Makna Istiwa' dan
dalil serta penjelasan Ulama'
soalan: Apa makna firman Allah SWT:
"Iaitu (Allah) Ar-Rahman, yang
beristiwa' di atas 'Arasy." (surah Thoha:5)
jawapan: Imam Malik berkata:
"Beristiwa sebagaimana Dia
menyifatkan ZatNya, tidak dikatakan (mengenai istiwa itu) bagaimana (umpama:
Bagaimana Allah beristiwa'?), dan soalan "Bagaimana" adalah tidak
layak bagi Allah."
Al-Kayf (Bagaimana) adalah sifat
makhluk. Di antara sifat makhluk ialah julus (duduk), istiqrar
(menetap/bersemayam), bertempat (menempati suatu tempat) dan berarah (mempunyai
arah).
Diriwayatkan daripada Ummu Salamah
(salah seorang isteri Rasulullah SAW), dan juga diriwayatkan daripada Sufyan
bin 'Uyainah, dan daripada Imam Malik bahawa mereka menjelaskan istiwa' seperti
berikut:
"Istiwa sudah diketahui ianya
dinyatakan dalam Al-quran, dan tidak boleh ditanya bagaimana kaifiatNya dan
kaifiat (bentuk dan sifat-sifat makhluk)-jika dinisbahkan kepada Allah SWT -
tidak boleh diterima oleh akal.
(Riwayat Imam Al-Lalika'i)
Imam Ahmad pernah ditanya tentang
ayat-ayat mutasyabihat di antaranya yang berkaitan dengan istiwa, lalu beliau
menjawab:
"(Allah) istiwa' seperti mana
disebutkan (dalam Al-quran), bukannya seperti yang terlintas difikiran-fikiran
manusia."
Di sini Imam Ahmad telah menjelaskan
tafsiran ayat-ayat mutasyabihat dengan cara Tafwidh (menyerahkan makna kepada Allah
SWT). Al-Hafiz Muhammad murtadha az-Zabidi di dalam syarahnya ittihaf Sadah al-Muttaqin
menyebutkan:
"Allah SWT beritiwa di atas
'Arasy seperti mana yang Dia katakan di dalam al-Quran: (Allah Yang Rahman,
Beristiwa di atas 'Arasy), dengan makna yang Dia kehendaki, yang layak dan
sesuai denganNya Yang Maha Suci yang lebih tahu dengan maknanya,
sebagaimana yang telah diamalkan oleh para ulama' salaf dalam ayat Mutasyabih,
iaitu dengan cara mensucikan Allah SWT dari apa sahaja yang tidak patut dan
tidak layak dengan kemuliaanNya dan menyerahkan makna lafaz tersebut kepada
Allah SWT. Ia bukanlah seperti orang yang mengatakan bahawa bolehnya Allah SWT
duduk di atas kursi 'Arasy sebagaimana seorang raja duduk di atas
singgahsananya."
Ulama'-ulama' Ahl as-sunnah
mentafsirkan makna istiwa
dengan makna yang layak baginya seperti 'mencipta' dan 'menguasai' sebab di
antara sifat-sifat Allah SWT ialah Al-Qahir (yang Menguasai) dan Al-Khaliq
(Yang Maha Mencipta). Allah SWT berfirman:
"Dan manusia semuanya keluar
berhimpun mengadap Allah, Yang Maha Esa, lagi Maha Kuasa." (surah Ibrahim:
48)
Di dalam tafsir ibn kathir,
istiwa ditafsirkan dengan 'tanpa kaifiat (bentuk) dan penyamaan', tafsir al-Qurthubi
dengan 'penjagaan dan penguasaan', tafsir
al-Kabir dengan 'mencipta', tafsir al-Jalalain dengan 'istiwa' yang
layak bagiNya' dan tafsir
an-Nasafi dengan 'menguasai'.
Al-Hafiz Abu Bakar bin Arabi
menjelaskan perkataan 'istiwa' mempunyai hampir 15 makna, di antaranya: tetap,
sempurna, lurus, menguasai, tinggi dan lain-lain.
Antara makna ialah: yang bermaksud
'menguasai' berdasarkan bait:
"Bisyr telah menguasai Iraq,
tanpa menggunakan pedang dan penumpahan darah."
Pensyarah kamus, iaitu Abu al-Qasim
al-Ashfahani berkata di dalam kitab Mufradat
al-Quran:
"sesungguhnya kalimah istiwa'
jika dita'addikan dengan kalimah 'ala, adalah maknanya menjadi
'memerintah/menguasai'."
Imam Al-Qusyairi berkata:
"Istiwa bererti hafizha
(memelihara), qahara (menundukkan dan menguasai) dan abqa (menetapkan dan
mengekalkan). Tidak boleh mengi'tikadkan bahawa Allah SWT duduk atau
versemanyam di atas 'Arasy, kerana keyakinan seperti ini adalah aqidah
orang-orang Yahudi dan aqidah ini merupakan pendustaan terhadap firman Allah
SWT:
"Oleh itu janganlah kamu
mengadakan sesuatu yang sebanding dengan Allah SWT." (Surah An-Nahl: 74)
'Arasy secara khusus disebutkan
kerana ia adalah makhluk Allah SWT yang paling besar saiznya dan dengan
menyebutkannya ('Arasy) sudah termasuk contoh untuk makhluk-makhluk lain dalam
bab keutamaan (bab al-Aula). Sayyiduna Ali ibn Abi Tholib berkata:
"Sesungguhnya Allah menciptakan
'Arasy untuk menzahirkan (menampakkan) kekuasaanNya, bukan untuk dijadikan
tempat bagi ZatNya."
DEBAT RINGKAS:
Debat ringkas ini adalah di antara
seorang mahasiswa yang berfahaman wahabi(w)
dengan seorang lagi mahasiswa bermazhab Sunni(s) sekitar ayat yang
mafhumnya:"Allah Yang Rahman beristiwa di atas 'Arasy.":
W: "Kami hanya akan mengatakan apa
yang teleh dikatakan oleh kalangan salaf, iaitu: "Duduk (Al-Istiwa)
diketahui, tapi bentuk (Al-Kaif) duduknya tidak diketahui, dan pertayaan
tentangnya adalah bida'ah."
S: "Anda tidak menambah apa-apa
kecuali kesamaran, dan anda hanya mentafsirkan air dengan air."
W: "Ini tidak mungkin
berlaku."
S: "Jika erti 'duduk' diketahui,
tentulah 'bentuk'nya pun diketahui juga. sebaliknya, jika 'bentuk' tidak
diketahui, maka 'duduk' pun tidak diketahui. keduanya tidak boleh berpisah di
antara satu dengan yang lain. Pengetahuan tentang 'duduk' adalah pengetahuan
tentang 'bentuk' duduk itu sendiri. akan tidak boleh memisahkan antara sifat
sesuatu dengan bentunya kerana kedua-duanya adalah satu.
Jika anda mengatakan Zaid duduk, maka
ilmu anda tentang duduknya adalah tentang bentuk (kaifiyah) duduknya.
ketika anda mengatakan, 'duduk' diketahui, maka ilmu anda tentang duduk itu
adalah tentang bentuk duduk itu sendiri. jika tidak, tentulah terdapat
pertentangan didalam perkataan anda, yang mana pertentangan itu bersifat zat.
Ini tidak ada bezanya dengan pernyataan bahawa anda mengetahui 'duduk', akan
tetapi pada masa yang sama, anda mengatakan bahawa anda tidak mengetahui
bentuknya."
Mahasiswa (W) pun terdiam kerana
tidak dapat membalas hujah kawannya lalu pergi dari tempat itu dalam
keadaan tergesa-gesa.
Perbandingan manhaj:
Di sini, dibawakan sedikit
perbandingan untuk lebih jelas tentang manhaj
mazhab-mazhab ini.
pertama:
"Allah bersifat ar-Rahman
beristiwa' di atas 'Arasy." (surah Thiha: 5)
Musyabbihah: Tuhan duduk bersila
serupa manusia duduk di atas unta.
Salaf: Tidak tahu erti sebenar,
serahkan kepada Allah SWT Maha Suci Allah SWT daripada serupa dengan makhluk.
Khalaf: Ta'wil kepada Istaula'
(menguasai)
Wahhabiyyah: Tidak boleh Ta'wil. Allah
SWT duduk bersila di atas 'Arasy, Tetapi dudukNya tidak serupa dengan duduk
makhluk.
kedua:
"Setiap yang ada di atas bumi
akan binasa, dan yang akan kekal hanyalah 'wajah' Tuhanmu yang mempunyai
kebesaran dan kemuliaan." (Surah Ar-Rahman: 26-27)
Musyubbihah: Tuhan bermuka serupa
dengan manusia
Salaf: Tidak tahu erti sebenar,
serahkan kepada Allah SWT Maha Suci Allah SWT daripada serupa dengan makhluk.
Khalaf: Ta'wil kepada Zat Allah
SWT Yang Maha Esa.
Wahhabiyyah: Tidak boleh ta'wil. Allah
SWT bermuka, tetapi mukaNYa tidak serupa dengan muka makhluk.
ketiga:
"Dan buatlah perahu dengan
'mata' kami dan wahyu kami." (surah Hud: 37)
Musyubbihah: Tuhan bermata serupa
dengan manusia.
Salaf: Tidak tahu erti sebenar,
serahkan kepada Allah SWT Maha Suci Allah SWT daripada serupa dengan makhluk.
Khalaf: Ta'wil kepada pengawasan.
Ertinya: Buatlah perahu dengan pengawasan kami.
Wahhabiyyah: Tidak boleh ta'wil.
Allah SWT bermata, tetapi mataNya tidak serupa dengan mata makhluk.
keempat:
"Sesungguhnya orang-orang yang
berjanji setia kepadamu, sesungguhnya mereka berjanji setia kepada Allah,
'Tangan' Allah di atas tangan mereka." (Surah Al-Fath: 10)
Musyubbihah: Tuhan bertangan serupa
dengan manusia.
Salaf: Tidak tahu erti sebenar,
serahkan kepada Allah SWT Maha Suci Allah SWT daripada serupa dengan makhluk.
Khalaf: Ta'wil kepada kekuatan.
Ertinya: kekuatan Allah SWT di atas kekuatan mereka.
Wahhbiyyah: Tidak boleh ta'wil. Allah
SWT bertangan, tetapi tanganNya tidak serupa dengan tangan makhluk.
kelima:
"Adakah kamu merasa aman
terhadap yang 'di langit' itu, bahawa kamu akan ditengelamkan ke dalam bumi,
yang ketika itu bergoncang kuat." (Surah Al-Mulk: 16)
Musyubbihah: Tuhan berada di langit
serupa dengan benda yang ada di langit.
Salaf: Tidak tahu erti sebenar,
serahkan kepada Allah SWT Maha Suci Allah SWT daripada serupa dengan makhluk.
Khalaf: Ta'wil kepada kekuasaanNya
di langit.
Wahhabiyyah: Tidak boleh ta'wil. Allah
SWT berada di langit, tetapi tidak serupa dengan benda di langit.
keenam:
"Dan 'datang' Tuhanmu dan
Malaikat berbaris-baris." (Surah Al-Fajr: 22)
Musyubbihah: Tuhan datang dan pergi
serupa dengan manusia.
Salaf: Tidak tahu erti sebenar,
serahkan kepada Allah SWT Maha Suci Allah SWT daripada serupa dengan makhluk.
Khalaf: Ta'wil kepada 'Dan datang
perintah Tuhanmu'.
Wahhabiyyah: Tidak boleh ta'wil. Allah
SWT datang dan pergi, tetapi tidak serupa dengan datang dan pergi makhluk.
ketujuh: Hadith dari Abu Hurairah
berkata: Rasulullah SAW bersabda:
"Tuhan kita 'turun' setiap malam
ke langit dunia ketika tinggal sepertiga malam yang terakhir dan Dia berfirman:
Siapakah yang berdoa kepadaKu, maka AKU perkenankan, siapa yang meminta
kepadaKu, maka AKU akan memberinya dan siapa yang memohon keampunanKu, maka AKU
akan memberi keampunan kepadaNya." (shahih Al-Bukhari, 4/72)
Musyubihah: Tuhan turun setiap malam
ke langit dunia serupa manusia turun dari rumah.
Salaf: Tidak tahu erti sebenar,
serahkan kepada Allah SWT Maha Suci Allah SWT daripada serupa dengan makhluk.
Khalaf: Ta'wil kepada 'Malaikat
rahmat diturunkan untuk mengatakan perkataan tersebut'.
Wahhabiyyah: Tidak boleh ta'wil. Allah
SWT turun setiap malam ke langit dunia, tetapi turunNya tidak serupa dengan
turun makhluk.
kelapan: Hadith:
"Sentiasalah dilemparkan di
dalam neraka Jahanam sesuatu dan ia selalu bertanya: Adakah ada tambahan lagi?,
sehingga Tuhan meletakkan 'tumit'Nya dalam neraka Jahanam itu, sehingga
berhimpit isi neraka itu sebahagian ke sebahagian yang lain, lalu neraka
Jahanam berkata: Cukuplah, cukuplah." (HR Al-Bukhari dan Muslim)
Musyabbihah: Tuhan berkaki dan
bertumit serupa dengan manusia.
Salaf: Tidak tahu erti sebenar,
serahkan kepada Allah SWT Maha Suci Allah SWT daripada serupa dengan makhluk.
Khalaf: Ta'wil kepada 'kaum yang
akan dimasukkan ke dalam neraka. (Tafsir al-Qurtubi, 17/19)
Wahhabiyyah: Tidak boleh ta'wil. Allah
SWT bertumit dan berkaki, tetapi tumit dan kakiNya tidak serupa dengan makhluk.
Banyak lagi contoh dalam ayat-ayat
dan hadith-hadith berkenaan.
kesimpulan:
Maka natijahnya bahawa kedua-dua
jalan pilihan ulama' Salaf dan Khalaf adalah benar dan tidak menyimpang kerana
kedua-duanya menta'wilkan cuma bezanya kebanyakan salaf menta'wil secara ijmal
(ringkas) dan kebanyakan Khalaf pula menta'wil secara Tafshil (Detial).
Para salaf dengan jelas memahaminya
dengan kaedah tafwidh atau Ta'wil Ijmal terhadap makna Nas tersebut tetapi
pengikut wahhabiyyah, mengambil jalan mengithbatkan zahir nas tersebut. Oleh
itu, para ulama' Salaf yang kalam mereka nukilkan di dalam kitab, mengekalkan
lafaz nas tersebut, tanpa menzahirkan dalam bentuk bahasa yang lain atau yang
setara dengannya. Golongan Wahhabiyyah pula menukarkan kalam Ulama' itu kepada
fahaman mereka dengan menterjemahkan dan menghuraikan kalam Ulama' tersebut
mengikut pamahaman mereka, bukan pemahaman para Ulama' Salaf. Jsteru itu,
golongan Wahhabiyyah yang mendakwa mengikut manhaj salaf adalah sebenarnya jelas
tidak mengikut manhaj mereka, malah manhaj mereka dalam perkara ini adalah
seperti manhaj golongan Musyabihah.
Nasihat dan pesanan:
Al-Allamah al-Muhaddith sayyid
Muhammad bin Alawi ak-Maliki menyebutkan di dalam kitabnya At-Tahzir min Al-Mujazafah fi
at-Takfir di bawah tajuk Al-Awwam wa Mabahit ash-Shifat fi
al-Aqidah (orang awam dan perbahasan tentang sifat Allah SWT dalam perkara
aqidah):
"Di antaranya finah terbesar
yang telah menimpa kita dengannya yang datang dari kumpulan yang mendakwa 'Salafi' sedangkan
mereka amat jauh dari hakikat sebenar Salaf dan adab-adabnya. Apa yang zahir
pada hari ini dari bentuk buku-buku dan syarahan-syarahan (mereka) yang
menyibukkan orang ramai dan kebanyakan mereka (yang disibukkan ini adalah)
orang awam. Semuanya menyibukkan orang awam dengan perbahasan-perbahasan
yang sukar difahami dan perbahasan-perbahasan dalam perkara aqida
(kepercayaan). Perbahasan-perbahasan ini membawa kepada tergelincir kaki (dari
jalan kebenaran) dalam aqidah dan menyesatkan pemahaman dalam perkara itu.
Hanya para imam yang masyhur ilmu dan ketaqwaan mereka yang mengetahui dengan
mendalam perkara ini. Perkara yang dimaksudkan ialah perbahasan mengenai
sifat-sifat Allah SWT dan selainya yang berkisar pada perbincangan aqidah
ini."
(kitab At-Tahzir min Al-Mujazafah fi
at-Takfir)
Beliau bekata lagi:
"Para Ulama' berkata: Antara
fitnah terbesar ialah orang awam bertanya tentang sifat Allah SWT, KalamNya,
HurufNya; adakah ia qadim atau muhdath (baharu), dan (bertanya) tentang
Istiwa', Nuzul, Yad; apakah ia? dan apakah jawapan yang ada dalam perkara ini,
Dan orang awam menjadi suka mendalami ilmu (aqidah) ini, walaupun sebenarnya
syaitan menghayalkannya (sehingga dia menyangka) bahawa dia dari kalangan
Ulama' dan orang yang dimuliakan. Dan syaitan sentiasa menjadikan orang awam
tadi agar suka membicarakan tentang aqidah sehinggalah dia berkata sesuatu
dalam perkara aqidah ini yang menjadikan dia menjdai kafir sedangkan dia tidak
tahu. kadang-kadang dosa besar yang mereka mungkin lakukan lebih selamat
kepadanya daripada bercakap dalam bab ini dalam Ilmu Aqidah yang berkaitan
dengan Allah SWT dan sifat-sifatNya...."
(kitab At-Tahzir min Al-Mujazafah fi
at-Takfir, MS. 52)
(Beliau seterusnya menasihatkan orang
awam agar berusaha mempertingkat dan menguatkan keimanan di samping melakukan
ibadat dengan tekun dengan berkatabya:)
"Dan sepatutnya urusan orang
awam ialah menyibukkan diri dengan ibadah-ibadah dan beriman dengan apa yang
ada di dalam Al-Quran dan menerima apa yang dibawa oleh Rasulullah SAW. dengan
tidak banyak mencari-cari (dalil, ini dan itu)."
Hadith Jariyah:
Menetapkan Allah SWT berada di langit(Soal-jawab ulama dan penjelasan Ulama)
Soalan: Apakah boleh menetapkan Allah
SWT berada di langit dengan dalil hadith Jariyah?
Jawapan: Tidak boleh sama sekali
kerana ia menempatkan Allah SWT di arah atas dan seolah-olah Allah SWT diam di
langit, Maha Suci Allah SWT dari berarah dan bertempat.
Terlebih dahulu dijelaskan bahawa
hadith Jariyah ialah hadith yang merujuk kepada seorang jariyah (seorang budak
perempuan) milik Mu'awiyah bin Al-Hakim as-sulami yang di tanya oleh Rasulullah
SAW tentang soal keimanan sebelum dia dimerdekakan. Hadith Jariyah ini
disebutkan oleh Imam Muslim dalam Al-Jami'
ash-Shahih:
"...(Mu'awiyah bin Al-Hakim
berkata): Aku mempunyai seorang Jariyah yang menggembala kambingku di sebelah
bukit Uhud dan Al-Jawwaniyyah. Suatu hari ketika aku menjenguknya, Tiba-tiba
seekor serigala telah melarikan seekor kambing gembalaanya. Dan aku sebagai
seorang manusia biasa menjadi marah sebagaimana manusia lainnya, lalu aku
menampar mukanya sekali. Kemudian aku mendatangi Nabi SAW dan Baginda SAW
memandang serius perbuatanku itu. Aku bertanya kepada Nabi SAW: "Wahai
Rasulullah, adakah akan aku merdekakannya (untuk menebus kesilapannya menampar
tadi?". Nabi SAW berkata: Datangkan dia kepadaku, lalu aku pun membawanya
berjumpa Nabi SAW. Nabi SAW bertanya kepadanya: "Di manakah Allah?"
Jariah tersebut menjawab:"Di langit." Nabi SAW bertanya
lagi:"Siapakah aku?". Jariyah tersebut menjawab: "Engkau adalah
pesuruh Allah (Rasulullah)." Nabi SAW bersabda:"Merdekakanlah dia.
Sesungguhnya dia seorang yang beriman."
Imam Nawawi berkata di dalam
syarahnya terhadap hadith ini:
"Perkataan "Di mana
Allah?" adalah pertanyaan tentang darjat kedudukan Allah SWT, bukan
mengenai tempatNya."
Ia (Aina Allah) bererti apakah
i'tikad kamu tentang keagungan Allah SWT?. Manakala jawapannya: (Allah di langit)
mempunyai makna bahawa darjat dan kedudukan Allah SWT sangat tinggi. Tidak
boleh diyakini bahawa Rasululalh SAW bertanya kepada budak perempuan tersebut
tentang tempat (di mana) Allh SWT?. Juga tidak boleh diyakini bahawa budak
perempuan itu bermaksud Allah SWT mendiami langit.
Qiblat bagi solat ialah Kaabah.
Bukanlah bererti Allah SWT diam di dalam kaabah. Samalah juga ketika berdoa
mengadap ke langit, bukanlah bererti Allah SWT diam di langit. Langit adalah
qiblat bagi doa. Hendaklah perkara ini difahami dengan baik.
Imam Ali ibn Abi Tholib berkata:
"Tidak boleh ditanya 'di mana'
kepada Tuhan yang menjadikan 'aina' (tempat)."
Haruslah dilangit bahawa Imam
Muslim meletakkan hadith ini di dalam Bab Diharamkan berkata-kata di dalam
solat, bukan dalam bab iman atau aqidah. Apa yang dapat difahami dari segi
meletakkan hadith ini pada bab tersebut menunjukkan bahawa Imam Muslim sendiri
tidak bermaksud menjadikan hadith tersebut sebagai dalil dalam masalah aqidah.
Al-Hafiz Abi al-Abbas Ahmad Bin Umar
bi Ibrahim al-Qurthubi di dalam Syarh
Muslim menyebutkan:
"Pertanyaan ini diarahkan
Rasulullah SAW kepada Jariyah ataas dasar kemampuan pemahamannya, kerana
Baginda SAW ingin memastikan diri Jariyah itu yang dia bukanlah seorang
penyembah berhala dan batu yanga ada di bumi. Jawapannya sedemikian (iaitu
"Di langit"), seolah-olah dia menjawab sesungguhnya Allah SWT
bukanlah jenis yang berada dibumi."
"Tidak boleh diucapkan seperti
itu kerana Allah SWT secara hakikat kerana Allah SWT Maha Suci dari Tempat,
sebagaimana juga Allah SWT Suci dari masa, malah Allah SWT lah yang menjadikan
masa dan tempat. Allah SWT sentiasa ada, tidak dilingkungi oleh masa dan
tempat. Dan Dia (Allah SWT) sekarang (masa kini) seperti yang asalnya
demikian (tidak bertempat dan dilingkungi masa)."
"...Hendaklah kamu ketahui
bahawa sesungguhnya tidak ada perbezaan pendapat di antara umat islam, baik
dari golongan hadith, ahli feqah, ahli tauhid, orang yang bertaqlid (mengikut
pendapat ulama') dan yang seumpama mereka, (semua) berpendapat bahawa sebutan
yang terdapat didalam Al-Quran dan hadith, yang menyebutkan Allah SWT di langit
seperti ayat:
bukanlah dimaksudkan secara zahir
(hakikat). Sesungguhnya ayat ini dita'wilkan oleh mereka.." Sesiapa yang
memahami ayat tersebut dengan secara zahirnya (hakikatnya), maka dia adalah
(termasuk di kalangan) orang yang sesat dari kumpulan orang yang sesat."
Al-Jami' li Ahkam al-Quran:
"Maksudnya ialah membesarkan dan
mensucikan Allah SWT dari (berada di) tempat bawah dan rendah. (Di samping itu
ia bertujuan untuk) menyifatkanNya dengan sifat tinggi dan besar, bukan dengan
tempat, arah, dan batas-batas kerana (semuanya) itu adalah sifat-sifat ajsam
(benda).
Adapun sebab diangkat tangan ketika
berdoa ke langit adalah kerana langit adalah tempat turunnya wahyu, turunnya
hujan, tempat yang suci, tempat makhluk-makhluk yang suci dari kalangan
malaikat. Di atas langit terdapat 'Arasy dan syurganya. (Perumpamaannya) sama
sahaja seperti Allah SWT menjadikan Ka'bah sebagai qiblat do'a dan sembahyang.
Allah SWT menjadikan tempat tetapi tidak memerlukan tempat. Wujudnya (adanya)
Allah SWT pada Azali sebelum menjadikan tempat dan masa, tidak bersama tempat
dan masa. Begitu juga setelah terciptanya tempat dan masa, (Allah SWT tetap)
tidak bersama tempat dan masa."
Imam Abu Hanifah dalam kitabnya Al-Fiqh al-Absath
menyatakan:
"Adalah Allah SWT ada pada Azali
(ada tanpa permulaan) sebelum ada tempat, Dia ada (pada azali) dan belum ada
tempat serta makhluk, dan Dia Pencipta segala sesuatu."
Allah SWT berfirman:
"Tiada sesuatupun yang serupa
dengan (ZatNya, Sifat-sifatNya dan pentadbiranNya)." [Surah Asy-Syura:11]
Dalam hadith disebutkan bahawa Allah
SWT sudah wujud sebelum benda-benda lain ada, termasuklah langit dan lain-lain:
"Allah ada pada azali (ada tanpa
permulaan) dan belum ada sesuatu selainNya." (HR Al-Bukhari, Al-Baihaqi
dan Ibn Jarud)
Menurut ulama' lain, walaupun sah
lafaznya riwayat Muslim begitu, bukanlah bermakna Allah SWT berada di langit,
akan tetapi maknanya adalah Allah SWT mempunyai ketinggian kekuasaanNya
yang hebat.
Tidak shahih: Walau bagaimanapun,
sebahagian ulama' lain menilai hadith ini sebagai tidk shahih kerana 2 sebab:
1) kerana Iththirab, iaitu hadith ini
diriwayatkan dengan banyak lafaz iaitu lafaz di atas dan lafaz-lafaz lain
termasuklah:
a) Riwayat Ibn Hibban di dalam Shahihnya:
"Dari Asy-Syuraid bin Suwaid
ath-Thaqafi berkata: Aku berkata: Wahai rasulullah, sesungguhnya ibuku
berwasiat agar kami membebaskan untuknya seorang hamba dan bagiku seorang
Jariyah yang hitam, Rasulullah SAW berkata: Panggillah dia. Maka jariyah itu
pun datang, Lalu Baginda SAW bertanya: Siapkah Tuhanmu? dia menjawab: Allah,
Baginda SAW bertanya lagi: Siapakah Aku? Dia menjawab: Rasulullah
(pesuruh Allah). Baginda SAW berkata: bebaskanlah dia kerana sesungguhnya dia
adalah seorang yang beriman."
b) Riwayat Al-Baihaqi didalam As-Sunan al-Kubra
dengan lafaz:
"..Di mana Allah?, Lalu jariyah
itu mengisyaratkan ke langit dngan jarinya."
c) di dalam As-Sunan al-Kubra
juga diriwayatkan dengan lafaz:
"....(Baginda SAW bertanya):
Siapakah Tuhanmu? Dia menjawab: Allah Tuhanku. Baginda SAW bertanya lagi:
Apakah agamamu? Dia menjawab: Islam. Baginda SAW bertanya lagi: Lalu siapakah
aku? Dia menjawab: Engkau Rasulullah (Pesuruh Allah). Baginda SAW berkata:
Bebaskanlah dia."
d) Di dalam Al-Muwaththo'
diriwayatkan dengan lafaz:
"...(Baginda SAW bertanya):
Apakah kamu bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah? Dia menjawab: Ya. Baginda
SAW bertanya lagi: Apakah kamu bersaksi bahawa aku ini pesuruh Allah? Dia
menjawab: Ya. Baginda SAW bertanya lagi: Apakah kamu menyakini dengan hari
kebangkitan selepas kematian? Dia menjawab: Ya. Maka Baginda SAW berkata:
bebaskanlah dia."
2) kerana riwayat (Di mana Allah?)
bercanggah dengan Ushul (Ushuluddin).
Seseorang tidak dihukum Islam atau
tidak hanya dengan jawapan: "Allah di langit" sahaja kerana ia
bukanlah kalimah tauhid. Perkataan ini juga adalah seperti kepercayaan orang
Yahudi dan Nasrani serta aqidah sesat yang lain.
Ushul yang dikenal di dalam Syariat
Allah SWT ialah apa yang dibawa di dalam hadith Mutawatir yang diriwayatkan
oleh lebih 15 orang Sahabat iaitu:
"Aku diperintahkan untuk
memerangi manusia sehingga mereka menyaksikan bahawa tiada Tuhan selain Allah
dan sesungguhnya aku pesuruh Allah."
Mengenai riwayat Imam Malik dalam Al-Muwaththo' dia
atas (no.iv) adalah bersesuaian dengan Ushul. hadith Muslim di atas jika
dilihat dari segi zahirnya adalah berlawanan dengan hadith Mutawatir di atas.
Para ahli hadith dan ulama' Ushul telah sepakat mengatakan bahawa hadith yang
menyalahi Hadith Mutawatir adalah batil jika tidak dita'wil.
Faedah:
Jika dikatakan: Bolehkah riwayat
dalam Shahih Muslim
diatas tidak Shahih sedangkan ia ditakhrijkan oleh Imam Muslim dalam Shahihnya, dan setiap
hadith yang diriwayatkan oleh Muslim adalah Shahih?, Jawapannya: Ada beberapa
hadith di dalam Shahih
Muslim yang ditolak oleh para Ulama hadith.
Tanbih:
Imam Al-Bukhari telah meriwayatkan,
sesungguhnya Nabi SAW bersabda:
"Jika salah seorang di antara
kamu sembahyang, sesungguhnya dia bermunajat kepada Tuhannya, maka janganlah
ada yang meludah di kiblatnya, dan jangan juga berludah di sebelah kanan,
kerana sesungguhnya Tuhannya berada di antaranya dan antara kiblat."
Hadith ini lebih kuat sanadnya
daripada hadith jariyah. Imam Al-Bukhari juga meriwayatkan hadith dari Abu Musa
al-Asy'ari:
"Hendaklah kamu merendahkan
suara (jangan memaksa diri untuk mengeraskan suara secara berlebihan), kerana
kemau tidak berdoa kepada Zat yang tuli dan ghaib. Sesungguhnya kamu berdoa
kepada Zat yang Maha Mendengar lagi Mada Dekat (secara maknawi, bukan secara
fizikal)."
Mungkin boleh juga dikatakan kepada
golongan yang tidak menerima ta'wil, malah sekeras-keras menolaknya: "Jika
kamu berpegang kepada hadith jariyah secara zahirnya dan berpegang juga kepada
kedua hadith Al-Bukhari ini secara zahir, maka terbatallah (tersilaplah)
dakwaan kamuyang mengatakan Allah SWT di langit (kerana hadith pertama
jelas menunjukkan seolah-olah 'Tuhan berada di antara orang yang sedang
sembahyang dan antara kiblat', Maha Suci Allah SWT daripada bertempat. Inilah
bahayanya jika nas sebegini
tidak dita'wil yang boleh membawa wahm kepada tasybih, terutama sekali kepada
orang awam.
Sebaiknya, jika kamu menta'wilkan
kedua hadith ini, tetapi tidak menta'wilkan hadith jariyah, maka inilah namanya
tahakkum
iaitu Qaul biladalil
(pendapat yang tidak disandarkan kepada dalil). Berhati-hatilah kamu dengan
firman Allah SWT kepada orang Yahudi:
"Apakah kamu beriman dengan
sebahagian kendungan kitab dan kafir (tidak beriman) kepada sebahagian yang
lain?" [Surah Al-Baqarah: 85]
Dikatakan lagi kepada mereka:
"Apakah yang kamu katakan tentang firman Allah SWT:
"Di mana-manapun kamu
menghadapkan wajahmu, maka kamu akan mengadap 'wajah'/Zat Allah?"
[Surah Al-Baqarah: 115]
jika kamu menta'wilkannya, tetapi
tidak menta'wilkan hadith Jariyah, ini menunjukkan keadaan yang tidak ada
penderian dalam hal boleh tidak bolehnya ta'wil ini. Ahl al-Ilm telah
membawa riwayat yang Mujahid, murid kepada Ibn Abbas telah mentafsirkan kalimah
'Wajah Allah' di sini dengan 'Kiblat' Allah. Ia merujuk kepada solat sunat
dalam musafir di atas kenderaan."
oleh:putera tasawuf