بسم الله الرحمن
الرحيم
نحمده ونصلى على رسوله الكريم
AJARAN SYIAH DAN BAHAYANYA KEPADA UMAT ISLAM
Shaykh Muhammad ‘Uthman El-Muhammady
ISTAC, IIUM, IIM
Seminar Hal Syiah di Negeri Sembilan
17 Oktober 2011
Dalam tulisan ini penulis hendak membentangkan dasar-dasar
pegangan mazhab Syiah, khususnya Syiah Ja’fariyyah atau Syiah Imam Dua Belas
yang sedang berkembang sekarang dalam masyarakat Islam Malaysia bahkan dalam
kehidupan antarabangsa.
Pendedahan ini dibuat dengan berdasarkan kepada teks-teksnya
yang muktabar. Huraian berkenaan dengan dasar-dasar pegangan itu didahului
dengan sedikit maklumat sejarah berkenaan dengan mazhab itu; kemudian disusuli
dengan huraian berkenaan dengan pegangannya; dalam penerangan itu akan
disebutkan di mana kelainannya dengan mazhab atau pegangan Ahlissunnah
wal-Jamaah.
Asal tulisan ini ialah berupa satu bab buku yang akan
ditertbitkan tidak lama lagi oleh Majlis Ugama Islam dan Adat Istiadat Melayu
Kelantan, insha’ Allah.
Tujuan tulisan ini ialah untuk mengajak umat Islam di Malaysia
supaya kembali kepada wacana pengetahuan dan pegangan Ahlissunnah wal-Jamaah
dalam pengetahuan agama mereka dan mengelak diri daripada pegangan dan
amalan-amalan golongan-golongan yang selain daripadanya. Sikap ini perlu
diambil oleh Muslimin di negara ini demi untuk menjaga kebenaran agama,
meneruskan keseragaman faham dan pegangan yang menyelamatkan dalam kebenaran di
kalangan Muslimin. Ini juga penting demi untuk mengelak daripada perpecahan,
untuk menjaga kestabilan intelektuil yang menjadi asas bagi pembangunan budaya
dan tamadun di rantau ini.
Sebelum ini sudahpun diperhatikan bagaimana hadith-hadith nabi
s.a.w. menyebut tentang akan berpecahnya umat ini kepada tujuh puluh tiga
golongan[1], dan antara mereka ini yang selamatnya
ialah golongan ‘al-sawad al-a’zam’,
iaitu golongan majoriti Muslimin yang mengikut ajaran dan amalan Ahlissunnah
wal-Jamaah. Ini tidak akan diulang-ulang lagi. Secara ringkasnya perlulah
Muslimin mengetahui ciri-ciri ajaran yang menyimpang daripada Ahlissunnah
wal-Jamaah supaya mereka mengelak diri daripadanya. Ini adalah selain daripada
kewajipan mereka mengetahui pegangan Ahlissunnah wal-Jamaah.
SEJARAH PERKEMBANGAN MAZHAB SYIAH
Sejarah perkembangan Aliran Syiah bermula dari abad pertama
sejarah umat Islam lagi. Ia berasal daripada kecenderungan yang melampaui
batas dalam memberi sokongan kepada keluaraga nabi s.a.w. (Ahlul-bait) dalam
pengertian yang terbatas mengikut cara berfikir orang Syiah sendiri. Pada
peringkat kemudiannya kumpulan mereka itu membentuk beberapa kepercayaan yang
merupakan kepercayaan-kepercayaan yang berlainan langsung daripada akidah arus
perdana umat ini, iaitu aliran Ahlissunnah wal-Jamaah, sebagaimana yang
diterangkan dalam bahagian pertama buku ini. Bahkan, pada akhirnya ia terbentuk
menjadi suatu agama lain yang bukan lagi diajarkan oleh nabi s.a.w. dan para
Sahabatnya (Allah meredhai mereka semuanya).
Di kalangan mereka timbul tanggapan dan kepercayaan bahawa ada
Qur’an lain pada sisi mereka yang berlainan daripada Qur’an yang diterima
secara ijma’ oleh umat ini; selain daripada itu nampaknya mereka menolak
himpunan hadith-hadith yang ada di kalangan Ahlissunnah seperti al-Bukhari,
Muslim, Nasa’i, Ibn Majah, Abu Daud dan lainnya dan mereka mempunyai himpunan
hadith-hadith mereka sendiri yang kemunculannya adalah kemudian daripada
himpunan-himpunan Ahlissunnah.
Di kalangan mereka juga timbulnya kepercayaan tentang imam-imam
dua belas mereka yang mereka anggap maksum melebihi para nabi dan rasul a.s.s.
yang terakhir antara tokoh yang terkemuka mereka, sebagaimana yang diungkapkan
oleh Khumeini. Pegangan mereka tentang imam dua belas mereka adalah pegangan
yang berlainan langsung dengan pegangan Ahlissunnah sebagaimana juga pegangan
mereka tentang Qur’an dan Sunnah.
Pegangan mereka yang
terlalu amat bercanggah lagi dengan Ahlissunnah ialah pandangan mereka
berkenaan berkenaan dengan para Sahabat – Allah meredhai mereka semua. Pada
mereka para Sahabat menjadi kafir murtad selepas daripada wafat nabi s.a.w. sebagaimana
yang disebutkan dalam ‘Rijal al-Kashshi’,
kitab rujukan mereka dalam hadith dan perawi-perawi hadith. Adalah perkara yang
menakjubkan bila di kalangan mereka disebutkan bahawa Abu Bakar dan ‘Umar
–Allah meredhai keduanya- adalah dua berhala Quraisy (‘sanamai Quraisy’)
sebagaimana yang ada dalam selawat mereka yang diedarkan kepada orang
ramai.Selawat itu antaranya mendapat restu Khumeini. Selawat itu
sebagaimana yang ada dalam ‘al-Khutoot al-Areedah’[2] ialah seperti berikut:
Oleh kerana kejayaan mereka dalam revolusi tahun 1979 maka
timbul semangat mengkagumi mereka sampai ke tahap ada yang menganggap bahawa
mereka adalah wira Muslimin di dunia dan pegangan mereka yang berabad-abad
bercanggah dengan Ahlissunnah itu tidak dipedulikan, bahkan dianggap
seolah-olah mereka sudah meninggalkan pegangan yang demikian. Penelitian
berdasarkan kepada teks-teks mereka yang baharu dan juga teks-teks klasik
menunjukkan bukan demikian sebenarnya. Pegangan mereka terus menerus berjalan
sebagaimana yang ada dahulunya.
Kalau ditelitikan pegangan-pegangan mereka, walaupun secara
ringkas, akan terbukti bahawa mereka masih mempunyai keyakinan seperti dahulu
yang bercanggah dengan Ahlissunnah wal-Jamaah, dan Muslimin dalam kalangan
Ahlissunnah hendaklah memberi perhatian terhadap kelainan dan percanggahan ini
dan jangan terperangkap ke dalam rancangan-rancangan yang boleh merugikan
mereka. Kita tidak mahu Malaysia menjadi negeri yang mempunyai masalah
berkenaan dengan golongan ini. Biarlah pegangan ini ada dalam negeri mereka
sahaja dan bukan tersebar ke dalam kalangan orang kita di sini. Oleh kerana
pegangan mereka kekal sedemikian maka rancangan untuk mengadakan ‘taqrib’ yakni
persahabatan dan persefahaman bersama tidak tercapai matlamatnya.
Sikap mereka sekarang ini misalnya boleh dilihat, antara
lainnya, daripada risalah ‘Tuhfatul-‘Awam Maqbul’[3] yang terkandung di dalamnya salawat
yang diakui oleh enam orang penting dalam kalangan Syiah, iaitu termasuk
Khumeini dan Shariat-Madari. Di dalam risalah itu terdapat doa melaknatkan Abu
Bakar dan Umar radiayallahu anhuma yang disebut sebagai ‘dua berhala Qureisy’
dan juga anak perempuan keduanya. Subhana’Llah. Dan ini masih ada sampai
sekarang.
Satu teks lagi, antara lainnya, yang menunjukkan sikap mereka
sekarang dengan pegangan mereka ialah kitab Khumeini ‘al-Hukumah al-Islamiyyah’
yang asalnya bertajuk ‘Wilayatul-Faqih’.
Dalam teks ini ada terdapat kenyataan yang mencengangkan kita
iaitu antaranya:
‘Bahawa para imam [Syiah yang dua belas orang itu] mempunyai
kedudukan terpuji dan darjah yang sangat tinggi serta kekhalifahan ke atas alam
semesta (khilafatan takwiniyyatan) yang dengannya maka tunduk kepada pimpinan
itu dan otoritinya semua atom-atom ala mini (jami’ dharrati hadhal-kauni); dan
dinyatakan bahawa mereka ini mempunyai kedudukan yang tidak tercapai
ketinggiannya itu oleh malaikat mukarribin (yang hampir di sisi hadrat Tuhan)
dan nabi yang diutus menjadi rasul [4]
Dalam hubungan dengan kitab ‘al-Kafi’ oleh al-Kulaini yang
menjadi rujukan golongan Syiah Khumeini bertanya ‘Adakah kamu fakir bahawa
memadai bagi kita semua dalam hubungan dengan agama kita bahawa kita himpunkan
hukum-hukum dan arahan-arahannya dalam ‘al-Kafi’ kemudian meletakkannya atas
rak (buku) dan membiarkannya?’[5]
Sekarang kerap sekali timbul perbincangan berkenaan dengan pembaharuan
dalam fahaman agama dan biasanya orang mencari-cari aliran pembaharuan yang
hendak ditonjolkan itu. Ada mereka yang hendakkkan pembaharuan itu berdasarkan
kepada penolakan mazhab-mazhab dalam Ahlissunnah sebab disangkanya itu membawa
kepada kejumudan berfikir, kemunduran umat dan sebagainya. Dan aliran menolak
mazhab inipun tidak ada memberi jasa membawa kembali kegemilangan umat dan
kejayaan hidup beragama yang menyejukkan hati kita; bahkan dari segi
intelektuilnya nampaknya hasil usaha daripada aliran ini tidak menunjuklkan
keperkasaan intelektuil yang memberi harapan kepada kita. Ia hanya banyak
menimbulkan konflik dalaman yang tidak berkesudahan atas nama pembaharuan dan
pemurnian agama. Ada pula yang merasa tertarik kepada golongan Syiah Imam Dua
Belas, tetapi nampaknya ia tidak menunjukkan kekuatan akidah Islam sebenarnya
yang boleh menjamin kebenaran dan kejayaan beragama serta kejayaan dalam
kehidupan masakini.
Penulis ini percaya dengan keyakinan yang tidak berbelah bagi
bahawa kita perlu kembali mengenali ajaran dan amalan Ahlissunnah dan membina
kekuatan faham dan ilmu serta kejayaan kehidupan berlandaskan kebenaran dalam
Ahlissunnah ini. Sekadar menyebut sejarah sahaja pun memadai untuk kita
membaharukan ingatan kita sekarang: bahawa di Madinah zaman awal ajaran dan
amalannya adalah Ahlissunnah, hanya istilahnya tidak digunakan dengan meluas;
kejayaan dalam masa Umayyah dan Abbasiyyah itu dalam rangka ajaran Ahlissunnah;
demikian juga kejayaan di Andalus zaman Islam, kejayaan di Istanbul (sampai ke
abad ke 20) sebelum kejatuhannya akibat konspirasi Barat dan kelemahan dan
pengkhaianatan dalaman, kejayaan islam di Delhi, di Dunia Melayu, semuanya
dalam rangka ajaran Ahlissunnah. Beginilah pengajaran sejarah, dan inilah
yang memberansangkan kita dan memberi panduan kepada kita. Hanya kita perlu
melihat ajaran itu dan perlaksanaannya dalam hubungan dengan kejayaan masa
kini. Apa yang kekal abadi kita kekalkan, seperti akidah, ajaran rohani dan
nilai-nilai akhlak yang abadi, mana-mana yang memerlukan perubahan dalam
kerangka dan prinsip yang ada, kita ubahsuaikan mengikut keperluan, tetapi
masih dalam rangka panduan prinsip-prinsip serta nilai-nilai yang abadi itu.
Selain daripada masalah diatas, ialah soal perpaduan Muslimin di
mana-mana, ini juga perlu diasaskan kepada ajaran Ahlissunnah wal-Jamaah; semua
pihak perlu merujuk kepada dasar ini; inilah yang menentukan penerimaan atau
penolakan sesuatu. Kalaulah ada pihak-pihak yang boleh diajak bersatu padu atas
dasar ini maka usaha itu hendaklah dilakukan dengan seberapa daya yang boleh;
kalau tidak dapat dilakukan perpaduan atas dasar itu maka hendaklah diajak
perpaduan itu atas dasar kemaslahatan mereka yang beriman kepada Allah, Hari
Kemudian, kerasulan nabi Muhammad s.a.w. dan sembahyang mengadap ke arah
Ka’abah. Perlu Muslimin di negara Malaysia bersatu padu atas dasar ini demi
keselamatan agama mereka dan survival mereka sebagai umat yang berpegang kepada
Qur’an dan Sunnah serta ijma’ daripada akal dan roh yang terbaik dalam umat
ini.
Mereka yang berada dalam mazhab fiqh yang berlainan bersatu padu
dalam soal pokok akidah dan tempat ambilan hukum; mereka yang mengamalkan
tarikat tasawwuf bersatu padu dalam menundukkan diri kepada Qur’an dan Sunnah
serta ijma’; maka para guru mereka perlu memberi penekanan kepada perpaduan
Muslimin selain daripada menjayakan kekentalan iman dan ketaqwaan mereka
melalui tasawwuf. Demikianlah mereka yang berada dalam NGO Muslimin hendaklah
bersatu padu berhadapan dengan bahaya yang mengancam agama mereka. Ringkasnya
perpaduan untuk kepentingan agama adalah mengatasi perkara-perkara lain.
BAB I
SYIAH DAN QUR’AN:
Dalam bab ini akan dibicarakan pegangan Syiah Imamiah berkenaan
dengan al-Qur’an yang merupakan punca utama Islam. Dalam teks-teks klasik Syiah
berkenaan dengan al-Qur’an ada beberapa perkara yang menunjukkan kelainan
mereka daripada Ahlissunnah. Antaranya ialah seperti yang dibicarakan dalam
perenggan-perenggan berikut.
Dalam Ahlissunnah, sebagaimana yang diajarkan dalam al-Qur’an,
kitab Qur’an kekal dari masa ia mula-mula diturunkan sampai sekarang dengan isi
kandungannya tanpa apa apa-apa tambahan atau kekuarangan. Ini berdasarkan
kepada ayat Qur’an dan penafsirannya, ayatnya ialah:
(ان علينا جمعه وقرأنه , فاذا فرأنه
فاتبع قرأنه , ثم ان علينا بيانه)
Sesungguhnya Kamilah yang menghimpunkannya (al-Qur’an) (dalam
dada engkau) dan menetapkan bacaan (pada lidahmu); oleh itu apabila Kami
menyempurnakan bacaannya (kepadamu dengan perantaraan Jibril) maka bacalah
menurut bacaan itu; kemudian sesungguhnya kepada Kamilah terserah urusan
menjelaskan kandungannhya (yang memerlukan penjelasan). [6]
Dengan berdasarkan pada panduan ini dan Sunnah Rasulullah s.a.w.
serta ijma’ ummat maka timbullah keyakinan semenjak dari awal lagi tentang peri
tidak terubah bahkan kekalnya Qur’an sampai sekarang dengan susunan-susunan
ayat dan surah-surahnya sebagaimana yang ditentukan oleh nabi s.a.w, antaranya
sebagaimana yang tercatit dalam kitab al-Itqan oleh Imam al-Suyuti rh.[7]
Berdasarkan riwayat daripada Abu Basir yang dilaporkan sebagai
berkata: Sekali peristiwa saya pergi bertemu dengan Abu ’Abdillah [yakni Ja’far
Sadiq] –alaihissalam- dan bertanya kepadanya: Moga-moga hamba menjadi penebus
tuanhamba! Hamba hendak bertanyakan soalan sama seorang; Adakah sesiapa di
kalangan dan sekitar kita ini yang boleh mendengar kata-kataku? Periwayat itu
berkata: Abu ’Abdillah mengangkat tabir yang memisahkannya daripada ruang yang
berdekatan. Kemudian ia masuk ke dalam ruang itu dan berkata: ’Sekarang,
tanyalah apa yang engkau mahu tanya’. Periwayat itu berkata: ’Kemudian hamba
bertanya; Syiah tuan secara amnya meriwayat bahawa Rasulullah –Allah berselawat
kepadanya dan keturunannya- bahawa Ali adalah pintu kota yang membukan seribu
pintu? Beliau menjawab: ’Rasulullah –selawat dan salam ke atasnya dan
zuriatnya- memberitahu Ali tentang seribu pintu, tiap-tiap satunya membuka
kepada seribu pintu. Saya berkata: Demi Allah, ia adalah ilmu. Periwayat itu
berkata: Dengan ini (Abu Abdillah) berfikir seketika dan kemudian memberi
jawapan: ’Ya, itulah Ilmu’. Ia menambah ‘Wahai Abu Muhammad, pada kami ada
’Jami’ah’. Adakah anda tahu apa ’Jami’ah’ itu? Saya berkata: ’Moga-moga hamba
jadi penebus tuan hamba.Hamba ingin tahu apakah ’Jami’ah’ itu. Beliau berkata
memberi jawapan: ’’Ia Kitab , panjangnya tujuh puluh hasta Rasul Allah-selawat
dan salam atasnya dan zuriatnya-ia ditulis dengan pena, dan Ali sendiri
menulisnya dengan tangan kanannya. Kitab itu mengandungi semua perkara yang
halal dan yang haram. Bahkan ia mengandungi semua perkara yang manusia
dikehendaki mengetahuinya. Ia mengandungi sampai denda kerana
kecederaan-kecederaan ringan’. Kemudian ia menunjuk kepada saya dengan jarinya.
’Wahai Abu Muhammad, adakah anda membenarkan saya? Saya menjawab ’Saya jadikan
diri saya tebusan tuan hamba. Sesungguhnya hamba bersedia untuk tuan.
Perintahkanlah kepada hamba apa yang tuan hamba kehendaki.’ Kemudian periwayat
itu berkata: ’kemudian ia mengisyaratkan kepada saya dengan tangannya, katanya
’walaupun denda balasan kerana kecederaan yang sedikit!’ Beliau nampaknya
kelihatan marah. Periwayat itu berkata lagi: ’Saya berkata, demi Allah, ini
Ilmu!’ Beliau berkata :’Ya, inilah Ilmu! Dan itu bukan semuanya (yakni ada
lagi)’. Kemudian beliau berhenti sejenak, dan kemudian ujarnya; ’Ada pada kami
‘al-Jafr’, dan apakah yang mereka tahu tentang ‘al-jafr’ itu? Pencatit itu
berkata: ’Saya bertanya’ Apakah itu ‘al-Jafr’? Beliau menjawab: ’Ia bekas
daripada kulit yang di dalamnya disimpan ilmu para nabi, para wasi dan pemegang
amanah, dan Ilmu dari para ulama terdahulu dari kalangan bani Isra’il’.
Periwayat itu berkata: ’’Saya berkata: Ini Ilmu. Ia berkata: ‘Sudah tentu ini
adalah Ilmu: dan ini belum lagi tamat semuanya (tetapi masih ada lagi).
Kemudian beliau berhenti sejenak dan kemudian berkata: ‘Pada kami ada sebuah
naskah Qur’an milik Fatimah( .وان عندنا لمصحف فاطمة)
–alaihassalam- dan apakah yang mereka ketahui berkenaan dengan naskah Qur’an
milik Fatimah itu? Beliau menjawab: ’Ia naskah Qur’an yang mengandungi apa yang
seperti Qur’an kamu, tetapi ia tiga kali ganda daripadanya ( مصحف
فيه مثل قرأنكم هذا ثلاث مرات ). Demi Allah ia tidak mengandungi suatu
kalimahpun dari Qur’an kamu( ما فيه من قرأنكم حرف واحد ).
Dari sini timbul kepercayaan tentang adanya Mushaf Fatimah’ yang
menjadi pegangan mereka yang berbeza daripada ‘Mushaf Uthman‘ yang menjadi
pegangan seluruh umat Islam. Ertinya mereka mempercayai Qur’an yang ada pada
mereka adalah tiga kali ganda besarnya, dan Qur’an yang ada dalam Mushaf Uthman
adalah hanya satu pertiga sahaja.
Selain daripada itu terdapat beberapa maklumat berkenaan dengan
hal ini dalam ‘al-Anwar al-Nu’maniyyah’[9]
Dalam teks ini terdapat riwayat yang menunjjukan bahawa Qur’an
yang yang dikumpulkan oleh Saidina Ali rd adalah asli dan murni dan tidak ada
‘tahrif’ atau perubahan atau pengurangan apa-apa padanya. Riwayat itu ialah seperti
berikut :
Terdapat riwayat yang mustafid (yang kurang sedikit daripada
mutawatir) bahawa Qur’an yang dikumpulkan oleh Saidina ‘Ali dengan wasiat
daripada nabi s.a.w. –yang ia sibuk menghimpunkan enam bulan selepas wafat
baginda s.a.w.- kemudian selepas menghimpunnya beliau datang menemui mereka
yang tidak segera menjalankan tugas mereka (disebut ‘al-mukakhallifin’) selepas
daripada Rasulullah s.a.w., kata beliau: ’Ini Kitabullah sebagaimana yang
diturunkan‘. Kata Umar bin al-Khattab kepadanya: ‘Kami tidak memerlukan anda,
dan kami tidak memerlukan Qur’an anda. Dengan kami sudah ada Qur’an yang
ditulis oleh ‘Uthman. Ali alaihissalam berkata kepada mereka: ’Selepas daripada
hari ini anda tidak akan melihatnya lagi dan tidak ada seorangpun yang akan melihatnya
sehingga zahirnya anakku (dari zuriatku) al-Mahdi alaihissalam”. dalam Qur’an
itu banyak terdapat tambahan-tambahan dan ia sunyi daripada tahrif.[10]
Maka dapat dilihat bahawa al-Qur’an yang sepatutnya menjadi
rujukan yang menghimpunkan golongan Ahlissunnah dan Syiah menjadi isu yang
membawa kepada perpecahan kerana pendapat mereka yang menyalahi ijma’ ulama
umat ini semanjak dari awal lagi. Antaranya disebutkan oleh Muhibbuddin
al-Khatib dalam ‘Al-Khutoot al-‘Aridah’ bahawa antara ulama mereka yang
menyebut tentang Qur’an tidak murni dan asli ini ialah ulama mereka dari Najaf
bernama Mirza Husain bin Muhammad Taqi An-Nawari At-Tabarsi, yang menulis
dalam tahun 1292 Hijrah kitabnya ‘Faslul-Khitaab fi Ithbat Tahrif Kitab
Rabbil-Arbab’. Kitab ini menarik perhatian para ulama Syiah, dan ia
dipertikaikan oleh setengah kalangan dari mereka sebab sebelum ini ajaran
tentang ada tahrif pada Qur’an ini diketahui hanya oleh segolongan tertentu
ulama mereka sahaja. Bila timbuk kritikan terhadap bukunya itu beliau menulis
dua tahun sebelum meninggalnya buku yang mempertahankan pendiriannya itu,
berjudul Raddu ba’dush-Shubahaati `an Faslil-Khitaabi fi Ithbati Tahrifi
Kitaabi Rabbil-Arbaab.Kerana menghormatinya dengan pendiriannya tentang ada
‘tahrif’ dalam Qur’an golongan Syiah mengebumikannya di tempat suci mereka di
Najaf.[11]
Antara yang menakjubkan
dalam konsep Qur’an Syiah ini ialah keberadaan Surah al-Wilayah yang
mereka membuat tuduhan ia dibuang oleh para Sahabat. Dalam ‘Al-Khutoot
al-Areedah’ [12] ditunjukkan ‘Surah al-Walayah’ itu
demikian:
Surah itu kalau diterjemah maksudnya lebih kurang seperti
berikut:
Wahai orang-orang yang beriman; berimanlah dengan Nabi dan wali
(yakni Ali rd) yang Kami bangkitkan keduanya yang memberi hidayat bimbingan
kepada kamu ke jalan yang betul. Seorang nabi (Muhammad s.a.w.) dan Wali (yakni
Ali) yang setengah dari dua orang itu dari setengahnya dan Aku adalah Maha
Mengetahui lagi Maha mendalam TahuNya. Sesungguhnya orang-orang yang menunaikan
janji dengan Allah bagi mereka itu Syurga jannatul-Naim; dan orang-orang yang
bila dibaca kepada mereka ayat-ayat Kami maka mereka membohonginya;
sesungguhnya bagi mereka dalam neraka Jahannam ada tempat yang dahsyat. Bila
disebut kepada mereka hari Kiamat (nanti) dimanakah orang-orang zalim yang
membohongi para rasul … (diakhiri dengan) dan bertasbihlah kepada Tuhan kamu
dan Ali termasuk di kalangan para penyaksi.
Sarjana yang dipercayai Muhammad Ali Sa’udi ketua perunding dan
penasihat Kementerian Undang-Undang Mesir waktu itu, juga seorang daripada
murid-murid rapat dengan Syaikh Muhammad Abduh berjaya meneliti sebuah
manuskrip Parsi dari Iran yang dimiliki oleh Orientalist Brown.
Beliau berjaya membuat fotokopi Surah al-Wilayah itu dengan
terjemahan bahasa Parsinya sekali. Keberadaan surah itu diakui oleh Al-Tabarsi
dalam kitabnya ‘Faslul–Khitab dan Muhsin Fani al-Ashmeeri dalam bukunya
‘Dabistan Madhahib’ Buku ini yang ditulis dalam bahasa Parsi dicetak banyak
kali di Iran, dan Surah al-Wilayah ini disebut oleh Orientalist Jerman Noeldeke
dalam bukunya berkenaan dengan sejarah Qur’an.[13]
Bila kitab ‘Faslul-Khitab’ diterbitkan maka para Orientalist
yang tidak senang dengan Muslimin dan kitab suci mereka dan para ahli gerakan
missionary bergembira; kegembiraan mereka itu mungkin kerana di dalamnya
terdapat riwayat-riwayat yang tidak benar dan rekaan yang boleh memberi
gambaran buruk tentang keaslian Qur’an dan keutuhan teksnya. Mereka mengusahan
terjemahan ke dalam bahasa-bahasa Barat yang boleh mendatangkan menafaat untuk
gerakan mereka. Riwayat-riwat di dalamnya menyentuh kedudukan Qur’an, nabi
Muhammad s.a.w. dan keagungan para Sahabat yang memberi gambaran yang sangatr
negatif tentang semuanya.
Antara riwayat-riwayat Syiah dalam ‘al-Kafi’ oleh al-Kulaini
yang membuktikan pendirian Syiah tentang Qur’an, selain daripada di atas ialah
seperti berikut.[14]
Saya mendengar Abu Ja’far –alaihissalam- berkata: ‘Tidak ada
dari kalangan mereka yang mengaku menghimpunkan Qur’an secara lengkap
sebagaimana ia diturunkan melainkan ia pembohong.Tidak ada orang yang
menghimpun dan menghafal Qur’an sebagaimana ia diturunkan melainkan Ali bin Abi
Talib dan para imam yang selepasnya”.[15]
“Peribadi-peribadi ini (para Sahabat) tidak ada kena mengena
dengan Islam dan al-Qur’an, mereka hanya mahu menggunakan ini semua sebagai
jalan untuk keuntungan duniawi dan memegang kekuasaan. Kerana orang yang
berusaha untuk menggunakan al-Qur’an demi untuk matlamat-matlamat hina mereka,
maka tidak menjadi masalah bagi mereka untuk membuang ayat-ayat (yang menyebut
Ali sebagai khalifah selepas nabi s.a.w. dan ketua imamah), untuk membuat
tambahan-tambahan dalam ayat-ayat Kitab suci itu, dan menjadikan Qur’an tidak
terlihat oleh orang ramai sampai ke akhir zaman. Tuduhan merosakkan
(kitab-kitab suci mereka) yang dibuat oleh Muslimin terhadap orang-orang Yahudi
dan Kristian mengena ke atas para sahabat ini”.[17]
Kalaulah Imam (untuk memimpin selepas daripada Nabi s.a.w.)
disebutkan namanya dalam Qur’an, maka siapakah yang menjamin bahawa tidak akan
berlaku perbezaan pendapat di kalangan Muslimin? Ini kerana mereka yang ikut
bersama-sama dengan agama Islam dan Nabi Muhammad s.a.w. itu adalah kerana
gilakan kekuasaan dan kedudukan, dan semenjak masa yang lama sedang menambahkan
golongan penyokong-penyokong mereka, maka mereka ini tidak akan meninggalkan
matlamat-matlamat keji mereka kerana ajaran-ajaran Qur’an. Mereka akan
menggunakan apa cara sahaja untuk mencapai objektif-objektif mereka, ataupun,
kalau demikian, maka perbezaan-perbezaan pendapat yang diadakan itu akan
menjadi sedemikian rupa sehingga asas-asas agama Islam itu akan menjadi musnah.
Kerana, kemungkinannya ialah kalaulah mereka yang berusaha itu melihat mereka
tidak akan mencapai matlamat-matlamat mereka melalui Islam mereka akan bersatu
padu pula untu membentuk satu golongan untuk menentang Islam dan akan
merosakkannya secara terang-terangan.
Banyak kenyataan-kenyataan Khomeini yang memburuk-burukkan para
sahabat terutamanya Abu bakar dan Umar serta Uthman. Allah meredhai mereka.
Adalah ajaib sekali bahawa gambaran nabi s.a.w. pada tangan Khomeini sedemikian
teruk gagalnya untuk membentuk para sahabat. Adakah ini gambaran yang boleh
diterima akal dan agama?
Jelaslah bahawa fahaman berkenaan dengan Qur’an dan para Sahabat
yang ada pada golongan Syiah adalah berlainan sama sekali-bahkan bercanggah –
dengan apa yang ada pada Ahlissunnah yang merupakan arus perdana umat ini.
Orang Barat yang bukan Muslim pun memberi kredit kepada kejayaan nabi s.a.w.
membentuk para Sahabatnya.
BAB II
SYIAH DAN PENDAPAT MEREKA BERKENAAN DENGAN SAHABAT:
Golongan Syiah mempunyai pandangan yang sangat tidak menasabah
berkenaan dengan para Sahabat –Allah meredhainya. Mereka menganggap para
Sahabat sebagai orang-orang yang berkhianat kepada Rasulullah, mereka murtad
selepas wafat nabi s.a.w., mereka mengubah-ngubahkan Qur’an dan
mengurang-ngurangkan isinya. Antaranya boleh didapati keterangan berkenaan
dengan gambaran ini dalam perenggan-perenggan berikutnya.
Sebelum kita pergi kepada pegangan Syiah berkenaan dengan para
Sahabat kita boleh merujuk kepada Qur’an sendiri berkenaan dengan kedudukan
mereka itu. Antara ayat-ayat yang menerangkan kedudukan para Sahabat ialah ayat
yang berikut:
{(والسابقون الأولون من المهاجرين والأنصار
والذين اتبعوهم بإحسان رضي الله عنهم ورضوا عنه وأعد لهم جنات تجري تحتها الأنهار
خالدين فيها أبدا ذلك الفوز العظيم})
Dan orang-orang yang terdahulu yang mula-mula (berhijrah dan
memberi bantuan) dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” dan orang-orang yang
menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda akan
mereka dan mereka pula reda akan Dia, serta Dia menyediakan untuk mereka
Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di
dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar.[19]
Ternyata dalam ayat ini kelebihan mereka di kalangan Muhajirin
dan Ansar. Mereka yang beriman dengan sebenar-benarnya, bila terbaca ayat ini
akan terus tunduk kepadanya dan memuliakan para Sahabat.
Dalam al-Qur’an lagi terdapat ayat berkenaan dengan para Sahabat
yang memberi sumpah setia kepada baginda s.a.w. dalam hubungan dengan
Perjanjian Hudaibiyyah. Ayat itu ialah:
قَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ
تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ
عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا)
Demi sesungguhnya! Allah reda akan orang-orang yang beriman,
ketika mereka memberikan pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad) di
bawah naungan pohon (yang termaklum di Hudaibiyah); maka (dengan itu) ternyata
apa yang sedia diketahuiNya tentang (kebenaran iman dan taat setia) yang ada
dalam hati mereka, lalu Dia menurunkan semangat tenang tenteram kepada mereka
dan membalas mereka dengan kemenangan yang dekat masa datangnya;[20]
Ayat ini memberi keterangan berkenaan dengan keutamaan para
Sahabat yang berbaiah dengan nabi s.a.w. dan berjanji akan mempertahankan
baginda dengan nyawa mereka. Mereka adalah golongan yang mendapat keredhaan
Tuhan. Orang-orang yang beriman akan bersikap dengan sikap yang
sebaik-baiknya terhadap para sahabat yang mendapat pendidikan dan asuhan dari
baginda s.a.w. dan jauh sekali daripada menentang atau mempunyai sangka yang
buruk terhadap mereka.
Tidak syak lagi sebagaimana yang ternyata dalam hadith dan
sirah, selain daripada Qur’an, bahawa jasa para Sahabat tidak ada tolok
bandingnya. Tanpa para Sahabat yang menyampaikan ajaran Islam kepada kita kita
tidak akan mendapat apa-apa dari ajaran yang maha suci ini. Sebab itu kita
mendoakan keredhaan Allah terhadap mereka.
Bagaimanakah sikap Syiah terhadap para Sahabat?
Tentang mereka menuduh para Sahabat membuang atau
mengubah-ngubah isi Qur’an, sampai tertinggal hanya sepertiga sahaja lagi, itu
sudah jelas dari kenyataan sebelum ini dalam hubungan dengan Qur’an.
Diriwayatkan oleh Abu Bakr, saya berkata kepada nabi s.a.w.
sewaktu saya berada dalam Gua (dalam peristiwa Hijrah): ’Kalau sesiapa dari
mereka melihat ke bawah kakinya ia akan melihat kita.Baginda bersabda:’Wahai
Abu Bakr! Apakah fikiran anda berkenaan dengan dua orang (iaitu nabi s.a.w dan
dia sendiri) yang pihak ketiganya ialah Allah?’
Inilah yang disebutkan dalam Qur’an sebagai ‘orang kedua dari
kedua orang’ dan ‘sahabatnya’ dalam ayat:
)إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ
اللَّهُإِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواثَانِيَ اثْنَيْنِإِذْ هُمَا فِي
الْغَارِإِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَافَأَنْزَلَ
اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِوَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَاوَجَعَلَ
كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىوَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا
وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya
Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Mekah) mengeluarkannya
(dari negerinya Mekah) sedang dia salah seorang dari dua (sahabat) semasa
mereka berlindung di dalam gua, ketika dia berkata kepada sahabatnya: Janganlah
engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Maka Allah menurunkan
semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan
bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya dan Allah menjadikan
seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya) dan
Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha
Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Ayat ini mengabadikan kemuliaan Abu Bakr rd yang mendapat
gelaran ‘orang kedua dalam dua orang’ dan ‘sahabatnya’ dan ‘sahabat dalam
gua’.
Yang berjuang dengan Rasulullah s.a.w. dalam peperangannya
adalah para Sahabat; yang mengumpulhan Qur’an dan Sunnah adalah para Sahabat.
Pendeknya yang menjayakan islam dan membuktikan kegemilangannya adalah para
Sahabat; selepas mereka para tabi’in dan demikian seterusnya. Sejarah
Islam tidak akan ada tanpa para sahabat.
Gambaran berkenaan dengan para Sahabat yang ada dalam kalangan
umat ini berlainan sekali-bahkan bercanggahan sekali – dengan apa yang ada
dalam kalangan orang-orang Syiah.
Dalam hubungan dengan sikap mencela para sahabat ini, antaranya,
dinyatakan oleh al-Nawbakhti dalam bukunya ’Firaq al-Syi’ah’[23] bahawa ’Abdullah bin Saba adalah
seorang daripada orang-orang yang mencela Abu Bakar, Umar dan Uthman dan
lain-lain Sahabat secara terbuka. Ia berlepas diri daripada mereka semua. Dalam
suatu peristiwa ia menyatakan bahawa Ali yang menyuruh beliau melakukan
demikian. Ali-Allah meredhainya- menghadapinya dan bertanya kepadanya supaya
menerangkan tindakannya itu. Ia mengakui kesilapannya. Ali memberi arahan
supaya ia dipancung. Orang ramai berteriak: Wahai Amir al-Mukminin! Adakah tuan
hamba memutuskan hukum mati atas seorang yang mengajak orang ramai kasihkan tuan
hamba dan ahlulbait (keluarga nabi) dan mengajak orang kepada wilayah tuan
hamba (supaya menyokong tuan hamba) dan yang berlepas diri daripada
bersama-sama dengan musuh-musuh tuan hamba? Maka Ali menmbuangnya ke Mada’in
(Ctesiphon) kepala negeri Parsi pada masa itu. Satu kumpulan dari kalangan ahli
ilmu dikalangan para Sahabat Ali –alahissalam- meriwayatkan: Abdullah bin Saba
adalah seorang Yahudi.Kemudian ia memeluk agama Islam dan menjadi pendokong Ali
–alaihissalam.Tetapi Ali biasa berkata : Dia masih Yahudi kerana ia menyatakan
Yusha’ bin Nun sebagai ’wasi’ selepas nabi Musa-alaihissalam.Pada masa itu ia
berpegang kepada ajaran Islam yang murni, tetapi kemudian daripada wafat Nabi
s.a.w. – ia (berubah pegangannya) dan mempunyai kepercayaan berkenaan dengan
Ali , yang sama dengan kepercayaannya tentang Yusya’ (bin Nun). (Abdullah) Ibn
Saba merupakan orang yang mula-mula sekali yang mengembangkan fahaman bahawa
Ali wajib menjadi khalifah (selepas nabi s.a.w.).Ia membersihkan dirinya
daripada bersama-sama dengan musuh-musuh Ali .
Dari sini boleh diperhatikan bahawa sesiapa yang menolak
golongan Syiah selalu menyatakan: Golongan Syiah dan Rafidah timbul daripada
ajaran Yahudi .
Diriwayatkan bahawa bila Abdullah bin Saba sampat ke Ctesiphon
sampai kepadanya berita tentang kematian Ali. Ia berkata kepada orang yang
menyatakan kematian Ali: ”Kamu berbohong.Kalau kamu membawa otaknya dalam tujh
puluh pundi-pundi dan kalau kamu cuba membunuh tujuh puluh orang yang menyaksi
kematiannya, kami akan menyatakan bahawa Ali tidak mati atau dibunuh, kerana ia
tidak akan mati sehingga ia memerintah seluruh dunia ini.[24]
Ehsan Elahi Zaheer membuat kesimpulan yang menarik berkenaan
dengan usaha golongan Yahui yang merosakkan Islam dari dalam. Antara
kesimpulan-kesimpulan itu ialah seperti berikut[25]:
Bahawa golongan Yahudi ada membentuk kelompok mereka menggunakan
nama Islam di bawah kendali Abdullah bin Saba; pada zahirnya mereka
kelihatan orang Islam tetapi dengan cara rahasia mereka berpegang kepada agama
Yahudi; mereka bersedia untuk mengembangkan di kalangan Muslimin kepercayaan
dan ajaran yang datang dari agama Yahudi dan yang bersifat kufur.
Mereka nampaknya berusaha untuk memecahbelahkan umat Islam dan
juga berusaha untuk menjatuhkan Khalifah ketiga -Allah meredhainya-dan akhirnya
mereka menolak bai’ah terhadapnya dan menimbulkan huru hara dalam negara;
Muslimin berkelahi sesama sendiri dan perkembangan Islam terhenti. (Pada
pandangan penulis ini perkara yang sedemikian ini sesuai dengan kenyataan
Qur’an yang menyebutkan bahawa golongan Yahudi dan Nasara tidak akan reda
sekali-kali sehingga kamu memeluk agama mereka[26]). Ehsan Elahi Zaheer menganggap bahawa
fitnah yang ada dalam zaman awal ini masih ada kesan-kesannya sampai sekarang.
Subhana’Llah.
Beliau juga menyebutkan bagaimana golongan Yahudi menimbulkan
rasa benci dan dendam terhadap Abu Bakar dan Umar rd serta peribadi-peribadi
lain dari kalangan para Sahabat yang memang berjasa dalam menjayakan Islam dan
menyampaikannya kepada generasi-generasi kemudian dengan usaha dan pengorbanan
mereka yang tidak terkira itu. Mereka menanamkan syak terhadap Qur’an dan
kesucian serta kemurniannya dan juga mereka menanamkan kebencian terhadap
mereka yang berjasa menjaga Qur’an dan menyampaikannya sebagaimana yang
diamanahkan oleh Rasulullah s.a.w.
Mereka menuduh para Sahabat menjadi kafir murtad selepas nabi
s.a.w.-kecuali beberapa orang sahaja di kalangan mereka. Ini tuduhan yang ajaib
sekali. Adakah menasabah nabi s.a.w. manusia insan kamil dan penghulu para
rasul mempunyai pengikut setia tidak sampai sepuluh orang?
Dalam ‘Rijal al-Kashshi’[27] :’Dari Abu Ja’far –alaihissalam-
bahawa: Para Sahabat (kanannas) murtad selepas wafat nabi s.a.w. kecuali tiga
orang: Aku bertanya: Siapakah yang tiga itu? Kata beliau: Al-Miqdad bin
al-Aswad, Abu Dharr al-Ghifari dan salman al-Farisi…(Jadi semua murtad
melainkan tiga orang ini sahaja, ini gambaran yang tidak menasabah sekali pada
akal, sejarah, dan bercanggah dengan Qur’an, Sunnah, ijma’ dan jiwa manusia
yang sejahtera-uem).
Dalam kitab ‘Ar-Raudah min al-Kafi’ oleh al-Kulaini[28] dinyatakan bahawa dua syaikh itu
[iaitu Abu Bakar dan Umar, tidak disebut namanya kerana pada mereka bila
disebut ’dua syaikh’ sudah memadai] meninggal dunia [berpisah daripada dunia]
walhal keduanya tidak bertaubat dan tidak mendapat pengajaran daripada apa yang
dilakukan keduanya kepada Amir al-mu’mini alaihissalam , maka atas keduanya
laknat Allah dan para malaikat serta manusia sekeliannya. (Subhana’Llah. Mereka
melaknat dua peribadi yang tertinggi dalam Islam selepas nabi s.a.w. Dari segi
kerohaniannya Allah mengisytihar perang terhadap mereka berdasarkan hadith
Bukhari yang bermaksud ’Sesiapa yang bermusuh dengan waliKu maka Aku isytihar
perang terhadapnya (man ’ada li waliyyan faqad adhantuhu bil-harbi…). Pandangan
mereka terhadap para Sahabat yang lain boleh diagak daripada sikap mereka
terhadap Abu Bakar dan Umar dan juga kenyataan mereka tentang murtadnya Sahabat
selepas wafat nabi s.a.w.
BAB III BERKENAAN DENGAN IMAM MAKSUM
Satu daripada dasar-dasar pegangan Syiah ialah kepercayaan
mereka tentang Imamah atau imam-imam yang maksum dan kedudukan atau pangkat
mereka.
Al-Kulaini dalam kitabnya ‘Al-Kafi’ membuat kenyataan berkenaan
dengan kelebihan para imam mereka yang dua belas orang itu (mulai daripada ‘Ali
bin Abi Talib, sampai kepada Hasan dan Husain, sampailah kepada Musa Kazim
terus akhirnya kepada Muhammad bin Hasan al-Askari yang mereka sedang
nanti-nantikan akan muncul di akhir zaman sebagai imam Mahdi mereka).
Setengah daripada kelebihan-kelebihan imam mereka mengikut
‘al-Kafi’ ialah ‘para imam itu mempunyai semua ilmu yang dikurniakan kepada
para malaikat, para nabi, dan rasul’; ‘para imam mengetahui bila mereka akan
mati , dan mereka tidak mati melainkan dengan pilihan mereka sendiri’; ”para
imam itu mengetahui apa yang telah berlaku dan apa yang akan berlaku pada masa
akan datang dan tidak ada yang btersembunyi daripada mereka”; ”para imam itu
mempunyai ilmu berkenaan dengan semua kitab suci yang diturunkan , tidak
kira dalam bahasa apa kitab-kitab itu diturunkan”; ”Tidak ada orang yang
menghimpunkan Qur’an secara lengkap melainkan para imam, dan mereka mempunyai
pengetahuan yang meliputi tentangnya”; ”mukjizat-mukjizat yang ada pada para
anbiya ada para para imam”; ”Bila datang masa imam [yang dinanti-nantikan untuk
memerintah] mereka akan memerintah mengikut cara nabi Daud dan zuriatnya; para
imam ini tidak memerlukan kepada pembentangan dalil-dalil sebelum daripada
memutuskan hukuman-hukuman mereka”; ”tidak ada satupun kebenaran yang ada pada
sesuatu golongan manusia melainkan itu asalnya daripada imam, dan semua perkara
yang tidak timbul daripada imam adalah palsu”; ”seluruh bumi ini milik imam”.[29]
Daripada rujukan klasik mereka sendiri boleh diperhatikan
bagaimana golongan Syiah menganggap imam-imam mereka yang dua belas orang itu
mempunyai pengetahuan melintasi manusia biasa, bahkan sampai seolah-olah
seperti mereka mempunyai kekuasaan seperti Tuhan walaupun mereka tidak
menyatakan demikian. Selain daripada itu mereka menafikan pengetahuan tentang
perkara yang ghaib oleh Rasulullah s.a.w. walhal perkara yang demikian
dikurniakan oleh Allah kepada baginda. Antaranya termasuklah pengetahuan
tentang kejadian langit dan bumi serta gambaran berkenaan dengan Syorga dan
Neraka. Pendapat seperti ini disebutkan oleh Muhibbuddin al-Khatib dalam
‘al-Khutoot al-‘Areedah’[30] terdapat dalam majalah
‘Risalatul-Islam’ yang diterbitkan oleh Darut-Taqrid, dalam makalah yang berjudul
‘Min Ijtihadati Syi’ah Al-Imamiyyah’ (Setengah daripada ijtihad-Ijtihad Syiah
Imamiah). Ketua Mahkamah Tertinggi Syiah di Lubnan menukil kata-kata
Mujtahid Syiah bernama Muhammad bin Hasan Al-Isytiyani:’ Kalaulah nabi membuat
kenyataan hukum berkenaan dengan hukum Syara’ berkaitan dengan apa yang
membatalkan wudu’ atau hukum-hukum berkenaan dengan darah haidh atau darah
lepas beranak, maka wajib kita percaya kepadanya dan wajib kita mengamalkannya.
Tetapi kalau Nabi membuat kenyataan berkenaan dengan perkara ghaib tentang
penciptaan langit dan bumi, atau para bidadari dalam Syorga dan
mahligai-mahligainya, maka tidak wajib kita percaya kepadanya, walaupun
diketahui bahawa ia tentu kenyataan yang datang dari dari Nabi”. Ini ajaib
sekali bila mereka mempercayai imam-imam mereka mengetahui berkenaan dengan
perkara-perkara ghaib tetapi mereka mengambil sikap demikian dengan nabi s.a.w.
tanpa apa-apa dalil yang menunjukkan kebenaran sikap mereka itu. Dalam masa
yang sama kenyataan itu memberi erti mereka tidak wajib menerima wahyu Tuhan
dalam Qur’an yang datang melalui nabi s.a.w. dan juga kenyataan-kenyataan
baginda tentang perkara-perkara demikian dalam hadith-hadith yang sahih. (Sikap
yang demikian berkait pula dengan sikap mereka yang menganggap para Sahabat
murtad selepas wafat nabi s.a.w. melainkan beberapa orang sahaja sebagaimana ,
antara lainnya, disebutkan dalam ‘Rijal al-Kashshi’ yang sudah disebut di
atas).
Dalam ‘al-Hukumah al-Islamiyyah’ oleh Khomeini para imam itu
dinyatakan [31] disebutkan mempunyai ‘maqam mahmud’
(dalam Ahlissunnah ia makam khas untuk nabi s.a.w.), ‘darajah yang tinggi’, ‘khilafah
takwiniyyatan’-khilafah atas alam semesta (‘cosmic sovereignty’) yang kerana
itu semua ‘tunduk kepada kekuasaan atau otoritinya seluruh atom alam ini’. Pada
tempat lain dalam kitab yang sama ia disebut selagai ‘tidak terlupa dan lalai’.
Dalam kitab ‘al-Kafi’ oleh al-Kulaini[32] dinyatakan
bahawa darjah imamah itu darjah anbia’, pewarisan para wasi (yang menerima
pangkat menjadi imam), ia khilafah Tuhan, khilafah Rasulillah,, demikian
seterusnya. Dalam sumber yang sama[33]ia
disebutkan sebagai ‘…ma’sum, diberi bantuan (oleh Tuhan), diberi taufik,
dipandu pada jalan yang betul, aman daripada dosa-dosa, tersilap, tergelincir,
Tuhan mengkhususkannya dengan itu semua supaya ia menjadi hujjah atas para
hambaNya.
Dinyatakan ia ‘Imam yang bersih daripada dosa, terlepas daripada
semua aib, dikhususkan dengan ilmu, ditandai dengan sifat hilm, ia susunan
hidup agama, kemuliaan Muslimin, kebinasaan bagi kafirin.[34]
Kepercayaan yang demikian adalah bercanggah dengan
gambaran Qur’an berkenaan dengan para nabi dan rasul serta bercanggah dengan
sunnah dan ijma Ahlissunnah yang merupakan ajaran arus perdana umat ini.
Dalam ‘Bihar al-Anwar’ oleh Muhammad Baqir al-Majlisi[35] dinyatakan bahawa para imam Syiah
itu ”…menghidupkan mereka yang mati, menyembuhkan penyakit kusta dan juzam,
berjalan atas air…”. “apa yang ada pada Rasulullah dikurniakan kepada Ali amir
al-mu’minin “ dan kepada para imam Syiah selepas daripadanya.
Berkaitan dengan kepercayaan tentang para imam yang maksum ini
ialah kepercayaan tentang imam yang ghaib.Di kalangan mereka ada kepercayaan
bahawa imam yang terakhir mereka adalah imam yang ghaib yang akhirnya akan
datang ke dunia ini pada akhir zaman untuk menjadi imam Mahdi, Namanya Imam
Muhammad bin Hasan al-‘Askari. Mengikut kepercayaan ini imam ke dua belas ini
memasuki alam ghaib –ghaibah- di Surra man Ra’a bersekali dengan keluarga dan
para pembantu keluarganya sepuluh hari sebelum kematian ayahandanya.Ia akan
kembali memerintah dunia di akhir zaman.[36]
Mungkin orang mempercayai bahawa pegangan ini sudah berubah di
kalangan mereka yang memimpin golongan ini. Kenyataan Khomeini dalam
‘al-Hukumam al-Islamiyyah’[37] menunjukkan pendirian mereka adalah
seperti dahulu juga sampai sekarang ini, katanya:
Para imam itu mempunyai Makam Terpuji Yang Gemilang (maqam
mahmud), kedudukan yang sedemikian mulia dan tingginya yang menjadikannya
mempunyai kekuasaan atas alam semesta (khilafatan takwiniyyatan) yang tunduk
kepada kekuasaan dan otoritinya seluruh atom alam ini. Dan mengikut apa yang
dituntut oleh ajaran agama kita ini yang tidak boleh dibantah-bantah bahawa
tidak ada malaikat mukarrabin dan nabi yang diutus menjadi rasul yang sampai
kepada darjah imam ini. Sebagaimana yang dinyatakan dalam hadith-hadith nabi
yang agung itu dan para imam wujud dalam bentuk nur mengelilingi Arsy Tuhan dan
mempunyai perhampiran dengan Tuhan yang diketahui olehNya sahaja. Sama seperti
ahli teologi Syiah Ithna Asyariyyah yang lainnya, selepas lebih daripada seribu
tahun akidah ini masih hidup dan menjadi pegangan orang ramai di kalangan
mereka.
Sebelum habis bahagian ini kita boleh memberi perhatian lagi
kepada tajuk tentang kepentingan para imam ini sebagaimana yang ada tercatit
dalam ‘Usul al-Kafi’[38]; dinyatakan bahawa urusan imamah adalah …
termasuk ke dalam urusan menyempurnakan agama, dan imamah ini bermula dengan
Ibrahim a.s.s. yang disebutkan bagaimana ia dijadikan ‘imam’; terus menerus
imamah itu berjalan dalam zuriatnya sampai kepada nabi Muhammad s.a.w. dan
selepas baginda ia terjatuh kepada Ali bin Abi Talib. Dengan ini timbul
pemujaan mereka terhadap Ali dan para imam mereka yang melampaui batas.
Konsep mereka tentang para imam yang memerimntah alam dengan pelbagai sifat-sifat
itu sampai menjadikan mereka seolah-olah menyamai Tuhan sendiri dan mengtatasi
para nabi dan rasul a.s.s. Dalam Ahlissunnah tidak ada manusia yang mengatasi
nabi dan rasul.
BAB KE IV
PEGANGAN SYIAH BERKENAAN DENGAN SIFAT TUHAN: AL-BADA
Al-bada’ ertinya nyata atau zahir selepas daripada tersembunyi
(al-zuhur ba’dal-khafa’).[39] Ini boleh difaham ertinya daripada
ayat Qur’an:
( وبدا لهم من الله
ما لم يكونوا يحتسبون )
Ertinya: Maka menjadi nyatalah bagi mereka, (azab) daripada
Allah, yang sebelumnya mereka tidak menyangkanya. [40]Ataupun ertinya ialah timbulnya pandangan
baharu yang sebelumnya tidak ada , seperti dalam firman Allah
( ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الايات ليسجننه
حتى حين )
Ertinya: Kemudian timbul fikiran pada mereka setelah
melihat tanda-tanda (tentang benarnya Yusuf dan bersih peribadinya) yang patut
mereka memasukkannya ke dalam penjara buat beberapa waktu.[41]
Mereka menisbahkan ’bada’ dalam erti yang tersebut di atas itu
kepada Allah taala yang maha mengetahui, maka ini adalah perkara mustahil. Ini
kerana kalau demikian kita menisbahkan kepada Allah sifat jahil kemudian timbul
ilmu padaNya. Ini kerana Ilmu Allah adalah sifat yang kadim dan abadi kekal
bersama-sama dengan zatnya tidak bercerai atau berpisah daripadaNya. Ini jelas
daripada ayat Qur’an yang sangat banyak itu. Antaranya ialah ayat ini:
( وعنده مفاتح الغيب لا يعلمها الا هو
ويعلم فى البر والبحر وما تسقط من ورقة الا
يعلمها ولا حبة فى ظلمات الارض ولا رطب
ولا يابس الا فى كتاب مبين )
Ertinya: Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib;
tidak ada yang mengetahuinya melainkan Dia Sendiri; dan Ia mengetahui apa yang
di darat dan di laut’; dan tiada sehelai daunpun yang gugur melainkan Dia
mengetahuinya; dan tidak jatuh sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak
sesuatu yang basah atau yang kering melainkan termaktub dalam Kitab Yang Nyata
(yakni al-Lauh al-Mahfuz).[42]
Fahaman mereka tentang al-bada yang dinisbahkan kepada Tuhan ini
adalah berlawanan dengan akidah Ahlissunnah wal-Jamaah yang berdasarkan kepada
Qur’an, Sunnah dan ijma’. Misalnya dalam ‘Al-Arba’in fi Usul al-Din’ oleh Imam
al-Ghazali rd yang memberi huraian ringkas tentang sifat ilmu Tuhan dalam
Ahlissunnah, katanya :
وأنه عالم بجميع المعلومات , محيط
بما يجرى فى تخوم الارضين الى أعلى السموات , لا يعزب عن علمه
مثقال ذرة فى الارض ولا فى السماء , بل يعلم دبيب النملة السوداء على
الصخرة الصماء فى الليلة الظلماء , ويدرك حركة الذر فى جو الهواء , ويعلم
السر وأخفى , ويطلع على هواجس الضمائر , وحركات الخواطر , وخفيات السرأئر
بعلم قديم أزلى , لم يزل موصوفا به فى أزل الآزال ,
لا بعلم متجدد حاصل فى ذاته بالتحول والنتقال
Ertinya : Dan Ia (Allah) mengetahui sekelian maklumat,
mengetahui secara meliputi semua yang berlaku dari bahagian terkebawah dari
semua bumi sampai ke langit-langit yang tertinggi sekali, Tidak terlepas
daripada IlmuNya satu zarah di bumi dan di langit, bahkan (tidak terlepas
daripada IlmuNya itu) rangkak semua hitam atas batu yang pejal pada malam gelap
pekat , (dan IlmuNya) mengetahui gerak atom di angkasa, dan Ia mengetahui yang
tersembunyi dan yang lebih tersembunyi lagi daripada itu, Ia mengetahui bisikan
hati kecil manusia, gerak fakir mereka, perkara-perkara rahasia dalam batin
makhluk, dengan Ilmu Yang Kadim dan Azali, terus menerus Ia bersifat
dengan sifat itu dari azal segala azal lagi, bukannya dengan ilmu yang
baharu datang yang berpindah masuk ke dalam zatNya …[43]
Berkenaan dengan akidah al-Bada ini kita boleh membaca riwayat
Syiah dalam kitab ’Usul al-Kafi’ dalam bab yang penuh berkenaan dengan al-bada
di namakannya (bab al-bada’). Di dalamnya banyak riwayat-riwayat.Antara yang
banyak itu ialah yang bermaksud:
Dari Zurarah bin A’yun dari seorang dari dua (imam), katanya:
Tidak ada sesuatu (yang paling utama sekali) yang dengannya Tuhan disembah
(oleh hambaNya) (yang sedemikian tinggi nilainya) seperti al-bada’ (ertinya
Allah tidak mengetahui sesuatu kemudian bila terzahir baharulah Allah
mengetahuinya).[44]
Antara riwayat dalam bab berkenaan dalam kitabnya ialah yang
datang dari al-Rayyan ibn al-Salt yang menyatakan bahawa ia mendengar daripada
al-Rida (Ali bin Musa, imam ke lapan Syiah) katanya: Allah tidak mengutuskan
nabi melainkan ia menyatakan arak itu haram, dan bahawa ia juga mengakui
tentang al-bada’ (dalam erti kalau keadaan baharu timbul maka itu boleh
menyebabkan berubah ketetapanNya ) bagi Allah.[45]
Antara riwayatnya juga ialah yang berikut: Al-Nawbakhti
meriwayatkan bahawa Ja’far ibn Muhammad al-Baqir memutuskan bahawa anaknya
Isma’il menjadi imam, dan mengisyaratkan yang demikian itu masa hayatnya.
Tetapi Ismail meninggal dunia, dan beliau sendiri masih hidup. Maka beliau
dilaporkan sebagai berkata: Sesuatu berlaku dan itu menyebabkan Allah
mengubahkan ketentuanNya, sama juga seperti sesuatu perkara berlaku itu
menyebabkan Allah mengubahkan ketentuanNya tentang anak lelaki saya Ismail.[46]
Antara riwayat berkenaan dengan al-bada ini ialah: Dilaporkan
bahawa al-Kulaini meriwayat: dari Ja’far, katanya: (Pada Hari Kiamat) Abd
al-Muttalib akan dibangkit sebagai suatu umat.Ia akan memakai tanda-tanda
kebesaran raja-raja dan alamat-alamat kemuliaan para nabi. Ini kerana ia orang
yang mula-mula memasyhurkan kenyataan berkenaan dengan al-bada’.[47]
Apapun juga huraian dan alasannya sifat al-bada bercanggah
dengan sifat-sifat Allah yang diajarkan dalam Qur’an, Sunnah dan ijma’ umat
ini. Oleh itu ia mesti ditolak.
BAB KE V
PEGANGAN SYIAH BERKENAAN AL-RAJ’AH
Satu lagi akidah besar Syiah ialah apa yang diistilahkan sebagai
‘al-raj’ah’; ertinya sebelum daripada berdirinya kiamat semua makhluk
dihidupkan semula dan mereka menerima hukuman mereka; selepas daripada menerima
hukuman itu baharulah mereka mati dan kemudian berlaku kiamat.
Antaranya disebutkan dalam kitab ’Muntahal Amal’ karangan Syaikh
Abbas al-Qummi[48] bahawa dilaporkan yang Ja’far Sadiq
berkata: ”Tidak termasuk ke dalam golongan kami orang yang tidak beriman dengan
raj’ah kami (yakni akidah raj’ah mereka) dan tidak berpegang kepada halalnya
nikah mut’ah”.
Diriwayatkan bahawa Muhammad al-Baqir al-Majlisi menukilkan
iaitu maksudnya: Diriwayatkan oleh ibn Babuwaih dalam ‘Ilal al-Shara’i’ dari
Imam Muhammad al-Baqir alaihissalam, katanya: Bila Imam Mahdi timbul maka Siti
Aisyah (isteri Rasullah, ibu orang yang beriman) akan dihidupkan oleh beliau
dan akan dilakukan hukum had atasnya oleh imam itu”.[49] Ini timbul daripada tuduhan mereka
yang siti Aisyah melakukan zina, la haula wa la quwwata illa
billahi’l’aliyyil-’azim.
Dalam hubungan dengan al-Raj’ah ini diriwayatkan dari Imam
Muhammad al-Baqir alaihissalam, dalam ’Tafsir al-Qummi’ dan ‘Tafsir al-’Iyashi’
maksud dalam ayat ‘al-akhirah’ al-raj’ah, dan erti ‘al-raj’ah’ itu ialah bahawa
Rasulullah dan para imam Syiah dan golongan khusus dari orang-orang yang
beriman dan golongan khusus daripada orang-orang kafir sebelum berdiri kiamat
supaya terserlah dan tinggi kebaikan dan keimanan dan dihukumkan kekufuran dan
kemaksiatan.[50]
Diriwayatkan oleh Mulla Muhammad al-Baqir al-Majlisi dalam
’Haqqul Yaqin’ dengan panjang dan sempurna riwayatnya tentang hal raj’ah ini.
Kesimpulannya ialah bahawa bila zahir al-Mahdi pada akhir zaman, sebelum
berdiri kiamat, maka ia akan membelah jidar pada makam Rasulullah s.a.w. dan
dikeluarkannya Abu Bakar dan Umar dari kubur mereka berdua, kemudian akan
mensalibkan mereka.[51] La haula wa quwwata
billahil-’aliyyil-azim.
Kemudian disebutkan tentang tindakan Mahdi waktu raj’ah itu:
Kemudian (Mahdi) akan menyuruh manusia berhimpun, maka kekufuran dan kezaliman
yang zahir semenjak dari permulaan dunia sampai ke akhirnya, semua dosa-dosa
itu akan ditulis ke atas dua mereka (iaitu Abu Bakar dan Umar) dan juga yang
ditumpahkan daripada darah keluarga nabi Muhammad dalam mana-mana zaman bahkan
tiap-tiap darah yang ditumpahkan dengan tiada hak yang sebenarnya, dan
tiap-tiap jimak yang haram yang berlaku, dan tiap-tiap harta riba atau harta
haram yang dimakan, dan tiap-tiap dosa dan kezaliman yang berlaku, sehingga
zahirnya Mahdi, semuanya itu akan dikirakan dalam amalan kedua orang itu (iaitu
Abu Bakar dan Umar).[52]
Dalam riwayat-riwayat dari Ja’far Sadiq: katanya bahawa Amir
al-Mu’minin (yakni Ali rd) alaihissalam kembali hidup bersama-sama anaknya
Husain dalam raj’ah itu, dan hidup kembali (sebelum kiamat itu) bersama-samanya
Banu Umayyah, Mu’awiyah dan keluarga Mua’awiyah dan tiap-tiap orang yang
membunuhnya, maka ia akan mengazabkan mereka dengan membunuh dan lain daripada
itu.Dan Allah akan menghidupkan kembali (sebelum kiamat) dari orang-orang Kufah
seramai tiga puluh ribu orang dan dari kalangan manusia lain tujuh puluh ribu
orang.
Demikianlah seterusnya riwayat itu menyebut beberapa perkara
rekaan yang sukar difahami dengan akal yang sejahtera.Misalnya Muawiyah dan
para sahabatnya akan dihukum bun uh di tempat berperang dahulu di Siffin;
kemudian mereka dihidupkan dan dibunuh lagi diazabkan bersama-sama dengan
Fir’aun dengan azab yang seberat-beratnya; kemudian berlaku raj’ah lagi
bersama-sama dengan nabi s.a.w. berserta dengan para anbia dan nabi s.a.w.
menyerahkan benderanya kepada Ali rd dan setiap nabi berada di bawah bendera
ini.Demikian seterusnya .[54]
Jelas bahawa akidah raj’ah ini akidah yang tidak ada dalam
ajaran Islam. Maka akidah tambahan yang seperti ini membawa kepada binasanya
Islam seseorang itu; tambahan lagi pula dengan perkara-perkara rekaan tentang
para sahabat dihukum dan manusia lainnya dihukum oleh Imam Mahdi itu.
BAB KE VI
PEGANGAN SYIAH BERKENAAN DENGAN AL-TAQIYYAH
Antara dasar-dasar ajaran Syiah ialah ‘taqiyyah’ iaitu sifat
berpura-pura demi untuk menjaga kepentingan mereka. Dalam Bahasa inggeris
’taqiyyah’ diterjemahkan sebagai ‘dissimulation’, yang ertinya berpura-pura
demi untuk sesuatu muslihat. Mengikut ajaran ini maka seseorang itu menunjukkan
persetujuan walhal ia tidak bersetuju dengan sesuatu itu, kerana hendak beramal
dengan taqiyyah; ia menunjukkan sikap tidak bersetuju dengan sesuatu walhal ia
bersetuju sebenarnya, kerana hendak beramal dengan taqiyyah untuk mendapat
ganjaran daripadanya.
Dalam ‘al-Usul Minal-Kafi’[55] dinyatakan
riwayat bahawa Abu ‘Abdillah berkata: ”Bertaqwalah kamu dalam agama kamu dan
lindungilah ia dengan taqiyyah, maka sesungguhnya tidak ada iman bagi orang yang
tidak mengamalkan taqiyyah…’
Dalam punca yang sama [56]terdapat kenyataan dikatakan dari Abu Abdillah
juga bahawa dalam bubungan dengan ayat Qur’an yang bermaksud ‘Tolaklah apa yang
buruk itu dengan kebaikan’ katanya ‘apa yang baik’ itu ialah ‘taqiyyah’ dan
kejahatan itu berkata benar dengan terang-terang’ (al-idha’ah).
Dalam ‘al-Usul Minal-Kafi’[57] dilaporkan bahawa Abu Abdillah
berkata: Adalah bapaku alaihissalam berkata: Apakah sesuatu yang lebih
menyejukkan mataku daripada taqiyyah? Sesungguhnya taqiyyah ialah perisai orang
yang beriman’ (junnah al-mu’min).
Dalam ‘Tafsir al-Burhan’[58]dilaporkan riwayat dari Ja’far bin
Muhammad dari bapanya bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Tidak ada iman bagi
orang yang tidak ada taqiyyah, Allah berfirman melainkan mereka menjaga diri
daripada mereka kerana takut (sesuatu bahaya daripada mereka).
Dalam tafsir ini disebutkan bahawa ayat Qur’an ini memberi
rukhsah untuk seseorang menunjukkan yang zahir padanya yang berlainan daripada
yang batinnya…taqiyyah orang mukmin itu katanya ialah keringanan baginya
beragama dengan agama orang kafir, sembahyang dan puasa dengan agama itu, bila
ia bertaqiyyah, walhal pada batinnya ia beragama dengan agama Allah, yang
berlainan daripada yang demikian.[59]
Ajaran berkenaan dengan taqiyyah ini berlawanan dengan sifat
Rasulullah s.a.w. yang diajarkan dalam Ahlissunnah wal-Jamaah bahawa baginda
itu bersifat dengan sifat siddik dan amanah; kalau nabi s.a.w. pun beramal
dengan taqiyyah atau kepura-puraan maka tidak ada lagi sifat benar dan amanah;
ini bukannya ajaran Islam. Lagipun soal bertaqiyyah itu timbul bila seseorang
itu takutkan bahaya atas diri atau agamanya.Bagi nabi s.a.w. apakah pula yang
ditakutkan atas agamanya? Baginda dijamin perlindungan dari bahaya umat
manusia.
Kalau orang mukmin bertaqiyyah dalam erti berpura-pura, maka
hilanglah daripadanya agamanya.Kalau hendak ditanya: Apakah muslihat nabi
s.a.w. bertaqiyyah dengan Abu Bakar, Umar dan Uthman ? Apakah baginda
menjadikan mereka itu bapa mertuanya atau menantunya kerana taqiyyah?
Kalau demikian maka Rasulullah bertindak berlawanan dengan apa yang
diperintahkan oleh Allah supaya menyampaikan agamanya sebagaimana yang
diturunkan kepadanya.
Amalan taqiyyah ini menyebabkan runtuh agama seseorang, dan ia
menyebarkan perasaan tidak percaya mempercayai antara orang-orang yang beriman.
Dan bila kita mengetahui ajaran ini maka bila ada seseorang Syiah yang sembahyang
di belakang imam Ahlissunnah yang pada zahirnya kelihatan baik dan menenangkan
hati, sebenarnya itu boleh dipandang sebagai taqiyyah untuk menguntungkannya!
Dengan itu hubungan manusia antara satu dengan lain terganggu dan rosak dengan
ajaran yang seperti ini.
Memadailah untuk kita melihat dasar taqiyyah ini, yang dikatakan
oleh mereka amalan nabi s.a.w. –dijauhkan Allah- dengan kita mengingatkan
bahawa dalam ajaran Ahlissunnah para nabi mempunyai sifat-sifat sidik, benar,
amanah, tabligh, dan fatanah. Dan benar ertinya mereka tidak berbohong, dan
amanah ertinya mereka menjalankan tugas mereka dan berkira bicara dengan
manusia dengan jujur dan amanah tanpa pengkhianatan, dan tabligh ertinya mereka
menyampaikan kebenaran dengan sebenar-benarnya tanpa berselindung atau
berpura-pura.Dan mereka mempunyai sifat fatanah ertinya mereka bijaksana dalam
menyampaikan seruan mereka serta menegakkan kebenaran tanpa teragak-agak dan
berbelah bagi. Kalau demikian maka mustahil ajaran taqiyyah itu menjadi amalan
dan ajaran mereka. Menisbahkan taqiyyah dalam erti berpura-pura itu adalah
bercanggah dengan akidah Ahlissunnah dan membawa seseorang yang mempunyai
pegangan demikian terkeluar daripada agama ini. Dijauhkan Allah.
BAB KE VII
PEGANGAN SYIAH BERKENAAN DENGAN KAHWIN MUT’AH
Dalam hubungan dengan kahwin mut’ah, ertinya kahwin sementara,
terdapat beberapa kenyataan dalam teks-teks Syiah.Antaranya ialah seperti
berikut:
Diriwayatkan dalam kitab ‘Man La Yahduruhul-Faqih’[60] bahawa ”Orang mukmin itu tidak
sempurna imannya sehingga ia melakukan mut’ah”. Di sini disebutkan syarat
sempurna iman ialah dengan melakukan mut’ah.Amat sukar kita memahami bagaimana
pemikiran seperti ini muncul, walhal dalam Ahlissunnah wa al-Jamaah
terdapat ijma’ bahawa kahwin mut’ah adalah haram.
Terdapat riwayat yang dicatitkan dalam teks yang sama[61] bahawa Rasullah dikatakan bersabda:
Sesungguhnya Allah taala menghalalkan untuk kamu kemaluan (wanita) dalam tiga
pengertian: perkahwinan yang kekal (yang biasa berlaku), kahwin yang tidak
mendatangkan warisan iaitu mut’ah, dan (kemaluan) hamba milik kamu”
Dalam kitab ‘Bihar al-Anwar’[62] diriwayatkan bahawa Jaafar al-Sadiq
berkata :Tidak termasuk golongan kami orang tidak beriman tentang raj’ah kami
(merujuk kepada kepercayaan tentang raj’ah) dan tidak menghalalkan mut’ah kami”
(dalam ajaran Syiah). Dengan ini disebutkan kepercayaan halalnya mut’ah sebagai
syarat berada dalam ajaran Syiah.
Dalam tafsir ’Minhaj al-Sadiqin’[63] dilaporkan pada sisi mereka bahawa
Rasulullah bersabda: Siapa yang bermut’ah sekali, maka darjahnya seperti darjah
saidina Husain, alaihissalam, dan siapa yang bermut’ah dua kali, darjahnya
seperti darjah saidina Hasan, dan siapa bermut’ah sebanyak tiga kali maka
darjahnya seperti darjah Ali bin Abi Talib. Dan siapa bermut’ah sebanyak empat
kali, darjahnya seperti darjahku (iaitu darjah Rasulullah s.a.w. sendiri).
Dilaporkan dalam tafsir oleh al-Kashani juga[64] bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa yang keluar daripada dunia walhal ia tidak melakukan mut’ah, maka ia
orang yang terpotong-potong anggotanya (ajda’).
Dalam tafsir yang sama terdapat riwayat yang menyatakan bahawa
Rasulullah s.a.w. bersabda: Dan Jibril datang kepadaku dengan membawa hadiah
dari Tuhanku, dan hadiah itu ialah bermut’ah dengan wanita yang beriman walhal
Allah tidak pernah memberi hadiah ini kepada seorangpun dari anbia
sebelumku…Ketahuilah bahawa mut’ah itu dikhaskan oleh Allah kepadaku kerana
kemuliaan darjahku atas sekelian anbia yang terdahulu. Maka siapa yang
bermut’ah sekali dalam hidupnya jadilah ia dalam kalangan ahli syurga…dan bila
lelaki yang bermut’ah dan wanita mut’ahnya berada dalam satu tempat maka turun
atas mereka itu malaikat yang menjaga mereka berdua sehingga mereka berpisah,
dan kalaulah mereka berdua bercakap-cakap antara satu dengan lain, maka
percakapan mereka itu adalah zikir dan tasbih, dan bila seorang daripadanya
menmegang tangan yang seorang lagi itu, maka gugurlah dosa dari jari-jari
keduanya , dan bila seorang mencium temannya maka dicatit dengan setiap ciuman
itu pahala haji dan umrah, dan dicatitkan hubungan keduanya itu dengan
tiap-tiap keinginan syahwat dan kelazatannya pahala seperti bukit yang
menjulang tinggi…
Demikian seterusnya dengan maklumat-maklumat yang sukar
dimengerti mengikut akal yang sejahtera.
Dan dalam kitab Khumaini sendiri di bawah ’al-nikah al-munqati’’[65] bahawa nikah mut’ah boleh dilakukan
walau dengan isteri orang lain, hanya hukumnya makruh. Subhana’llah.
Dalam kitab ’Biharf al-Anwar’ yang sama diberikan kenyataan
tentang kahwin mut’ah itu.[66] (al-Hidayah): Adapun mut’ah itu
dihalalkan oleh Rasulullah s.a.w dan tidak diharamkan oleh baginda sehingga
baginda wafat. Bila seseorang lelaki hendak melakukan mut’ah dengan perempuan
maka hendaklah ia itu wanita yang beragama dan diamankan orangnya, maka tidak
harus ia bermut’ah dengan wanita penzina, atau yang tidak diamankan. (Bila
terdapat wanita yang wajar untuk mut’ah itu) hendaklah ia berkahwin dengannya
dengan berkata: Aku bermut’ah dengan anda untuk diriku mengikut Kitab Allah dan
sunnah nabinya s.a.w. dengan nikah yang bukan kekejian dengan sekian sekian
dirham (sebagai maskawinnya) hari sekian sampai ke hari sekian; maka bila
sampai habis tempohnya berlaku perpisahan tanpa ada talak (lagi), dan dikirakan
iddahnya empat puluh lima hari, maka kalau wanita itu datang membawa anak maka
wajib lelaki itu menerimanya (sebagai anaknya) dan tidak boleh ia
mengingkarinya.
Dalam buku ’Mengapa Kita Menolak Syiah’[67] terdapat hasil persidangan
kebangsaan Indonesia tentang Syiah dalam 21 September tahun 1997. Antara isinya
ialah menyanggahi konsep Qur’an dan Sunnah yang ada dalam ajaran Syiah,
termasuk juga nikah mut’ah yang mendatangkan bencana ke atas para mahasiswi di
pusat-pusat pengajian tinggi Indonesia. Persidangan itu menolak ajaran Syiah
dan mahu supaya Indonesis kekal dengan ajaran Ahlissunnah wa al-Jamaahnya.
BAB VIII
SIKAP SYIAH TERHADAP PIHAK BERKUASA NEGERI-NEGERI ISLAM
Sikap Syiah terhadap kerajaan-kerajaan dalam negeri-negeri Islam
perlu diberikan perhatian yang serius. Ini kerana pada pandangan mereka-yang timbul
daripada akidah mereka tentang imam –imam maksum mereka- bahawa semua kerajaan
semenjak kewafatan nabi s.a.w sampai sekarang semuanya tidak sah.Yang sah hanya
kerajaan Ali bin Abi Talib dan kerajaan Syiah yang ada sekarang (misalnya
sebagaimana yang kerap disuarakan oleh Khumaini). Dengan itu maka orang Syiah
tidak perlu setia kepada mana-mana kerajaan yang sedemikian. Bahkan pada mereka
mesti diamalkan sikap yan disebut sebagai taqiyyah.
Pada mereka semua kerajaan dalam alam Islam diasaskan dengan kekerasan
dan kezaliman dan oleh itu ia tidak sah. Yang sah hanya kerajaan oleh imam dua
belas mereka, sama ada pemerintahan mereka itu berlaku secara langsung atau
tidak langsung.Adapun kerajaan-kerajaan lain mulai yang dipimpin oleh Abu
Bakar, Umar dan Uthman, dan seterusnya adalah kerajaan-kerajaan yang muncul
secara zalim dan dianggap para penindas umat. Inilah sikap mereka terhadap
semua kerajaan, tidak kira bagaimana besarnya jasa pemimpin-pemimpin itu
terhadap agama Islam dan umat serta umat manusia.
Sikap yang sedemikian juga yang diambil oleh mereka dalam zaman
Abbasiah kemudiannya bila kerajaan Islam itu berhadapan dengan tentera Hulagu
yang menyerang tamadun Islam di bawah khalifah Islam itu. Sebagai contohnya
Nasir al-Tusi ahli falsafah dan sarjana Syiah itu menulis syair memuji khalifah
al-Musta’sim; kemudiannya peribadi ini mengambil sikap yang berlainan,
menimbulkan penentangan terhadap khalifah yang melindunginya, dengan itu
mempercepatkan kebencanaan berlaku ke atas Baghdad; di situ beliau memerhatikan
sendiri penyembelihan sedemikian ramai Muslimin oleh tentera itu.Al-Tusi yang
sama inilah juga yang membenarkan kitab-kitab dilemparkan ke dalam sungai yang
menyebabkan airnya menjadi hitam dengan dakwatnya; kitab-kitab yang hilang itu
ialah dalam bidang-bidang seperti sejarah, sastera, termasuk kitab-kitab ilmu
–ilmu syariat. Ini merupakan kebencanaan budaya tanpa taranya.
KESIMPULAN
Sebagai kesimpulannya kita boleh perhatikan bahawa golongan
Syiah bercanggah dengan Ahlissunnah dalam perkara-perkara pokok dan bukannya
perkara-perkara cawangan. Biasa kita mendengar kenyataan bahawa
golongan-golongan Islam itu semuanya sama dalam perkara-perkara pokok mereka
hanya berlainan dalam perkara-perkara cawangan. Sebagaimana yang boleh
diperhatikan dalam bab-bab di atas bahawa sebenarnya perbezaan berlaku dalam
perkara-perkara yang paling pokok dalam agama dan bukan hanya perkara-percara
cawangan.
Golongan Syiah memanggil Abu Bakar dan ‘Umar sebagai ‘al-jibt wa
at-taghut’, sampai sekarang dan ini tidak berubah. Mereka tidak menerima
golongan yang bukan Syiah walaupun orang-orang dalam kalangan keluarga nabi
s.a.w. Mereka menuduh para Sahabat merosakkan Qur’an dengan mengurangkan isinya
sampai yang baki hanya sepertiga daripada asalnya; dan mereka menyatakan bahawa
mereka mempunyai ‘Sahifah Fatimah’, berlainan daripada ‘Mushaf Uthman’ yang ada
pada Muslimin di seluruh dunia itu. Ini bukannya perkara furu’. Mereka mahu
kita menolak walaupun isteri nabi s.a.w. seperti Aisyah dan Hafsah; mereka
menyuruh kita menolak menantu Rasulullah seperti Umar dan ’Uthman, serta
menolak sahabat dan mertua baginda iaitu Abu Bakar. Mereka menyuruh kita
percaya kepada Imam Mahdi mereka Muhammad bin Hasan al-‘Askari walhal itu
peribadi khayalan yang tidak pernah ada dalam sejarah. Lebih berat lagi ialah
konsep mereka tentang raj’ah dan kahwin mut’ah yang boleh memporak-perandakan
keluarga dan masyarakat. Muslimin wajib mengelak diri daripada pegangan dan
amalan seperti ini; dan kalau sesiapa yang tersilap berpegang kepadanya kerana
terpengaruh dengan propaganda pihak mereka wajib ia kembali kepada Islam
sebenarnya dan bertaubat daripada kebencanaan fahaman yang tersasul jauh itu.
Bagi pemerintah mesti ini difahami dan golongan ini mesti diwaspadai sebab
dalam sejarah Islam sudah beberapa kali berlaku pengkhianatan daalam kalangan
mereka terhadap pemerintah yang berfahaman Ahlissunnah wa al-Jamaah. Wallahu
a’lam.
[1] Dalam perbincangan berkenaan dengan
Ahlissunnah wal-Jamaah dalam bahagian pertama buku ini.
[2]Ini boleh dilihat on-line dalam:
http://www.islamawareness.net/Deviant/Shia/khutoot.html
[3] Ibid.
[4] Buku Khumeini ‘al-Hukumah
al-Islamiyyah’ halaman 52
[5]Dalam ‘al-Hukumah al-Islamiyyah’.
[6] Al-Qiyamah (75) 17-19.
[7] ‘Al-Itqan fi ‘Ulum al-Qur’an’
oleh al-Suyuti bab tentant turun Qur’an dan pengumpulannya, jilid I
[8] ‘al-Kafi fi’l-Usul, kitab al-Hujjah,
bab berkenaan sebutan al-sahifah wa l-jafr edisi Tehran jilid 1 halaman
239-241. Lihat ‘al-Ja’fariyyah’ oleh UstazMuhammad Asri Yusoff,
halam 130. Buku ini banyak mengandungi bahan-bahan terdiri daripada teks-teks
utama Syiah .
[9] Oleh Sayyid Ni’matullah al-Mausawi
al-Jaza’iri jilid 2hal.360
[10]Ibid. jld 2 hal.360. Lihat Muhammad Asri
op. cit.halm.186.
[11] Ini ada dalam kitab ‘Tuhfah al-Ithna
‘Ashariyyah’ oleh ‘Abd al-‘Aziz al-Dihlawi, juga boleh dilihat dalam
’al-Khutoot al Areedah’ oleh Muhibbuddin al-Khatib dalam
http://www.islamawareness.net/Deviant/Shia/khutoot.html
[12] Ibid.
[13]Al-Khutoot Al-Areedah.ibid.
[14] Al-Kulaini, ‘Al-Kafi’
[15] Al-Kulaini, ‘Al-Usul minal-Kafi’
jil.1 Kitab al-Hujjah, hal.228.
[16] Lihat ‘Islam and the Earliest
Muslims’ oleh Maulana Abul Hasan ‘Ali al-Nadawi, hal.32, 33.
[17] Dalam ‘Kash al-Asrar’. (edisi Dr
Muhammad Ahmad Khatib) ,Dar ‘Ammar linnashr wttauzi’, 1987, hal.131.
[18] Ibid.Hal.130.
[19] Surah al-Taubah: 100.
[20] Surah al-Fath ayat 18.
[21] Hadith al-Bukhari berkenaan dengan
kelebihan para Sahabat (kitab 57) no.5 .
[22] Surah al-Taubah ayat 40
[23] Lihat dalam ‘The Shiiites and the
Sunna’ oleh Ehsan Elahi Zaheer, terbitan Idara Tarjuman l-Sunnah, Lahore., 1984
hal.31-32.
[24] Al-Nawbakhti, ‘Firaq al-Shi’ah’,
edisi Hydariyyah press, Najaf, 1379/1959 hal 33, 34.Lihat ‘The Shiites and the
Sunna’, oleh Ehsan Elahi Zaheer, hal 31-32.
[25] ‘The Shiites and the Sunna’, hal
33-35.
[26] Lihat Qur’an al-Baqarah ayat 120.
[27] Rijal al-Kashshi oleh Abu Ja’far
Muhammad bin al-Hasan bin ‘Ali al-Tusi , jilid 1 riwayat ke 12 bertajuk ‘Salman
al-Farisi’.
[28] Jilid ke 8 edisi 1389 Qamariah/1348
Syamsiah, hal.246 .
[29] Al-Kulaini, ‘Al-Kafi’ dalam ‘kitab
al-hujjah’ jilid I yang menyebut tentang keutamaan para imam.
[30] Op.cit.
[31] Hal 52 dan beberapa tempat yang
lain yang menyebut kelebihan para imam yang maksum dan tidak lalai atau
terlupa itu..
[32] Jilid I hal.200
[33] Ibid.jilid I hal 203.
[34] Ibid. jilid I, hal.200
[35] Jilid 27 bab para imam menghidupkan
orang yang mati, menyembuhkan penyakit kusta dll, ada pada mereka
mujizat-mujizat para nabi. Muka 29.
[36] Usul al-Kafi, 202, 207.
[37] Hal.52.
[38] Jilid I hal.199
[39] Lihat ‘Butlan ‘Aqa’id al-Shi’ah’
oleh Muhammad ‘Abd al-Sattar al-Tunaswi, hal.23.
[40] Al-Zumar 47.
[41] Yusuf.35.
[42] Al-An’am.59.
[43] Imam Muhammad al-Ghazali, kitab
‘Al-Arba’in fi Usul al-Din’, hal.5 ,( Maktabah al-Jundi, Kahirah, 1383).
[44]‘Butlan ‘Aqa’id al-Shi’ah’, hal.23.
[45] Lihat ‘The Shites and the Sunnah’,
oleh Ehsan Elahi Zahir,Lahore, 1393, hal.87-88.
[46] Dalam ‘Firaq al-Shi’ah’ oleh
al-Nawbakhti, ed.Najaf hal.24. Lihat ‘The Shiites and the Sunnah’ oleh Ehsan
Elahi Zahir, hal. 88-89.
[47] ‘Al-Kafi, kitab al-hujjah, jilid 1
hal.232. Lihat ‘The Shiites and the Sunna’, hal 90.
[48] ‘Muntahal-Amal’ karangan Syaikh
Abbas al-Qummi, jld 2 hal.341. Lihat Muhammad ‘Abd al-Sattar al-Tunaswi, dalam
’Butlan ’Aqa’id al-Shi’ah’ al-Maktabah al-Imdadiyyah, Makkah, 1408, hal.103.
[49] Lihat ‘Al-Ja’fariyyah’ oleh
Ust.Muhammad Asri Yusoff, hal. 597 lampiran 66. Lihat kitab ‘Haqqul-Yaqin’ oleh
Muhammad al-Baqir al-Majlisi, hal.347. Lihat ’Butlan ’Aqa’id al-Shi’ah’ oleh
Muhammad ’Abd al-Sattar al-Tunaswi, hal.103.
[50] Lihat dalam ‘Butlan ‘Aqa’id
al-Shi’ah’ oleh Al-Tusnawi, hal. 103.
[51] Lihat dalam ‘Butlan ‘Aqa’id
al-Shi’ah’ hal. 104.
[52] ‘Butlan ‘Aqa’id al-Shi’ah’ hal.104.
[53] Dalam ‘al-Anwal al-Nu’maniyyah’ oleh
Ni’matulah al-Jaza’iri,jld 2 hal.103
[54] ‘Al-Anwar al-Nu’maniyyah’ jld 2 hal
103.
[55] Jilid2 hal.218
[56] Jilid 2 hal 218
[57]Jilid 2 hal 220
[58] Iaitu ‘Min Kitab al-Burhan fi
Tafsiril-Qur’an’ oleh ibn Sayyid ‘Abd al-Jawwad al-Husaini al-Kattani, jilid 3
hal.275.
[59] Ibid. hal.275.
[60] Oleh Syaikh Sadduq Abu ja’far
Muhammad bin Ali al-Qummi, jld.3 hal 344
[61] Jld 3 hal. 702
[62] Oleh Muhammad baqir al-Majlisi, jld
100 hal.320 .Lihat Muhammad Asri Yusoff, ‘Al-Ja’fariyyah’, hal.798.
[63] Oleh Mulla Fathullah Kashani ,
hal.356.Lihat ‘Butlan ‘Aqa’id al-Shi’ah’ hal.85
[64] ‘Minhaj al-Sadiqin’ hal.356.Lihat
‘Butlan ‘Aqa’ih al-Shi’ah’ hal.85.
[65] Dalam kitabnya ‘Tahrir al-Wasilah’
terdiri daripada fatwa-fatwanya, jilid 2 di bawah tajuk ‘al-nikah
al-muntaqi’ – nikah yang putus, yakni yang tidak berterusan.
[66] Ibid. jld.100, hal.320.
[67] Diterbitkan oleh Lembaga Penelitian
dan Pengkajian Islam (LPPI), 1997.