ASPIRASI / INSPIRASI

Ilmu Massa, Turath, Sejarah. Analisa Kajian Budaya Pemikir. Peradaban Insani Kalbu Akal Mencerah. Hakikat Amal Zikir Dan Fikir. Ilmu, Amal, Hikmah Menjana Pencerahan. Ulul-Albab Rausyanfikir Irfan Bistari. Tautan Mahabbah Mursyid Bimbingan. Alam Melayu Alam Islami Tamadun Melayu Peradaban Islami. Rihlah Ilmiah Menjana Pencerahan Pemikiran, Kefahaman & Ketamadunan (Ilmu,Amal,Hikmah & Mahabbah) - Inspirasi: Rizhan el-Rodi

Fadilat Zikrullah


Fadhilat Zikir

Menyingkap rahsia kekuatan umat Islam ialah dengan kekuatan rohani dan rohnya ialah zikr. Zikir juga merupakan roh bagi segala amalan ibdat lain. Ibadat tanpa roh umpamam jasad tidak bernyawa. Justeri rahsia utama bagi mengembalikan roh Islam ialah dengan zikrullah. Dengan ini para ulama mursyidin (bertaraf wali) amat menekankan zikrullah.

Zikir merupakan jalan utama bagi seseorang insan untuk taqarrub kepada Rabbulizzah. Sebagaimana riwayat SaidinaAli k.w yang bertanya Rasulullah tentang jalan yang dapat menghampirkan diri dengan Allah Azzawajalla, Saidina Ali bertanya bagaimana cara yang paling cepat untuk sampat ke Hadrat Ilahi, paling mudah diamalkan dan paling afdal di Allah SWT. Maka Baginda Rasulullah SAW menjawab : iaitu Zikrullah wahai Ali.

Dalam Hadis Qudsi menyatakan bahawa dengan beristiqamah dan memperbanyakkan amalan sunat dapat mentaqarrubkan seseorang itu kepada Hadrat Allah taala dan mendapat makam khususi sebagai kekasih Allah Taala.
ولايزال عبدي يتقرب الى بالنوافل حتى احبه

Para ulama Sufi menegaskan bahawa zikrullah merupakan sunnat darjat pertama, iaitu mengikut bayangan martabat rukun Islam. Zikrullah merupakan wasilah bagi mencapai makam mahmudah dan sifat terpuji dengan mengislahkan qalbu dengan sifat mahmudah dan dari kekotoran maknawi.

Dengan zikrullah membentuk insan bertakwa dan suci bersih hatinya. Kerana hati merupakan pusat utama yang memacu insan kearah kebaikan atau kejahatan. Iaitu tempat utama yang dinilai oleh Allah Taala terhadap hambanya. Bahkan hati bersih dapat berfikir dengan betul dan diberi hidayah petunjuk kerana akal manusia sememangnya terbatas.
ان الله لاينظر الى صوركم واموالكم ولكن ينظر الى قلوبكم واعمالكم

Amalan penyucian hati menjadi fardu ain keatas individu muslim dan ianya dapat dicapai dengan zikrullah, selawat, mujahadah dan bimbingan wali mursyid sebagaimana tuntutan al-Quran. Ketahuilah bahawa musuh utama seseorang insan ialah hawa nafsu, syaitan dan tipudaya dunia. Dengan rohani mantap ianya menyerlahkan kepada kebesaran Allah Taala, kuat dalam menghadapi cabaran dan dugaan kehidupan.
Firman Alllah taala:
ياايهاالذين ءامنوا اذا لقيتم فئة فاثبتوا واذكر الله كثيرا لعلكم تفلحون

Justeru intisari ayat tersebut menyatakan rahsia kekuatan ialah dengan zikrullah yang banyak iaitu sampai ketahap zikr qalbu dan tidak dapat tidak zikir yang mempunyai kesinambungan dengan wali mursyid sampai kepada Rasulullah. Sebagai rantaian barakah dan nur.

Para ulama arifin membahagikan zikir kepada:

Zikir Hasanah: Iaitu zikir yang diambil dan diamalkan yang mana tiada sanad atau terputus atau tidak diketahui. Dan mengamalkannya boleh pahala.

Zikir Darajat: iaitu zikir yang mempunyai nur yang berkesinambungan sampai kepada Rasulullah. Zikir inilah yang menjadi wasilah untuk menyampaikan seseorang kepada qalbu yang suci dan diredhai Ilahi.

Zikir merupakan roh dan nyawa bagi segala amalan ibadat dengan ibarat )Orang yang berzikir dan orang yang tidak berzikir seperti orang hidup dan orang mati.

Proses tadabbur al-Quran sebagaimana yang dituntut ialah apabila hati bersih suci baharulah diberinya kefahaman dan penghayatan. Dengan zikrullah seseorang itu akan dapat mencapai hakikat ibadat dan ikhlas serta berkualiti dan mempunyai mahabbah terhadap Allah, Rasulullah, Sahabat, ahli bait.
لد كان لكم فى رسول الله اسوة حسنة لمن كان يرجو الله واليوم الاخر وذكر الله كثير
ا


الا بذكر الله تطمئن القلوب

Hanyalah dengan zikir hati menjadi tenang. Dan Rasulullah SAW menyatakan bahawa lelaki yang berzikir dan tercurah air mata menalir keluar kerana takutkan Allah Taala akan dinaungi pada hari tiada naungan bayangan kelak. Dan kiamat tidak akanberlaku selama masih ada orang yang berkata ‘Allah Allah’.
لاتقوم الساعة حتى لاينقى من يقول الله الله
Dan Sabda Rasulullah Saw yang bermaksud: Tiga golongan yang tidak dapat diganggu oleh iblis dan kuncu-kuncunya ialah ahli Zikr, orang yang meminta ampun diwaktu sahur dan orang menangis kerana takutkan Allah).

Para malaikat amat memuliakan orang berzikir dan majlis zikir beramai-ramai, dengan zikir juga dapat menjauhkan seseorang hamba itu dari azab dan dapat membuka kepada pintu kesyukuran terhadapa Rabbulizzah.
Sabda Rasulullah SAW:
ما عمل ابن ءادم عملا انجى له من عذاب الله من ذكر الله
Dan ketahuilah bahawa zikir tersangat besar afdalnya dan mempunyai rahsia yang agong kepada ahlinya.
ولذكر الله اكبر
فاذكرونى اذكركم
ان المنافقين يخادعون الله وهو خادعهم واذا قاموا الى الصلاة قاموا كسالى يراءون الناس ولايذكرون الله الا قليلا

Justeru zikir yang sedikit alamat bagi orang munafiq. Rasulullah menyarankan umatnya sentiasa berzikir apabila ditimpa musibah dan terlupa sesuatu perkara..

Hati yang kotor menjadi tempat kediaman syaitan manakala hati yang bersih tempat kediaman malaikat. Dengan zikirullah dapat mengangkat darjat dan menambah keyakinan seseoranghamba terhadap khaliqNya. Dan dapat memperkayakan hati sebagaimana kemiskinan iman boleh membawa kekufuran tidak kira samada seseorang itu mempunyai harta kekayaan atau miskin harta.
Firman Allah Taala:
استحوذ عليهم الشيطان فانساهم ذكر الله اولئك حزب الشيطان الا ان حزب الشيطان هم الخاسرون
(Para syaitan akan menggoda mereka yang lalai dari zikrullah, mereka tersebut puak pengikut syaitan ketahuilah bahawa puak tersebut merupakan golongan mereka yang kerugian).

Alangkah besarnya ganjaran bagi orang berzikir dan ahlinya. Zikir merupakan perkara yang mudah diamalkan namun agak kurang yang mengamalkannya kerana ianya perlu kepada mujahadah dan istiqamah.
Alangkah bahagianya orang yang mencapai zikir qalbu dengan kelazatan ubudiah dan mahabbah hakiki.
Alangkah tenang dan tenteramnya ahli zikir
Alangkah indah dan hebatnya Islam apabila nur zikir kembali terpancar di muka bumi ini yang pasti nur Islam kembali gemilang. Amin