ASPIRASI / INSPIRASI

Ilmu Massa, Turath, Sejarah. Analisa Kajian Budaya Pemikir. Peradaban Insani Kalbu Akal Mencerah. Hakikat Amal Zikir Dan Fikir. Ilmu, Amal, Hikmah Menjana Pencerahan. Ulul-Albab Rausyanfikir Irfan Bistari. Tautan Mahabbah Mursyid Bimbingan. Alam Melayu Alam Islami Tamadun Melayu Peradaban Islami. Rihlah Ilmiah Menjana Pencerahan Pemikiran, Kefahaman & Ketamadunan (Ilmu,Amal,Hikmah & Mahabbah) - Inspirasi: Rizhan el-Rodi

RANGKAIAN ULAMA’ DAN IKHWAN SUFI (ASWJ) DI MALAYSIA: SUATU PENGAMATAN UMUM


RANGKAIAN ULAMA’ DAN IKHWAN SUFI (ASWJ) DI MALAYSIA: SUATU PENGAMATAN UMUM

Malaysia merupakan tanah Melayu (alam Melayu nusantara) berada di kedudukan strategik dan menjadi tumpuan sejak berzaman. Islam datang ke tanah Melayu melalui pendakwah sufi sebagaimana direkodkan dalam sejarah.
Pendekatan ulama sufi adalah pendekatan qalbiah, berhikmah, wasatiyyah dan berpaksikan ilmu muhaqiq. Islam telah Berjaya membawa umat Melayu Islam sebagai umat bertamadun dan berperadaban. Bahasa Melayu telah diangkat menjadi bahasa ilmu dan pertuturan (lingua franca). Alam Melayu menjadi pusat perdagangan, pentadbiran kesultanan Melayu yang bersistematik, wujudnya perundangan Islam, lahirnya seni bina dan persenjataan serta seni dan teknologi, wujudnya pusat pengajian agama dan karya-karya ilmu kalangan ulama dan ilmuwan.

Para pemerintah sentiasa merujuk dan mendapatkan nasihat ulama. Hebatnya hubungan umara’ dan ulama suatu ketika dahulu. Sebagaimana Kesultanan Othmaniyah dibawah nasihat ulama-ulama Sufi seperti Sheikh al-Kurani dan Sheikh Aq Shamsudin, Sultan Salahuddin al-Ayubi di bawah Ulama-Ulama Sufi seperti Sheikh Abu al-Hassan as-Syazuli dan lain-lain. Ulama muhaqiq (warisan nabawi) merupakan dan menjadi penasihat dan rujukan pemerintah. Wujudnya di alam Melayu Kesultanan Melaka, Acheh, Mataram, Sulu, Maguindanao, Pattani, Johor Riau, Demak, Kedah, Terengganu,Banten Ternate, Brunei, Perlak Pasai, Pontianak, Perlak, Cirebon, Madura, Buton, Tidore dan lain-lain. Kegemilangan dan kemakmuran alam Melayu inilah diketahui dan membawa kepada tarikan penjajah barat ke nusantara disamping agenda hasil bumi dan agama.

Manhaj umat Islam di rantau ini semenjak menganut Islam adalah berpaksikan akidah Ahli Sunnah wal Jamaah (ASWJ), amalan fiqh bermazhab (Syafei), amalan tasawuf bertariqat atau bermanhaj al-Ghazali. Majlis zikir dan selawat serta maulid sebati dengan umat Melayu Islami dan di rantau ini. Pendekatan Islam, Iman, Ihsan sebagaimana dinyatakan hadis nabawi dijadikan tuntutan para penuntut ilmu dan amal Islami.

Kegemilangan pengajian agama di Tanah Melayu adalah dengan guru mursyid bersanad secara talaqi dan wujudnya zawiah, pondok dan pesantren di pelosok rantau ini. Lahirnya ilmuwan Melayu Islami seperti Hamzah Fansuri, Abd Rauf Singkel, Raja Ali Haji, Syekh Yusuf Makasar, Sheikh Daud al-Fathani Syekh Ahmad al-Fathani, Sheik Ahmad Arsyad al-Banjari, Syekh Abd Samad al-Palembani, Shekh Wan Sidek Kedah, Tok Pulau Manis, Tokku Paloh, Wali Songo dan lain-lain. Gelaran al-Fathani, al-Banjari, al-Palembani, al-Kalimantani, al-Jawi, al-Kelantani, al-Kedahi dll. al-Haramain merupakan pusat ibadat dan keilmuan ilmu warisan nabawi (ASWJ) suatu ketika dahulu. Disanalah pusat, keilmuan, tarbiah dan pengkaderan ulama ke seluruh pelosok dunia termasuk ke alam Melayu dikalangan bangsa rumpun nusantara sendiri.

Gelaran kepada ilmuwan seperti Kiyai, Habib, Tok Guru, Sheikh dll. Golongan ahli bait diaspora dr Hadramaut ke nusantara dan tersebar ke seluruh pelosok alam Melayu. Sehinggakan ramainya keturunan ahli bait di nusantara ini.

Kurun ke-21, rantaian dan rangkaian sufi ini kembali semarak dengan kedatangan mereka ke Malaysia khususnya bagi rihlah ilmiah, ziarah, program maulid, wacana ilmu dan sebagainya. Sehinggakan membentuk rangkaian antara ulama dan muridnya serta hubungan sesama ulama dan sesama murid. Jabatan Mufti Negeri Sembilan mewujudkan Jilsah Turuq Sufiah bagi mengiktiraf tarekat Sufi sejak 2005 serta dengan mengadakan wacana seminar tahunan. Pusat Pengajian dan NGO-NGO Islam bersama menggerak kerjasama dengan ulama senusantara, timur tengah dan dari eropah serta US. Pihak IPT tempatan dan agensi kerajaan serta pemerintah turut bersama-sama mengambil peluang ini. NGO-NGO seperti Yayasan Sofa, Yayasan al-Wareseen, Yayasan al-Jenderami, ITMAM, ITHAF, HaRUM, Hawi Khairat, MUAFAKAT, HAKIM, ISMA, Darul Hasani, dan lain-lain. Yayasan Sofa melakar sejarah kerana Berjaya mewujudkan IPT Universiti as-Sofa yang berpaksikan Manhaj ASWJ dan mempunyai hubungan baik dengan Institusi ASWJ di seluruh dunia.

Sejak kebelakngan ini juga Hizmet (gerakan Islam ASWJ yang berpengaruh dan memberi banyak jasa khususnya di Eropah) membina hubungan ilmiah dan sosial dengan NGO di Malaysia. Hizmet merupakan kesinambungan kepada gerakan Nurcu Iaitu warisan daripada Sheikh Said Nursi.

Fenomena baru dimana sambutan Maulid semakin semarak sehingga melangkaui ke bulan-bulan lain. Tokoh ulama dari Pesantren ( kiyai dan habib) dan Pondok (tok guru, baba), sheikh, habib dan seumpamnya. Tokoh-tokoh seperti Habib Omar dari Yaman, Habi Ali dari UAE, Shekh Mahmud dari Madinah, ulama Mekah,Ulama dari Syam, dari Maghribi, Iraq, Singapura,Indonesia, Pattani dari Mesir dikalangan ulama al-Azhar dan ulama Sufi seperti Shekh Usamah, Sheikh Ahmad Omar Hashim, Sheikh Ibrahim al-Kattani,Sheikh Ali Jumaat, dan ramai lagi, Dari eropah seperti Sheikh Abd Qadir as-Sufi, Sheikh Abdal Hakim Murad, Sheikh Abdullah Schleifer, dari US seperti Sheikh Hamzah Yusuf, Imam Zakir Naik, Imran Hossein dan dari Turki juga Sheikh al-Qadiri dan lain-lain sekadar beberapa nama yang sempat dinyatakan.

Fiqh al-Harakah dan Fiqh Tamadun suatu gagasan aulawiyyat mestilah berpaksikan manhaj Nabawi dari sudut akidah, syariah dan akhlak. Rangkaian ini perlu disemarakkan, diperkasakan, dikesatuankan, bagi agenda agama, bangsa, watan. Gerakan ini merupakan agenda khidmat agama dan ummah, mahabbah Rasulullah SAW dan ahli bait, ukhuwwah, wasatiyyah, fiqh ad-din, bagi mendaulatkan Islam dan khidmat ad-din.

Bacaan berkaitan: