ASPIRASI / INSPIRASI

Ilmu Massa, Turath, Sejarah. Analisa Kajian Budaya Pemikir. Peradaban Insani Kalbu Akal Mencerah. Hakikat Amal Zikir Dan Fikir. Ilmu, Amal, Hikmah Menjana Pencerahan. Ulul-Albab Rausyanfikir Irfan Bistari. Tautan Mahabbah Mursyid Bimbingan. Alam Melayu Alam Islami Tamadun Melayu Peradaban Islami. Rihlah Ilmiah Menjana Pencerahan Pemikiran, Kefahaman & Ketamadunan (Ilmu,Amal,Hikmah & Mahabbah) - Inspirasi: Rizhan el-Rodi

Kerangka Baharu Pengkajian Sejarah Islam Nusantara

Tulisan sarjana barat meminggirkan sumbangan Islam

Sejarawan di negara ini bertanggungjawab mempersoal dan menilai kembali sejarah kedatangan Islam di Gugusan kepulauan Melayu yang selama ini didasarkan pandangan sejarawan dari barat untuk mengelakkan kekeliruan berpanjangan.

Pandangan yang keliru itu wajar diperbetulkan dengan tafsiran dan penerangan secara rasional kerana sebahagian besar sejarah agama, intelektual dan budaya Melayu di rantau ini tidak didokumentasikan dalam bentuk penulisan sejarah moden.

'Kekurangan' itu membuka peluang kepada sejarawan Eropah untuk membina kerangka sejarah dan proses Islamisasi berdasarkan paradigma dalam bentuk kronologi dengan bukti dan dokumen pegawai kolonial, transaksi dagang, penjelajahan ketenteraan serta travelog.

Ini merugikan citra Islam kerana kedatangan bangsa Eropah ke rantau ini berbanding penyebaran Islam oleh pendakwah muslim, tetapi proses Islamisasi tidak dielakkan dalam KERANGKA yang dibina sejarawan barat.

Apatah lagi bukti yang dikemukakan oleh sejarawan barat tidak 'dibaca' bersama-sama teks Melayu seperti Hikayat Raja Pasai dan difahamai dalam konteks kebudayaan masyarakat setempat pada masa itu, sekaligus menjadikan usaha meletakkan tarikh penyebaran Islam jauh tersasar.

Tanggungjawab baru sejarawan Muslim inilah yang diisyaratkan pada siri syarahan perdana Pusat Kajian Tinggi Islam, Sains dan Peradaban (CASIS), UTM, Kampus Antarabangsa, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tokoh intelektual Tan Sri Prof Dr Syed M. Naquib al-Attas berkata, sejarawan bukan sahaja perlu mempersoalkan methodologi barat , bahkan mempunyai keupayaan menganalis, dan interpretasi yang baik serta penguasaan bahasa dalam mengkaji proses Islamisasi di rantau ini.

'Susunan peristiwa sejarah termasuk penjelasan dan penerangan mengenai kedatangan serta penyebaran Islam di kepulauan melayu diletakkan dalam kerangka kronologi yang dibina berdasarkan data yang dikumpul oleh kolonial barat yang tiba pada kurun ke-16.

'Bgaimanapun Islam datang dan disebarkan ke rantau ini lebih awal dari kedatangan barat , sekaligus tidak memungkinkan ia dapat dimasukkan kedalam kerangka kronologi itu',. Katanya pada syarahan perdana fakta sejarah dan Cereka oleh tokoh intelektual yang dipengerusikan Pengasas CASIS-UTM, Prof wan Mohd Nor wan Daud.

Seperti yang ditegaskan dalam bukunya 'Fakta Sejarah dan cereka )Historical fact and fiction ), kerangka kronologi sejarah yang salah dan kekurangan maklumat menyebabkan sejarawan barat untuk mengabai dan menangguhkan beberapa aspek penting dalam penulisan dan penyelidikan sejarah Islam.

'Sejarah tidak hanya memberi tarikh yang dianggap oleh sejarawan dapat memulakan penyelidikan untuk mantapkan peristiwa yang sah dengan memberikan interpretasi dan penjelasan'.
'Mengetahui tarikh yang tepat terhadap peristiwa penting hanya menjelaskan bilakah sesuatu peristiwa itu berlaku tetapi tidak semestinya bagaimana dan mengapa ia berlaku'. Katanya kepada syarahan yang turut dihadiri Naib Canselor UTM Prof Datuk Dr Zaini Ujang.

Bagi Prof Naquib , kekurangan maklumat dan ketiadaan tarikh tidak sepatutnya menghalang daripada sejarawan untuk mengemukakan penerangan yang munsabah bukan saja terhadap persoalan bila , bahkan bagaimana dan mengapa ia berlaku ketika itu dan bukannya pada masa lain.

Beliau turut menunjukkan contoh bagaimana pengetahuan terhadap budaya setempat membantu dalam menyelesaikan kekeliruan identiti Raja samudera Pasai yang dinayatakan dalam teks Ibnu Batutah dengan merujuk kepada adat pertabalan Raja Melayu.

'Ini kerana Ibnu Batutah berkunjung ke Pasai pada 1346 dengan menyatakan sultan yang memerintah ketika itu adalah al-Malik Zahir sedangkan baginda wafat pada 1326.

'Sebenarnya berdasarkan adat pertabalan Raja Melayu, seseorang putera rajaya hanya ditabalkan sebagai Sultan apabila berkahwin dan mendapat cahaya mata lelaki dan selagi baginda tidak berbuat begitu, pemerintahan masih dinasabkan kepada sultan yang mangkat'.. katanya.

Peranan itulah yang seharusnya digalas oleh sejarawan tempatan dengan tidak hanya menerima penerangan sejarawan oreintalis sehingga apabila Islam dikatakan dibawa oleh pedagang dari India dan Parsi, mereka menerimanya bulat-bulat tanpa mempersoalkan keabsahannya.

Apatah lagi sebahagian bukti kedatangaan Islam itu boleh dipertikaikan seperti kewujudan batu nisan di Pasai dan Gerisik yang hampir sama dengan batu di gujerat, India sedangkan ia tidak boleh diletakkan sebagai simbol yang mewakili Islam, selain Gujerat sendiri belum menerima Islam ketika itu.

Prof Naquib juga mengemukakan pandangannya terhadap kedatangan Islam yang dibawa oleh pendakwah muslim dari Hadramaut, iatu daripada keturunan Saidina Husain, cucu kepada Rasulullah SAW sekaligus menyangkal penyebarannya berpunca dari pedagang.

Hal ini berdasarkan teks dan salasilah yang sebelum ini tidak diambil kira oleh sejarawan termasuk menganggap teks Melayu tidak lebih sebagai bahan sastera semata-mata selain aspek bahasa, tulisan jawi serta penamaan hari yang sangat penting dalam Islam kerana membabitkan penentuan masa dan hari untuk solat .

Beliau turut menjelaskan peristiwa pengislaman Parameswara sudah bermula jauh lebih awal daripada kewujudan kesultanan Melayu sekaligus mengesahkan namanya sebagai Muhammad sebagai tradisi penamaan orang baru memeluk Islam. penamaan parameswara sebagai Iskandar Shah seperti yang dicatat dalam teks sejarah Melayu pula dianggap rekaan penyusunnya yang disesuaikan dengan sejarah keagungan kerajaan ketika teks terbabit disusun.

Prof Naquib turut menegur sejarawan tempatan yang tidak berani menjelaskan kedatangan dan penyebaran Islam dengan tepat, sebaliknya hanyalah membahagikan berdasarkan pelbagai teori dan pandangan.

Syarahan perdana dalam dua siri dan buku pentingnya, fakta sejarah dan Cereka itu sewajarnya mencetuskan perbincangan dan penyelidikan lanjut daripada sejarawan dan ahli akademik di negara ini, sekaligus memperbetulkan fakta mahupun kerangka sejarah yang menimbulkan kekeliruan.

Penterjemahan buku itu wajar ke dalam bahasa Melayu dilakukan secepat mungkin, manakala pengedarannya keseluruh rantau ini khususnya Indonesia, Brunei dan Filipina dan Singapura kerana penyebaran Islam mengubah kerangka pemikiran orang Melayu yang suatu ketika dahulu tidak dibataskan oleh sempadan politik seperti kini.

oleh :Nazmi Yaakub (Berita Harian 12 Disember 2011