ASPIRASI / INSPIRASI

Ilmu Massa, Turath, Sejarah. Analisa Kajian Budaya Pemikir. Peradaban Insani Kalbu Akal Mencerah. Hakikat Amal Zikir Dan Fikir. Ilmu, Amal, Hikmah Menjana Pencerahan. Ulul-Albab Rausyanfikir Irfan Bistari. Tautan Mahabbah Mursyid Bimbingan. Alam Melayu Alam Islami Tamadun Melayu Peradaban Islami. Rihlah Ilmiah Menjana Pencerahan Pemikiran, Kefahaman & Ketamadunan (Ilmu,Amal,Hikmah & Mahabbah) - Inspirasi: Rizhan el-Rodi

Maulidur Rasul: Suatu Manifestasi Mahabbah Terhadap Rasulullah SAW





















Maulidur Rasul: Suatu Manifestasi Mahabbah Rasulullah SAW

Tanggal 12 Rabiulawaal hari Isnin tahun gajah lahirnya insan teragung yang merupakan pembawa rahmat kepada semua alam. Sebagaimana maksud firman Allah taala: (Dan tidaklah daku diutuskan melainkan sebagai membawa rahmat kepada semua alam). Dan tanggal 12 Rabiulawaal hari Isnin dalam usia 63 tahun juga merupakan hari wafatnya baginda Sidna Nabi SAW. Justeru sebagai tanda kesyukuran dan kecintaaan kepada Sidna Nabi SAW sambutan maulidur Rasul menjadi suatu manifestasi mahabbah kepada Rasulullah SAW sebagaimana Rasulullah SAW melahirkan rasa syukur pada hari jadinya dengan berpuasa sunat Isnin dan membuat akikah bagi dirinya.

Firman Allah Taala dalam surah Yunus:58 (Katakanlah dengan kelebihan Allah dan Rahmatnya maka dengan demikian itu bergembiralah).

Rasulullah SAW, para anbiyaa’ dan begitu juga para auliyaa tidak mati begitu saja tetapi mereka wafat(intiqal) iaitu berpindah dari alam dunia kepada alam akhirat. Bahkan mereka yang menolak Maulidur Rasul berhujah hari lahir dan mati Nabi pada tarikh yang sama justeru tidak boleh bergembira bahkan sepatutnya berkabung. Demikian jahilnya mengenai insan Rahmat lilalamin dan sebagaimana firman Allah taala (Jangan kamu katakan kepada sesiapa yang mati di jalan Allah Taala mati begitu sahaja bahkan mereka tersebut hidup di sisi Allah .....). Sambutan Maulid sebagai tanda kecintaaan dan kesyukuran sempena keputeraanya SAW.Sebagaimana Rasulullah SAW meyatakan kesyukuran pada hari keputeraanya dengan berpuasa sunat hari Isnin dan Imam as-Suyuti meriwayatkan bahawa setelah Rasulullah SAW menerima kenabian Baginda telah melakukan akikah bagi dirinya sendiri.

Tempat lahirnya Rasululah SAW disembunyikan daripada pengetahuan umat Islam bahkan mereka ingin robohkannya namun sehingga kini masih belum berjaya (dinamakan tempat tersebut maktabah Makkah al-Mukarramah berdekatan dengan Bab as-Salam) dengan alasan boleh membawa syirik dan khurafat, alangkah jahilnya jika dahulu Iblis dan kuncunya begitu takut dan marahnya dengan lahirnya Rasulullah SAW tetapi hari ini diwarisi kuncunya kalangan umat Islam sendiri yang berpegang kepada ajaran Wahabi atau pengikut ajaran Muhammad bin Wahab !.

Justeru disisi Ulama Solihin sambutan Maulidur Rasulul merupakan tuntutan agama dan sebagai tanda kasih kepada Rasulullah SAW dan menajadi pegangan disisi ahli sunnah waljamaah. Bulan ini juga dikenali bulan sirah dan Yaum as-Sirah, Syahr al-Anwar bahkan di sesetengan Negara dan tempat memanifestasikan sambutan Maulidur Rasul sepanjang bulan seperti di Syria dan Yaman.

Menyingkap sejarah sambutan Maulidur Rasul ialah oleh Rasulullah SAW sendiri dan secara rasmi oleh Raja Muzafaruddin (549-630H) (adik ipar kepada Sultan Solahuddin al-Ayubi) yang merupakan pemerintah Irbil, Iraq. Iaitu kesedaran beliau bagi membangkitkan semangat jihad dan mahabbah Rasulullah SAW kalangan rakyatnya. Beliau memperuntukan belanja bagi mengadakan jamuan makan dan persiapan sambutan dengan dana bantuan yang banyak. Dengan itu beliau berjaya membangkitkan semangat juang dan cintakan nabi kalangan rakyatnya. Dan orang pertama mempraktikkan berdiri ketika berselawat beramai-ramai ialah Imam as-Subki iaitu Abu Nasr Abdul Wahab Ali bin Abdul Kafi (727-771H) seorang kadi dan Syeikh al-Islam Hadis dan tafsir pada zamannya.

Berselawat secara beramai terlebih afdalnya sebagaimana solat berjemaah. Sesungguhnya dua majlis yang begitu dimuliakan para malaikat ialah majlis zikir dan majlis ilmu. Di Alam Melayu sambutan Maulidur Rasul diwarisi daripada pendakwah Sufi dari Hadraulmaut, Yaman iaitu dengan bacaaan berzanji, burdah, qasidah, marhaban, selawat beramai dan secara individu, jamuan makan kenduri, membaca Sirah Rasulullah SAW dan perarakan maukib.

Mahabbah memberi pengertian kasih sayang dan kecintaan. Iaitu kecenderungan dan keasyikan hati kepada sesuatu yang berpusat di hati. Alamat yang menyatakan sesorang itu mempunyai mahabbah ialah ianya sentiasa mengingat dan mungkin sentiasa menyebut sesuatu atau orang yang dikasihinya.

Mahabbah Rasulullah merupakan tuntutan agama dan merupakan prasyarat dalam memahami dan menghayati kalimah syahadah. Kasih kepada Rasulullah merupakan intipati sebagai seorang Muslim kerana tanpa mahabbah terhadap Rasulullah SAW tiada guna ibadatnya dan kurang sekali kerana agamanya tiada hadam atau mengecapi hakikat ad-Din. Inilah intisari kepada syahadah. Dalam konteks mahabbah kepada Rasulullah SAW ialah sentiasa mengingatinya dengan berselawat dan mengikuti ajarannya. Bahkan mahabbah terhadap Rasulullah merupakan yang paling utama berbanding orang lain sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: (Tidak sempurna iman seseorang itu sehingga ianya kasih kepadaku lebih dari ianya mengasihi terhadap dirinya, keluarganya dan manusia lain)

Dan Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Sesiapa kasihkan daku maka sesungguhnya dia kasihkan Allah dan sesiapa mentaati daku maka sesungguhnya dia mentaati Allah.

Dan firman Alllah Taala yang bermaksud: (Nabi SAW terlebih utama disisi orang mukmin daripada mereka sendiri).

Baginda Rasululllah SAW merupakan makhluk terbaik dan paling mulia yang dijadikan sebagai utusan Allah, Sayyidil al-awalin wal akhirin. Khatam al-Anbiyaa’, pembawa rahmat, ikutan terbaik dan insan kamil serta pemberi syafaat. Amat menghairankan sekiranya seseorang tiada mahabbah dan menganggap Rasulullah adalah insan biasa sesungguhnya orang tersebut tiada adab dan tiada faham agama dengan sebenarnya.

Apabila seseorang mempunyai mahabbah secara automatik ianya kasihkan Allah Taala jua.

Firman Allah Taala yang bermaksud ( Katakanlah sekiranya kamu kasihkan Allah maka ikutlah orang yang dikasihi Allah)

Dan firman Allah Taala yang bermaksud (Sesungguhnya diri Rasulullah merupakan ikutan (qudwah) terbaik.)

Seseorang yang mencapai mahabbah sudah pasti juga akan dipacu untuk kasihkan ahli bait, para sahabat, para solihin, para auliya’ para ulama dan sesama manusia dan juga terhadap makhluk lain.

Bagi mencapai mahabbah terhadap Rasulullah tidak dapat tidak ialah dengan berbanyak selawat. Kerana selawat merupakan perkara sunnah dan dikategorikan sunnah darjat pertama yang menjadi wasilah bagi seseorang muslim yang ingin menyucikan hati dari kekotoran maknawi. Dengan hati bersih suci akan memacu kehadrat ketuhanan serta bagi mencapai makam hamba dan mukmin sejati. Selawat merupakan pintu untuk sampai ke Hadrat Rasulullah SAW, pintu rahmat, berkat dan syafaatnya.

Hadis Qudsi:
(….. dan sentiasalah hambaku mendampingiku dengan mengerjakan amalan sunat sehingga daku kasihkannya…)

inilah rahsia untuk mencapai makam tersebut.

Sabda Rasulullah SAW: ( Sesiapa yang berselawat kepada ku sekali Allah Taala akan memberikannya ganjaran sepuluh kali ganda, sesiapa yang berselawat kepadaku sepuluh kali Allah taala akan memberi ganjarannya seratus kali dan sesiapa yang berselawat kepadaku seribu kali nescaya akan dijauhinya sentuhan api neraka).

Barakallah begitu mulianya mereka yang berselawat dan mahabah Baginda Rasulullah SAW. Disisi para ulama solihin berselawat menjadi tuntutan fardu ain. Bahkan menjadi fardu Ain bagi insan muslim agar mempunyai mahabbah serta merupakan wasilah kepada mahabbah Ilahi keranan tanpa mahabbah Rasulullah tiadalah gunanya seseorang itu di muka bumi ini.

Wassalam.