Kaedah Kajian dalam Tradisi Keilmuan
Islam
Oleh : Al-Fadhil Sheikh Dr. Ali
Jum’ah al-Syafi’e
A. Ke arah
Penguasaan Warisan Tradisi Islami (al-Turath al-Islami)
Tidak dapat dinafikan lagi bahawa
tamadun Islam telah memainkan peranan penting dalam membangunkan serta
memajukan tamadun kemanusiaan. Peranan ini terbukti oleh sumbangan para ilmuwan
serta saintis Islam yang mendahului cendekiawan tamadun lain dalam menemukan
banyak teori saintifik, fakta-fakta serta kaedah-kaedah yang banyak dimanfaatkan
oleh tamadun manusia pada zaman moden. Seseorang yang mengkaji warisan keilmuan
Islam pasti menyedari bahawa warisan ini menjadi panduan dan petunjuk dalam
kajian dan kaedah saintifik serta nilai-nilai dan adab-adab dalam kajian dan
pemikiran. Makalah ini bertujuan untuk meletakkan prinsip-prinsip, dasar-dasar
dan langkah-langkah permulaan yang perlu diikuti oleh pengkaji dalam keilmuan
Islam agar hasil kajiannya menepati kaedah ilmiah yang digariskan dalam
makalah-makalah yang telah ditulis oleh para cendekiawan Muslim sepanjang
sejarah Keilmuan Islam.
Kajian (Bahth): secara
umumnya dalam Bahasa Arab bermaksud, “untuk mencari atau menyiasat sesuatu.”
Maksud Qa’idah: “satu jalan yang
membawa kepada penemuan hakikat dalam lapangan keilmuan berpandukan perantaraan
sekumpulan prinsip-prinsip umum yang membantu penggunaan pemikiran dan
mencetuskan tindakan agar sesorang mencapai kesimpulan tertentu.”
Kajian Ilmiah bererti kajian
terperinci mengenai suatu bidang menggunakan satu susunan qa’idah dan
sekumpulan prinsip-prinsip yang telah ditetapkan.
B. Kaedah
Kajian Ilmiah dalam Pengajian Islam
Pengajian Islam sentiasa
diperbaharui pada setiap generasi dan akan sentiasa wujud sepanjang zaman. Ia
diwajibkan kepada orang ramai khususnya kepada mereka yang memegang amanahnya
(ya’ni para ‘ulama) untuk mewarisi serta menyampaikan ia kepada orang ramai.
Kewajipan tugas ini bersandarkan seruan al-Quran serta perintah Rasulullah
S.A.W.: “Tidak sepatutnya bagi orang-orang yang mukmin itu pergi semuanya
(ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka
beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk
memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya,
supaya mereka itu dapat menjaga dirinya.” (at-Taubah, 9:122). Ayat tersebut
merupakan suruhan kepada pembacanya dan kesinambungan kepada suruhan
tersebut dinyatakan dalam ayat seterusnya yang bermaksud: “Sesungguhnya
orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan
(yang jelas) dan petunjuk, setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam
Al-Kitab, mereka itu dila’nati Allah dan dila’nati (pula) oleh semua (makhluk)
yang dapat mela’nati. Kecuali mereka yang telah taubat dan mengadakan perbaikan
dan menerangkan (kebenaran), maka terhadap mereka itu Aku menerima taubatnya
dan Akulah Yang Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.” (al-Baqarah
2:159-160).
Akibat menjauhi setiap kecelaruan
pemikiran atau segala permasalahan manusia, penuntut pengajian Islam telah
melanggar kewajipan dan membuka jalan kepada golongan yang mempunyai matlamat
peribadi dan sakit jiwanya.
Para pengkaji dan mahasiswa Muslim
sepatutnya menunaikan satu tugas berkelompok yang diwajibkan kepada ummah
(fardhu kifayah) yang lebih mustahak berbanding bergerak sendirian. Hal
ini kerana dengan menunaikan tugas secara berkelompok, kelompongan dan
kekurangan keseluruhan ummah dapat diperbaiki. Imam Zarkashi (794H) berkata,
“Menghasilkan buku-buku merupakan tugasan berkelompok kepada sesiapa sahaja
yang Allah telah kurniakan kefahaman dan kesedaran. Walaupun mempunyai umur
yang singkat, masyarakat Islam berterusan berkembang dan membangun khususnya
disebabkan kemampuan pemikiran dan pengetahuannya tidak dibiarkan terpendam
begitu sahaja. Jika penulisan buku-buku diabaikan, maka pengetahuan dalam
masyarakat akan lenyap.”
C. Perkembangan Pengajian Islam
mengikut Tempat dan Masa
Pengajian Islam merupakan lapangan
keilmuan yang luas, merangkumi pelbagai tempoh, tempat dan pengkhususan.
Daripada aspek zaman, ia merangkumi sejarah sepanjang 14 abad. Daripada
kategori tempat, para pemikir dari segenap dunia telah menyumbang kepada
Pengajian Islam. Daripada aspek pengkhususan pula, banyak bidang pengajian
telah dikembangkan untuk pelbagai tema yang luas dalam Islam. Bahkan kesemua
bidang pengajian tersebut masih membangun dan berkembang. Menurut Haji Khalifah
(1675 M) dalam bukunya Kashf al-Zunnun, terdapat 300 cabang ilmu dan bidang
pengajian. Dalam bidang pengajian al-Quran sahaja terdapat 80 cabang ilmu,
seperti dinukilkan oleh Suyuthi (911 H) dalam kitabnya al-Itqan. Ilmu tafsir
merupakan salah satu daripada 80 cabang ilmu al-Quran tersebut. Manakala
daripada ilmu tafsir pula, lebih kurang 10 pengkhususan telah terhasil. Setiap
pengkhususan tersebut pula mempunyai berganda-ganda karya yang telah
diterbitkan. Antara pengkhususan dalam ilmu tafsir ialah tafsir oleh:
- ulama hadith dan sanad.
- ulama ‘aqidah dan ilmu ‘kalam
- ulama fiqh dan usul fiqh
- pakar tatabahasa dan ahli bahasa.
- ahli akademik dan pemidato
- ulama seni pembacaan (qira`at).
- ahli Sufi dan ahli zahid
- sejarawan dan bangsawan.
- aktivis masyarakat.
10. saintis dalam pelbagai
bidang.
11. gabungan dua atau
lebih jenis tafsir di atas.
Manakala ilmu pengetahuan Sunnah
Nabi pula mengandungi lebih daripada 90 cabang ilmu, seperti perundangan dan
sumbernya, sejarah perundangan Islam, dasar-dasar keimanan, pengajian terhadap
perkumpulan dan mazhab pemikiran, sejarah Nubuwwah, sejarah Islam dan juga
pengajian bahasa Arab. Kesemua ilmu tersebut membuktikan ruang lingkup lapangan
pengajian Islam yang luas apabila dikaitkan dengan zaman, tempat dan
pengkhususan. Walaubagaimanapun ilmu pengetahuan tersebut menumpukan kepada
pengajian al-Quran dan as-Sunnah. Bidang-bidang keilmuan yang lain wujud untuk
menumpukan serta berkhidmat kepada dua sumber asas keilmuan tersebut.
D. Matlamat dan Tujuan Penulisan
dalam Pengajian Islam
Pada setiap kajian dalam suatu
bidang pengajian Islam atau bidang pengetahuan yang lain, semestinya ada
matlamat dan tujuan yang hendak dicapai. Seperti yang telah dijelaskan oleh Ibn
Hazm (456 H) dalam bukunya Pengenalan kepada Ilmu Mantiq dan disyarahkan oleh
Ibn Khaldun (1382) dalam Muqaddimah, para ilmuwan telah menggariskan 7 perkara
yang perlu diberi perhatian dalam penulisan.
“Ilmuwan telah menetapkan
matlamat-matlamat yang harus dipatuhi dalam penulisan. Kesemua matlamat
tersebut ada 7:
1)
Syarahan dan penjelasan dalam pelbagai cara dan bentuk:
Mengembangkan ilmu dalam bidang
tersebut; menetapkan pembahagian tajuk dan topik ilmu, menyelesaikan masalah
(ilmu tersebut) atau memudahkannya. Terdapat permasalahan yang telah
diselesaikan oleh ilmuwan ulung disampaikan kepada orang ramai agar
penyelesaian tersebut tersebar. Beliau menyimpan pengetahuannya dengan menulis
buku-buku agar para pengikutnya dapat memanfaatkannya, sebagaimana yang berlaku
kepada ilmu usul fiqh. Imam al-Shafi’e (204 H) menerajui pembahasan hujah serta
menyimpulkan perbahasannya. Setelah itu ilmuwan mazhab Hanafi hadir mendalamkan
perbahasan-perbahsan berkaitan dengan perumpamaan (qiyas), serta berjaya
menyelesaikan perbahasan tersebut sehingga dapat dimanfaatkan oleh
generasi terkemudian.
2)
Memberi penjelasan yang lebih mudah difahami terhadap karya yang rumit:
Seseorang menemukan karya-karya
ulama terdahulu yang sukar difahami, kemudian Allah mengurniakan kefahaman
kepadanya. Oleh itu seseorang itu bersungguh-sungguh ingin menyampaikan mesej
ulama terdahulu dalam bentuk yang lebih mudah difahami kepada golongan yang
layak. Inilah caranya dalam memberi kefahaman ilmu pengetahuan baik dalam ilmu
rasional dan sanad. Sesungguhnya ia adalah pekerjaan yang terpuji.
3)
Membetulkan kesalahan ulama terdahulu:
Ilmuwan generasi terkemudian
menemukan kesalahan dalam perkataan-perkataan ulama terdahulu yang
terkenal dengan akhlaq mulianya. Seorang ilmuwan seharusnya memastikan
kesalahan itu diperbetulkan dengan bukti yang jelas sehingga tidak timbul
sebarang keraguan. Kemudian pembetulan yang telah dilakukan haruslah disampaikan
kepada orang ramai. Memandangkan susahnya untuk mengundurkan kembali kesalahan
dek tersebarnya buku ulama terdahulu kerana namanya yang masyhur dan keyakinan
masyarakat yang mendalam terhadap ilmunya, sebuah buku yang dapat membetulkan
kefahaman orang awam mestilah dihasilkan.
4)
Melengkapkan ilmu pengetahuan:
Apabila seseorang menemukan
perbahasan atau perkara yang terlepas pandang dalam suatu bidang ilmu, dia
harus berazam untuk menyempurnakan ilmu tersebut dengan mengisi kelompongannya.
5)
Menyusun kembali ilmu yang tersalah susun-aturnya:
Barangsiapa yang menemui kesalahan
susun atur dalam suatu bidang ilmu, hendaklah dia menyusun kembali
perbincangan-perbincangan tersebut mengikut tajuk-tajuk yang bersesuaian
dengannya. Begitulah yang terjadi terhadap karya Mudawwana oleh ibn Sahnun yang
diriwayatkan daripada Ibn al-Qasim (854H) dan karya al-Utbiyya oleh al-Utbi
yang diriwayatkan daripada para sahabat Imam Malik. Pada kedua-dua kitab ini,
terdapat beberapa perbincangan dalam bab hukum-hakam dan juga bab yang
lain-lain telah diletakkan dalam tajuk yang tidak sesuai. Oleh itu Ibn Abi Zayd
(996H) telah menyusun kembali kitab Mudawwana, manakala kitab al-Utbiyya
terbiar begitu sahaja tanpa sebarang pembetulan. Mereka hanya berpuas-hati
dengan kitab Mudawwana yang telah diperbaiki oleh Ibn Abi Zayd, al-Barada’i dan
usaha-usaha para ilmuwan lain.
6)
Menyusun satu bidang ilmu baru:
Terdapat sesetengah bidang ilmu yang
bercampur-aduk dengan bidang ilmu yang lain. Oleh itu segelintir ilmuwan
menumpukan perhatian kepada bidang ilmu yang terpecah-pecah dalam bidang ilmu
yang lain lalu mengumpulkan perbahasan-perbahasannya. Melalui usaha ini, beliau
telah menyusun satu bidang ilmu daripada pelbagai bidang keilmuan yang lain,
sebagaimana yang telah dilakukan oleh Abd al-Qahir al-Jurjani (474H) yang telah
menyusun ilmu pidato.
7)
Meringkaskan karya yang mendalam dan terperinci:
Bagi karya ilmiah yang penting
tetapi terlalu panjang dan terperinci, seseorang perlu menghasilkan karya baru
yang lebih ringkas. Hal ini dapat dilakukan dengan mengambil intisari karya
terdahulu, meringkaskan serta mengelakkan pengulangan kata-kata, di samping
berhati-hati dalam menyaring karya tersebut agar tidak lari daripada maksud
yang ingin disampaikan oleh penulis asal.”
Kumpulan matlamat-matlamat ini perlu
diteliti dan diikuti dalam menghasilkan karya penulisan. Matlamat selain
daripada matlamat-matlamat tersebut tidak diperlukan sama sekali. Imam Abu Bakr
ibn al-Arabi (543 H) dengan indahnya telah meringkaskan matlamat-matlamat yang
digariskan oleh ilmuwan terdahulu melalui madahnya “Seorang yang wara’, yang
sanggup menulis buku, tidak akan lari daripada dua matlamat: Sama ada
menghasilkan sesuatu yang berma’na atau menghasilkan susunan yang baru,
sebagaimana yang telah kami tentukan dalam Qanun al-Tawil dan kami simpulkan
secara umum dan terperinci dalam al-Tahsil. Sebarang penulisan yang mengabaikan
dua perkara ini hanyalah mencoret dan menghias kertas dengan dakwat melaui
penciplakan.” Oleh itu, seorang pengkaji mestilah lebih mengutamakan tujuan dan
matlamat yang mulia lebih daripada dirinya agar dapatlah dia memberi manfaat
kepada diri dan agamanya.
E.
Langkah-langkah Dalam Melakukan Kajian menurut Isi Kandungan dan Susunan.
1. Kelayakan
dan persediaan untuk kajian.
Asas-asas yang penting untuk
melakukan kajian ialah persediaan dan latihan dalam menundukkan hawa nafsu dan
memurnikan niat. Tanpa mengira bidang kepakarannya, seseorang yang
melakukan kajian dalam pengajian Islam, hendaklah melakukan dua perkara:
a)
Membiasakan diri dengan prinsip-prinsip dan konsep-konsep asas, iaitu al-Quran
dan as-Sunah. Inilah syarat yang paling asas, sebagaimana Nabi S.A.W. bersabda,
“Ilmu ini akan dibawa oleh para ulama’ yang adil dari setiap generasi. Mereka
akan membenteras penyimpangan yang dilakukan oleh golongan yang ghuluw (yang
melampaui batas), menolak kebohongan pelaku kebatilan (para pendusta), dan
takwil golongan yang jahil.” Seseorang yang menguasai perkara-perkara asas akan
semakin menghampiri kebenaran.
b)
Menguasai bidang ilmu yang berkaitan dengan pengkajiannya, seperti tafsir,
hadith, syari’at, usul fiqh, kalam dan sewaktu dengannya. Bagaimana mungkin
seseorang yang tidak menguasai bidang ilmu yang ingin ditulisnya dapat
berbakti? Bidang apakah yang akan diperbaiki olehnya? Dan perkara apakah yang
difahami olehnya sehingga membolehkannya untuk memberi pendapat?
Pengetahuan mengenai kata-kata kunci
dalam bidang tertentu serta mengetahui ma’nanya dengan tepat juga penting
kerana setiap bidang ilmu mempunyai istilah-istilahnya yang khusus. Kadangkala
berlaku pertindihan penggunaan istilah-istilah yang melibatkan dua bidang ilmu
atau lebih daripada itu. Oleh itu seseorang mestilah mengenali penggunaan
khusus istilah tersebut, menguasai perbendaharaan kata serta fasih
menggunakannya. Para ilmuwan telah menemukan penyalahgunaan kata-kata kunci
disebabkan terdapat segelintir penulis merujuk buku-buku yang mencampur-adukkan
kata-kata kunci daripada pelbagai bidang ilmu yang berbeza, seperti karya
Ta’rifat al-Sharif oleh al-Jurjani (1414H). Ma’na istilah-istilah dalam al-Quran adalah sesuai untuk bidangnya
sahaja, begitu juga istilah-istilah dalam ilmu hadith, nahwu, usul fiqh dan
falsafah. Istilah daripada suatu
bidang ilmu tidak sepatutnya digunakan kepada bidang ilmu yang lain kerana
ma’na istilah tersebut akan menjadi salah atau tidak sempurna dalam bidang yang
berlainan dengannya.
Seseorang penulis dianggap melanggar
etika ilmiah apabila dia memberi pengertian perbendaharaan kata dalam suatu
bidang menurut perspektif bidang ilmu yang lain. Saya khuatir dengan
sabda Nabi S.A.W. yang bermaksud, “Barangsiapa yang berpuas-hati dengan sesuatu
yang bukan miliknya, bagaikan seseorang yang berpada dengan memakai baju yang
dicuri.” Imam Dhahabi (784 H) mengesahkan permasalah ini, dalam penjelasannya
mengenai jalan untuk menguasai ilmu hadith dan cabang-cabangnya, iaitu, “Tidak
mungkin seorang ilmuwan yang mengkaji perwatakan-perwatakan perawi hadith dapat
menguasai ilmu tersebut melainkan dengan berterusan mencari dan menyiasat
perkara-perkara ini, melakukan banyak ulangkaji, berjaga malam, pemahaman
melalui akhlaq mulia, keimanan yang teguh, adil, melazimi halaqah-halaqah
ulama, penyiasatan yang mendalam, dan penguasaannya. Jikalau tidak, “Tinggalkan
penulisan kerana kau bukanlah ahlinya, walaupun wajahmu menjadi hitam dipenuhi
dakwat.”
Para ilmuwan terdahulu pernah
berkata, “Seseorang dinilai berdasarkan kepakarannya. Ilmuwan sepanjang zaman
telah menegaskan kepentingan persediaan dan latihan sebelum menghasilkan karya
penulisan. Bahkan mereka melarang sebarang usaha penulisan sehinggalah
seseorang itu telah melepasi peringkat persediaan dan latihan. Abu Amr ibn
al-Ala (154H) berkata, “Seseorang itu terselamat daripada parasangka dan umpatan
orang ramai selagi mana dia tidak menulis buku atau bersya’ir.”
Menurut pemerhatian kami, kelemahan
yang terdapat pada para mahasiswa dan latihan yang diberikan adalah disebabkan
kekurangan dalam pendidikan dan juga sedikitnya usaha dalam menelaah ilmu
al-Quran, as-Sunnah dan ilmu pengetahuan Islam yang lain. Berbahaya bagi
mahasiswa yang sedemikian rupa untuk menghasilkan karya penulisan kerana mereka
akan mendatangkan kerosakan sama-ada dengan menyalah-gunakan karya ilmuwan
terdahulu atau menghasilkan pendapat yang rendah dan lemah. Apa yang lebih
merisaukan kita adalah hasil karya tersebut akan mempengaruhi kehidupan, ummah
Islam serta membantutkan perkembangan pemikiran Islam.
Antara golongan tersebut adalah para
mahasiswa yang tiada asas dalam pengajian Islam, seperti penuntut bahasa,
perubatan, sejarah, kejuruteraan, fizik dan kimia. Mereka memetik ayat-ayat
al-Quran atau hadith secara rawak dan mengeluarkan hukum-hakam yang tidak
pernah ditetapkan oleh Allah. Pada masa kini, pengetahuan Islami dicabar oleh
pemikiran mereka yang terkeliru.
2.
Mengetahui Bidang Kajian dan Menguasainya
Sebelum seorang layak menulis suatu
karya, wajib bagi setiap pengkaji dalam bidang tersebut untuk mengetahui dimensi bidang yang ingin dia
ceburi. Oleh itu dia mesti membiasakan diri dengan pengetahuan bidang
tersebut dan mengetahui karya-karya
utamanya yang diwarisi zaman-berzaman, yang diakui oleh pakar ilmu tersebut
sebagai karya yang agung, asli dan diterima-pakai. Dia perlu terlebih
dahulu mengajar bidang tersebut dengan menggunakan buku yang merangkumkan
intisari karya-karya utama dan memberi pengajaran mengenainya dengan cemerlang.
Dengan demikian dia akan memahami
perbahasan dalam bidang tersebut dengan lebih meluas. Kemudian, sepanjang
tempoh penyiasatan dan pengkajiannya, seorang pengkaji juga haruslah mengambil-kira permasalahan yang dibahaskan
oleh ilmuwan masakini mengenai bidang tersebut. Seterusnya dia juga perlu memeriksa pelbagai pandangan perintis dan
juga pemikir dalam bidang itu untuk mengetahui perkara yang disepakati bersama,
perkara yang ditolak ke tepi, menentukan perkara yang nyata daripada perkara
yang bermasalah dan perkara yang betul daripada perkara yang samar-samar.
Usaha-usaha tersebut akan membuka pintu kepada pengkajian serta membentuk
kepakaran seseorang. Imam Dhahabi (684H) berkata, “Seorang pelajar seharusnya
mempelajari buku hukum-hakam. Sekiranya dia berjaya menghafalnya, dia menyiasat
dan memeriksa pendapat ke atasnya. Jika dia pintar dan berbakat dalam
hukum-hakam serta memahami penyaksian para imam, maka dia perlu memerhati
kebesaran Tuhan dan berwaspada terhadap agamanya, kerana sebaik-baik iman
adalah berwaspada. Barangsiapa yang meninggalkan perkara yang ragu-ragu maka
dia terbebas daripada tuduhan dalam agama dan juga maruahnya.” Apa yang
teraplikasi dalam bidang hukum-hakam juga terpakai pada cabang keilmuan yang
lain.
Ibn Khaldun (1406M) juga berkata, “Kemahiran dan penguasaan
suatu bidang hanya dapat dicapai dengan mendapatkan kemahiran dalam memahami
prinsip-prinsip dan peraturan-peraturan bidang tersebut, memahami segala
permasalannya, serta mendapatkan penyelesaian daripada prinsip-prinsipnya.
Selagi kemahiran ini tidak dimiliki, kepakaran dalam suatu bidang takkan dapat
dicapai.”
3.
Kajian ilmiah ilmuwan Islam dan Manfaatnya kepada Manusia Sejagat
Sebelum menjalankan suatu kajian,
seorang pengkaji perlulah memikirankan manfa’at hasil-kerjanya kepada orang
ramai. Adakah ia akan merungkaikan permasalahan umum atau mendasar, yang sedang
berlaku atau yang akan berlaku? Adakah kajian tersebut mempunyai sebarang nilai
untuk dimulakan? Atau adakah ia sekadar membazir masa sahaja? Kajian itu
sendiri adalah suatu masalah sekiranya ia menghabiskan bertahun-tahun usia si
pengkaji serta tidak mendatangkan sebarang manfaat.
Anehnya pada zaman sekarang ini,
selalu kita dengar segolongan cerdik-pandai yang memberi syarahan di Amerika
atau Eropah, atau menghasilkan makalah dan buku, sebagai contoh, mengenai
melawat makam-makam, dan lain-lain. Bahkan ada juga yang mengkaji warna kulit
Pemuda Gua (Ashabul Kahfi) atau tentang Lembu Nabi Musa, dan lain-lain.
Kajian-kajian sebegini merupakan satu kebodohan. Bolehkah dijumpai makam-makam
di Amerika dan juga Eropah? Benarkah orang ramai menghadapi permasalahan dengan
perkara-perkara sebegini?
Pada peringkat ini, ilmuwan
terdahulu akan menjawab persoalan-persoalan yang ditanya kepada mereka; mereka
akan menulis dan menyusun idea-idea mereka ke dalam buku-buku. Apabila mereka
ditanya tentang peraturan atau perbahasan yang terperinci tentang suatu
perkara, mereka akan bertanya kepada si penyoal, “Adakah ini masalah yang
sedang berlaku? Adakah awak risau ia akan menjadi kenyataan? (**) Jika si
penyoal mengiyakan persoalan, sang ilmuwan akan mengkaji soalan dan jawapan
yang asal. Jika tidak, mereka akan menolak untuk menjawab bahkan memberi
kefahaman kepada si penyoal. Dalam aspek membuang masa, cukuplah bagi kita
merujuk kepada ayat al-Quran, “Itu adalah umat yang lalu; baginya apa yang
telah diusahakannya dan bagimu apa yang sudah kamu usahakan, dan kamu tidak
akan diminta pertanggungan jawab tentang apa yang telah mereka kerjakan.”
(Al-Baqarah, 2:134;141). Segala perbincangan ini tiada kaitan pun dengan
permasalahan dunia sebenar. Tiada nilai pun pada perbincangan tersebut kerana
ia adalah perbincangan yang tandus dan tidak memberi kesan dinamik kepada orang
ramai. Perkara ini menujukkan hubungan yang kuat antara ilmu dan kehidupan
serta kepentingan ilmu dalam membimbing manusia ke arah jalan kebenaran.
Dengan mengambil-kira semangat yang
sama, dapat dilihat tentang kepentingan memikirkan kepanjangan karya seorang
ilmuwan. Pada masakini, memanjang-manjangkan hasil penulisan akan mengurangkan
manfa’at daripadanya. Betapa banyak karya-karya terdahulu yang terlalu panjang
sehingga memaksa ilmuwan masakini melakukan kerja-kerja meringkaskan.
4.
Pengaturan, Pemetaan serta Pengkelasan yang cermat dalam Bidang Kajian
Ulama hadith dan feqah telah
menjelaskan kepentingan pengaturan dan
pemetaan yang cermat dalam bidang pengkajian. Dalam Bahasa Arab, ia
dikenali sebagai, “al-sabr wa’l-taqseem”. Al-sabr adalah meneliti susur-galur
hadith untuk mengetahui periwayatnya, dan al-taqseem bermaksud mengasingkan
setiap isu daripada isu yang lain agar proses pemikiran menjadi lebih mudah.
Para ulama meletakkan al-taqseem sebagai satu usaha untuk memudahkan serta
membincangkan sesuatu perkara secara teliti. Antara alat yang paling bermanfaat
dalam lapangan mendapatkan ilmu pancaindera, atau ilmu teori deduktif, adalah
dengan memisahkan serta mengumpulkan, iaitu memisahkan permasalahan umum kepada
permasalahan yang lebih kecil dalam pengkelasannya yang tersendiri, dan juga
mengumpulkan permasalahan-permasalahan kecil kepada permasalahan yang lebih
umum.
Dengan memisahkan perkara yang umum,
usaha kajian secara waspada dan terperinci bagi setiap kelas menjadi lebih
mudah. Setelah mengkaji perkara-perkara
yang terperinci, dan memperoleh kesimpulan, proses mengumpulkan pandangan yang
sama berulang kembali (dikenali juga sebagai asbah dan nazho’ir), dan
menyimpulkan mereka kepada prinsip-prinsip umum yang berkualiti.
5.
Mengumpul maklumat dengan berjaga-jaga dan penuh kesedaran
Permulaan kepada pembacaan yang
berma’na adalah dengan mengumpulkan segala ma’lumat yang berkaitan dengan permasalah
yang dikaji dalam pelbagai bentuk, mengenali buku-buku yang berkaitan,
kelebihan dan kekurangan buku-buku tersebut, serta pendekatan para penulis
dalam menyampaikan idea-idea mereka. Para pengkaji haruslah berwaspada dengan
perkara terakhir tersebut. Sebagai contoh, kitab Wafiyyat al-A’yan yang masyhur
oleh Ibn Khallikan (1282M) adalah buku yang menjadi rujukan ramai pihak. Ibn
Kathir (774H) juga mencontohi tindakan Ibn Khallikan dengan menegah pembaca
hasil-karyanya daripada mencela tokoh yang ditulis sejarah hidup olehnya,
khususnya para ilmuwan, walaupun ada di antara mereka yang berkelakuan buruk ,
berfahaman serta mengikuti aliran pemikiran yang sempit. Contohnya, siapakah
yang tidak kenal dengan orang yang lebih sesat pemikirannya daripada Ibn
Rawandi (911M)? Walaubagaimanapun apabila Ibn Khalikan (1282M) bercerita
tentangnya, beliau menggelar Ibn Rawandi sebagai “ilmuwan terkenal”, serta
memetik hasil karya beliau tanpa menunjukkan kecacatan karya tersebut. Oleh
sebab itu Ibn Kathir (774H) selalu mengulas, “Perbuatan ini adalah sejajar
dengan perbuatan (Ibn Khallikan) yang bersikap bertolak-ansur dan mengalihkan
pandangan daripada melihat kelemahan peribadi…” Contoh yang sebaliknya ialah
Ibn Nadim pula (998H) yang cenderung ke arah Shi’ah serta cenderung dan
melampau-lampau dalam mengagung-agungkan para ilmuwan yang sealiran-pemikiran
dengannya sehinggakan melabel para ilmuwan lain sebagai “orang awam”. Terdapat
juga segelintir “cendekiawan” semasa yang jahil dan tidak berprinsip yang
merendah-rendahkan para ilmuwan Islam agung yang terdahulu serta memuji-muji
golongan yang jahil sepertinya juga. Oleh itu para pengkaji perlu berhati-hati
dalam menilai kualiti sumber ilmiah kerana ia penting dalam membimbing manusia
ke arah kebenaran.
6. Mengkaji
bahan ilmiah, susunan serta kerangkanya secara menyeluruh
Setelah mengumpul serta mengesahkan
kelayakan bahan ilmiah, pengkaji perlulah memeriksa bahan tersebut secara
menyeluruh, berusaha untuk menyaring kesimpulan daripadanya dan merangka semula
bahan ilmiah itu dalam susunan yang tidak mengabaikan tertib urutan,
pembentukan, perkembangan serta perubahan terhadapnya. Setiap isu yang
dibincangkan mestilah disertai dengan ayat al-Quran dan juga hadith yang
mantap. Tafsiran dan syarahan daripada sumber yang berkelayakan juga perlu
mengiringi ayat al-Quran dan hadith tersebut. Kaedah-kaedah ini menggambarkan
kepada kita akan perkembangan pemikiran, darjat dan sumbangan para cendekiawan
terhadap generasi yang terkemudian. Kemuncaknya dapatlah kita menyedari peranan
masa dan tempat.
Jika para pengkaji mendapat idea daripada penulis yang asal,
maka wajib bagi mereka untuk menisbahkan sepenuhnya idea tersebut kepada
penulis asal. Begitu juga perlu dinukilkan peranan keseluruhan individu yang
terlibat dalam periwayatan idea tersebut.
Imam an-Nawawi (676H) berkata dalam bukunya Al-Majmu’ Sharh Al-Muhadhdhab fi
al-fiqh Al-shafi’i: “Ketahuilah bahawa buku-buku mazhab mengandungi
percanggahan pendapat yang serius dalam kalangan ‘ulama`. Walhal tidaklah jelas
percanggahan tersebut timbul disebabkan pandangan peribadi para ‘ulama`
sehinggalah anda sendiri mengkaji karya-karya utama mazhab tersebut.” Hal ini
bermaksud para pengkaji perlu menjalani pembelajaran yang mendalam tentang
mazhab dan belajar setiap pendapatnya, bantahannya, dan lain-lain, supaya dia
menemukan jawapan kepada persoalannya.
Dalam kalangan pemikir moden,
Descartes dalam karyannya Tafakkur turut menekankan keutamaan dalam mengikuti
kaedah. Beliau berkata, “Saya memulakan proses pemikiran saya daripada ‘ilmu
yang paling ringkas agar saya dapat mendaki secara bertahap kepada ‘ilmu yang
lebih rumit. Kaedah ini lebih baik daripada saya mempelajari ‘ilmu pengetahuan
secara membabi-buta.” Pengetahuan Islam berkembang dengan berdikit, maka ia juga
perlu disusun sebegitu rupa. Descartes juga berkata, “Kemudian dalam segala
keadaan, saya bertindak berpandukan maklumat yang lengkap dan sumber yang
menyeluruh menuju kepada jawapan yang memberikan saya keyakinan bahawa saya
tidak melakukan sebarang pengabaian.” Sesungguhnya kaedah ini yang sememangnya
diamalkan oleh para ilmuwan Islam telah membuka ruang agar setiap generasi masa
hadapan dapat menambah sesuatu yang baru, membetulkan kesilapan serta
memperbaiki bidang ‘ilmu yang terdahulu sehinggalah ia mencapai kesempurnaan.
7. Kejujuran ilmiah dalam
menisbahkan idea
Berkenaan dengan kejujuran ilmiah
dalam menisbahkan idea kepada pemikir asalnya, Qadi ‘Iyad (1149) pernah
berkata, “Kejujuran ilmiah dalam menisbahkan kata-kata dan idea asal kepada
pemiliknya wajib dilakukan tanpa sebarang kelalaian, sama ada menisbahkan
kepada orang yang hebat ataupun tidak, seorang Muslim ataupun bukan, seorang
yang soleh ataupun bukan, juga kepada seorang yang terdahulu atau yang
terkemudian.” Para ilmuwan Islam telah menunjukkan teladan yang baik dalam
mengamalkan kejujuran ilmiah kerana al-Quran sendiri telah menetapkan asas ini.
Amalan ini memberi manfaat yang besar kepada ilmu pengetahuan Islam, seperti
ilmu hadith, yang telah menetapkan kaedah dalam menentukan kesahihan
periwayatan hadith daripada Rasulullah S.A.W.
Seperti yang dimaklumkan, al-Quran
sendiri telah menetapkan prinsip kejujuran. Hal ini terbukti melalui
penceritaan al-Quran tentang kepercayaan-kepercayaan tamadun lain sebagaimana
keadaan asalnya, walaupun al-Quran menganggapnya sebagai kepercayaan yang
terpesong. Al-Quran menceritakan keadaan orang munafiq, perlakuan mereka semasa
bersendirian ataupun di tempat awam, kemudiannya barulah al-Quran
bertindak-balas terhadap mereka. Kaedah inilah yang di’amalkan oleh para
ilmuwan Islam dalam perkara ilmiah, baik sesama mereka ataupun terhadap ilmuwan
yang lain, dalam menunjukkan bukti sebagaimana keadaan asalnya, sepenuhnya,
tanpa mengubah atau menyalahgunakannya. Setelah menunjukkan bukti yang asal,
barulah mereka, ya’ni ilmuwan Islam, menyanggahi atau menunjukkan
kesilapan-kesilapan idea yang asal. Pendekatan seperti ini boleh ditemui dalam
karya-karya oleh al-Asha’ari (324H), al-Baqillani (402H), al-Razi (313H),
al-Ghazali (505H), Ibn Taymiyyah (728H), Ibn al-Qayyim (751H), al-Shaybani
(805), al-Shafi’I (204H), al-Tahawi (303H), al-Tabari (310H) dan Abd al-Qahir
al-Baghdadi (1037M). Merekalah suri-teladan dalam kebenaran dan kejujuran. Pada
karya-karya mereka, idea-idea asli golongan terdahulu walaupun menyesatkan
tetap ditunjukkan agar kesesatan idea-idea tersebut dapat disanggah dengan
hujah-hujah kebenaran. Sebab itulah ada pepatah yang mengatakan, “Memberitahu
sesuatu yang salah tidak bermakna perbuatan itu sendiri salah,”, agar
dapatlah halangan-halangan berupa perbincangan dan perdebatan dielakkan, dan
lebih penting lagi untuk memenuhi tuntutan kepada kejujuran ilmiah.
Dengan beristiqamah dalam kejujuran,
kita dapat meladeni idea-idea yang tak dapat ditemui di tempat lain disebabkan
karya-karya para pendokongnya telah hilang dan lenyap ditelan zaman. Oleh itu,
karya para ilmuwan agung yang mengamalkan kejujuran ilmiah seperti yang
disebutkan sebelumnya menjadi rujukan untuk mempelajari pemikiran golongan
terdahulu yang telah pupus.
Perlu diingatkan juga supaya kita
tidak terlibat dalam penipuan ilmiah semasa menunjukkan teks asal seperti
dengan memendekkannya, atau mengeluarkan bahagian-bahagian tertentu, juga
mengeluarkan pendapat penulis asal yang menyanggahi pandangan pengkaji. Bahkan,
para pengkaji mestilah menzahirkan kejujuran dalam setiap keadaan.
8.
Pemahaman yang betul mengenai teks dan juga memberi pengertian kepadanya
Aspek lain yang penting bagi
kejujuran ilmiah adalah isu berpegang kepada prinsip-prinsip untuk memahami
teks dengan pemahaman yang benar, serta memberi pengertian kepadanya menurut
adab yang mematuhi prinsip-prinsip ini.
Perkara yang paling berbahaya dalam
bidang keilmuan ialah seseorang itu mengikuti tindak-balas hati dan pandangan
peribadinya, serta keinginan dan juga tindakannya yang gelojoh. Sebab itulah
al-Quran telah memberi amaran kepada golongan yang mengikuti tindak-balas
hatinya tanpa matlamat yang jelas. Salah satu manifestasi kecenderungan
sebegini adalah perbuatan mengikuti pendapat yang terpencil, hujah yang lemah
serta penjelasan yang memesongkan kerana perbuatan sebegini dapat memuaskan
tindak-balas hati dan dorongan nafsunya.
Al-Quran telah memerintahkan kepada
orang Islam supaya berkata benar, “Berkatalah sesuatu yang benar daripada
Tuhanmu.” Rasulullah S.A.W. juga telah menegaskan kembali perkara ini melalui
bai’ah para Sahabat R.A. kepada baginda. Para sahabat berkata, “Nabi S.A.W.
telah menerima bai’ah daripada kami bahawa kami akan dengar dan taat, bercakap
benar walau di mana sahaja, dan tidak akan takut kepada sesuatupun melainkan
Allah.” Pada masa yang sama, para ilmuwan Islam menyetujui perkara ini apabila
mereka sepakat bahawa “Barangsiapa yang berlepas daripada sebarang mazhab maka
hilanglah daripadanya sebarang tanda sebenar beragama.” Isu memahami teks
dengan kefahaman yang benar – khususnya al-Quran dan as-Sunnah – telah bermula
sejak zaman generasi awal Muslimin. Kemudian secara bertahap mereka mengasaskan
prinsip-prinsip untuk mendapatkan kefahaman yang benar. Generasi awal Muslimin
telah membentuk satu ilmu pengetahuan untuk memahami teks dengan sebetulnya,
kemudian menjadikan ilmu tersebut lebih umum agar dapat digunakan dalam bidang
ilmu yang lain (kerana prinsip-prinsipnya yang rasional, umum dan induktif (*).
Ilmu tersebut ialah usul-fiqh yang perbahasan utamanya berkisar tentang
menjelaskan teks, memahami ma’nanya yang tersurat dengan sewajarnya, serta
menentukan keadaan prinsip-prinsip ini sesuai digunakan atau tidak.
9.
Merujuk kepada yang pakar
Dalam kajiannya, pengkaji yang jujur akan merujuk pakar
dalam bidang yang dikaji olehnya. Dia akan mengambil maklumat daripada
sumber asli yang disahkan sebagai sumber rujukan ilmu tersebut. Bahkan para
pakar seharusnya lebih diutamakan berbanding golongan kebanyakan kerana mereka
telah mengumpulkan seluruh perbahsan-perbahasan yang utama, mengkhususkan
prinsip-prinsip ilmu, menyusun-atur buku-buku, serta menyelesaikan
permasalahan-permasalahan yang rumit. Oleh itu, sebagai contoh, dalam ilmu
al-Quran dan kaedah pembacaannya (qiraat), seseorang akan merujuk kepada
pakarnya, begitu jugalah untuk ilmu hadith, bahasa dan lain-lain.
Dengan menumpukan perhatian khusus
terhadap perkara ini, maka terjawablah permasalahan yang telah menimpa
segelintir pengkaji yang mengabaikan prinsip-prinsip sesuatu perbincangan
sebaliknya menghubung-kaitkan pendapat-pendapat daripada pelbagai sumber tanpa
memeriksa kesahihan atau mendedahkannya kepada pemikiran yang waras. Akibatnya
berlaku terlalu banyak caca-marba dan kesilapan dalam hasil kajiannya. Oleh
sebab itulah penting bagi para pengkaji dalam pengajian Islam untuk menimba
ilmu melalui kerangka kaedah yang sepatutnya.
10. Kritikan yang adil dan
jujur
Seorang pengkaji yang mahir dan
terlatih tidak akan berdiam diri serta menyimpan idea pemikirannya. Sebaliknya
dia berhaq memahami dan menjelaskan kefahamannya mengenai al-Quran, as-Sunnah
dan menuai penghasilan ilmiah daripada kedua-duanya. Dia berhaq mengkritik dan
memeriksa secara membina. Tidak sepatutnya berlaku teks yang berkaitan dengan
bidang kajiannya yang pada pemerhatiannya memerlukan pemeriksaan atau
pembetulan melainkan dia membetulkan teks tersebut sebagaimana yang sepatutnya
diperbaiki. Jika terdapat sesuatu yang tidak difahaminya, dia boleh menunjukkan
serta menerangkannya. Hal ini kerana jika dia tidak menyatakan kebenaran, maka
itu petanda dia menerima kesalahan yang terdapat pada teks dan secara tidak
langsung bertanggungjawab terhadap kesalahan tersebut.
Asas kepada haq memeriksa ditemukan
dalam mutiara kata oleh Imam Malik bin Anas (179H), “Setiap pendapat seseorang
boleh diterima atau ditolak melainkan pendapat daripada insan di dalam kubur
ini,” sambil menunjukkan ke arah kubur Rasulullah S.A.W. Hal ini kerana dalam
tasawwur Islami, hanya pendapat Rasulullah S.A.W. sahaja yang boleh dipercayai
sepenuhnya.
Kritikan ilmiah yang jujur adalah
antara ciri-ciri positif umat ini. Sikap ini merupakan akar kepada warisan
pengesahan dan penghasilan ilmiah dalam kalangan para ilmuwan hadith, qadhi,
‘ulama` feqah (*), sejarawan dan bidang kepakaran yang lain. Al-Nawawi
mewajarkan tindakan beliau mengkritik dan mendedahkan kesalahan para ilmuwan
agung kerana kebenaran itu lebih mulia.
Semangat mengkritik dan memeriksa
memerlukannya untuk diamalkan oleh pengkaji tulen terhadap dirinya sendiri
serta orang lain. Sebagaimana para ilmuwan akan berkata, “Berhati-hatilah dalam
menonjolkan karya anda sebelum ia diperiksa dan diperbaiki berkali-kali.”
Al-Rabi’ al-Muzani pernah berkata, “Aku tidak pernah melihat al-Shafi’i makan
pada siang hari atau tidur pada malam hari. Beliau selalu asyik dalam menulis
dan memeriksa penulisannya berulang-ulang kali.”
Sumber: Maktabah
al-Ihyaa’