بسم الله الرحمن الرحيم
ISLAM DAN PEMBINAAN PERADABAN DI KAWASAN TIMUR LAUT
OLEH:
MUHAMMAD 'UTHMAN EL-MUHAMMADY
Negeri
Kelantan (11)
Tanpa
pergi kepada asal usul negeri Kelantan dan yang bertalian dengannya dari segi
sejarah, memadailah kalau dikatakan bahawa Kelantan merupakan sebuah negeri
yang banyak memainkan peranannya dalam perkembangan Islam dan budaya ilmunya
serta juga perkembangan kehidupan mengikut tuntutan agama Islam. Sampai
sekarang negeri Kelantan dengan rakyatnya yang penuh iltizam dengan agama jelas
diambil kira sampai dalam kalangan mereka yang melihat dari segi kepentingan
siasah cara sekarangpun faktor ini diambil kira untuk menjayakan
rancangan-rancangan yang hendak direalisasikan dengan berkesan.
Dalam
bukunya Detik2 Sejarah Kelantan, pengarangnya
membicarakan beberapa aspek kehidupan yang selain daripada peristiwa-peristiwa
siasah berkenaan dengan hubungan dengan Siam , British dan
perkembangan-perkembengan yang sepertinya. Disentuh oleh beliau umpamanya
bagaimana Majlis Ugama Islam dan Adat istiadat Melayu Kelantan ditubuhkan
dengan inspirasi daripada seorang ulama terkenal iaitu To’ Kenali, pada tahun
1915, dengan tujuan:
‘Untuk menjayakan’ Ugama itu ialah tiap-tiap perkara yang
bergantung dengan Ugama Islam yang mendatangkan muslihat kepada sekelian anak2
negeri kita, dan menambahkan kebajikan Kelantan, dan kita kehendaki dengan
‘Istiadat Melayu’ itu ialah yang melengkapi atas ‘adat dan adab Melayu elok
yang sayugiya dipelihara akan dia mengikut peredaran masa. Apakala kamu
sekelian mengerti akan tujuan yang tersebut itu, hendaklah tiap2 seorang
daripada kamu berfikir pada tiap-tiap perkara yang bergantung dengan majlis ini
kerana manfaat kepada yang ramai dan mendatangkan muslihat bagi negeri … (hlm
124).
Antara
perkembangan yang berlaku ialah pembukaan sekolah Arab pada tahun 1917 oleh
Kerajaan Negeri Kelantan yang diberi nama Madrasah Muhammadiyyatul-‘Arabiyyah
bertempat di bangunan Majlis Ugama Islam. Kemudiannya menjadi Maahad Muhammadi
di Kelantan, yang berada di Merbau itu, kemudiannya ada cawangan-cawangannya
seperti di Jalan Pengkalan Cepa. Sekolah ini memberi pelajaran dalam agama,
Bahasa Arab, Melayu dan Inggeris. Ianya melahirkan pegawai-pegawai kerajaan,
pengarang-pengarang yang bertanggungjawab.
Dalam
hubungan dengan wawasan pendidikan yang dibawa oleh To’ Kenali terdapat
kenyataan yang menarik (13):
Di
Kelantan, suasananya agak berbeza (daripada apa yang berlaku di Pulau Pinang dan lainnya dengan pengaruh Muhammad Abduh dan
yang sepertinya - p) kerana ia merupakan seat
of learning dalam bidang pendidikan Islam. Semasa kepulangan Tok Kenali
dari Mekah (1910) sudah terdapat beberapa pusat pengajian agama (pondok) yang
diasaskan oleh ulama-ulama terkenal seperti Haji Abdul Samad bin Muhammad
Salleh (Tuan Tabal), Haji Wan Ahmad bin Haji Wan Abdullah (Tok Padang
Jelapang), dan juga Haji Abdul Rahman bin ‘Uthman (Tok Selehor Palekbang) .Di
Masjid Besar Muhammadi juga terdapat pengajian pondok yang dikendalikan oleh
beberapa ulama terkenal di Kota Bharu. Namun semua institusi pondok tersebut
menumpukan perhatian dalam bidang agama sahaja seperti Tafsir, Hadith, Feqah,
Tasauf dan ilmu bahasa (Nahu /Saraf/Balaghah).
Walaupun
Tok Kenali banyak terpengaruh dengan konsep islah yang diperjuangkan oleh
Muhammad Abduh, namun di peringkat awal beliau sendiri turut mempraktikkan
sistem lama iaitu dengan membuka pondok dan mengajar mata-mata pelajaran nahu,
tauhid, tasauf dan tafsir, seperti pondok-pondok lain juga. Akan tetapi selepas
beliau berpindah ke Kota Bharu, (1915) pandangannya telah berubah, terutama
setelah beliau diberi kepercayaan oleh Menteri Besar Kelantan, Dato’ Perdana
Menteri Paduka Raja Kelantan Haji Nik Mahmud untuk merancang penubuhan Sekolah
Ma’ahad al-Muhammadi dan merangka kurikulum yang sesuai dengan institusi yang
agak moden itu.
Di
sinilah Tok Kenali mengislahkan sistem pendidikan agama dengan memasukkan
beberapa subjek baru seperi: Sejarah, Geografi, Bahasa inggeris, mantik
(Logik), Adab (sastera), Jalan Perdagangan dan Ilmu Pidatu. Sementara
subjek-subjek yang biasa diajar di institusi pondok seperti feqah, usuluddin
(tawhid), faraidh, dan ilmu-ilmu bahasa Arab tetap menjadi subjek utama sekolah
tersebut.
Dalam
memberi komen tentang kebijaksanaan Tok Kenali dalam mengislah pendidikan ini
penulis tersebut membuat kenyataan seperti berikut (14)
Sebenarnya
apa yang menarik dalam membicarakan pendekatan pembaharuan yang dilaksanakan
oleh Tok Kenali ini ialah: beliau tidak mengambil sikap yang radikal dan
terburu-buru dalam mengislahkan pemikiran umat Islam di Kelantan, seperti yang
dilakukan oleh tokoh-tokoh islah yang lain. Sebaliknya beliau cuba
menyampaikan ideanya dengan cara yang sederhana dan penuh hikmah. Dari segi
tindakan jelas apa yang dilakukan oleh Tok Kenali itu jauh lebih lembut
daripada cara yang diambil oleh Muhammad Abduh. Oleh sebab itu Tok Kenali tidak
mempunyai musuh walaupun mempunyai perbezaan idea dengan ulama-ulama yang lain
di Kelantan.
Dalam
hubungan dengan tokoh Tok Kenali sebagai ahli agama yang sederhana hidupnya
tetapi yang disertakan dengan tujuan perjuangan yang besar penulis ini membuat
kenyataan yang menarik bagi orang yang mahu berfikir tentang pembangunan di
Kelantan:
Sebagai seorang reformis, Tok Kenali mempunyai wawasan perjuangan
yang amat unik dan futuristik sifatnya. Beliau dapat melihat secara jelas
permasalahan yang dihadapi oleh umat Islam khususnya dan anak-anak Melayu yang
terlibat dalam sistem pendidikan tradisional pada masa itu. Permasalahan ini
mula wujud bilamana penjajah British memperkenalkan sistem pendidikan sekular
yang berorientasikan pasaran kerja….
Menyedari
hakikat inilah maka Tok Kenali sanggup turun padang bagi mengislahkan sistem pendidikan
agama dengan mengemukakan alternatif penubuhan institusi pembelajaran moden
yang menggunakan kurikulum bersepadu iaitu cantuman di antara pelajaran agama
dan akademik. Ini bermakna dari segi persekolahannya ia bermodelkan Barat,
tetapi dari segi pengisiannya ia berorientasikan Islam. Eksperimen pertama yang
dilakukan oleh Tok Kenali dengan penubuhan Ma’ahad al-Muhammadi itu telah
memberi kesan yang positif dan berjaya mengurangkan jurang perbezaan di antara
golongan yang berpendidikan Barat dan berpendidikan agama. Ini terbukti setelah
ramainya pelajar lepasan Ma’ahad al-Muhammadi berjaya menyambung pelajaran
mereka ke peringkat tinggi dalam berbagai jurusan.
Tentang
Tok Kenali menggabungkan sifat zuhudnya dengan semangat perjuangan yang tepat
dan kental penulis ini menyatakan: (15)
Maka untuk menyaingi bangsa yang maju maka Tok Kenali menyarankan
orang Melayu mengubah sikap malas dan lalai kepada rasa tanggungjawab untuk
memartabatkan bangsa sendiri. Ini mesti dilakukan dengan penumpuan kepada
penggelidahan ilmu pengetahuan secara menyeluruh di samping mempunyai keyakinan
terhadap diri sendiri dan mempunyai objektif yang jelas dalam semua hal.
…Tok Kenali cuba
menampilkan beberapa contoh tentang kejayaan yang dicapai oleh bangsa asing
terutama Eropah dengan tujuan untukmenimbulkan kesedaran di kalangan umat Islam
supaya tampil ke hadapan bagi membela maruah bangsa dengan cara mengubah sikap
dan persepsi yang tidak sesuai dengan perkembangan semasa. Namun demikian,
segala perubahan itu mestilah berlaku secara seimbang di antara kepentingan
dunia dan akhirat. Sementara kepada golongan yang mengenepikan kepentingan
dunia dengan hanya menumpukan kepada kerja-kerja keakhiratan sahaja Tok Kenali
menjelaskan bahawa tindakan sedemikiian adalah tidak tepat, kerana harta
kekayaan juga adalah penting untuk memenuhi keperluan manusia. Demikian juga
dengan golongan yang hanya menumpukan kerja-kerja keduniaan sahaja, mereka
dianggap sebagai golongan yang rugi kerana ilmu, harta dan amal perlu seimbang.
Sungguhpun
dari segi pandangannya Tok Kenali kelihatan begitu progresif, tetapi dalam
menjalani hidup harian beliau tetap mengamalkan tradisi orang-orang sufi yang
hidup secara sederhana tanpa menunjukkan sebarang sifat riya’ dan takabur. Di
sinilah terletaknya kekuatan jiwa Tok Kenali kerana beliau berjaya membuktikan
kezuhudannya sebagai seorang ulama tanpa terpengaruh dengan pangkat serta
kedudukannya yang tinggi dalam masyarakat. Faktor ini selalunya menjadi dilema
kepada sesetengah ulama kerana kesukaran menyelaraskan bikinan dengan cakapan.
Dan akibat daripada perwatakan sufi yang dihayati oleh Tok Kenali ini
menyebabkan sebahagian daripada peminat-peminat islah atau pembaharuan menjadi
bingung kerana wujud percanggahan antara idea dan perwatakan Tok Kenali.
Dalam
hubungan dengan pendidikan Inggeris di Kelantan, yang diperlukan untuk melatih
pegawai-pegawai yang menggunakan Bahasa itu dalam pentadbiran negeri Kelantan,
maka akhirnya kerajaan negeri Kelantan membuat keputusan untuk membuka Sekolah
Inggeris, Ismail English School, tahun 1931, tetapi oleh kerana keperluan dana
yang terlalu besar, ianya dibatalkan pada waktu itu. Akhirnya pada tahun 1936
baharulah dibuka Sekolah Inggeris itu - Ismail English
School - dengan
mula-mulanya menggunakan bangunan di Padang Garong, Kota Bharu. Selepas itu
baharulah diadakan bangunannya yang tersendiri. Walaupun dicuba oleh pihak
cerdik pandai untuk membuka jenis pendidikan yang setinggi-tingginya, bukan
terhad untuk mendidik para pegawai tadbir sahaja, usaha waktu itu menjadi
terhad sahaja, sesuai dengan kehendak British. (10A). Dengan itu maka
diadakanlah Sekolah Ismail itu peringkat rendah, menengah dan menengah atas
dengan menggnakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar. Dengan itu
bermulalah pendidikan Inggeris di Kelantan. Bahagian tertingginya dinamakan
kemudiannya sebagai Maktab Sultan ismail. Kemudiannya diadakan tingkatan enam
sebagaimana yang ada sekarang dengan mata-mata pelajarannya.
Berhubungan
dengan persuratan Islam, pada tahun 1918 lahirlah majalah “Pengasuh”
diterbitkan oleh Majlis Ugama islam dan Adat Istiadat Kelantan. Ketua
pengarangnya ialah To’ Kenali dengan pilihan Majlis sendiri. Majalah itu
mengandungi bahan-bahan tulisan menyentuh perkara-perkara berkenaan dengan
agama, pendidikan, dan juga pengetahuan umum.
Pada
tahun 1922 ditubuhkan Masjid Muhammadi yang menjadi pusat ibadat dan pendidikan
di Kelantan.
Berhubungan
dengan perkembangan bahasa Melayu, maka di Kelantan ditubuhkan Dewan Bahasa
Melayu pada tahunh 1933 yang diadakan demi untuk memaju, mengembang dan
meninggikan bahasa ibunda.
Pemimpin
Dewan itu ialah Tengku Mahmud Mahyuddin sebagai Yang DiPertuanya, (beliau Ketua
Pegawai Pelajaran Kelantan tahun 1934-1941), dan setiausahanya ialah Sa’ad
Shukri b. Hj Muda. (16).
Dalam
bidang pelajaran disebut bagaimana Kelantan menghantar Nik Ahmad Kamil Hj Nik
Mahmud untuk mempelajari undang-undang di England pada tahun 1926 dan pada
tahun 1931 dihantarkan pula dua orang putera Kelantan iaitu Tengku Indera
Putera dan Tengku Abdullah bin Tengku Hassan untuk melanjutkan pelajaran dalam
ilmu undang-undang.
Berkenaan
dengan bidang persuratan dalam buku Detik2
Sejarah Kelantan didapati maklumat-maklumat yang boleh dimanfaatkan.
Antaranya disebutkan (17) bahawa selain daripada cerita-cerita sejarah tempatan
dan cerita-cerita kebangsaan oleh penulis-penulis yang bertugas di dalam dan di
luar istana, ada karya-karya yang banyak dihasilkan oleh pengarang-pengarang
agama dan pengarang-pengarang dalam bidang umum, termasuk juga mereka yang
mengarang cerita-cerita rakyat yang menjadi hiburan kepada orang ramai. Selain
itu ada diterbitkan majalah-majalah di Kelantan.
Pada
tahun 1923 diterbitkan majalah Al-Hikmat (Pengetahuan)
yang dewan redaksinya diketuai oleh En.Ahmad Isma’il yang bergelar Dato’ Lela
Negara, yang banyak menulis dan menerima nasihat daripada To’ Kenali; majalah
ini diterbitkan tiga kali sebulan.
Kegiatan
dalam persuratan ini semakin bertambah dengan terbitnya majalah Terot pada tahun 1927, di Pasir Putih
oleh New Club. Kemudian pada tahun 1929 lahir pula akhbar Putera terbit dua kali sebulan oleh Putera Kelab. Ketua
pengarangnya ialah Abd Kadir Adabi Muhammad dengan penolongnya Sa’ad Shukri bin
Hj Muda. Pada bulan April 1930 lahir pula majalah Kencana usaha oleh Siti Maryam Sa’adi yang memuat bahan-bahan
sejarah tempatan. Sayang ianya terhenti selepas beberapa keluaran.
Tahun
1933 dengan kematian To’ Kenali, ketua pengarang kehormat Pengasuh dan anggota ahli majlis Ugama yang kanan suasana menjadi
muram. Dengan kewafatannya juga bermakna hilangnya seorang wartawan. Selain itu
pada tahun 1939 meninggallah Dato’ Laksamana iaitu Tuan Hj Muhammad bin Haji
Mohd Said, yangt cergas dalam persuratan semenjak 1921 lagi. Beberapa
karangannya diterbitkan oleh Majlis Ugama Islam Kelantan.
Berkenaan
dengan pendidikan pondok di negeri Kelantan, ianya merupakan sebahagian yang
paling menarik dan mendalam kesannya dalam kehidupan Islam di kawasan ini. (18)
Dalam tulisannya dalam Warisan Kelantan
X, 1-25 Sdr Ismail Che Daud ada menyenaraikan ulama Kelantan yang terkenal
dalam menjalankan pendidikan podok seramai 285 orang semuanya mulai dengan
mereka yang bergiat dari tahun 1870an yang beliau sebutkan sebagai tahap I
dalam menjayakan sekolah pondok ini dengan menyebut pusat-pusatnya berada di
Kota Bharu, jajahannya, Pasir Mas, Tumpat, Bachok, Tumpat, Machang, Pasir
Putih, Tanah Merah.
Antara
mereka yang disebutkan yang lahir dari sistem ini ialah Dato’ Lela Negara iaitu
penterjemah, pengarang dan penerbit yang terkenal itu, tokoh pentadbiran ahli
agama, dan pengarang terkenal Dato’ Laksmana iaitu Hj Muhammad bin Hj Muhammad
Said Khatib, Kota Bharu, iaitu beliau ini, murid kepada Dato’ Muhammad Ghazali
bin Muhammad Ariffin Singapura, dan Syaikh
Ahmad al-Fatani Makkah, Syaikh Nik Mat Kecik Makkah, dan lainnya; penterjemah,
pengarang, sejarawan ahli siasah dan guru pondok, iaitu Hj Abdullah Abbas
Nasution Tanjung Pauh, Jitra, Kedah, murid To’ Kenali, Hj Ahmad Maher Mufti
Kelantan, dan Hj Abdullah Tahir Bunut Payung, Kota Bharu, dan lainnya. Termasuk
ke dalamnya tokoh seperti Syaikh Muhammad Idris bin Abdul Rauf al-Marbawi,
berasal dari Perak, murid kepada To’ Kenali dan lainnya. Tokoh Maal Hijrah
Kebangsaan Malaysia .
Antaranya termasuk tokoh terkenal Syaikh ‘Uthman Jalalul-Din Sering yang
berpindah ke Penanti, Bukit Mertajam, Pulau Pinang murid To’ Kenali dan
lainnya.
Antara
tokoh-tokoh yang diberikan latar belakang pendidikan mereka yang menunjukkan
hubungan yang rapat antara Kelantan, Petani, Terengganu dan Mekah, ialah
seperti berikut. (19).
Hj
Abdul Malik bin Hasan (men. 1934) Sungai Pinang, mengaji di kampungnya di
Sungai Pinang, Kelantan, kemudian pergi memondok ke Petani, kemudian pergi ke
Mekah, akhirnya pulang ke Kelantan. Pondoknya di Sungai Pinang berjaya
melahirkan tokoh-tokoh seperti Hj Ibrahim To’ Raja dari Penambang, Kota Bharu,
Hj Yusuf Pulau Ubi, Hj Muhammad Akoib Kelar dan Hj Ali Pulau Pisang.
Tok
Jerulong, atau Hj Muhammad Said bin Muhammad (men. 1939) di Salor, Kelantan.
Selepas mengaji di Kelantan terus mengaji di Mekah selama suku abad, bila
pulang membuka pondoknya di kampung. Salah seorang muridnya yang terkenal ialah
Lebai Deraman bin Muhammad yang masyhor di Pasir Mas, Kelantan.
Tok
Selehor atau Hj Abdul Rahman bin Hj Uthman, (men. 1935) terkenal sebagai
peminat silat, selepas belajar di Petani pergi ke Mekah, kemudian pulang
membuka pondok di kampungnya. Terkenal sebagai penghurai kitab Hikam. Antara muridnya yang terkenal
ialah Pa’ Su Wel Kampung Dangar, Pasir Mas, Hj Wan Abdul Latif Jerteh,
antaranya Hj Abdul Rahman Tasawwuf Wakaf Bharu.
Tok
Jelapang, atau Hj Wan Ahmad bin Hj Wan Abdul Halim (men. 1935) mula-mula
belajar di Petani, kemudian terus belajar di Mekah, kemudian kembali ke
Kelantan membuka pondok di Palekbang. Kemudian pindah ke Padang Jelapang Pasir
Mas. Antara murid kanannya ialah Tuan Guru Hj Abdullah Lubuk Tapah, Hj Abdullah
Lai, Hj Abdul Ghani Kubang Bemban, Hj Hasan Lemal, Hj Abdullah Kampng Laut,
semuanya di Pasir Mas, melainkan yang terakhir. Kemudian pergi menetap di
Sungai Golok dan meninggal di sana .
Tok
Seridik, atau Hj Saman bin Awang Senik (men. 1935) pengasas pondok Kuala Nipah,
Bachok; dalam 1890an merantau ke Petani, menumpang perahu pedagang berulang
alik antara Terengganu dengan Petani. Tahun 1894 baru memondok di Seridik,
kemudian berpindah ke pondok Hj Abdul Latif garak, akhirnya berjaya menjadi
orang alim. Akhirnya pergi ke Mekah. Kemudian pulang ke Kelantan di penghujung
Perang Dunia I dan membuka pondok di Nipah, Bachok. Antara muridnya ialah Hj
Abdul Muttalib Bukit Abal, Hj Daud Limbat, Hj Yaakub Nipah, Hj Yaakub Kampung
Cengal.
Haji
Idris bin Senik (men. lebih kurang tahun 1946) Kampung Tok Burong Bachok.
Belajar di Petani.kembali ke Kelantan dan mengajar di beberapa tempat di Pasir
Putih. Antara muridnya ialah Hj Abdullah bin Awang Senik, Cerang Hangus, dan Hj
Awang bin Jusoh Kuin Pasir.
Hj Isa
bin Derasa @ Lebai Hamad (men. sekitar tahun 1949 atau atau awal 1950), Kampung
Belukar, Salor. Selepas belajar di Kelantan pergi ke Petani, selepas belajar di
Petani terus ke Mekah hingga tamat dipelajarinya lima qiraat dari yang tujuh itu. Akhirnya
menetap di Kampung Belukar, Salor di jajahan Kota Bharu.
Dalam
hubungan dengan para pendidik atau mursyid yang mendidik para guru dalam tahap
III (1910-1930 an) disebut oleh penulis mereka yang berjasa di Makkah itu
dengan kenyataannya:
Kebanyakan mereka yang tersenarai dalam Tahap Ketiga (guru-guru
pondok antara 1910 - 1930an) boleh disifatkan sebagai golongan ulama bertuah
kerana berpeluang berguru dengan guru-guru ternama di Kota Ilmu Makkah. Kota
Makkah pada dekad-dekad 1890an dan 1900an sememangnya menjadi pusat penyebaran
ilmu pengetahuan, menampilkan tokoh-tokoh jempoilan seperti Syaikh Abdul Kadir
bin Abdul Rahman al-Fatani, Syaikh Muhammad bin Syaikh Ismail Daud al-Fatani
(Syaikh Nik Mat Kecik), Syaikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fatani (Tok Guru Wan
Ahmad), Syaikh Ahmad Khatib bin Abdul Latif Minangkabau, Syaikh Ahmad bin
Muhammad Yunus Lingga, Syaikh ‘Uthman bin ‘Abdul Wahhab Sarawak, Syaikh
Muhammad ‘Ali binh ‘Abdul Rahman al-Kelantani, (Tok Wan ‘Ali Kutan), Tuan
‘Abdul Muttalib bin Tuan Faqih ‘Abdullah Kota, Syaikh Sa’id bin Muhammad
al-Yamani, Syaikh Mustafa al-‘Afifi, Syaikh ‘Abdul Karim al-Daghastani, Syaikh
‘Abdul Karim al-Bantani, Syaikh Nawawi Banten, Syaikh Muhammad Sa’id Babsail,
Syaikh Surur, Syaikh Saruji, Syaikh ‘Abdullah Senggora, Syaikh Zainuddin
Sumbawa, Syaikh Muhammad bin Yusuf Khayyat, Syaikh Hasbullah, Sayyid Ahmad bin
Zaini Dahlan, Sayyid ‘Abdullah as-Zawawi, Sayyid Abu Bakr bin Sayyid Muhammad
Syata, Sayyid Muhammad Amin bin Sayyid Ahmad, dan lain-lain guru lagi. (20)
Hubungan
pendidikan Islam di Kelantan dengan Orang Cam sangat erat sehingga boleh
dikatakan mereka itu mendapat pendidikan Islam sangat banyak di Kelantan ini.
Antaranya terdapat kenyataan bagaimana seorang putera raja Campa yang kemudiannya
menjadi Raja Po Rome (1627-1651) pernah datang ke Kelantan untuk mempelajari
agama, kemudian beliau berkahwin dengan seorang puteri Kelantan. (21) Dan pada
abad ke-19 pula, sebagaimana yang diterangkan di atas ada orang yang terkenal
dalam sejarah Cam bernama Katib Sumat yang dilahirkan di Kemboja kemudian
datang ke Kelantan untuk mendalami hukum-hukum agama, dan kemudian kembali ke
negerinya untuk mengatur gerakan Islam di sana pada tahun 1833-1834 untuk
menentang Raja Minh Menh. Selain daripada beliau itu ramai orang-orang
Melayu-Cam yang datang ke Malaysia ,
khususnya ke Kelantan untuk mempelajari agama dan berdagang.
Di
kalangan orang Cam Islam ini, mereka yang berada di Kemboja lebih maju
pengetahuannya dalam Islam jka dibandingkan dengan orang Bani atau Orang Cam
Islam di Vietnam. Antara peribadi yang mendatangkan kesan dalam pendidikan di sana ialah seorang yang
bernama Imam Musa. Bila Imam Musa ini tamat pelajarannya di Kota Bharu
Kelantan, beliau kembali ke kampungnya di Phum Ampil, Krauch Chmar, dalam
wilayah Kompong Cam pada tahun 1948/1949. Dengan itu timbullah apa yang
dipanggil di sana
Aliran Kaum Muda. Kewujudan kaum muda
ini menimbulkan perpecahan dan permusuhan di kalangan umat Islam Kemboja
sehingga beberapa tuduhan terhadap Imam Musa menyebabkan beliau dibawa ke
mahkamah Kementerian Kepercayaan (Ministry of Cults) dan juga ke mahkamah lain.
Beliau pernah dihukum penjara dan dibuang negeri.
Apabila
berlaku peperangan saudara di Kemboja pada tahun 1970 kedua belah pihak telah
kembali ke pangkuan yang sama dan mereka berusaha untuk menghadapi bahaya
Komunis dalam mempertahankan agama Islam. Bagaimanapun golongan Khmer Rouge
berjaya menumbangkan pemerintahan Lon Nol pada tahun 1975. Mulai masa itu
ramailah orang-orang Melayu-Cam yang datang ke Malaysia , khususnya ke Kelantan.
Dalam
kalangan mereka yang dihantar ke Kelantan untuk mengaji agama itu ialah Encik
Idris bin Makmor yang dikenali dengan nama Pak Yeh. Sekarang beliau menjadi
warganegara Malaysia
dan berniaga di Kota Bharu, Kelantan. Ada
seorang lagi pemuda Cam yang datang ke
Kelantan tahun 1957 untuk tujuan mendapat pendidikan. Beliau kembali ke Kemboja
bila tamat pelajarannya, kemudian datang kembali ke Kelantan untuk menetap di sana .
Muhammad
Zain bin Musa dalam karangannya “Masyarakat Melayu-Cam dan Kelantan Dilihat
dari Sudut Agama” (22) membuat kenyataan:
Ulama-ulama Melayu dari Kelantan tidak hanya melihat pemuda-pemuda
Cam ini datang mempelajari Islam dan
kemudiannya kembali ke Kampung mereka untuk mengajar, tetapi sama-sama
mengambil tindakan yang wajar untuk pergi ke Kemboja dan menjadi
muballigh-muballigh di sana .
Antara mereka ialah Laksmana Abdul Hamid, Laksmana Haji Omar, kedua-duanya
telah pergi ke Kemboja pada penghujung abad ke-XVII Masihi; Tok Guru Syaikh
Ismail bin Syeikh Hussin, Tok Guru Haji Wan Salleh bin Haji Omar, Tok Guru Haji
Wan Ngah bin Wan Mat Yunus, Tok Guru Haji Syeikh Ismail bin Muhammad Zain dan
lain-lain lagi pada pertengahan ke dua abad ke-XIX Masihi; Tok Gurun Haji Said
bin Haji Isa, Tok Guru Haji Ahmad bin Haji Abdul Manaf, Tok Guru Haji Wan
Hassan bin Wan Muhammad, Tok Guru Nik Daud bin Nik Mat dan lain-lain pada
pertengahan abad ke-XX Masihi. Muballigh wanita dari Kelantan juga turut
terlibat. Antaranya ialah Che Fatimah binti Abdullah. Antara mereka ini ada
yang menetap selama-lamanya di Kemboja dan ada yang balik ke kampung halaman
mereka semula di Kelantan.
Antara
mereka yang datang belajar di Kelantan itu ada yang mendapat kelulusan di luar
negara seperti di Mesir dan di Arab Saudi. Sekarang pendidikan Islam mula
diadakan di negeri mereka, yang memerlukan banyak sekali bantuan dari pihak
saudara-saudara mereka dari luar.
Dalam
hubungan dengan kegiatan-kegiatan di Kelantan dalam hubungan dengan pertukangan
yang yang sejenis dengannya - yang mempunyai kepentingannya yang tersendiri
dari segi pembinaan tamadun - tidak disentuh dalam catitan ini.
Kesimpulan:
Sebagai
kesimpulannya ada beberapa perkara yang hendak diberi penekanan dalam
perbincangan kertas ini, iaitu:
·
Bagaimana kawasan Timur Laut ini berupa kerajaan-kerajaan awal
tempat pembinaan kegiatan-kegiatan peradaban samada dalam manifestasinya yang
berupa akliah dan bukan benda dan juga yang bersifat kebendaan;
·
Bagaimana berlakunya kegiatan penghayatan Islam dan dakwahnya yang
menimbulkan pengaruhnya dalam kawasan sekitarnya;
·
Bagaimana berlakunya perkembangan itu melalui pendidikan dan
dakwah serta kegiatan-kegiatan perdagangan;
·
Bagaimana ajaran dan pegangan yang berkembang - sebagaimana yang
berlaku dalam kawasan lain di Dunia Melayu ini - ialah ajaran dan amalan
Ahlis-Sunnah wal-Jamaah dengan fiqhnya berdasarkan ajaran Imam Syafi’I dan
ajaran kerohaniannya banyak dipengaruhi oleh Imam al-Ghazali sebagaimana
terbukti dengan popularnya kitab-kitab beliau dalam kawasan ini.
·
Bagaimana kegiatan bahasa dan persuratan berkembang bernafaskan
Islam berserta dengan penulisan dalam bidang-bidang Islam (kalau zaman sekarang
ini melibatkan Majlis Ugama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan dan juga
Yayasan Islam Terengganu selain daripada penerbit-penerbit lainnya, kalau di
Kelantan seperti Dian Press dan PAP atau Pustaka Aman Press; kalau di Petani
dengan Al-Nahdinya, dan sebelum ini dengan Sulaiman Mar’I di Singapura dan
Pustaka al-Rawi di Pulau Pinang).
·
Timbulnya majalah-majalah yang banyak seperti di Kelantan dan
Terengganu di awal abad ke 20 dengan perbincangannya banyak tentang agama,
bahasa, siasah dan budaya.
·
Bagaimana kawasan ini mempunyai keperibadian yang sama dalam erti
kuat iltizamnya dengan agama serta berpegang kepada adat serta ciri kegigihan
dalam hidup yang ingin berdikari.
·
Bagaimana banyaknya pengaruh pondok-pondok yang memainkan peranan
dalam membentuk pemikiran dan sikap hidup serta nilai-nilai, ditambah dengan
sekolah-sekolah agama yang dibina oleh pihak rakyat dan pihak rasmi yang
menguatkan lagi iltizam dengan pegangan dan kehidupan Islam.
·
Bagaimana adanya perbezaan faham antara golongan yang berfikiran
secara baharu - disebut sebagai masalah kaum
muda-kaum tua - yang perlu diberi penyelesaian dengan pengembalian kepada keseluruhan sistem dan faham ilmu
Ahlis-Sunnah wal-Jama’ah yang sepadu dengan kesinambungannya itu demi untuk mempertahankan Islam dan untuk
menghadapi kebencanaan pemikiran moden dan pascamoden serta globalisasi yang
tanpa bimbingan akliah itu kita akan kehilangan panduan dan arah tuju.
·
Bagaimana adanya perbezaan faham kerana siasah dan kepentingannya
yang juga perlu diberi penyelesaian dengan pengembalian kepada faham ilmu Sunni
yang menyeluruh dan sepadu - misalnya sebagaimana wujudnya kritikan terhadap
setengah pemikiran almarhum Sayyid Qutb dan almarhum Maududi oleh al-Hudhaibi
dan Abul-Hasan ‘Ali Nadwi yang menggunakan faham ilmu yang sepadu dan menyeluruh
itu sebagai neraca intelektuilnya.
·
Bagaimana perlu dipergiatkan aktiviti intelektuil dan lain-lain
dalam bidang ketamadunan yang tinggi untuk mengekalkan identiti ini dan
memperkasakannya untuk kebaikan perkembangan budaya dan tamadun rantau ini.
·
Dan bagaimana perlunya dibentuk sejarah intelektuil Islam rantau
ini demi untuk memberi kefahaman tentang tunjang hidup ketamadunannya
berdasarkan kepada fahamnya, faham ilmu dan faham nilainya, sebagaimana yang
terkandung dalam kata-kata terkenal “hidup bersendikan adat, adat bersendikan
hukum dan hukum bersendikan Kitab”. (26).
Wallahu
a’lam.
Notahujung:
(1) Lihat Po Dharma, “Peranan Kelantan dalam
Pergerakan Islam di Campa 1833-1834” dalam Warisan
Kelantan, VIII, 79-88; Abdullah bin Mohamed (Nakula),”Keturunan Melayu di
Kemboja dan Vietnam:Hubungannya dengan Semenenjung dengan Tumpuan Khas kepada
Negeri Kelantan”, sama, hlm 6-41; Abdul Rahman Al-Ahmadi, “Kelantan Dalam
Nagarakertagama dan Sumpah Palapa Gajah
Mada Di pandang Dari Semenanjung Melayu -Segenting Kra dan Campa”, sama, VII,
hlm 1-15; G.E.Marrison, “The Chams of Malacca”, in JMBRAS, jld XXIV.pt.I, hlm
90-98; Doctor Pierre Yves Manguin,
Charge de Recherches, E.F.E.O, The Introduction of Islam to Champa”,in JMBRAS,
jld 58, pt I, hlm6-20; juga dlm “The Propagation of Islam in the
Indonesian-Malay Archipelago” edited and
annotated by Dr Elijah Gordon, MSRI, Kuala Lumpur, 2001, hlm 287-328; dan
Cambodia”, dalam Encyc.Britannica, jld
III, edisi 1981, hlm 675-689.
(2)Dalam
The Propagation of Islam in the
Indonesian-Malay Archipelago, ed. Dr Elijah Gordon, hlm. 305ff.
(3)sumber
sama.
(4)Lihat
Po Dharma, sama, hlm. 79 (dengan sumber-sumbernya).
(5)Manuscript
Cam :CM 32(6), CM 24(5), lihat P Dharma, sama.
(6)Manuskrip
Campa, CM 32(6), 113 sq. lihat Po Dharma, sama.
(7)Po
Dharma, 1987, 143.Po Dharma, sama
(8))Lihat
C.C. Brown:”Sejarah Melayu: Malay Annals”, JMBRAS, jld XXV Oktober, 1952, hlm.
108-111; P.B.Lafont, op.cit. hlm. 77-78. Disebut oleh Po Dharma, sumber sama
hlm. 83.
(9)Campa dans la litterature malais, dalam Actes du Seminaire sur le Campa, Paris , 1988, hlm.
120.Lihat Po Dharma, sama, hlm. 84.
(10)Warisan Kelantan, VIII,
hlm 6-41, Perbadanan Muzium Negeri Kelantan, 1989.
(11)
Lihat berkenaan dengan Kelantan Detik2
Sejarah Kelantan, oleh Sa’ad Shukri bin Haji Muda, dengan pembaharuan dan
tambahan oleh Abdullah al-Qari bin Haji Salleh, dengan sumbangan Drs Abdul
Rahman Al-Ahmadi, PAP, Kota Bharu, Kelantan, 1971; Anker Rentse, History of Kelantan.I, JMBRAS, vol.XII.pt
II, hlm 44-62; W.Linehan, “Coins of Kelantan”, JMBRAS, vol.XII. pt II, hlm
63-70;Robert L.Winzeler, “Traditional Islamic Schools in Kelantan”, JMBRAS,
vol.48, pt I, hlm 91-103; Chan Su-Ming, “Kelantan and Terengganu 1909-1939”,
JMBRAS, vol 38 pt I, hlm. 159-197 ;Hugh Clifford,”Expedition to Terengganu and
Kelantan”, JMBRAS, 34, pt I, hlm xi-162; “Kelantan Darul Naim”, dalam Ensiklopedia Malaysiana, jilid 6,
Anzagain Sdn Bhd, 1996, hlm 446-455; Leslie Ratnasingam Robert, “The Duff
Syndicate in Kelantan 1900-1902”, JMBRAS, 45, pt I, hlm 81-110; amnya berkenaan
dengan pelbagai aspek negeri Kelantan dalam Warisan
Kelantan, jilid I-XVI, terbitan Perbadanan Muzium Negeri Kelantan, dari
tahun 1982 dan seterusnya; Mohamad Zain bin Musa, “Masyarakat melayu Cam dan
kelantan Dilihat dari Sudut Agama”, Warisan
Kelantan, XIII, 33-47; Ismail Che Daud, “Satu Abad Mufti-Mufti Kelantan”, Warisan Kelantan, XIII.49-81.
(12)
Nik Mohamed bin Nik Mohd Salleh, “Penubuhan dan Perkembangan Ismail
English School ”,
Warisan Kelantan, VII, hlm 81-100.
(13)Dr
Ismail Bakar, “Tok Kenali Sebagai Ulama dan Tokoh Islah”, Warisan Kelantan, XVI. Hlm. 50-65
(14)
hlm. 59
(15)
sumber sama hlm. 61-62
(16)Dalam
Detik2 Sejarah Kelantan, hlm. 147.
(17hlm.
154 ff.
(18)Lihat
Ismail Che Daud, “Sekolah Pondok di negeri Kelantan: Satu Tinjauan Umum”, Warisan Kelantan, X, hlm 1-25 dengan
sumber-sumbernya; Abdul Halim Ahmad, “Pendidikan Islam di Kelantan”, Warisan Kelantan, 1, hlm 1-28; Rahim bin
Abdullah, “Pelajaran Pondok di Kelantan”, Warisan
Kelantan, II, hlm 1-20; Robert L.Winzeler, “Traditional Islamic Schools in
Kelantan”, JMBRAS, 48 pt I, hlm 91-103.
(19)
sumber sama.hlm 21-25.
(20)
sumber sama. Hlm 10-11.
(21) Warisan Kelantan, XIII.37 dst
(22)
dalam Warisan Kelantan, XIII.hlm
41-42;.
(23)
Lihat “The Stone Inscription of Terengganu”, dalam The Propagation of Islam in the Indonesian-Malay Archipelago, edited by
Dr Elijah Gordon, MSRI, Kuala Lumpur, 2001, hlm.35-37; “Terengganu” dalam Ensiklopedia Malaysiana, jld 13, hlm
64—72; Chan Su-Ming, “Kelantan and Terengganu” dalam JMBRAS, 38 ptI, hlm
150-197; Hugh Clifford, “Expedition to Terengganu and Kelantan”, JMBRAS, 34pt
I, hlm xi-161 dengan mukadimah oleh Prof Khoo Kay Kim; M.C.ff Sheppard, “A
Short History of Terengganu” JMBRAS XXII. pt III sampai ke halaman 74; J.de Vere Allen, “The
Ancient Regime in Terengganu”, JMBRAS, 41, pt I, hlm 23-54. Barbara Watson
Andaya, “An Examination of Sources Concerning the Reign of Sultan Mansor Shah
of Terengganu (1741-1793) with Special Reference to Tuhfat al-Nafis”, JMBRAS,
49 pt II, hlm 80-106.
(24)
M.C.ff Sheppard, “ A Short Historyof Trengganu”, JMBRAS, XXII, pt III hlm 2.
(25)
sama hlm 45.
(26) Percubaan dibuat oleh seorang Orientalis bernama Peter
Riddell, dengan buku terbarunya Islam and
the Malay -Indonesian World, Horizon Books, Singapore, 2001.dari
perspektifnya, dan kita memerlukannya dari perspektif kita.