ASPIRASI / INSPIRASI

Ilmu Massa, Turath, Sejarah. Analisa Kajian Budaya Pemikir. Peradaban Insani Kalbu Akal Mencerah. Hakikat Amal Zikir Dan Fikir. Ilmu, Amal, Hikmah Menjana Pencerahan. Ulul-Albab Rausyanfikir Irfan Bistari. Tautan Mahabbah Mursyid Bimbingan. Alam Melayu Alam Islami Tamadun Melayu Peradaban Islami. Rihlah Ilmiah Menjana Pencerahan Pemikiran, Kefahaman & Ketamadunan (Ilmu,Amal,Hikmah & Mahabbah) - Inspirasi: Rizhan el-Rodi

BIBLIOHOLISME: Menelurusi Pesona Dunia Buku Dan Pencintanya



BIBLIOHOLISME: Menelurusi Pesona Dunia Buku Dan Pencintanya

Shaharom TM Sulaiman,terbitan oleh Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad (ITBM).

·                     Bahagian I: Buku dan daya pikatnya.
·                     Bahagian II: Biblioholisme: Mengenal dunia pencinta buku.
·                     Bahagian III: Travelog pencinta buku.
·                     Bahagian IV: Sisi aneh dunia buku.

Bahagian I, penulis menyentuh tentang perihal fenomena buku yang menjadi teman rapat manusia. Ianya disulami dengan menyentuh bagaimana peradaban buku disemarakkan dengan mengutip pengalaman-pengalaman sejarah para penulis buku di zaman lampau. Diceritakan juga di dalam bab ini perihal buku memoir dan tips-tips berguna memelihara dan mejaga buku dan akhirnya bahagian ini ditutup dengan coretan khusus mengenai Komik 1Malaysia.

Bahagian II pula membawa kita mengenali dunia pencinta buku dengan melihatnya di dalam perspektif sejarah dan peradaban. Seterusnya penulis membawa pembaca mengenal ciri-ciri seseorang BIBLIOFIL secara ringkas. Diterbitkan juga persoalan samaada BIBLIOHOLISME ini juga sejenis penyakit psikologi serta kepentingan BIBLIOFIL dan bagaimana ianya menyumbang kepada budaya membaca. Beberapa pengalaman pencinta-pencinta buku juga dikumpulkan di dalam bahagian ini bagaikan ianya satu pertemuan khas diadakan untuk mereka semua. 

Bahagian III. Ianya dimulakan dengan keasyikan pencinta yang bernama Kamal yang mana beliau juga meminati buku-buku lama (rare books). Kekaguman terhadap lautan manuskrip perpustakaan di negara Iran yang berpunca daripada minat mengumpul bahan bacaan oleh penduduk negara itu. Selain itu disentuh juga beberapa perkara mengenai travelog, tabiat membaca di kedai buku dan keinginan kerajaan menubuhkan Kota Buku Kuala Lumpur.

Bahagian IV merupakan bahagian akhir buku ini yang mengupas tentang beberapa keanehan dunia buku. Antara yang diperihalkan adalah mengenai bagaimana buku jadi tempat mengadu, keganasan yang dilakukan terhadap buku, penyakit BIBLIOLEPTOMANIA serta cadangan buku yang perlu dibaca sebelum mati.

Didalam buku ini dipaparkan Kisah tentang Allahyarham Haji Wan Mohd Shaghir juga sangat menarik. Dunianya adalah dunia ilmu, yang membuat  beliau menjelajah, meneroka, mengkaji dan mengarang tentang ulama silam Melayu yang terpancar dalam manuskrip dan kitab kuning. Beliau telah menghabiskan sebahagian besar usia kehidupannya untuk tujuan yang cukup mulia ini. Suatu dunia atau bidang yang jarang-jarang dipilih oleh orang lain, apatah lagi dunia yang jauh daripada mencari kemewahan hidup dan memburu harta. Beliau adalah pengkaji dan pengarang yang sangat berwibawa tentang segala hal mengenai ulama silam Melayu Nusantara sama ada dari segi kitab atau manuskrip dalam memahami nukilan pemikiran ulama tersebut. Ini dilakukannya dengan membongkar, memelihara dan menyimpan, malah menulis semula pemikiran yang terkandung dalam kitab berkenaan dalam bentuk moden bagi manfaat generasi hari ini.

BIBLIOHOLISME: Menelurusi Pesona Dunia Buku Dan Pencintanya

Penulis: Shaharom TM Sulaiman

Muka Surat: 106

Tahun Terbitan: 2012

Terbitan: Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM)

Sumber:cikgunasir & jomsewabuku