pemerintahan Salahud-Din al-Ayyubi
dan seterusnya….
Ini diikuti dengan beberapa perkembangan tentang kemunculan
ilmu-ilmu dalam Islam samaada ilmu-ilmu Syariah atau juga ilmu-ilmu akliah.
Perkara-Perkara Yang Perlu dielakkan Untuk Menguatkan Bangsa dan
Tamadun:
Nampaknya ada beberapa perkara yang kita boleh renungkan
sebagai perkara-perkara yang melemahkan
tamaddun yang perlu dielakkan.Antaranya adalah seperti berikut:
|
perpecahan yang melemahkan
umat samaada kerana ideologi siasah atau kerana lain-lain kecenderungan
budaya dan kelainan pendapat perlu
tanhgani dengan mengamalkan budaya beradab dalam berbeza pendapat
|
|
kerusakan pegangan dan
nilai-nilai melalui unsur-unsur fahaman yang salah dan menyeleweng dalam
agama dan penafsiran yang tidak sebenar serta penhgaruh budaya hiburan yang
berlebihan (entertainment culture) yang
boleh mengatasi budaya ilmu dan intelektuil yang akan melemahkan bangsa da umat dari
segi jangka panjang walaupun ada faedah-faedah komersial jangka pendek.
|
|
kemerusutan budaya
intelektuil yang didominasi oleh budaya komersial - tanpa mengecil-ngecilkan
bidang komersial yang sedemikian penting dalam Islam - yang kalau dibiarkan
akan membawa padah kepada umat dalam perkembangan ilmu dan kepakaran yang
diperlukan untuk kepentingan pembentukan peribadi yang sepadu dan juga
msyarakat madani yang dikehendaki.(gambaran masyarakat Ibn Khaldun dalam”al-Muqaddimah” adalah masyarakat madani. Dan yang dikehendaki oleh OIC dalam
sidangnya baru-baru ini ialah masyarakat madani Islam seluruh dunia).
|
|
kerosakan nilai yang
disebabkan oleh pendedahan kepada nilai-nilai yang negatif melalui media dan
lainnya yang menghakis nilai-nilai Islam dan nilai-nilai Asia dalam hubungan
dengan mereka yang selain daripada Muslimin, akibat negatif dari globalisasi
yang disalah terima.
|
|
kerosakan nilai peribadi
contoh yang didominasi dalam anggapan popular oleh budaya pemujaan “celebrity” (“celebrity cult”) yang sepatutnya
diambil alih oleh budaya mengikut contoh yang baik dan sempurna (“uswatun hasanah”) - terdiri daripada para nabi dan rasul a.s.s. dan mereka
yang utama dalam sejarah Islam dan
juga sejarah dunia.
|
|
pengaruh budaya politik yang
mungkin berlaku melebihi kewajarannya dilihat dari segi perkembangan budaya
dan hidup intelektuil umat yang perlu ditangani dengan segera.
|
|
pengaruh yang tidak seimbang
yang berlaku kerana tidak tunduk kepada epistemologi Sunni yang seimbang,
sebagaimana yanhg ditunjukkan dalam “al-Muqaddimah” oleh Ibn Khaldun.
|
Ibn Khaldun menyatakan bahawa peranan agama ialah menyatupadukan
Bangsa Arab dan membawa kemajuan kepada mereka dan masyarakat mereka.Ia
menunjukkan bahawa ketidakadilan, sifat kuasa raja bermahrajalela, dan
penindasan adalah tanda-tanda yang menunjukkan kejatuhan dalam sesebuah negara.
Beliau menunjukkan bahawa falsafah yang berbentuk metafisika mendatangkan
faedah mempertajamkan akal fikiran seseorang. Beliau menyatakan juga bahawa
pengetahuan tentang perkara-perkara metafiska
terutama dalam hubungan dengan keimanan boleh didapati hanya daripada
wahyu.
Beliau juga seorang yang terkemuka dalam pendidikan. Beliau
menyatakan bahawa paksaan adalah seteru kepada pendidikan, membawa kepada
timbulnya sifat malas, berbohong dan
sifat bermuka dua. Beliau juga menunjukkan kepada pentingnya contoh tauladan
yang baik untuk ditiru, serta juga penguasaan yang baik dalam penggunaan
bahasa. Beliau menyanjung ilmu yang sampai menjadi “malakah” dalam seseorang.
Oleh kerana beliau hidup dalam zaman permulaan menurunnya
peradaban Islam maka apa yang dialami itu menyebabkan beliau mengumpulkan dan
membuat ringkasan serta menghafal himpunan ilmu yang ditinggal oleh nenek
moyangnya.Beliau menyerang amalan-amalan yang tidak sihat yang menimbulkan
kebekuan dalam kalangan Muslimin dan mengurangkan kreativiti di kalangan para
ahli ilmu.
Kesimpulan Tentang Usaha Menguatkan Budaya Dan Tamadun Bangsa:
Dalam hubungan dengan berfikir tentang menguatkan budaya dan umat,
maka ada beberapa pengajarann yang kita boleh ambil dari ibn Khaldun dengan
"al-Muqaddimah"nya. Antaranya adalah seperti berikut:
|
Antaranya perrpaduan Muslim
Melayu yang kuat di negara ini sebagai nukleus untuk perpaduan yang lebih luas dengan Melayu
Muslim sebagai contoh tauladannya. Perpaduan Melayu sebagai teras ini adalah
selari dengan penonjolan kepada prinsip 'asabiyah yang positif yang
diberikan pembelaannya oleh Ibn Khaldun dalam huraiannya tentang 'asabiyah
yang disebutkan olehnya sebagai prinsip kekuatan yang menjayakan agama dan
peradaban yang besar dan teguh. Asabiyah yang ditentang oleh Nabi s.a.w.
katanya ialah asabiyah yang membawa kepada kejahatan, bukannya yang ditentang
zat asabiyah itu sendiri. Beliau menyamakan larangan itu dengan larangan
terhadap sifat marah. Yang ditentang bukan sifat marah itu sendiri tetapi
sifat marah yang mambawa kepada kejahatan. Kemarahan yang berlaku dalam
jihad, itu marah yang terpuji. Perpaduan Melayu mesti diperjuangkan sampai
berjaya dengan dimanafaatkan prinsip asabiyah dalam huraian Ibn Khaldun ini.
|
|
Seperkara lagi asabiyah yang
disebut oleh Ibn Khaldun adalah secara kebetulannya menyamai konsep
"Melayu" di kalangan kita sebagai orang yang beragama Islam dan
berbahasa Melayu serta yang mengamalkan adat
istiadat Melayu. Dan adat istiadat itu pula adalah tatatertib yang
berkebetulan dan diterima oleh Syara'. Ini sesuai dengan kata-kata dalam
bidalan: "Hidup bersendikan adat dan adat bersendikan hukum dan hukum
bersendikan Kitab". Ertinya kasih kepada bangsa ini hendaklah diperkasakan dengan
apa cara yang boleh yang akan digunakan demi untuk mengekalkan kuasa Muslimin
dalam negeri ini untuk kebaikan semua pihak dan demi untuk menjayakan agama
Islam beralirah Ahlis-Sunnah wal-jamaah yang kita yakini.
|
|
Seperkara lagi ialah sudah
tentu pengawalan ke atasn ajaran dan amalan Ahlis-Sunnah wal-Jamaah yanhg
dihuraikan sistem ilmunya dalam "al-Muqaddimah"nya dalam semua
bidangnya. Beliau memberi pembelaan terhadap usuluddinnya, fiqhnya,
tasawwufnya, sejarahnya, nahu sarafnya, sains, fisik, hisabnya, demikian
seterusnya; semua ilmu-ilmu itu beliau lihat dalam perspektif faham ilmu
Ahlis-Sunnah wal-Jamaah.
|
|
Pemerkasaan budaya ilmu,
perkembangan pengetahuan, dan kemahiran hendaklah dijadikan bidang tumpuan
dalam polisi mereka yang memerintah supaya dengan itu maka umat islam akan
menjadi umat yang mengutamakan ilmu pengetahuan dan kemahiran yang berguna
dalam hidup supaya dengan itu hidup umat selamat dalam dunia yang penuh dengan
perlumbaan ini, sudah tentu dengan menyempurnakan tugas-tugas kita kepada
Allah dan pengabdian kepadaNya. Ini sudah tentu berkaitan dengan polisi
pendidikan yang ada dalam negara. Selain daripada penekanan yang diberikan
kepada sains dan teknologi hendaklah diberikan penekanan yang memadai
terhjadap kefahaman dan keyakinan serta amalan ilmu-ilmu Islam mengikut tahap
masing-masing, dengan tidak mengurangkan fardhu ainnya dalam menyempurnakan fardhu kifayahnya supaya
dengan itu berlakulah keseimbangan yang memberi kebaikan untuk individu dan
negara serta umat.
|
|
Bertalian dengan itu ialah pemerkasaan budaya berfikir dengan
baik dan objektif supaya ianhya membantu dalam perkembangan hidup individu
dan juga hidu negara dan umat sebab berfikir adalah perkara khusus istimewa
untuk umat manusia yang menentukan darjahnya yang sebenarnya. Kecekapan
berfikir secara logika yang baik dan mengarah kepada kebaikan serta yang
bersifat "purposive"
dan teratur perlu disemarakkan dalam pendidikan formal dan tidak formal.
Cara-cara berfikir mengikut kaedah Islam antaranya sebagaimana yang ada dalam
ibn Khaldun dan juga dalam ajaran Imam al-Ghazali hendaklah diberi perhatian
sewajarnya, selain daripada mengambil tahu tentang cara-cara berfikir
masakini untuk perbandingan bagi mereka yang sewajarnya.
|
|
Sejarah sebagai ilmu
pengetahuan akademik hendaklah digandingkan dengan pengajian ilmu itu sebagai
sumber pengajaran dan pengenalan hakikat tentang kajian tamadun manusia yang
lebih luas. Dengan itu timbullah kesedaran intelektuil yang baik dan luas
dalam negara. Ertinya yang diambil kira bukan sahaja peristiwa politik dan
para pemimpin serta masalah ekonomi dan ketenteraan tetapi masalah-masalah
lain yang menyangkut pemikiran dan nilai-nilai kemanusiaan dalam hidup.
|
|
Dalam huraian Ibn Khaldun
diambil berat tentang perkembangan ekonomi yang baik dan makmur yang memberi
kesenangan hidup kepada umat dengan polisi pemerintah yang baik dengan para
ahli perniagaan yang berniaga dengan berjaya. Beliau juga memberi panduan
dalam bidang pencukaian sehingga komen-komennya tentang pencukaian
mempengaruhi Presiden Reagan masa pemerintahannya. Sebanyak dua kali Reagan
menyebut ibn Khaldun dalam hubungan dengan pencukaian di Amerika
Syarikat.
|
Wallahu a'lam.
_________________________________________________________________________________________
Nota:
(1)
Riwayat hidup Ibn Khaldun dibicarakan oleh banyak penulis seperti Abdullah
Enan, Muhsin Mahdi, dan di awal jilid I terjemahan “al-Muqaddimah” oleh F. Rosenthal lainnya. Terjemahan
Rosenthal ada 3 jilid; terjemahan Melayu oleh DBP satu jilid; demikian juga
terjemahan Indonesianya.
(2)
Laman-laman web (url) berikut:
|
Dr A.Zahoor “Ibn Khaldun”, http://www.salam.muslimonline.com/~azahoor/khaldun.html;
juga http://www.ummah._org.uk/history/Scholars/KHALDUN.html;
|
|
|
|
serta “Ibn Khaldun”
dalam encyclopedia britannica.com;
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"Political Science", Prof. R.
W. Cox - http://www.heiwww.unigue.ch/~Krause/gnet/cox.htm
|
|
“muslim-1; Great Muslim
Scientists”-on
Ibn Khaldun - http://www.//students.missouri.edu/ists/muslim-1/0324htm;
|
|
Abd al-Rahman ibn Khaldun the historian -
http://www.islamicresources.com/Prominent_Muslims/others/abdur-rehman-ibn-khaldun-histori.htm;
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hassan Ali Jamsheer, "Ibn Khaldun (1332-1406). The Muqaddimah -
History - http://www.ibidem.infocentrum.com/ksiazki/83-907031-3-0sum.html;
|
|
"Rise
and fall Ibn Khaldun and the Effects of Taxation Chapter 15", -
http://www.ryerson.ca/~lovewell/khaldun.html;
|
(3)
"Al-Muqaddimah" terjemahan Rosenthal.
(4) "Al-Muqaddimah" terjemahan Rosenthal.
(5) Encyclopedia Britannica.com on ibn Khaldun.
(6) Terjemahan Rosenthal: 2.129.