ASPIRASI / INSPIRASI

Ilmu Massa, Turath, Sejarah. Analisa Kajian Budaya Pemikir. Peradaban Insani Kalbu Akal Mencerah. Hakikat Amal Zikir Dan Fikir. Ilmu, Amal, Hikmah Menjana Pencerahan. Ulul-Albab Rausyanfikir Irfan Bistari. Tautan Mahabbah Mursyid Bimbingan. Alam Melayu Alam Islami Tamadun Melayu Peradaban Islami. Rihlah Ilmiah Menjana Pencerahan Pemikiran, Kefahaman & Ketamadunan (Ilmu,Amal,Hikmah & Mahabbah) - Inspirasi: Rizhan el-Rodi

Sufi - Tariqat - Tasawuf

SUFI / TARIQAT / TASAWUF

Sufi
Iaitu ahlillah yang hatinya senantiasa dengan Allah, beribadat kerana ubudiah dan mahabbah dan bukannya kerana balasan ganjaran duniawi dan ukhrawi.
Mereka merupakan ahli Istifa’ (orang pilihan) yang dipilih oelh Allah Taala untuk berkhidmat terhadap agama Allah Taala. Sufi yang pertama ialah Saidina Rasulullah SAW dan Hadis qudsi :
( كنت كنزا مخفيا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق وتعرفت اليه فبه عرفونى )

انا من نور الله والمؤمنون من رشحات نورى

Pengikut sejati Rasulullah SAW iaitu:
Tabiin Qabliyyin : iaitu para Rasul dan Nabi-nabi
Tabiin Ba’diyyin : iaitu para wali
Tabiin Muassorin : iaitu para sahabat
ثم اورثنا الكتاب الذى اصطفينا من عبادنا
اهل القران اهل الله وخاصته
من النبيين والصدقيين والشهداء والصالحين وحسن اولئك رفيقا

Tariqat
Tariqat ialah suatu uslub tarbiah kepada jalan ilahi memakmurkan sunnah dan menjaganya dengan dakwah berhikmah dan memerangi bid’ah dengan bijaksana. Ianya adalah suatu jalan untuk mempraktikkan agama. Ianya diumpamkan suatu madarasah tarbiah melaui bimbingan syeikh mursyid dengan manhaj bersumberkan al-Quran dan Sunnah. Yang merupakan suatu uslub tarbiah dengan penyucian hati dari sifat mazmumah dan pengisian sifat mahmudah dengan pengisian rohani.
Tariqat ialah cara pelaksanaan orang sufi dalam penyampaian manhaj masing-masing mengikut keseuaian zaman sehinggalah ke zaman Qutub empat tasawuf iaitu
Syeikh Ahmad Rifaei,
Syeikh Abdul Qadir al-Jilani,
Syeikh Ahmad al-badawi
Syeikh Ibrahim ad-Dusuqi
dan seterusnya.

Sahabat bertanyakan Rasulullah .: Ya rasulullah khususkanlah daku dengan suatu amalan…
Dan setelah turunnya ayat….
واذكر اسم ربك وتبتل اليه تبتيلا
قد افلح من تذكى وذكراسم ربه فصلى
واذكر اسم ربك بكرة واصيلا

Para sahabat bertanya.. justeru ianya diwarisi dan sahabat-ke sahabat dan tabin selepasnya sehinggalh ke zaman Qutub tersebut dan sehingga kini.
Justeri tariqat ialah cara pelaksanaan wali mursyid bersumberkan Quran dan Sunnah iaitu bagi pembangunan rohani dan penyucian kalbu dengan amalan zikir, wirid, selawat dengan bimbingan wali mursyi.


Tasawuf

Iaitu mengiku manhaj orang sufi, iaitu uslub tarbiah dengan manhaj wali mursyid masing-masing yang diistinbatkan daripada al-Quran dan sunnah dengan izin salasilah sehingga Rasulullah SAW. Iaitu bagi mencapai hakikat ubudiah dan mahabbah. Dengan mengutamakan aspek penyucian kalbu dan pengisian rohani dengan wirid, zikir selawat dan seumpamanya.

Asas-asas Tasawuf:

1.Syeikh Mursyid
Firman Allah Taala:
من يهده الله فهو المهتد ومن يضلل فلن تجد له وليا مرشدا
فسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون
ياايهاالذينءامنوااتقوا الله وكونوا مع الصادقين
رجل سلما لرجل

Sabda Rasulullah SAW :
العلماء ورثة الانبياء
كن مع الله فا ن لم تكن مع الله فكن مع من كان مع الله فانه يوصلك الى الله

2. Murid
Firman Allah Taala :
قد علم كل اناس مشربهم

3. Uslub Suluk
Hadis Qudsi:
لقد كان لكم فى رسول الله اسوة حسنة لمن كان يرجوا الله واليوم الاخر وذكر الله كثيرا
من عادى لى وليا فقد اذنته بالحرب وما تقرب الى عبدى بشئ احب الى من اداء ما افترضته اليه وما زال عبدى يتقرب الى بالنوافل حتى احبه فاذا احببته كنت سمعه الذى يسمع به وبصره الذى يبصر به ويده التى ببطش بها ورجله التى يمشى بها

4. Sanad salsilah

Syarat ٍ suluk:
1. Taat Syeikh

Firman Allah Taala
واوفوا بالعهد ان العهد كان مسئولا
انما يبايعونك انما يبايعون الله يد لله فوق ايديهم

Syekh Mohd Osman Abduh al-Burhani berkata;
قوام طريق القوم حب وطاعة وكل مقام قام بالاستقامة
Maksudnya: Prinsip Jalan suatu Kaum ialah Mahabbah dan taat dan setiap makam tertegak dengan istiqamah.

وان مريدى من اراد ارادتي
Maksudnya: Dan Muridku ialah menepati kehendakku

2. Hubungan sesama ikhwan
3. Menjauhi perbuatan yang menggurkan amalan.


Kedudukan dan Kepentingannya
Kedudukannya ialah sebagaimana Hadis mengenai Islam, Iman dan Ihsan. Tariqat menjadi wasilah bagi mencapai makam ihsan dalam penghayatan agama dan merupakan roh Islam. Penekanan proses penyucian hati adalah sebagaimana tuntutan al-Quran dan sunnah kerana hati merupakan tempat utama yang dinilai oleh Taala.

Dan didalam mempraktikkan al-Quran dan sunnah semestinya dengan bimbingan wali mursyid. Proses penyucian hati menjadi agenda utama yang ditekankan keran tuntutan fardu ain dan sunnah wajib. Iaitu bagi mencapai sifat mahmudah, mujahadah nafsu agar dapat memahami agama dengan betul dan menerima hidayah dan limpahan nur Ilahi..
Justeru Tasawuf ialah manefestasi dari Quran dan Sunnah

Ibnu Ajibah menyatakan: (Tasawuf suatu ilmu bagaimana untuk bersuluk ke Hadrat Ilahi , proses penyucian hati dari kekotoran maknawi dan menghiasinya dengan sifat mahmudah.)

Syekh Zakaria al-Ansari menyatakan: (Suatu Ilmu bagi mentazkiah nafsu dan mengislahkan dengan akhlak mulia, mengislah zahir dan batin, bagi kebahagian dunia dan akhirat.

Ibnu Khaldun: (Ilmu Tasawuf daripada ilmu syara’; yang timbul dalam umat Islam, asalnya ialah perjalanan rohani para sahabat, para salaf, tabiin dan seterusnya. Yang merupakan jalan hidahat dan benar. Dan dasarnya gigih beribadat dan memutuskan dari yang lain untuk menuju kepada Allah Taala)

Syekh al-Azhar Dr. Abdul Halim Mahmud:
(Tasawuf merupakan bahagian agama yang paling berharga kerana tanpanya ianya akan menjadi kurang, iaitu agama akan kurang pada bahagian yang terpenting iaitu di sudut asasnya sekali.)

Tarbiah Rohiyyah
Menjadi agenda utama dalam perjalanan suluk yang ditekankan para ulama sufi yang merupakan perkata prioriti dan terpenting bagi mencapai hakikat pengabdian, mahabbah dan redha Ilahi.

Penycuian hati fokus terpenting dan mujahadah dalam jihad akhbar kerana ianya begitu mencabar dan susah cabarannya dan perlu berterusan.

Agenda sufi ialah bagi melahirkan insan rabbani, mukmin sejati bagi khidmat agama, menampilkan islam yang hakiki dengan penuh hikmah, aman, indah, sejahtera. Dengan mengembalikan roh kekuatan umat Islam bagi membina kecemerlangan dan ketamadunan hakiki

Sejarah mencatatkan rahsia kekuatan umat Islam ialah dengan perkara tersebut, sumbangan dan jasa para sufi dalam dakwah dan penyebaran Islam ke pelusuk dunia, berjihad mempertahkan umat Islam dan tanah air, membina ukhuwah dan mahabbah,

Penyucian hati menjadi teras utama dalam Tasawuf dan dengan bimbingan wali mursyid. Bahkan bertasawuf dengan berguru adalah kemestian, kerana dengan membaca buku hanyalah sekadar teori. Bahkan bertasawuf dengan berkitab boleh membawa salah faham dan kekeliruan bahkan tiada barakat dalam konteks kesinambungan salsilah masyayikh dengan Rasulullah SAW.