Malik Bennabi dan Falsafah Tajdid
Malik
Bennabi (1905-1973), adalah nama yang mungkin tidak asing bagi para
Islamis yang mempelopori agenda reformis. Beliau merupakan
sosok humanis Islam par
excellence yang
telah mengukir sumbangan yang bermakna dalam merangka strategi
pembangunan dan pencerahan di dunia Islam.
Malik
Bennabi inilah yang disanjung oleh pemikir dan pemimpin Hizb
an-Nahdah Tunisia
masakini, Rached Ghannouchi sebagai tiang seri pemikiran Islam dan
pencetus semula rasionalisma Ibnu Khaldun.
Malik
Bennabi yang dilahirkan di kota Constantine di Algeria menghabiskan
usianya dalam mencari punca masalah terhadap kemunduran umat Islam
masakini. Walaupun mempunyai latar-belakang akademik seorang
jurutera, hampir keseluruhan tulisannya adalah berkaitan sains
sosial, sejarah dan tamadun.
The
Question of Culture mencetuskan idea renaissance di dunia Islam
Pencetus
ide Renaissance di
dunia Islam
Malik
Bennabi di dalam bukunya “The
Question of Culture”
menyebutkan: “The
organization of society, its life and movement, indeed, its
deterioration and stagnation, all have a functional relation with the
system of ideas found in that society. If that system were to change
in one way or another, all other social characteristics would follow
suit and adapt in the same direction”.
[Dalam
organisasi sesebuah masyarakat, kehidupan dan pergerakannya,
sesungguhnya, kemunduran dan kejumudan, kesemuanya mempunyai kaitan
dengan sistem ide yang terdapat dalam masyarakat tersebut. Sekiranya
sistem itu berubah dalam satu arah atau sebaliknya, segala ciri
sosial akan menurutinya dan beradaptasi mengikut arah yang sama].
Katanya
lagi: “Ideas,
as a whole, form an important part of the means of development in a
given society. The various stages of development in such a society
are indeed different forms of its intellectual developments. If one
of those stages corresponds to what is called “Renaissance”, it
will mean that society at that stage is enjoying a wonderful system
of ideas; a system that can provide a suitable solution to each of
the vital problems in that particular society”.
[Ide,
secara keseluruhannya, membentuk satu juzuk daripada kaedah
pembangunan sesuatu masyarakat itu. Pembangunan yang berperingkat
dalam sesebuah masyarakat adalah merupakan pembangunan intelektual
yang berbagai rupa. Sekiranya salah satu daripada peringkat perubahan
itu bersesuaian dengan apa yang dinamakan “Renaissance”
– kebangkitan - maka masyarakat pada ketika itu sedang menikmati
sistem ide yang sungguh menakjubkan; sistem yang dapat memberi
penyelesaian yang jitu bagi setiap masalah utama di dalam masyarakat
tersebut].
Faham renaissance yang
dicanangkannya berpijak pada aspirasi yang jelas bagi mencetuskan
pembaharuan yang substantif dan membebaskan umat daripada penjajahan
budaya dan intelek dan memacu kemajuan berfikir dan kesedaran
ijtihad. Sejarah mencatatkan sumbangan pemikirannya yang tuntas dalam
mengungkapkan aspirasi pembangunan bagi mengangkat martabat ekonomi
dan budaya dan menyemarakkan kefahaman agama.
Bennabi
dan Neomodernisme
Menurut
Moh.Nurhakim dalam bukunya “Neomodernisme
dalam Islam”
tentang sumbangan Bennabi dalam merangka strategi pembangunan bagi
dunia ketiga, paradigma peradaban alternatif yang dicadangkan oleh
Bennabi merumuskan bahawa kebangkitan sosial, filsafat, peradaban,
sastera dan agama harus ditangani dan diasaskan bagi memungkinkan
penghasilan dan pembinaan semula tamadun dan peradaban. Kreativiti
umat harus digilap dan perubahan masyarakat harus dianjurkan dengan
kekuatan sistem dan keaslian gagasan bagi menangani dan melahirkan
budaya yang berkesan.
Menurut
Bennabi faktor penting yang menghambat kemajuan umat adalah krisis
keyakinan dan ide. Bagi menanganinya, Bennabi mengusulkan tiga
langkah yang ideal: pertamanya, merumuskan persoalan pokok tentang
masalah peradaban Islam iaitu kegawatan ide. Kedua, arif tentang
kedudukan umat dalam konteks peralihan dan perjalanan sejarah. Hal
ini menuntut pengetahuan yang tepat tentang posisi umat Islam dalam
kitaran dan roda sejarah supaya dapat dihubungkan dengan pemikiran
dan tindakan yang sesuai berdasar realiti sosio historis. Ketiga,
merumuskan semula jati diri insan dan menempatkannya ke posisi
sentral.
Untuk
ini, harus diberi pertimbangan antara ketiga-tiga unsur
manusia: ‘aql, amaldan materi agar
dapat mempengaruhi dinamika masyarakat.
Al-Ra‘d ayat 11:
“Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga
mereka merubah kondisi dalaman mereka sendiri”
Teori
perubahan yang digagaskan Bennabi menekankan kepentingan agama
sebagai pemangkin (catalyst)
terhadap perubahan. Baginya agama menjadi prasyarat bangkitnya
peradaban, dan semangat keagamaanlah yang telah mencetuskan kejayaan
Islam sepertimana renaissance di
barat lahir daripada kesedaran etika dan moral.
Bennabi
menjelaskan konsep perubahan tertakluk kepada dua ransangan: pertama,
unsur metafizik yang berperanan dalam perubahan di semua tahap,
individu, sosial dan sejarah. Kedua, kekuatan dalaman manusia dan
sumber material bagi membangun kembali peradaban.
Yang
demikian ini merujuk kepada prinsip al-Qur’an, seperti diungkapkan
dalam surahAl-Ra‘d ayat
11: “Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga
mereka merubah kondisi dalaman mereka sendiri” [13: 11] dan
surah al-Anfal ayat
53: “(siksaan) yang demikian itu adalah karena sesungguhnya Allah
sekali-kali tidak akan merubah sesuatu nikmat yang telah
dianugerahkan-Nya kepada suatu kaum, hingga kaum itu merubah apa-apa
yang ada pada diri mereka sendiri” [8: 53].
Seputar
Pemikiran Bennabi
Tema-tema
pokok pemikiran Bennabi berkisar seputar pandangan dan falsafah
agama, kefahaman teks yang rasional, maqasid
syari’ah,
tafsir sosial terhadap al-Qur’an, idealisme sejarah dan fiqh
al-waqi‘.
Pandangan
dan falsafah pemikirannya banyak dipengaruhi oleh Ibn Khaldun, yang
dianggapnya sebagai bapa sosiologis Islam, dan Condillac, filasuf
besar abad ke-18 yang berasal daripada Perancis. Bennabi turut
terkesan dengan karya-karya besar pemikir dunia seperti buku L.Ombre
Chaude De I’Islam oleh
Isabella Eberhardt, L’Islam
Entre La Balaine et I’ours oleh
Eugen Jung, dan Umm
al-Qura oleh
‘Abd al-Rahman al-Kawakibi.
Fenomena al-Qur’an antara
karya Bennabi yang diterjemahkan
Karya-karya
yang dihasilkan Bennabi banyak menyentuh tentang hubungan
pemikirannya dengan masyarakat yang lahir dalam lingkungannya, dan
aspirasi moden yang digagaskannya berkait dengan politik, falsafah,
sejarah, agama dan peradaban, seperti yang dirakamkan dalam
buku-bukunya.
Al-Zahiriyat
al-Qur’aniyah (Fenomena
al-Qur’an), Musykilat
al-Afkar al-‘Alam al-Islami (Konflik
Pemikiran di Dunia Islam) Shurut
al-Nahdah (Syarat-syarat
Kebangkitan) Fikrat
al-Afriqiyat al-Asiawiyat fi Dau’i al-Mu’tamar Bandunj(Pemikiran
Asia Afrika dalam Konteks Persidangan Bandung), Musykilat
al-Hadarah (Kemusykilan
Peradaban),Wijhat
al-‛Alam al-Islami(Arah
Dunia Islam), Afaq
Jazairiyyah (Ufuk
Jazirah) dan sebagainya adalah beberapa buku yang terhasil daripada
daripada pemikirannya yang unggul.
Pandangan
Bennabi Tentang Peradaban
Bennabi
bersikap neutral terhadap keadaan umat Islam yang mundur dan Barat
yang begitu maju dalam segenap ruang. Beliau mengkritik Muslim yang
hanya melihat dunia dan kebudayaan Barat daripada dua sudut yang
sangat ekstrem. Samada mereka memandangnya dengan pandangan yang suci
lagi kudus ataupun memandangnya dengan penuh kehinaan dan kebejatan.
Beliau
sendiri tidak merasa lebih hina mahupun lebih mulia daripada Barat
semasa hayatnya. Beliau memilih sikapnya yang tersendiri dalam
sutuasi ini. Kebangkitan tamadun Barat dan kemerosotan masyarakat
Islam hanyalah merupakan kitaran sejarah. Bennabi yakin akan dunia
Islam mampu untuk mencapai renaissance-nya
dan beliau cuba mencari jalan yang sistematik untuk meraihnya.
Bennabi
percaya bahawa umat Islam mampu untuk mengulangi kitaran sejarah.
“Dan
hari-hari itu kami pergilirkan dikalangan manusia” [Ãli-Imran:
140]
Untuk
itu perkara yang menyebabkan keruntuhan kerajaan Abbasiyyah yang
menerajui dunia pada ketika itu dengan Baitul
Hikmah-nya
(House
of Wisdom)
akibat tewasnya rasionalisma yang
dipertahankan oleh para cendikiawan Muktazilah harus dikaji dan
diteliti.
Peradaban
berada pada sisi sentral dalam pemikiran Bennabi. Beliau telah
merangka persamaan bagi peradaban:
Manusia
(Insan)+Tanah
(Turab)+Waktu
(Waqt)
= Peradaban (Hadarah)
Sesungguhnya,
manusia, tanah dan waktu sahaja tidak mungkin menghasilkan suatu
peradaban menurut Bennabi. Ia memerlukan agama ataupun ide spiritual
sebagai pemangkin agar persamaan (equation)
ini dapat befungsi.
Bennabi percaya bahawa umat
Islam mampu untuk mengulangi kitaran sejarah
Agama
merangsang ruh agar ia berupaya untuk meningkatkan masyarakat ini
daripada keadaannya yang beku. Ia merupakan suatu elemen penting yang
perlu diasimilasikan oleh sesuatu masyarakat sebelum sesuatu kitaran
peradaban itu bermula. Perubahan hanya akan berlaku apabila apabila
berlakunya perubahan dalam wilayah ide (realms
of ideas)
yang akan membuahkan suatu peradaban.
Antara
tiga elemen tersebut di atas, manusia-lah yang paling penting.
Manusia merupakan faktor utama dalam sesebuah peradaban. Sekiranya ia
beranjak, maka beranjaklah juga masyarakat dan sejarah. Apabila ia
berhenti sejenak, maka terpegunlah juga masyarakat dan sejarah.
Lantaran itu cabaran terbesar yang dihadapi umat Islam masakini
adalah untuk menghasilkan manusia yang mampu untuk memanfaatkan
tanah, waktu dan kreativiti mereka sendiri untuk mencapai matlamat
mereka di dalam sejarah ini.
Bennabi
melihat bahawa dilema yang dialami oleh negara-negara yang kurang
maju bukannya kerana kekurangan dalam ruang kebendaan (‘alam
al-ashya’)
tetapi kerana kemiskinan ide. Mereka menganjurkan peradaban kebendaan
(hadarah
shahiyya)
yang bersandarkan pemupukan harta-benda. Hal ini tidak mungkin
meningkatkan peradaban mereka kerana harta benda semata tidak mungkin
membangunkan peradaban. Tetapi pada hakikatnya, peradabanlah yang
melahirkan segala produknya, dan ide mempunyai posisi yang sentral
dalam membangunkan peradaban.
Bennabi
memberi contoh bagaimana kehancuran Negara Jerman ketika perang dunia
kedua dan bagaimana ia telah kehilangan wilayah kebendaan (realm
of things)
buat seketika. Akan tetapi ia berjaya membina semula “realm
of things”-nya
kerana peradaban terbentuk daripada wilayah ide (realm
of ideas).
Demikian ini ialah bukti bagaimana ide membantu dalam membangunkan
sebuah peradaban dan menghasilkan kebendaan.
Kenihilan
dan pembekuan ide akan memberi kesan yang serius kepada ruang
kebendaan tetapi sekiranya ruang kebendaan ini musnah atas sebarang
sebab, maka “harta” negara tidak akan mengalami sebarang
kemusnahan. Sebarang usaha untuk merekonstruksi semula peradaban
mestilah bermula dengan menganalisa dan menyaring ide yang terdapat
dalam khazanah Islam. Proses ini akan mengakibatkan kepada penemuan
semula apa yang pernah dikenali sebagai peradaban Islam.
Pemangkin Islah dan Tajdid
Ringkasnya,
kesan pemikiran Bennabi memberi dampak yang jelas dalam wacana
pemikiran semasa yang dibarengi oleh kekuatan teori dan ide yang
dilontarkannya tentang isu dan permasalahan umat dalam dunia Islam
kontemporer.
Pandangan
dan idealisme pemikiran yang segar yang diwarnai oleh faham sejarah
dan sosio budaya yang luas ini telah melantarkan perubahan yang
substantif dalam dimensi budaya dan akhlak. Aspirasi perubahan yang
diilhamkannya telah memangkin usaha pembangunan yang strategik dan
mencetuskan kekuatan yang jelas dalam membangunkan semula asas
politik, sosial, falsafah dan agama.
Asas
pemikirannya yang kritis dan obor perjuangannya yang segar akan terus
dinyalakan dan menjadi ide pembimbing (guiding
ideas)
dalam melantarkan dasar-dasar pemikiran yang rasional dalam usaha
menggerakkan agenda islah dan tajdid.
Dr Ahmad Nabil Amir | Abduh Study Group