Kitab Jawi:
Aspek Falsafah Sains Yang
Terkandung Padanya
Oleh:
Mohd Zaidi Abdullah
Akademi ‘Ulum Pondok dan
Pencerahan Tamadun,
Shah Alam, Selangor Darul
Ehsan
www.ilhamkanku.com.my
mzaid_saf@hotmail.com
Tafsiran Katakunci
Falsafah Sains
Falsafah sains adalah bidang ilmu yang
mempelajari dasar-dasar filsafat, asumsi dan implikasi dari sains, yang
termasuk di dalamnya antara lain ilmu alam dan ilmu sosial. Di sini, falsafah
sains sangat berkaitan erat dengan epistemologi dan ontologi. Filsafat sains berusaha
untuk dapat menjelaskan masalah-masalah seperti: apa dan bagaimana suatu konsep
dan pernyataan dapat disebut sebagai ilmiah, bagaimana konsep tersebut
dilahirkan, bagaimana sains dapat menjelaskan, memperkirakan serta memanfaatkan
alam melalui teknologi; cara menentukan validitas dari sebuah informasi;
formulasi dan penggunaan metode ilmiah; macam-macam penalaran yang dapat
digunakan untuk mendapatkan kesimpulan; serta implikasi metode dan model ilmiah
terhadap masyarakat dan terhadap ilmu pengetahuan itu sendiri. Dalam pemikiran
non-muslim barat, falsafah sains sering merujuk pada analisis logikal sains.[1]
Kitab Jawi
Kitab Jawi
adalah ‘sesebuah tulisan dalam bahasa Melayu yang menggunakan huruf-huruf Arab
dengan huruf tambahan’. Tulisan Jawi dikesan antara yang terawal adalah pada
Batu Bersurat Terengganu. Dalam tulisan tersebut, diungkapkan bentuk
perundangan berdasarkan aqidah yang diperundangkan di Terengganu.
al-Ilm, Pengetahuan dan Sains
idrāk (masdari)
diterjemah sebagai ‘tahu’
al-‘ilm sifat (ma‘na ismi)
diterjemah sebagai ‘pengetahuan’
diterjemah
sebagai ‘mengetahui’
Pecahan makna ilmu yang terpapar ini dibahas dengan teliti oleh
Sheikh Pak Da Eil Fatani (w.1965M) dalam kitabnya, Sharh Bakurat
al-Amani(selesai tulis 1358H).[2]
Ini merupakan tradisi pemikiran ulama Alam Melayu yang sepatutnya mesti diambil
tahu dan dipentingkan dalam setiap kajian pemikiran Islam di Alam Melayu.
Anasilis makna atau aspek semantik amat ditekankan terutama dari Halaqat
Fataniyyah-Haramiyah.
Secara tradisi berkitab, seperti kitab Bidayah al-Hidayat
karya Jalaluddin Aceh, al-Durr al-Thamin karya Sheikh Daud al-Fatani, al-Muqaddimat
al-Kubra karya Sheikh Ismail al-Khalidi al-Naqshabandi, ‘Aqidah al-Najin
karya Tuan Minal dan lain-lain menerjemahkan perkataan ‘ilm dengan
perkataan pengetahuan. Boleh dipilih sama ada dimelayukan sahaja al-‘ilm
kepada ilmu atau diterjemahkan sebagai pengetahuan. Selaku pola ismi
atau yang dinisbahkan kepada kata nama, dengannya dapat membentuk suatu bidang
atau suatu bentuk ilmu atau pengetahuan atau sains atau scientia.
Takrif ‘pengetahuan’ pula adalah, “mendapat akan sesuatu yang berbetulan dengan
hakikatnya”.[3]
Sheikh Daud Fatani menyatakan:
“Dan segala sebab bagi pengetahuan yakni sebab yang mendapatkan bagi
ilmu yang baharu ini tiga sebab dengan istiqra’ (induktif).”
Kemudiannya akan muncul ungkapan ilmu dan teknologi atau sains dan teknologi
atau pengetahuan dan teknologi. Dimaklumkan kepada penulis agaknya perkataan
sains mula digunakan dalam buku teks di Malaya pada tahun 1958 apabila subjek
sains tingkatan satu dalam bahasa Melayu dimulakan sebelum itu seluruh alam
Melayu pakai istilahi ilmu pengetahuan sahaja.[4]
Lahirnya perkataan sains dalam tulisan dalam bahasa Melayu telah
menambahkan perbendaharaan katanya. Sains yang berasal dari scientia bermaknakan
knowledge atau knowing dalam bahasa Inggeris.
Bukan yang ditakrifkan semula oleh pakar sains empirikal
semata-mata. Sekalipun – dengan kenyataan ini – dilihat perkataan sains dengan
pengertian ini amat luas namun penyelesaian yang agak popular dalam tradisi
pemikiran Islam adalah bentuk kehierarkian pengetahuan yang terkenal dalam
bidang al-hikmah.
Tradisi Intelektual Haramain-Alam Melayu (berikutnya akan
disingkatkan TIHAM)[5]
akan dikembangkan dalam penulisan ini yang pada hemat penulis yang merupakan
tradisi sebenar yang terkandung dalam kitab-kitab jawi yang masih digunapakai
sehingga kini dan masih diulang cetak berkali-kali. TIHAM berperanan dalam
pembentukan sejarah dan kehidupan manusia di Alam Melayu khususnya.
Keprihatinan tokoh ini menyaksikan visi masa depan dalam
perkembangan pengetahuan dunia Melayu-Islam terarah dengan mantap. Ini dapat
disaksikan betapa penelitian semula perkataan sains dikemukakan oleh
al-Attas, al-Faruqi dan lain-lain[6]
terhadap faham konvensional perkataan sains dalam dunia kontemporari.
Sheikh Pak Da Eil memang dibesarkan berdasarkan tradisi ilmu berguru memang
menerima secara turun-temurun ilmu naqli dan ‘aqli dalam tradisi pemikiran
Islam.[7]
Ini membuktikan.
Sains-Ilmu-Pengetahuan Berteraskan
Tauhid
Pengertian sains-ilmu-pengetahuan
telah dikemukakan. Al-Quran sendiri memperlihatkan pelbagai pengetahuan
disentuhnya. Begitu juga, al-Sunnah atau al-Hadith. Di Alam Melayu, dengan
jelas dapat dikatakan pemikiran Islam terasas pada subjek ilmu tauhid. Ilmu
tauhid ini memajukan hidup orang-orang Melayu terarah dan bermatlamat.
Kombinasi tauhid Ahli Sunnah Ash‘ari-Maturidi dengan usulfiqh-fiqh-qawa‘idfiqh,
tasawwuf-tariqat dan al-Ishraqiyyah[8]
yang diharmonikan dengan bentuk jiwa penerimanya di kalangan orang-orang
Melayu-Nusantara mematangkan bentuk pemikiran yang tersendiri.
Bentuk pemikiran yang tergabung dalam
kemajmukan bangsa seperti arab, india, cina, dan lain-lain menyumbang kepada
pembangunan sosial. Menurut pengkaji budaya Melayu, Nakula, dalam Seminar
Antarabangsa Seni dan Kosmologi Islam pada 1996, menyatakan bahawa orang-orang
Melayu berasal dari rumpun keturunan Nabi Idris a.s. (nabi ini dianggap oleh
para sejarawan sebagai tokoh Hirmis).
Al-Quran
Secara pastinya umat Islam di Asia
Tenggara pastinya mempelajari al-Quran serta mereka tidak kenal pun apa itu
sekularisme sehingga kedatangan penjajah yang semakin mencengkam. Penjajah ini
yang kemudiannya mengasingkan pengajian agama dan pengajian keduniaan. Al-Quran
telah diterjemahkan oleh Sheikh ‘Abd al-Rauf al-Fansuri dengan judul Tarjuman
al-Mustafid dan disalin sejak ditulis termasuk dalam bentuk cetakan
sehingga kini serta mendapat penelitian ulang oleh Sheikh Dr. Muhammad Idris
al-Marbawi.
كل يوم هو فى شأن
Ayat ini secara pastinya membuktikan
Allah Ta‘ala menguruskan alam ini. Tindak Allah terus terhadap alam amat
berhubung rapat dengan doktrin tauhid. Justeru, hukum adat disusun bagi
penjelasan secara rasional akan kejadian di muka bumi serta seluruh alam
semesta. Hukum adat amat terkenal dalam kajian kitab jawi serta mendapat
perhatian perbahasan yang agak teliti.
خلقكم و ما تعملون
Allah yang menjadikan kamu
dan apa yang kamu lakukan.
Seperti yang dibicarakan dalam
bahasan tauhid, kitab jawi mengkhabarkan bahawa kaedah ikhtiyar
(pilihan) dan kasb (usaha) memiliki peluang yang diberikan oleh-Nya
dalam menjalani kehidupan di dunia ini. Secara bersepadu, jelas sekali pilihan
dan usaha bukan sekadar dalam ibadat kepada-Nya tetapi apa jua termasuk yang
dikategorikan sebagai saintifik dan rasional. Ini sepatutnya difahami secara
benar dan tepat.
Justeru, dengan dasar ini, suatu
pemikiran dan falsafah sains sentiasa wujud dalam diri umat Islam di rantau
ini. Sebagai buktinya, kitab jawi sendiri memperuntukkan kajian perubatan
tradisional yang menggunakan herba-herba sebagai rasional dalam perubatan bukan
sekadar jampi serapah yang hanya melibatkan bacaan.[9]
Ini juga harus disedari. Yang pastinya, yang membacanya juga yang membaca
kitab-kitab jawi yang mengandungi aspek tauhid, fiqh dan tasawwuf.
Sains-Pengetahuan-Ilmu Kosmologi
Islami Dalam Persuratan Melayu
Pengetahuan sama ada secara intelektual
(‘aqli) atau seni (fann) terungkap dalam Terjemahan ‘Aqa’id
al-Nasafi, Hamzah Fansuri, al-Sumatera’i, al-Raniri dan ‘Abdul Rauf
al-Fansuri. Gambaran keadaan masyarakat serta segala hubungkait dengannya
termasuk aktiviti pengetahuan dapat dikesan dalam Sulalatus Salatin
karya Tun Seri Lanang, Babad Tanah Jawa, Tarikh Fatani salinan
Sheikh Daud al-Fatani dan Tuhfah al-Nafis karya Raja Ali Haji.
Bentuk ‘pengetahuan’ yang berpengaruh
pada fikiran orang-orang Islam di Alam Melayu adalah kerangka martabat tujuh
yang dikemukakan dalam Tuhfah al-Mursalah oleh al-Burhanfuri[10]
tanpa mengenepikan usuluddin biasa, fiqh Shafii dan sebagainya. Ini cara
berfikir masyarakat Melayu-Islam untuk sekian lama sehingga pertengahan abad
ke-20 bentuk fikiran tersebut digugat sedikit. Namun, kini semacam mendapat
sambutan semula.
Pengetahuan yang bersepadu terkandung
dalam Tuhfah al-Mursalah memperkenalkan martabat keenam sebagai ‘alam
ajsam iaitu ibarat daripada segala suatu yang dijadikan murakkab ia lagi kashf(tersingkap),
yang menerima suku lagi bersetengah. Menurut Sheikh Daud al-Fatani, “martabat
alam ajsam yang kasar yang disusun daripada beberapa kejadian yang empat iaitu
api, hawa, air dan tanah. Maka keluar daripadanya lima perkara iaitu jamad,
nabat, hayawan, insan dan jin. Maka adalah ‘alam ajsam itu ibarat daripada
segala perkara yang kauniyyah yakni masuk di bawah lafaz kun. Yang
bersusun daripada perkara yang kasar-kasar lagi menerima disuku-sukukan,
dibahagikan, dicarik dan bertemu.”[11]
Ini walau dikatakan huraian berbentuk teosofi atau teologi atau kosmologi
menurut pengertian dan had sempadan pengetahuan kontemporari tetapi amat jelas
melibatkan alam fizikal. Pengetahuan Martabat Tujuh atau Sains Martabat Tujuh
atau Ilmu Martabat Tujuh memberi ruang kepada perbahasan yang bagi mereka yang
tidak mencapai maqām (kedudukan) yang tinggi dalam aspek Ihsan al-Din.
‘Pengetahuan’ yang mengungkapkan
al-Qadïm (Allah) dan al-Hādith (makhluk) dalam kerangka martabat tujuh
bertujuan mengenali Allah Ta‘ala bersama alam semesta. Yakni tauhidullah.
Sebagai seseorang insan, mereka tidak lepas dari alam jisim, alam khayal dan
juga alam ruh. Ketiga-tiga alam ini cukup mudah dirasai atau berjelira dalam
diri seseorang manusia. ‘Sains dan teknologi barat-non Islamik’ jelas tidak memperakui
[keberadaan] ruh. Jadi, dengan sendirinya masyarakat Islam di rantau ini yang
menjunjung wahyu (al-Quran dan al-Hadith) telah mengislamisasikan
pengetahuan (boleh dibaca juga sains atau ilmu) dan teknologi dalam kefahaman
dan penggunaan.
Martabat tujuh jika dilihat secara
kronologi dalam persuratan Melayu jelas tidak dicanggahi oleh kitab-kitab
usuluddin yang mudah dimengertikan oleh orang-orang awam cuma ada disebut jika
tidak memiliki pengetahuan atau kemahiran yang diperlukan maka baru haram dibaca.
Ini ada dinyatakan seperti dalam Bidayat al-Hidayah(w.1170H/1756M) karya Tuan Sheikh
Muhammad Zain ibn al-Faqih Jalal al-Din al-Ashi dan Manhal Safi karya
Sheikh Daud al-Fatani.
Bagaimana ulama seperti Sheikh Daud
al-Fatani mengharmonikan ilmu usuluddin (banyak kitab beliau dalam ilmu tauhid
seperti al-Durr al-Thamin dan Ward al-Zawahir) dengan Manhal
Safinya patut dikaji. Tiada pertentangan dinyatakan antara hukum adat yang
terkandung dalam al-Durr al-Thamin dengan kosmologi yang tersebut dalam Manhal
Safi misalnya. Dalam diri seorang ulama pun boleh mengungkap aliran tinggi
dan halus dan aliran biasa. Kebenaran dan kewujudan pada martabat masing-masing
amat terakui di kalangan ulama Melayu. Dengan kata yang tegas, perkotakkan ilmu
tidak wujud. Inilah bentuk sains-ilmu-pengetahuan yang dikumpulkan oleh ulama
Melayu. Pengamatan ini diambil kira setelah membaca teks-teks jawi dari
beberapa kurun yang lalu hingga kurun ini.
Pengajian Islam dan Pengajian
Pengetahuan Semasa
Perbendaharaan ilmu dan perladungan
kepandaian (sina‘ah) pertama kali disentuh adalah oleh Sheikh Ahmad bin
Muhammad Zain al-Fatani (w.1325H/1908M) yang merupakan tokoh penting Alam
Melayu yang memperhebatkan peri pentingnya ilmu kepada masyarakat Islam. Dalam
buku terkenal beliau, Hadiqat al-Azhar wa al-Rayahin, beliau menyeru
umat Islam mengambil tahu perkembangan ilmu di Istanbul dan Mesir pada ketika
itu. Beliau berjaya mencetak kitab-kitab Jawi di Istanbul dan Mesir. Ini usaha
gigih dalam menjadikan bahasa Melayu bahasa ilmu.
Ciri penting pada zamannya tentang
teknologi yang cepat proses percetakan, kiriman maklumat yang lekas sampai, dan
seumpamanya. Ini konsep teknologi. Bagi penulis, beliau memang bijak dalam
penyampaian maklumat kerana tidak menceritakan teknologi apa yang ada tetapi
ciri atau konsep teknologi tersebut. Konsep atau ciri yang dipaparkan masih
diaplikasikan kepada teknologi kontemporari.
Perkaderan beliau sebenarnya yang
memunculkan keprihatinan ulama Melayu dari Fatani, Kelantan dan Kedah
memperkukuhkan ilmu ‘aqli dalam masyarakat Melayu di Makkah dan Tanah Melayu.
Ini boleh dikatakan respons beliau terhadap perkembangan ilmu dan teknologi
pada zaman tersebut. Dr. Shafie Abu Bakar telah beroleh inspirasi dari karya Hadiqah
al-Azhar wa al-Rayahin dengan melahirkan Teori Takmilah.[12]
Namun begitu, beliau bukan
mempraktikan saintisme kerana kukuhnya pegangan beliau kepada prinsip Ahli
Sunnah Wal Jamaah. Beliau mengkaji ilmu hisab, perubatan, tulisan kod rahsia
dan lain-lain secara tradisi. Antara muridnya yang berjaya: Tok Kenali,
Abdullah Fahim, Pak Chik Wan Daud (guru Pak Da Eil), Abu Bakar Muar, dan
ramai lagi.
Penafsiran ilmu pondok yang diterima
oleh penulis adalah melalui beberapa orang murid Pak Da Eil[13]
antaranya, seperti Tuan Guru Hj. Abdullah Lubok Tapah (1933-2008) dan Sheikh
Zakariya Ahmad Wan Besar (lahir 1928-belajar di Makkah mula ketika berumur 7
tahun).
Hukum Adat
Yang amat rapat dan merupakan stuktur penting dalam kitab jawi yang
membicarakan ilmu usuluddin adalah HUKUM ADAT. Bahasan HUKUM ADAT ini termuat
dalam hampir semua permulaan kitab-kitab dalam bidang ilmu tersebut sebelum
dimulakan bahasan sifat dua puluh dan lain-lain.
Dilihatkan kajian Prof. Muhammad Naquib al-Attas hanya menyentuh
aspek epistemologi (yakni pancaindera, khabar sadiq, akal dan intuisi)
berdasarkan kajian beliau terhadap sebuah manuskrip terjemahan ‘Aqā’id
al-Nasafi yang belum diketahui penterjemahnya. HUKUM ADAT mula disentuh
pengaitannya dengan falsafah sains dan teknologi adalah dalam Pegangan
Sejati Ahli Sunnah wal Jamaah: Suatu Keluhuran dan Kemurnian Pegangan Hidup,
diterbitkan pada tahun 2000, oleh Syathariyah Niagajaya Sdn. Bhd.[14]
Sekali lagi, percubaan dilakukan sekalipun, pada hemat penulis agak lemah,
adalah dalam sebuah artikel bertajuk Kitab Lama Bertemu Buku Moden yang
tersiar dalam Utusan Malaysia (tapi artikel ini dicampurtangan oleh
editornya) pada 17hb. Oktober. 2008. Dalam artikel ini pula, penulis mengaitkan
dengan bahasan ilmu qawa‘id fiqh - al-‘ādat muhkamat.[15]
Dilihat pemusatan dari bahasa muncul kerana perkataan adat yang
dimaksudkan dalam usuluddin dari segi hubungan sebab dan akibat yang biasanya
difahami dalam bahasa falsafah semasa sebagai okasionalisme (kesempenaan)
dengan bahasan ‘adat dalam qawaid fiqh dari segi kebiasaan perilaku manusia dan
persekitaran. al-‘Adat dalam qawaid usul fiqh berpotensi dikembangkan dalam
sains sosial kontemporari.
Berikut ditransliterasikan tentang HUKUM ‘ADAT
“… Adapun ‘ilmu tasawwur pada hukum ‘adat itu iaitu seperti bahawa
kita tasawwurkan makna makanan dan tanah iaitu zat yang bersifat putih dan
hitam dan kuning dan merah dan lainnya tiada ahkam atasnya itu dengan
mengenyangkan atau tiada mengenyangkan atau seperti kapur dan tepung tiada
ahkam atasnya itu .. dan ‘ilmu tasdiqnya maka iaitu ditasdiqkan akan tanahnya
itu nafi daripadanya mengenyangkan dan makanan itu sabit baginya mengenyangkan
dan …..”
dan
“Soal: Apa hakikat hukum ‘adat itu ? Jawab: Adapun hukum ‘adat itu
iaitu mesabitkan pertambatan antara satu pekerjaan pada wujudnya dan ‘adamnya ertinya pada adanya dan pada
tiadanya dengan wasitah (perantaraan) yang meantarai berulang-ulang kali[16]
yakni terkadang ada dan terkadang tiada ada dengan syarat beserta sah
bersalahan ‘adatnya dan tiada boleh memberi bekas salah suatu daripada keduanya
itu pada suatu yang laginya itu tiada sekali-kali pada jalan ‘aqal. …”[17]
Pensabitan pertambatan (ithbat rabt) terasa kewajarannya dan
kini semakin difahami dengan fenomena yang berlaku dalam interaksian dalam
mekanik kuantum.[18]
Lee Smolin telah memperlihatkan rantaian sebab dan akibat yang bergilir-ganti
dalam kejadian sesuatu peristiwa fizikal. Justeru, ini secara asasnya,
merupakan aspek kefalsafahan sains[19]
menurut pemikiran ulama dunia Melayu.
Rabt telah diterjemahkan oleh ulama
Melayu dengan kata ‘pertambatan’. Dalam bahasa mudahnya, apabila seseorang
menambatkan seekor lembu pada tiang maka agak tepat dikatakan tidak akan lari
lembu tersebut. Ini fenomena fizikal. Jika diulang-ulang oleh sesiapa pun maka
secara mantikinya akan menjadi keadaan yang sama. Tali, pengikatan, lembu dan
orang pengikat terlibat dalam HUKUM ADAT tersebut.
Usah kita beranggapan sesuatu yang
lama itu ketinggalan tapi cuma diekspresikan dalam bahasa Melayu silam dalam
laras usuluddin. Jika diterapkan dalam sains dan teknologi semasa ia masih
dapat diprufkan. Ikatan sebab dan akibat ini yang menumbuhkan perubatan herba
alam Melayu masih diterima pakai dan diislamisasikan sesuai dengan ilmu
usuluddin.
Dalam ilmu tibb misalnya, peranan
herba dan perbedahan diakui secara HUKUM ADATnya serta sebagai ‘pilihan’ dan
‘usaha’ sekalipun disertakan bacaan doa dan wafaq. Ini masih secara rasional
dan logik bersifat saintifik. Buktinya, kini, perubatan herba semakin mendapat
perhatian dalam bidang perubatan yang kurang memberi kesan negatif pada tubuh
badan manusia.
Kitab pengukuh serta lanjutan bagi
kitab jawi adalah kitab Arab seperti kitab mantik. Dalam kitab mantik
dijelaskan peruntukan satu bahagian tentang keabsahan hujah berdasarkan adat.
Ini sekali lagi memperkukuhkan ‘ikatan sebab dan akibat’ dibina berdasarkan
mantiki.
Rasional ini adalah pertama kali
ditulis kepada para pembaca di Malaysia sehingga memungkinkan penyiaran artikel
tersebar ke khalayak ramai yang majoritinya kurang minat kepada tradisi
pemikiran pondok di Malaysia. ‘Titik temu’ antara hukum adat dengan ‘adat
muhkamat berterusan dari segi min quwwah ila fi’l (daya menuju tindakan)
adalah dari keberterusan berlakunya dalam kehidupan yang mana sesiapa yang buat
akan dikatakan ada hubungan secara adatnya terutama oleh masyarakat yang
berpegang dengan ajaran Ahli Sunnah. Ini merupakan sains paradigmatik yang
diakui Thomas Kuhn.
Memang masyarakat Islam di Asia
Tenggara amat rapat dengan pengajian tauhid berpandukan dua kalimah syahadat
yang menerbitkan lima puluh simpulan iman.[20]
Pengajian ini berpotensi dikembangkan sehingga memunculkan kajian maqulat yang
ditulis oleh Ayah Dir Sekam, Wan Ali Saulati dan Mohd Zaidi Abdullah sendiri.
Maqulat
Maqulat diertikan sebagai predikat.[21]
Predikat terhadap bahan alamiah. Bahan alamiah seperti kayu dan atom umpamanya.
Kayu dan atom ini tidak akan terlepas dari pempredikatan. Pengertian ini dapat
dihubungkan dengan bahasan falsafah sains walaupun pada asalnya ilmu maqulat
adalah kitab pertama dalam siri Organon logik Aristotle.[22]
Logik ini boleh dibahas dari segi tarkib (susunan struktur ayat)
semata-mata (seperti apabila hendak dicakap bahawa Zaid sedang duduk tidak
semestinya ada Zaid di tepi yang berkata sedang duduk) atau dengan merujuk alam
zahir (‘alam shahadah) seperti kayu itu panjang apabila kita melihatnya
dengan pengukuran. Ini pastinya, melibatkan sains dan teknologi yang disebut
dalam bahasa kini.
Pengaruh Pak Da Eil kepada pelapis
ulama Melayu jelas kelihatan kepada ulama Melayu, antaranya ialah tokoh
berikut. Sehubungan dengan bidang ilmu ini, Tuan Guru Abdul Qadir bin Wangah
Sekam, menyatakan bahawa:
q
“Ilmu ini (yakni maqulat) bicara
kepada makhluk Tuhan.”
q
“hendaklah kita ketahui bahawasanya
sekalian makhluk Tuhan yakni benda yang Tuhan menjadi[kannya] kesemuanya tidak
lepas sekali-kali daripada dua perkara
namanya jauhar keduanya ‘arad.”[23]
Penulis kurang bersetuju jika ada
andaian menyatakan bahawa maqulat merupakan ilmu rendah yang telah tersedia ada
cuma dipelajari oleh ulama Melayu sahaja. Pada penelitian penulis sekali
terdapat beberapa pengembangan serta sintesis telah dikemukakan. Pengaruh
pengajian ilmu pemikiran Islam pasca Ghazali.[24]
Penyelidikan maqulat secara asasinya
boleh dipecahkan kepada jauhar, kamm dan aina yang berada di alam nyata
manakala tujuh lagi disebutkan sebagai nisbiyyah. Penyelidikannya juga
melibatkan aspek kuantitatif dan aspek kualitatif. Maqulat ini telah
diislamisasikan dengan kerangkanya ditafsirkan secara selari dengan wahyu.Oleh
demikian, maqulat Aristotle disintesiskan dengan prinsip-prinsip ilmu kalam dan
segala perkaitannya.
Dengan mendasarkan kajian sistem
maqulat, Tuan Guru Hj. Wan Ali al-Jambawi, dalam berjudul Tausi‘ah al-Fikri,
telah berjaya menganalisis suara yang tersimpan dalam piring peti:
“Dan adapun suara-suara
yang di dalam piring peti menyanyi yang di pasangkan dia pada masa yang kedua
maka berbunyi seperti tuannya. Kalau begitu sedang menunjuk ia atas kekal ia
dua masa. Maka jawabnya iaitu hasil daripada habas - kurung - dan tahan akan
hawa` angin yang berhembus suara dengan dia kerana makna suara itu (kaifiyyah
qa’imah bi l-hawa’ yahmiluha ila al-shamakh) ertinya suara itu ialah
kelakuan yang menumpang di angin -udara- membawakan dia kepada lubang telinga
dan bermula hawa` itu jauhar yang mengakakan suara dan apabila dikurung akan
hawa’ yang ialah tempat terletak suara maka suara pun mengikut ada bersama-sama
pada masa mula bersuara oleh tuannya
kerana suara sesaja itu tiada boleh dikurungkan dia kerana bahawa ia ‘arad maka tidaklah (qa`im
binafsihi ‘arad tidak bawa dirinya sendiri) bahkan menumpang di lain dan
tiap-tiap suara yang telah lepas keluar daripada tuannya maka tidak kekal di mana-mana masa
dan lenyap habis pergi. (li anna
baqa’ al-‘arad ba‘da wujudihi mustahil) ertinya kerana bahawa kekal ‘arad
lepas adanya tertegah - tak mungkin ada sekali-kali akan tetapi yang ada itu
ialah suara yang terlekat di piring mengikut tempatnya iaitu hawa’ dengan kaifiyyah
yang termaklum di sisi hukama` ahli penangkap suara-suara maka kembalilah ia
kepada ‘arad menumpang jisim iaitu piring dan apabila jisim itu jatuh di
mana-mana tempat dan masa maka ‘arad pun sebegitu juga.”
Analisis logik kategori-predikat
memang bersifat falsafah sains walau dalam wacana arus perdana dalam bidang.
Penjelasan istiqra’i(induktif) yang membentuk penyusunan maqulat
memang bercirikan falsafah sains. Apatah lagi, ia diberikan ‘nafas baru’ oleh
ulama Melayu.
Masa
Seperti yang telah disebutkan, penulis akan memaparkan tentang teori
masa. Teori masa ini telah dibincangkan oleh Ahmad al-Saj‘āi. Sebelum dibicara
dengan lebih lanjut tentang sistem maqulat, patut anda memahami bahawa
keseluruhan pengkajian maqulat yang telah dipaparkan melibatkan dalam masa
dan ruang. Al-‘Allamah Ahmad al-Sajā‘i telah memaparkan lima pendapat
tentang masa. Empat daripada lima pendapat tersebut disebut dengan lafaz qil.
Lafaz qil menunjukkan kelemahan hujahannya. Penyebutan sebegini
merupakan tanda gaya bahasa dalam kitab-kitab lama. Pendapat yang kelima iaitu
pendapat yang diterimapakai oleh golongan Ahli Sunnah wal Jamaah, yang menurut
pendapat Syaikhul Islam Zakaria al-Ansāri, ia adalah pendapat yang paling
sahih. Syaikh Hasan al-‘Attār menyebut, pendapat kelima ini bersifat amr
i‘tibar (yang disabitkan oleh akal) menerusi hubungan dua peristiwa atau
lebih. Pendapat ini bersesuaian dengan konsep al-hikmah al-wusta sebagaimana
telah dinyatakan. Masa ditakrifkan sebagai relatif dan pemerhatiannya
secara bandingan di antara dua peristiwa. Dalam pengalaman kita seharian, masa
ditandai oleh nombor-nombor seperti pukul 1:00 tengah hari dan pukul 3:00. Penomboran
adalah amr i‘tibāri. Penentuan tanda-tanda ini adalah hasil terjadinya
dua peristiwa. Dalam kaitan antara dua peristiwa itu mempunyai sifat kebaharuan
atau dalam kekinian. Contohnya, apabila dikemukakan soalan, bilakah Zaid datang
? maka dijawabnya, ketika terbit matahari. Jawapan ini ditinjau menerusi
kedatangan Zaid dan sebaliknya. Kedua-dua peristiwa inilah yang disebut hakikat
masa. Dan, masa yang ditanggap itu terjadi sebagai keterangan (zharaf)
bagi peristiwa-peristiwa dan kesertaan peristiwa-peristiwa tersebut.
Al-‘Allamah Ahmad al-Sajā‘i memetik konsep ini daripada kitab ilmu kalam
terkenal iaitu al-Mawaqif karya
‘Adududdin al-Īji (w.756H/1355M).[25]
Penelitian tentang ‘masa’ ini hampir menyamai tetapi tidak sama
dengan tepatnya, serta ia mendahului dalam beberapa segi terhadap kerelatifan
Albert Einstein (1879-1955M).[26] Sehubungan dengan ini, jelas sekali
tokoh-tokoh Ahli Sunnah menafikan kemutlakan masa[27]
sebagaimana yang diungkapkan oleh Newton (1642-1727M). Cuba anda bayangkan
kalau tiada kedua-dua peristiwa tersebut, apakah kita dapat mengirakan masa
dalam akal fikiran kita ??? Ini hujah berasaskan logik. Tetapi, sayang
pemikir-pemikir moden muslim lemah dalam memajukan teori ini ke tahap yang
lebih cemerlang. Namun, kita masih bernasib baik masih ada golongan yang
mewarisinya hingga ke generasi kini secara metode perguruan.
Ruang atau Lapang (Makān)
Dalam ‘Aqidah al-Mu’minin karya Sheikh Zakaria bin Ahmad Wan
Besar Kedah (lahir 1928) - setelah mengkaji dengan teliti kitab ‘Aqidah
al-Najin - menyatakan:
“Dan makna makan itu di sisi Ahli Sunnah itu iaitu lapang
yang mauhum (yang diwahamkan) yang menempati padanya oleh jirim..”
“Dan makna itu di sisi jumhur falasifah[28]
iaitu satah (permukaan) yang batin (sebelah dalam) daripada yang meliputi yang
menyentuh bagi satah yang zahir daripada yang diliputi seperti batin buyung
yang bersentuh bagi zahir air dan di atas pendapat ini maka air yang ditengah
itu tidaklah ia pada tempat..”
Ruang yang dinyatakan ini adalah bergantung pada kebaharuan yang
dijadikan oleh-Nya. Dari tiada kepada ada dan dari ada kepada tiada. Fana
maksudnya. Penciptaan ‘berterusan’ seperti yang dikemukakn oleh Sir W. Dampier
adalah mendorong kepada umat Islam mempelajari alam semesta.
*****
Masa dan ruang adalah selain Allah s.w.t. atau, dalam kata lain,
kedua-duanya adalah dijadikan oleh-Nya. Masa dan ruang termasuk kelajuan yang
dimiliki oleh para malaikat dan para jin juga diakui dalam ajaran wahyu Islam.
Selain Allah s.w.t., adalah alam. Menurut al-‘Arif billah al-Muhaddith Abdul Ghani al-Nabulusi [29](1050/1641-1143H/1731M),
alam adalah makna-makna dan kadar-kadar (maqadir) yang telah zahir dalam
nur kewujudan Allah s.w.t.
Ilmu Hai’ah (Kelakuan Jasad Samawi)
Orang Melayu yang belajar di al-Haramain sebenarnya cukup prihatin
dengan persekitaran dunia ilmu antarabangsa. Dunia ilmu peringkat antarabangsa
telah dihujahkan berlaku berasaskan paradigma. Prof. Dr. Shaharir Mohamad Zain
(seoarang pakar matematik dan pengislaman ilmu di Malaysia) telah menyatakan
dengan jelas tentang hal ini. Katanya:
“Dalam dunia ilmu di Barat, ketidakneutralan
ilmu-ilmunya (sains sosial, sains tabii, teknologi dan apatah lagi kemanusiaan)
telah diterima umum terutama selepas terbitnya karya agung Thomas Kuhn pada
tahun 1962 yang berjudul The Structure of Scientific Revolution.”
Kata-kata ini mengungkapkan keadaan sebenar pemikiran non-muslim di
Barat untuk mencapai kejayaan. Mereka cuba mengenal pasti paradigma bagi
pengukuhan keilmuan mereka. Katanya lagi:
“Walaupun buku ini (yakni The Structure of Scientific
Revolution) sebenarnya membicarakan sains tabii. Malangnya, muslim kini
rata-rata masih hidup dalam zaman ilmu sebelum Kuhn dalam aspek tanggapan atau
fahaman mereka tentang tabii ilmu (lebih-lebih lagi tentang sains dan
teknologi).”
Pernyataan ini diluahkan oleh beliau dalam Menjana Keilmuan Islam
(sebuah terbitan tak berkala 2 oleh Fakulti Pengajian Islam UKM pada tahun
1997). Beliau seorang ahli sains matematik-fizik yang telah turut sama terlibat
dalam Malaysian Research and Development Classification System 4th telah melihat realiti yang dihadapi oleh
majoriti umat Islam apabila mempelajari ilmu dari Barat tanpa kritis atau,
dengan kata lain, menerima bulat-bulat atau hanya sebagai pengguna bukan
pencipta.
Dalam
kesempatan ini, penulis akan menauladani soal peri penting tentang pengetahuan
berlakunya paradigma dalam kajian sains dan teknologi. Usaha beliau supaya umat
Islam menyedari dan mengetahui keparadigmaan dalam sains dan teknologi membawa
beliau kepada penerjemahan buku oleh Kuhn tersebut. Bagi penulis, usaha beliau
dapat dikatakan lanjutan kepada usaha tokoh-tokoh seperti, antaranya, yang
dilakukan oleh mantan Mufti Mesir Syaikh Muhammad Bakhit al-Muti‘i dan Tuan
Haji Awan Din. Dan, sepatutnya sikap ini diambil perhatian oleh umat Islam yang
prihatin.
Kali ini, penulis akan membawa pembaca ke satu titik
kefahaman penting yang berlaku di kalangan ulama yang belajar di al-Haramain
yang menyentuh keparadigmaan dalam sains astronomi sekalipun beliau tidak
menyebutkannya dengan perkataan paradigma. Tetapi sebenarnya maksudnya adalah
sama. Ulama tersebut bernama Hj. Awan Din bin al-Marhum Mat Hasan (dari Yala,
Thailand) yang merupakan sahabat seperguruan Tuan Guru Hj. Abdullah (Lubok
Tapah). Hj. Awan diasuh dalam ilmu falak oleh Syaikh Daud bin Sulaiman
al-Kalantani di Makkah. Karya Haji Awan Din yang penting berjudul Muqaddimah
al-Ha`iah (Pengantar Astronomi) yang diselesaikan pada malam Rabu. 14hb.
Jamadil Thani. 1389H/1969M. Berikut disebutkan topik-topik yang terdapat di
dalamnya: Pendahuluan, Keterangan Langit, Keterangan bagi Kedudukan Matahari
dan Bumi, Bulan dan Bintang, Keterangan Jarak Jauh dan Dekat bagi Segala
Bintang Yang Tujuh, Keterangan Bumi dan Kedudukannya, Keterangan Memusing Bagi
Bumi dan Dalilnya, Keterangan bahawasanya Bumi Beredar Mengelilingi akan
Matahari, Keterangan Jirim Bumi dan Keterangan Jirim Bulan.
Ilmu Hisab
Falsafah matematik dalam bahasa Melayu terungkap dalam ‘Alam
al-Hussab fi ‘Ilm al-Hisab karya Sheikh Ahmad Khatib Minangkabawi. Berikut
kenyataan beliau:
“Tatkala ada ilmu hisab tinggi darjat kerana tiada terkahaya
daripadanya tiap-tiap manusia pada ketika mukimnya dan tiada pula pada ketika
musafirnya kerana segala manusia berkehendak kepada makan dan minum dan ibadah
dan tiap-tiap sesuatu daripada demikian itu masuk di dalamnya hitungan.”
Mantiq
Seperti yang tersurat dalam Zahrah
al-Murid fi Bayan Kalimat al-Tauhid(tahun 1178H) karya Sheikh ‘Abd al-Samad
Falimbani, para guru jelas diperlukan kefahaman mantik dan sedia diketahui
pengajian mantiq secara talaqqi (berguru) dalam dunia pondok-pesantren yang
berabad-abad lamanya. Mantik aliran ini ditambah dengan logik kala (temporal
modaliti) yang pernah dikaji oleh Nicholas Rescher berdasarkan al-Risalah
al-Shamsiyyah karya al-Katibi al-Qazwini. Kitab ini serta kitab mantik
pascanya pernah dijadikan teks antaranya, oleh Sheikh Daud bin Sulaiman
al-Kalantani (w.1979). Logik kala ini melibatkan ruang dan masa dan
peristiwa-kejadian alam-fenomena alam. Jadi, pemikiran ulama Melayu bukan
semata-mata dibina oleh aliran Aristotle. Malah, terbina hasil sintesis
pelbagai aliran yang terdapat dalam pemikiran Islam antarabangsa.[30]
Khatimah
Pengislaman
Sains-Ilmu-Pengetahuan-Scientia yang dilalui penulis adalah berdasarkan
karya-karya sama ada yang tebal atau nipis yang ditulis oleh ulama Melayu. Ini
perlu bagi memperlihatkan aspek-aspek logik kefalsafahannya dalam fikiran umat
Islam di rantau ini. Memang ilmu yang tidak dikembangkan pada asalnya dalam
wadah Islam agak kurang bersepadu sifatnya dengan tauhid yang dipegang umat
Islam. Jadi, ulama Islam serta hukama’nya telah menyaring mana-mana
pemikiran-pemikiran yang berada dalam pengetahuan manusia di peringkat
antarabangsa amnya dan di peringkat Alam Melayu khususnya. Sekalipun penulis
pernah terbaca bahawa orang-orang Melayu cenderung bersifatkan estetika namun
estetika yang terisi dalamnya aspek rasional dalam sajak atau peribahasa atau
puisi malah mengandungi juga potensi ilmiah yang halus dalam menerangkan aspek
logik dan falsafah sains.
Dalam kertas kerja ini, secara jelas,
dipaparkan pengetahuan terpusat pada tauhidillah yang terangka padanya maratib
ruh-fikiran dan seumpamanya dengan kerasionalan falsafah [(al-hikmah)]
memperuntukkan HUKUM ‘ADAT yang memberi pertimbangan menurut maqulatiyyah
(kekategorian) - sebagai contoh menerima bekas secara majazi sahaja – dalam
penakrifan masa, ruang, perilaku jasad samawi dan hisab yang semuanya itu
dipertimbangkan menerusi logik-tambahkemasaandan ruang.
Jadi, pemikiran ulama Melayu yang
boleh didapati dalam kitab-kitab jawi rasional-tauhidi yang memungkinkan kita
semua membina sains yang berparadigmakan Alam Melayu. Sekalipun negara-negara
di Alam Melayu atau Asia Tenggara terdiri dari masyarakat majmuk tetapi
kerasionalannya boleh terakui oleh masyarakat lain jika diperkayakan. Wallahu
a‘lam.
Tamat: 6:49 pagi; 18hb. Okt. 2008M.
Lampiran
Shahidan Radiman
meneliti bahawa:
‘kenyataan Ibn
Rushd tentang occasionalisme (kesempenaan) ini sekarang terbukti salah/meleset
apabila hasil penemuan mekanik kuantum menunjukkan bahawa occasionalisme ini
berlaku yang menunjukkan sifat (attribute) kezarahan atau kegelombangan sesuatu
zarah itu terpisah dari jirim tersebut dan hanya muncul apabila dilakukan
sesuatu pengukuran/pencerapan terhadap jirim itu’.
Pandangan yang kedua
adalah pandangan Abu Hasan Asshaari yang
menyatakan bahawa alam semesta itu sendiri tidak mempunyai kewujudannya yang
berterusan (perpetual existence) . Seperti yang dihurai oleh Majid Fakhry
pandangan Asshaari ini “ Universe does not have a perpetual, established
existence and reality. Nor do things have essential qualities of themselves.
God creates the universe anew every moment and direct it continuously by
ordering each thing to do what it must do. “ Kita lihat bahawa pandangan
asShaari ini lebih mirip kepada pandangan pada tahap Kuantum, di mana alam
serba –serbi “chaotic” dan tidak deterministik ( dari pandangan manusia) malah
jirim sendiri bersifat dualistik.
Timbulnya metafizik dalam Fizik bermula
dengan persoalan dan paradoks dalam Mekanik Kuantum ) termasuk persoalan asas
(foundational problems) sehingga diperlukan falsafah sebagai prinsip pnerokaan
( guiding principle). Contohnya, apabila John Bell menerbitkan Teorem bell nya
pada tahun 1964 , David Bohm, salah seorang peneroka Interpretasi Bohm-Hiley
(Bohmian Mechanics) dalam Mekanik Kuantum menginterpretasi teorem tersebut
kepada 3 perkara ( lihat ……..: (i) everything in the Universe is a kind of
total rapport, so whatever happens is related to everything else (nonlocal)
(ii) there is some kind of information that can travel faster than the speed of
light dan (iii) it may mean that our concept of space and time have to be
modified in someway that we don’t understand them. Sehingga kini ketiga-tiga
pandangan tersebut sedang dikaji dan dibuktikan. Dalam hal (i) , Geoffrey Chew
telah mencadangkan konsep “bootstrap” dalam teori hadron yang menyatakan
zarah-zarah asas terkait dengan yang lain ( sekarang ini kita tahu ini adalah
satu sifat ”asymptotic freedom” dalam teori Kromodinamik Kuantum ). Ibn Arabi,
contohnya dalam Fusus al Hikam ada menyebutkan ” Every particle of the world is
from the whole of the world. That is, every single particle is capable of
receiving into itself all the realities of all the other single
particles of the world”. Adakah Ibn Arabi
bersetuju dengan kenyataan Bohm ke (ii) ? Malah kenyataan (i) merupakan Prinsip
Mach yang sudah terbukti sekarang (secara teori dan ujikaji) bahawa inersia
semua jirim mendapat sumbangan dari semua jisim di seluruh alam semesta !
Salah satu Interpretasi Mekanik Kuantum
yang mempunyai nilai metafiziknya tersendiri adalah interpretasi
Everett-Wheeler. Interpretasi inimenyatakan bahawa semua jalan laluan kepada
sesuatu peristiwa kuantum wujud , tetapi apabila sesuatu pengukuran dibuat
iaitu satu penentuan peristiwa sudah dilakukan , maka hanya jalan laluan (alam
selari) yang menghasilkan peristiwa yang diukur itu yang masih kekal dan
alam-alam selari yang lain menghilang (terpadam, dalam alam mithal ?). Menurut
David Deutsch salah seorang pendokong interpretasi alam selari ini, “ The real
world is the multiverse and it does contain many universes. The point that
theorists tend to miss is that the multiplicity of reality is not or even
primarily a consequence of quantum theory. Rather, it is quite simply an observed
fact.”. Jadi, alam-alam selari ini bukanlah disebabkan oleh “pandangan teori
kuantum” tetapi sesuatu yang boleh dicerap dan berlaku secara semulajadi.
[1] Lihat May Brodbeck, “The Nature and Function of the
Philosophy of Science”, dlm. Herbert Feigl & May Brodbeck, Readings in
The Philosophy of Science. New York: Appleton-Century-Crofts, Inc.
[2] Lihat Mohd Zaidi Abdullah, “al-‘Ilm, al-Maqulat dan
al-Hikmah Dalam Pemikiran Ulama Melayu: Satu Penelitian Awal”, AFKAR: Jurnal
Akidah dan Pemikiran Islam, bil. 6, 1426H/2005M. Analisis bahasa seperti ini
juga diterima pakai oleh al-Marhum Tuan Guru Hj. Abdullah dalam Risalah
Persediaan Bagi Sekalian Mukallaf. cetakan penulis sendiri. Pasir Mas
Kelantan. Penulis mendapat kebenaran (ijāzah) mengajarkan risalah ini.
[3] Lihat Sheikh Zain al-Abidin bin Muhammad al-Fatani, ‘Aqidah
al-Najin fi ‘Ilm Usul al-Din, hlm. 5, tt.
[4] Maklum berbentuk hipotesis ini, penulis terima daripada
Prof. Shaharir dalam bentuk sms pada 4:22, 27hb. April. 2008.
[5] Antara ciri-norma TIHAM ini didapati dalam Manifesto:
Intisari dan Rahsia dalam Pemikiran dan Pengamalan Islami, hlm. 204-208. Shah
Alam: Kurnia Ilham, DPF dan DDB Enterprise. 2006
[6] Lihat http://en.wikipedia.org/wiki/Science.
[7] Guru utama beliau ialah Pak Chik Wan Daud dan Sheikh
Muhammad Ali al-Maliki.
[8] Ini dapat dibuktikan dalam Mishkat al-Anwar karya
Imam Ghazali yang pernah dipetik oleh al-Raniri dalam Asrar al-Insan.
[9] Penulis sendiri terlibat dengan perusahaan perubatan
tradisional yang dimiliki oleh keluarga serta berupaya membaca sendiri
kitab-kitab jawi yang mengandungi peraturan perubatan tradsional.
[10] Al-Burhanfuri, Tuhfah al-Mursalah ila al-Nabiyy s.a.w.
Kuala Lumpur: Khazanah Fathaniyah, cetakan pertama. Tahun 2005. cetakan ini
disertakan terjemahan dalam jawi dan ditransliterasikan oleh Wan Mohd Shaghir.
[11] Lihat tulisan ini dalam bentuk transliterasi dalam Hj. Wan
Mohd Shaghir Abdullah, Manhalush Shafi Syeikh Daud al-Fathani: Membicarakan
Rumus-Rumus Shufi dan Istilah-Istilah Tasawwuf, hlm. 37-38. Kuala Lumpur:
Khazanah Fathaniyyah & Imatera Publishers Sdn. Bhd. Penulis juga memiliki
Manhalus al-Shafi dalam bentuk tulisan tangan yang bersumberkan Tuan Guru Hj.
Abdullah Lubok Tapah yang menyalin daripada naskhah Sheikh Muhammad Shalih
Idris al-Kalantani.
[12] Othman Puteh
(penyelenggara), Teks Cerminan Nilai Budaya Bangsa, hlm. 136-159. KL:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
[13] Tokoh ini juga mem dipengaruhi aliran India daripada Sheikh
Abd al-Rahman Karim Bakhsh dan aliran Mesir daripada Sheikh Muhammad ‘Ali
al-Maliki. Aliran Mesir akan terjejak pada pemikiran Sheikh Hasan al-‘Attar
yang penulis kemukakan sebahagiannya dalam Nafas Baru Hikmah al-Ishraqi.
[14] Alhamudillah buku ini laris jualannya dan kehabisan stok di
pasaran. Mendapat kata sokongan daripada Tuan Guru Hj. Abdullah Lubok Tapah,
Tuan Guru Hj. Hashim Pasir Tumboh, Ustaz Ambak Terengganu dan Ustaz Abdul Aziz
Andik Achuk Selangor. Buku ini sedang dikemaskinikan untuk edisi baru. Insha
Allah, bakal diterbitkan pada tahun 2009.
[15] Disertakan salinannya dalam lampirannya.
[16] Dalam sains dan teknologi moden, perulangan keputusan yang
sama amat penting bagi mengukuhkan sesuatu teori.
[17] Sama dengan yang terdapat dalam al-Durr al-Thamin,
hlm. 9 dengan sedikit perbezaan.
[18] Lihat kertas kerja Shahidan Radiman bertajuk Fizik dan
Metafizik: Jembatan Yang Dihurai Sufisme dan Mekanik Kuantum dibentangkan
di Wacana Hadhari, 14hb. Julai. 2008.
[19] Harus diperhatikan bahawa dalam kesempatan ini penulis
merujuk suatu pengertian umum yang dikemukakan Wikipedia Ensiklopedia, falsafah
sains adalah kajian tentang asumsi, asas dan implikasi dari sains.
[20] [20] Lihat
kitab agak terawal yang berjudul Bidayat al-Hidayat (syarah matan Umm
al-Barahin) karya yang diberikan nota tepi oleh Sheikh Ahmad Zain
al-Fatani.
[21] Lihat Mohd Zaidi Abdullah, Nafas Baru Hikmah al-Isyraqi,
hlm. 147-149. Shah Alam: Kurnia Ilham
[22] Lihat Ibn Khaldun, al-Muqaddimah.
[23] Abdul Kadir Wangah Sekam, Mabda’ al-Fikrah .
[24] Pemikiran Imam Ghazali (w.505H/1111M) terumus melalui
tasawuf-kalam-falsafah-mantik-berpusatkan epistemologi. Kalam zaman Ash’ari
agak ringkas serta merupakan asas penting kepada pengembangan kalam di kemudian
hari. Asas sains kealaman yangberteraskan tauhid adalah sebuah risalah terkenal
Ash‘ari bertajuk Risalah al-Khaud fi ‘Ilm al-Kalam.
[25] Untuk mengenali tokoh ini serta buah fikirannya, sila baca
Mudasir Rosder, Asas Tauhid, hlm. 53-59. Setakat tinjauan penulis,
kajian tentang al-Īji amat kurang. Di Malaysia, antara yang melakukan kajian
berkenaan sebahagian pemikiran tokoh ini ialah Mohd Zaidi Ismail (ISTAC).
[26] Untuk penerangan yang lebih mudah, sila baca hlm. 209-214.
Kajian tentang masa dari aspek lain, sila baca Malay Perception of Time
oleh Asmah Haji Omar, terbitan Akademi Pengajian Melayu U.M., cetakan pertama
2000.
[27] Untuk mengetahui tentang masa dari perspektif falsafah
China, Jepun, Tibet; Lihat dalam Oliver Leamen, Key Concepts in Eastern
Philosophy, hlm. 263-265.
[28] Maksud falasifah dalam penulisan ulama silam ialah falasifah
dari mazhab Peripatetik bukan Ishraqiyyun.
[29] Ramai tokoh ulama pada zamannya berguru kepada beliau. Sila
baca, Silk al-Durar oleh al-Muradi.
[30] Lihat kajian yang
bakal diterbitkan Mantik-Hikma Pasca Imam Ghazali oleh penulis yang pernah
dibentangkan dalam Bengkel Pengislaman dan Pemeribumian Sains anjuran ASASI.