ASPIRASI / INSPIRASI

Ilmu Massa, Turath, Sejarah. Analisa Kajian Budaya Pemikir. Peradaban Insani Kalbu Akal Mencerah. Hakikat Amal Zikir Dan Fikir. Ilmu, Amal, Hikmah Menjana Pencerahan. Ulul-Albab Rausyanfikir Irfan Bistari. Tautan Mahabbah Mursyid Bimbingan. Alam Melayu Alam Islami Tamadun Melayu Peradaban Islami. Rihlah Ilmiah Menjana Pencerahan Pemikiran, Kefahaman & Ketamadunan (Ilmu,Amal,Hikmah & Mahabbah) - Inspirasi: Rizhan el-Rodi

Kekuatan Negara Islam

Kekuatan Negara Islam

Negara Islam yang mempunyai kekuatan ketenteraan dan pertahanan hanyalah 5 negara yang utama iaitu dari segi kekuatan peralatan, bilangan anggota tentera. Iaitu Pakistan diikuti Turki, Iran, Mesir dan Libya. Hanya dua Negara Islam mempunyai senjata nuklear iaitu Pakistan dan Iran.

Kalau dibandingkan kelengkapan tentera Negara lain lain begitu jauh ketinggalannya dari segi kelengkapan peralatan persenjataan seperti Amerika Syarikat, Russia, Britain, Perancis, Australia, Israel, Kanada, Itali, China, India dan lain-lain.

Ayat al-Quran menyentuh banyak agar umat Islam mempunyai persiapan pertahanan yang hebat dan mantap dari segi fizikal, peralatan, strategi, kerohanian, mental dan sebagainya. Yang bertujuan bagi menggerunkan musuh-musuh Islam.

Menyingkap rahsia kemenangan dan kehebatan tentera Islam ialah dengan adanya mahabbah Rasulullah iaitu kunci segala-galanya. Sebagaimana kejayaan perang Badar, dan peperangan oleh Sultan Solahuddin al-Ayubi dan Sultan al-Fatih dan seumpamanya. Kekuatan rohani yang menjadi teras kepada ‘nasr’ dan bantuan daripada Allah Taala. Begitu juga dalam peperangan Mesir-Israel dahulu adalah melalui isyarat petunjuk Rasulullah SAW kepada Syeikhul al-Azhar Dr Abdul Halim Mahmud r.a.

Namun Pakistan dan Turki yang mempunyai kelebihan peralatan dan kecanggihan peralatan ketenteraan yang moden. Mesir mempunyai kelebihan tersendiri dari segi bilangan angkatan tentera. Dan Mesir kini kalangan tenteranya semakin ramai yang mengikuti amalan tariqat yang merupakan teras agama Islam dan roh Islam. Barakah Mesir sebagai ardu kinanah mempunyai khazanah rahsia dan kekuatan yang tersendiri serta merupakan bumi ramai ahli bait Rasulullah SAW.

Sebagaimana Hadis Rasulullah SAW mafhumnya sesiapa yang menaiki bahtera ahli bait nescaya selamat iaitu mengikuti perjalanan dan qudwah ulama’ pewaris nabi dan kecintaan kepada ahli bait.

Negara Islam yang dahulunya bernaung dibawah khalifah Islam terakhir iaitu khalifah Osmaniah digeruni musuh-musuh Islam, namun selepas dipecahbelahkan mengikut Negara bangsa umat Islam terus ketinggalan dan dikotak-katikkan. Umat Islam masih ramai ditindas dan dianiyai namun Negara Islam hanya mampu sekadar melihat dan mengutuk. Saranan tentera Negara OIC bagi menyatukan umat Islam dibawah suatu pakatan bagi melindungi umat Islam masih menjadi tanda Tanya dan kesangsian. Ternya Negara Islam begitu sukar untuk bersatu kerana masih dibayangi kuasa besar dunia.