Imam al-Ghazali Pelopor Islahi
Nama penuhnya ialah Muhammad bin Muhammad bin Muhammad bin Ahmad
al-Ghazali dan dilahirkan di sebuah kampong yang bernama Thus, dalam daerah
Khurasan, Iran pada tahun 450H/1058M. Beliau terkenal dengan pelbagai gelaran,
termasuk “pembela Islam—hujjatul Islam”, Hiasan Zaman—Zainuddin, Samudra yang
menghanyutkan—Bahrun Maughriq, dan sebagainya.
Sumbangan besarnya meliputi pelbagai bidang ilmu antaranya
pendidikan, tasawuf, falsafah dan pemikiran politik. Berdasarkan kedalaman ilmu
yang ada padanya, al-Ghazali sering diberikan kepercayaan oleh kerajaan pada
ketika itu untuk menyampaikan ilmu agama kepada para pembesar dan berdasarkan
kepada kebolehan itulah beliau dilantik sebagai tenaga pengajar di Madrasah
Nizamiyah. Ketika berumur 34 tahun dilantik pula sebagai professor di dan
sekali gus sebagai reaktor Universiti Nizamiyyah, Baghdad.
Dalam usaha mencari ilmu, al-Ghazali menulis: Kehausanku untuk
menggali hakikat segala persoalan telah menjadi kebiasaanku semenjak aku muda
belia. Dan, hal itu merupakan tabiat dan fitrah yang telah diletakkan oleh
Allah dalam kejadianku, bukan kerana usahaku.” Kata-kata itu benar-benar
membawa erti betapa zuhudnya al-Ghazali, terutamanya selepas berhadapan dengan
krisis psikologi yang parah bahkan doktor sukar untuk memberikan rawatan.
Ketika sedang berada di puncak kecemerlangan akademik,
al-Ghazali membuat keputusan untuk mengembara mencari kebenaran. Selepas empat
tahun menjadi reaktor, al-Ghazali seolah-olah dilanda pelbagai keraguan dalam
kebenaran ilmu sehingga dirinya dilanda krisis rohani. Secara diam-diam
al-Ghazali meninggalkan Baghdad menuju ke Syam dengan mengatakan tujuan sebenar
ialah untuk ke Mekah mengerjakan ibadat haji.
Al-Ghazali berada di Syam selama dua tahun dan seluruh hidupnya
digunakan untuk berzuhud, beriktikaf di masjid dan berzikir. Waktu siang
al-Ghazali berzikir di Menara Masjid dan kemudiannya, meneruskan aktiviti itu
ke Baitul Maqdis. Dari situlah sebenarnya hati al-Ghazali tergerak untuk
mengerjakan haji. Al-Ghazali mempraktikkan kehidupan tersebut selam lebih
sepuluh tahun sebelum membuat keputusan untuk kembali ke kampong halamannya
pada tahun 498H/1105M. Atas desakan Fakrul Muluk, pada tahun 499H/1106M,
al-Ghazali kembali mengajar di Universiti Nizamiyyah.
Pada tahun 500H/1107M, setelah terbunuhnya Fakhrul Muluk,
al-Ghazali sekali lagi meninggalkan unievsiti untuk meneruskan hasratnya
tinggal dan mendidik para pelajar di kampungnya dalam persekitaran tradisi
dengan menubuhkan sebuah madrasah. Pada hari Isnin, 18 Disember 1111M,
al-Ghazali meninggal dunia dalam usia 55 tahun dan dimakamkan di persekitaran
madrasah tersebut.
Atas sumbangan besar al-Ghazali dalam bidang pemikiran,
falsafah, etika, sufi dan tasauf telah menarik minat pelbagai pihak untuk
mengkaji secara ilmiah sumbangannya, yang sehingga abad ke-21 masih dilihat
relevan pandangan-pandangan dan ulasan keilmuannya.
Kajian tersebut turut dilakukan oleh pemikir-pemikir barat
sehingga mereka mampu mengangkat al-Ghazali sebagai “one of the greatest
intellectuals of the Islamic society” (W Montogomery Watt); “a great writer”
(Margaret Smith), “one of the most renowed and influential writers in history
of Muslim religious thought” (RM Frank), “the greatest of al Muslims since the
day of the Prophet”(Samuel M Zwemmer), dan “one of the greatest thinkers Islam
(has) ever produced” (Hava Lazarus-Yafeh).
Bagaimanapun, kajian-kajian tersebut lebih banyak menumpukan
perhatian kepada perkembangan kajian falsafah, tasawuf dan tradisi kesufian
yang amat diminati oleh para orientalis.
Manakala ahli akademik Islam lebih menumpukan kepada sejarah
pemikiran al-Ghazali dalam bidang falsafah, pendidikan dan etika. Bagaimanapun,
Mohamed Abu Bakr A Al-Musleh, mengemukakan perspektif kajian dalam bidang
pembaharuan pemikiran Islam al-Ghazali yang telah menyumbang kepada tamadun
Islam yang besar sebagai kajian peringkat doktor falsafahnya. Disestarsi itu
kemudiannya diterbitkan oleh Islamic Book Trust, Kuala Lumpur dengan tajuk Al-Ghazali:
The Islamic Reformer, an evaluative study of the attempts of Imam al-Ghazali at
Islamic Reform (Islah), pada tahun ini.
Buku setebal 308 halaman ini dibahagikan kepada enam bab. Bab 1-
analisis konsep islah; Bab 2- Melakar Hakikat Sejarah; Bab 3- Pengalaman-Hidup
al-Ghazali; Bab 4- Tinjauan Islah al-Ghazali; Bab 5- Penilaian Kaedah
Pengajaran Islah oleh al-Ghazali; dan Bab 6- Pengaruh al-Ghazali dalam Islah.
Menurut al-Musleh, untuk memahami makna perkataan Islah, ia
seharusnya dapat memahami sosok peribadi al-Ghazali kerana mempunyai kaitan
dengan satu lagi istilah iaitu muslih (pembaharu Islam). Daripada perkataan
muslih kemudiannya berkembang menjadi muslihun (melaksanakan misi kenabian dan
memenuhinya sebagai tanggungjawab Islam yang sebenarnya).
Dengan memahaminya, maka al-Musleh menjelaskan islah itu sebagai
“an Islamic concept, is a human corrective task in which any state of fasad is
correctively changed into its opposite desired state which meets Islamic
criteria presented in the Qur’an and or exemplified in the Sunnah of the
Prophet Muhammad; and by fasad it is meant a state of loss of the benefit of a
thing, inexcusable detriment, or unjustified deviation from a modern norm.”
(hal. 15-16).
Kalau dalam bahasa Melayunya, perkatan islah menurut Kamus Dewan
(edisi keempat, halaman 590), ialah : (1) usaha untuk mengembalikan sesuatu
keadaan kepada sesuatu keadaan yang betul, tepat dan sesuai; dan (2)
penyelesaian perbalahan dengan jalan baik atau dengan jalan damai.”
Menurut al-Musleh lagi, konsep islah yang terdapat dalam bahasa
Arab diterjemahkan ke bahasa Inggeris sebagai reform, iaitu pembaharuan.
Berdasarkan kepada maknanya, konsep islah boleh dikaitkan persamaannya dengan
reform adalah dari aspek: (1) to make a change for the better in (an
arrangement, state of things, practice); (2) to correct, put right (an error or
mistake), (3) to bring (a person) to abandon some evil conduct and adopt a
right one, (4) to improve one’s own character, (5) to bring into a better state
or improve, either by some change of form, or by the removal of faults or
abuse, and (6) to put an end to (disorder etc) by introducing a better procedure.
Bagaimanapun, reform adakalanya membawa makna yang sama atau
hampir sama dengan islah , dan ini boleh menimbulkan situasi negatif kerana ia
turut menggambarkan “keadaan ketinggalan”, yakni (1) to restore to the original
form, (2) to rebuild after (destruction)…), and, (3) to repair (damage…).
Dengan itu, makna islah adalah lebih luas berbanding istilah reform yang
digunakan dalam bahasa Inggeris. Untuk tujuan tersebut, al-Musleh tidak
bersetuju menggantikan konsep islah itu dengan reform dalam mengkaji corak
pemikiran al-Ghazali.
Islah turut dikaitkan dengan beberapa istilah lain, mislnya
tajdid (pembaharuan), taghyir (perubahan), dan al-amr bi al-ma’ruf wa al-nahy
‘an al-munkar (melaksanakan kebaikan dan menolak keburukan). Akhirnya,
al-Musleh mencapai kepada satu kesimpulan bahawa konsep islah sebahagiannya
bertindanan dengan “perubahan munkar” manakala munkar pula bertindan dengan
fasad. Bagaimanapun makna sebenar fasad adalah lebih besar dan meluas (hal.23).
Al-Ghazali hidup dalam situasi politik yang berbeza dan semasa
kelahirannya, iklim politik pemerintah Abasiyah sedang berkecamuk dengan
perpecahan manakala dinasti Fitimayyah di Mesir memperoleh sokongan daripada
kelompok Ismailiyah yang berpegang kepada Syiah. Pada peringkat awal,
al-Ghazali menyaksikan kebangkitan pengaruh Saljuk dan dinasti Almoravid,
bagaimanapun di akhir hayatnya, kedua-dua pengaruh tersebut semakin lemah.
Sehingga berumur 17 tahun, al-Ghazali merasai rentak politik di
bawah pemerintah Khalifah Abasiyah yang dipimpin oleh Qaim bi Amrillah, yakni
khalifah ke-26 dalam Dinasti Abbasiyah. Kemudiannya digantikan oleh cucunya,
al-Mudtadi bi Amrillah sehinggalah meninggal dunia pada tahun 487H/1094M.
Khalifah seterusnya ialah al-Mustazhir Billah dan berkuasa sehingga tujuh tahun
selepas kematian al-Ghazali.
Berdasarkan pengetahuannya mengenai ketiga-tiga khalifah
tersebut, al-Ghazali mencatatkan bahawa kesemuanya adalah taat beragama, sangat
bermoral dan berperibadi mulia manakala al-Mustazhir layak digelar imamah
(pemimpin Islam tertinggi), meskipun pernah berhadapan dengan kesulitan semasa
pemerintahan ayahnya, al-Qaim terjadi perebutan sebidang tanah dengan Sultan
Alp Arslan (455-465H/1063-1072), yang baharu sahaja berjaya menjatuhkan
Tughril-Beg.
Bagaimanapun, hubungan tersebut dapat dipulihkan apabila al-Qaim
berkahwin dengan puteri sultan pada tahun 464H/1071-1072M. Dalam bab 2,
al-Musleh turut membincangkan mengenai beberapa pergolakan dan perebutan kuasa
yang berlaku dalam Dinasti Saljuk dan Abbasiyyah sehingga membolehkan kelompok
Kristian Byzantium yang berpusat di Annatolia mengintai peluang untuk
menamatkan pemerintahan Islam.
Antara ramai fuqaha yang sezaman dengan al-Ghazali ialah Abu
Abdullah Muhammad bin Ali al-Damigani (m 478H), Ali bin Muhammad al-Bazdawi (m
483H), Abu al-Walid Sulayman b Khalaf al-Baji (m 494), Abu al-Walid Muhammad b
Ahmad b Rushd al-Qurtubhi (m 525H), Abu al-Ma’ali Abd al-Malik Abdullah
al-Juwayni (m 487H) dan sebagainya. Sebahagiannya merupakan pakar fiqah dan ada
mencapai tahap mujtahidun.
Berdasarkan analisis al-Musleh, al-Ghazali memberikan sumbangan
yang besar dalam melanjutkan tradisi islahi kepada generasi ulama. Sebagai
pelopornya, al-Ghazali bukan sahaja menjadi kebanggaan kerajaan atas ketajaman
ilmunya, bahkan ramai yang berbangga untuk berguru dengan beliau.
Menurut al-Musleh: “…we recall here that al_Ghazali returned to
teaching in the Nazimiyyah of Nishapur for some time, and in his private school
in Thus afterwards, until his death….it most likely that many pupils were eager
to be taught by al-Ghazali because his previous great reputation as an
impressive teacher in addition to the reputation of his book, particularly the
Ihya’…al-Ghazali mentioned in one of his letters that there were one hundred
and fifty students who are studying under him at Thus.” (hal. 250-251).
Untuk menyelurusi bagaimana berpengaruhnya al-Ghazali dalam gerakan pembaharuan Islam menerusi kaedah pengajaran dan pemikiran, yang kemudiannya berkembang ke seluruh dunia Islam terutamanya dalam kalangan ahli sunnah wal jamaah, adalah disyorkan membaca buku karangan al-Musleh ini.
Untuk menyelurusi bagaimana berpengaruhnya al-Ghazali dalam gerakan pembaharuan Islam menerusi kaedah pengajaran dan pemikiran, yang kemudiannya berkembang ke seluruh dunia Islam terutamanya dalam kalangan ahli sunnah wal jamaah, adalah disyorkan membaca buku karangan al-Musleh ini.
Meskipun pada awalnya ia merupakan sebuah disertasi untuk ijazah
doktor falsafah, perbincangan tersebut dapat menambahkan kita pengetahuan
mengenai keintelektualan al-Ghazali dalam membangunkan jiwa ulama berdasarkan
perspektif yang diteladani menerusi Nabi Muhammad SAW.
Maka, tidaklah keterlaluan bila ada penulis yang memuji
sumbangan al-Ghazali sebagai cendekiawan yang terbaik yang pernah dilahirkan
dalam dunia Islam sejak abad ke 5 hijrah hingga kini. Kehebatannya masih belum
dapat ditandingi, bahkan seorang pengikut jejaknya yang masih hidup mengatakan
al-Ghazali adalah mutiara ilmu Islam yang terhebat.
Nama Buku : Al-Ghazali, The Islamic
Reformer: an evaluative study of attempts of Imam al- Ghazali at Islamic Reform
(Islah)
Nama Penulis :
Mohamed Abu Bakr A. Al-Musleh
Nama Penerbit : Islamic Trust Book, Kuala Lumpur, 2012
Nama Pengulas : Kamarun KH
Nama Penerbit : Islamic Trust Book, Kuala Lumpur, 2012
Nama Pengulas : Kamarun KH