Ilmu Falak Sebagai
Asas Sains Dan Matematik Alam Melayu
Oleh:
BAHARRUDIN BIN ZAINAL
Institut Penyelidikan
Matematik (INSPEM),Universiti Putra
Malaysia
43400 UPM, Serdang, Selangor
baharzai@udm.edu.my
1. Pendahuluan
Secara epistemologi, perkataan falak
berasal daripada bahasa Sumerian
iaitu pilak, bermakna sesuatu yang berputar (Encyclopaedia of Islam, 1983, Vol
III:761).
Istilah falak dalam
al-Quran digunakan untuk menjelaskan sesuatu yang berkaitan dengan pergerakan
bersistem jasad langit sebagaimana maksud ayat al-Quran:
Tidak mungkin bagi matahari mendapatkan bulan dan
malam pun tidak
dapat mendahului
siang. Dan masing-masing beredar pada garis edarannya. (Surah Yaasin, ayat
40)
Al-Biruni dalam Kitab
al-Tafhim li-awail sinaat al-tanjim menjelaskan falak adalah sfera atau orbit
langit, sebagaimana berikut:
2
Sfera samawi di mana
objek-objek langit mengelilingi dalam bentuk orbit
masing-masing dan
ianya mengandungi objek-objek yang bergerak dengan
sfera masing-masing dengan
bumi berada di tengah-tengahnya.
Manakala Ibnu Khaldun
mendefinisikan ilmu falak dengan kenyataan:
3
Ilmu yang mempelajari
pergerakan bintang-bintang tetap dan planet-planet.
Pemerhatian cara mana
pergerakan itu berlaku, membolehkan pengetahuan
ciri-ciri pergerakan dan kedudukannya diketahui dengan geometri. Hartmann (1987), menakrifkan ilmu falak atau
astronomi sebagai ‘sains yang mengkaji objek di angkasa’. Bagi ahli-ahli
falsafah pula, ilmu falak merupakan cabang matematik.
Mengandungi ilmu
tentang jadual perjalanan falak (zij), ilmu tentang susunan orbit,
1
Pembentang merupakan pensyarah Universiti
Darul Iman Malaysia (UDM) yang kini sedang cuti belajar di INSPEM, UPM dalam bidang
falsafah matematik.
2
Kitab al-Tafhim
li-awail sinaat al-tanjim oleh al-Biruni pada tahun 1029M. Rujukan dibuat
pada versi terjemahan oleh R. Ramsay
dalam Islamic Mathematics and Astronomy Vol 29, ed. Fuat Sezgin (1998),
terbitan Institut for
the History of Arabic-Islamic Science, Johann Wolfgang Goete University,
Frankfurt.
3
Lihat dalam Muqaddimah oleh Ibnu Khaldun
(1332M),edisi terjemahan oleh Abridged F.R (1987).
Generated by Foxit
PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only. 2
jumlah bintang,
buruj, jarak, saiz dan yang bersangkutan dengannya (hai'ah), peraturan
perjalanan cakerawala
(ahkam), dan ilmu berkaitan peralatan kaji bintang (alat almunajjimin).
Sains dalam tafsiran
umumnya ialah ‘ilmu pengetahuan’,
manakala sains Melayu ialah sains yang dimiliki, diterokai atau disumbangi oleh
tokoh-tokoh Melayu dahulu dan sekarang.
4
Hampir kesemua tamadun awal manusia mempunyai
pemikiran sains sendiri. Pemikiran ini boleh dikesan melalui sains rakyat
(‘folk science’), termasuk dalam mitos, cerita rakyat dan budaya masing-masing
serta dilihat kepada hasil sainsnya dalam bentuk teknologi dan produk. Aplikasi
pemikiran sains rakyat ini ada juga yang dijelmakan melalui aktiviti
pemujaan kepada unsur-unsur alam. Tetapi, bagi Alam Melayu, tidak ada apa-apa
bukti yang menunjukkan masyarakatnya pernah menyembah matahari atau objek langit
lain sebagaimana berlaku dalam masyarakat Mesir purba dan orang-orang Maya di Inca.
5
Namun begitu, aktiviti dalam bentuk
kepercayaan kosmologi politeisme pula, berleluasa dikesan dalam karya-karya
sastera, amalan perubatan, petua, pantang larang dan ilmu ramalan. Lihat dalam
Winstedt (1981), Skeat (1967), Mohd.
Taib Osman (1989), Ahmad Johari Moain (1990) dan Harun Mat Piah et. al (2000).
2. Alam dan Sains
Orang Melayu
Keluasan kawasan laut
dan kedudukan geografi Alam Melayu menjadikan
pribuminya begitu
dekat dengan alam semula jadi di sekeliling mereka, termasuk laut, langit,
musim dan cuaca. Untuk belayar daripada satu tempat ke tempat lain, penduduk asal
Alam Melayu menggunakan pengetahuan tiupan arah angin, kedudukan matahari dan
bintang-bintang. Begitu juga dalam ikhtiar hidup lain seperti aktiviti pertanian, alam sekeliling mereka
menjadi petunjuk bagi setiap peringkat aktiviti pertanian yang mereka lakukan.
Pengetahuan ini merupakan penyesuaian awal manusia dalam memahami alam dan memanfaatkannya. Proses ini juga dibantu oleh perubahan sosial
yang berlaku, apabila sesuatu masyarakat menerima pengaruh daripada luar.
Sesuai dengan kedudukan geografi Alam Melayu yang menjadi laluan utama
perdagangan timur dan barat, iaitu antara tamadun China dan Arab, kemudiannya
Eropah, pelbagai pengetahuan luar masuk
4
Adaptasi daripada tafsiran Shaharir Mohammad
Zain (2001) tentang matematik Melayu.
5
Lihat dalam Gregg DeYoung (2000:475)
Generated by Foxit
PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only. 3
ke Alam Melayu. Alam
Melayu juga diapit oleh dua tamadun awal dunia, iaitu tamadun Hindu dan China,
mempengaruhi proses perubahan sosial pada peringkat awal tamadun Alam Melayu.
Walau bagaimanapun, peribumi Alam Melayu sendiri sudah mempunyai budaya sains
sendiri terhasil daripada kudrat sendiri dan sebahagian lagi hasil pengaruh daripada
luar.
6
Menurut Shaharir
Mohammad Zain (2003), kedudukan sains Melayu tidak
dinyatakan secara
jelas dalam karya-karya klasik Alam Melayu seperti Sejarah Melayu, tetapi ada
dinyatakan tentang kewujudan tukang bina istana dan bina kapal yang hebat serta ‘pandai besi’ yang mahir melentur dan
membentuk keris. Begitu juga dalam beberapa karya klasik lain Alam Melayu yang
menggambarkan kepakaran ‘orang seri’ mengadun
ubat-ubatan dan racun untuk kegunaan istana, dan khidmat ‘tukang tilik’, pawang dan nakhoda kapal yang menjadi
kerjaya tidak asing bagi masyarakat Melayu. Hairudin Harun (2004), menyatakan
mengikut ahli sejarah Portugis bernama Tome Pires, setelah menawan Melaka,
orang-orang Portugis terkejut apabila mendapati teknologi meriam dan besi orang
Melayu lebih canggih daripada yang dimiliki oleh orang-orang Portugis itu
sendiri. Begitu juga Wan Ramli Wan Daud (1995) telah menyenaraikan sejumlah
teknologi Melayu dalam pembinaan rumah dan masjid, teknologi perang dan peralatannya,
teknologi pelayaran dan penangkapan ikan, teknologi pertanian Melayu dan teknologi
pembuatan kain yang menunjukkan orang-orang Melayu mempunyai keupayaan
mencipta, memindah dan mengguna dan menginovasi sesuatu teknologi sebagai
ikhtiar hidup. Selain itu, Hairudin
Harun (2004) juga menjelaskan yang etnosains
perubatan dan ilmu perhutanan Melayu banyak menyumbang kepada kemajuan perubatan
tropika oleh penjajah Eropah. Semua maklumat literatur yang dinyatakan di atas
menunjukkan sains dan aplikasinya telah digunakan dalam masyarakat Melayu yang terawal, jauh sebelum campurtangan
mutlak penjajah Eropah.
3. Takwim Purba
Sebagai Bukti Sains Melayu Terawal
Antara pemikiran alam
yang terawal difahami manusia ialah kewujudan
cakerawala di langit,
seperti matahari, bulan, bintang-bintang dengan gambaran buruj dan Bintang
Tujuh dan Bintang Dua Belas. Bintang Tujuh merujuk kepada tujuh objek langit
6
Lihat dalam Hairudin (2001) tentang pengaruh
fasa paganisme, fasa Hindu dan fasa Islam.
Generated by Foxit
PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only. 4
yang dikenali oleh
manusia purba, iaitu matahari, bulan serta planet-planet seperti Utarid, Zuhrah,
Marikh, Musytari dan Zuhal, manakala Bintang Dua Belas ialah sejumlah dua belas
buruj yang menjadi latar belakang matahari sepanjang tahun. Kedua-dua elemen
ini terdapat kitab Bustan al-Salatin
yang dikarang oleh Syeikh Nurudin al-Raniri pada abad ke 17 M. Dalam manuskrip Tuhfat az-zaman (1175 H/1716 M) oleh Ibn Shaddad alHimyari, ‘Bintang Tujuh’
terdiri daripada bulan (‘qamar’),
Utarid, Zuhrah, Matahari(‘as-syams’),
Marikh, Musytari dan Zuhal.
7
Nama ‘Bintang Tujuh’ yang digunakan
dalam karya-karya
sastera klasik Alam Melayu dan manuskrip falak sebagaimana dinyatakan di
atas, sama seperti nama yang
diberikan oleh al-Biruni pada kurun ke
11 M.
8
Penggunaan tarikh
yang berasaskan objek langit juga merupakan antara idea ilmu falak yang paling
awal di Alam Melayu. Menurut Shaharir (2000:198), kebanyakan prasasti yang
ditemui di Alam Melayu tidak mempunyai aksara angka secara tersurat, walaupun
setengahnya ada perkataan-perkataan simbolik yang mewakili tarikh-tarikh berbentuk
nombor. Misalnya Shaharir menyatakan patung Amoghapasa di Padang Candi Sumatera menggunakan simbol matahari mewakili angka dua belas (12). Penggunaan simbol
ini membuka persoalan yang lebih kompleks tentang hubungan antara angka dengan
pemahaman ilmu falak di Alam Melayu. Ini disebabkan matahari dengan angka dua
belas agak sinonim, apabila pergerakan
tahunan bumi mengelilingi matahari melalui dua belas buruj. Ini menunjukkan
tarikh purba yang terawal di Alam Melayu menggunakan simbol-simbol tertentu
yang difahami, khususnya cakerawala.
Sama prosesnya dengan yang berlaku dalam tamadun Maya ( 1000 SM).
Takwim yang dimajukan dalam tamadun Maya ini dikatakan mempunyai kaitan dengan
cerapan astronomi, konsep matematik, simbol bagi huruf (‘hieroglyphic’) dan simbol bagi bilangan
(‘notational’).
9
Pencapaian ini menunjukkan simbol bagi tarikh purba di Alam Melayu telah
menggunakan objek yang ada di sekeliling mereka dan difahami secara bersama,
sepadan dengan apa yang berlaku dalam tamadun lain yang lebih besar seperti tamadun
Maya, Babylon dan Mesir.
7
Manuskrip ini merupakan naskah falak Alam
Melayu yang tertua ditemui, lihat dalam
Shaharir (2003).
8
Kitab al-Tafhim
li-awail sinaat al-tanjim oleh al-Biruni
(1029: per 272a).
9
Lihat dalam Mesoamerican Astronomy and the
Ritual Calendar oleh Johanna Broda (2000:231) dalam
Astronomy Across
Cultures, The History of Non- Western Astronomy.
Generated by Foxit
PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only. 5
Dalam kegiatan
pertanian, aplikasi ilmu falak berbaur antara yang bersifat
kosmologi politeisme
dengan konsep takwim. Secara umum, tanda-tanda musim digunakan sebagai takwim
bagi melakukan kerja-kerja pertanian seperti musim membajak, menanam dan
menuai. Di Alam Melayu, walaupun
tanda-tanda musim ini tidak begitu ketara, namun sekurang-kurangnya musim
berubah dengan perubahan cuaca seperti musim hujan, keadaan dan skala angin,
keadaan laut dan musim tanaman tertentu.
Perubahan-perubahan
ini juga menjadi asas kepada penyusunan takwim pertanian. Justeru itu, di Alam
Melayu terdapat juga beberapa takwim yang disusun menggunakan kitaran pertanian.
Konsep asasnya masih menggunakan jumlah hari
tahun suria, tetapi bilangan dua belas bulan (’12 mongso’) dibahagikan
setiap satunya menurut bilangan hari bagi sesuatu aktiviti pertanian seperti
menyemai, membajak, tempoh pembiakan binatang buruan dan sebagainya. Menurut
Bambang Hidayat (2000:373), takwim ‘pranotomongso’, iaitu takwim yang disusun
berdasarkan cerapan emperik cakerawala dan kitaran klimatologi telah digunakan
oleh kesultanan Galoh pada abad ke 8 M.
Takwim ini terus
digunakan dalam merancang aktiviti pertanian di kepulauan Indonesia sehingga
pertengahan abad ke 20 M. Namun, takwim ini menjadi kurang berkesan sekarang
kerana perubahan cuaca dunia dan dominasi teknik pertanian moden. Di Tanah Melayu,
takwim Piama atau bulan Piama yang diamalkan di negeri Kedah mempunyai ciri-ciri
yang hampir sama dengan takwim ‘pranotomongso’. Takwim Piama mempunyai
dua belas bulan,
dengan setiap bulan dinamakan mengikut turutan bulan asa (sa atau satu), dua,
tiga dan seterusnya sehingga dua belas. Bulan asa bermula apabila matahari mula
memasukki buruj Qaus, kira-kira pada 23 November setiap tahun. Setiap bulan ini
jangkaan fenomena musim dan kegiatan pertanian seperti kejadian banjir,
tengkujuh, kemarau, musim buah, mengetam padi, keadaan cuaca, pembiakan unggas
dan hidupan air dan sebagainya, lihat dalam Md. Khair (1987:107). Ini
menunjukkan masyarakat Alam Melayu telah mengetahui hubungan antara buruj atau
zodiak dengan perubahan musim dan dimanfaatkan dalam aktiviti pertanian mereka
yang menjadi punca sara hidup mereka.
Generated by Foxit
PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only. 6
4. Rubu
c
Mujayyab Sebagai Alat
Matematik Alam Melayu
Jika astrolab menjadi peralatan penting ilmu
falak dalam zaman tamadun Islam dan semasa peringkat awal perkembangan ilmu
falak di Eropah, di Alam Melayu rubu
c
mujayyab menjadi pilihan. Kajian koleksi manuskrip dan bahan cetakan
naskah falak Alam Melayu, menunjukkan naskah berkaitan rubu
c
mujayyab merupakan antara tajuk yang paling
banyak ditemui. Ini menunjukkan kepentingan peralatan rubu
c
mujayyabdalam kehidupan seharian yang
digunakan untuk ikhtiar hidup, termasuk kerja-kerja pertanian dan kejuruteraan,
selain fungsi utama sebagai alat membantu hitungan berkaitan ilmu falak.
Rajah 1 Rubu
c
mujayyab digunakan untuk membaca fungsi
trigonometri, menghitung dan
sebagai alat cerapan.
Rekabentuk rubu
c
mujayyab merupakan
idea asas matematik trigonometri zaman tamadun Islam yang disifatkan sebagai komputer analog
kerana operasi aritmetiknya menyerupai
komputer atau peralatan hitungan lain seperti mesin kira saintifik. Ciri-ciri analog
juga berkaitan dengan paparan maklumat kuantitatif yang terdapat dalam rubu
c
mujayyab seperti
membaca fungsi-fungsi trigonometri Ini
menunjukkan, ulama Alam Melayu telah
menggunakan peralatan yang sarat dengan
konsep geometri, trigonometri grid mengufuk
(jaibul mabsutah) grid menegak (jaibul mangkusah)
O
P
Q
Generated by Foxit
PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only. 7
dan astronomi jauh
lebih lama sebelum kedatangan ‘buku sifir Eropah’.
10
Lebih teknikal, rubu
c
mujayyab digunakan juga untuk mengukur nilai
koordinat titik bumi (latitud dan longitud), mengukur sudut istiwa dan sudut
kecondongan ekliptik matahari. Penentuan nilai koordinat titik bumi
merupakan antara aktiviti penting ulama-ulama Alam melayu, kerana kuantiti ini
diperlukan dalam semua hitungan falak. Dalam kitab fekah Sabilil Muhtadin dinyatakan definisi latitud
(ardh balad) sebagai ‘kadar jauh negeri itu daripada khatulistiwa’.
11
Dalam makalah
al-Jauharun Naqiyah fil A
c
amali Jaibiyah , susunan
Syeikh Ahmad bin Abdul Latiff al-Minangkabaui al-Khatib (terbitan tahun 1309
H /1892 M),
dinyatakan longitud sesuatu tempat ditentukan dengan cara mencerap perbezaan
masa sentuhan gerhana (sama ada gerhana bulan atau gerhana matahari) di antara
tempat yang diketahui longitud dengan tempat yang tidak diketahui longitudnya. Kebanyakan
makalah falak mengandungi jadual koordinat tempat-tempat utama di Alam Melayu
dan seluruh dunia untuk memudahkan penggunaanya. Ulama falak Alam Melayu tidak
kurang kurang hebatnya daripada dapatan kajian falaknya, apabila ahli-ahli falaknya
juga melakukan cerapan matahari untuk mengukur sudut kecondongan ekliptik matahari
daripada khatulistiwa langit (ma
c
dal i
c
tidal). Terdapat
beberapa nilai sudut kecondongan ekliptik matahari yang dinyatakan dalam
beberapa makalah rubu
c
mujayyab
di Alam Melayu
sebagaimana dalam Jadual 1. Dalam manuskrip
Khet Nisf an-Nahar (MS 2912) oleh Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari
(sekitar 1790an), terdapat rajah geometri samawi dan kenyataan tentang
kedudukan geografi Banjarmasin dengan Mekah dan Madinah.
12
Juga terdapat beberapa takrif tentang
fenomena istiwa, masyrik,
maghrib, unit mel,
parsakh dan darjah. Beberapa garisan geometri langit yang ditandakan seperti
garisan lengkungan siang (khet nisfu an-nahr),
khatulistiwa dan petunjuk mata angin juga disertakan. Terdapat juga
garis lurus yang menunjukkan had-had arah kiblat mengikut mazhab Syafie, bagi
kedudukan Banjarmasin. Juga dilukiskan garis lurus yang menunjukkan hubungan
antara paksi geometri samawi dengan paksi geografi bumi.
10
Penglibatan kerja ukur trigonometri terawal di Tanah Melayu oleh orang-orang
Eropah, dilakukan oleh H.G Deanne pada tahun 1885 untuk penentuan latitud dan
azimut di Taiping, Perak Lihat dalam buku cenderamata 125 Tahun Jabatan Ukur
Dan Pemetaan Malaysia (JUPEM).
11
Kitab Sabilil
Muhtadin, yang dikarang oleh Syeikh
Arsyad al-Banjari pada akhir kurun ke 18M.
12
Manuskrip ini merupakan koleksi asal Wan
Mohd. Shaghir Abdullah dari Khazanah
Fathaniah.
Generated by Foxit
PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only. 8
Semua pengetahuan
ilmu falak yang dibincangkan di atas telah berada dalam pengetahuan orang-orang
Melayu, yang kebanyakannya dinyatakan secara deskriptif.
Jadual 1:
Sudut sudut
kecondongan ekliptik matahari dalam beberapa makalah rubu
c
mujayyab di Alam Melayu dan nilai oleh
al-Biruni Makalah Sudut kecondongan ekliptik matahari ()
Al-Jauharun
Naqiah 24
Pedoman Bahagia 23 27 - 23 30
Syamsul
Fattiyyah 23 30
Tashilil
Nuhtadin 24
Al-Biruni
13
23 35
5. Penutup
Sains Melayu ialah
sains yang dimiliki, diterokai atau disumbangi oleh tokoh-tokoh Melayu dahulu
dan sekarang. Dalam aspek ilmu falak, sains ini ialah sains yang dipraktikkan
oleh ulama Alam Melayu. Oleh kerana ilmu falak merupakan antara keperluan utama
dalam ibadat dan ikhtiar hidup, maka asas-asas sains dalam ilmu falak lebih menonjol sebagaimana dibincangkan dalam
makalah ini. Perbincangan ilmu falak didapati merangkumi asas-asas geografi,
geometri, aritmetik dan trigonometri.
Makalah ini hanya membincangkan sekelumit maklumat asas-asas sains dan
matematik dalam ilmu falak. Masih banyak yang perlu diterokai, digali, dikamil
dan dipersembahkan kepada masyarakat, supaya ada rasa bangga, ‘hebatnya
bangsaku ini dalam sains dan matematik’.
13
Kitab al-Tafhim
li-awail sinaat al-tanjim oleh al-Biruni
(1029: per 149).
Generated by Foxit
PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only. 9
Rujukan
Abridged F.R
(1987). Ibn Khaldun, An Introduction to
History. The Muqaddimah.
London: Routledge &
Keegan Paul Ltd.
Ahmat Juhari Moain
(1990). Kepercayaan Orang Melayu Berhubung Dengan Pertanian.
Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Bambang Hidayat
(2000). Indo-Malay Astronomy. Dlm. Astronomy Across Cultures, The
History of Non-
Western Astronomy, ed. Helaine Selin. London: Kluwer Academic
Publisher.
David S.P Dearborn
(2000). Astronomy In Ancient Egypt. Dlm. Astronomy Across
Cultures, The History
of Non- Western Astronomy, ed. Helaine Selin. London:
Kluwer Academic
Publisher.
Encyclopaedia of
Islam, The (1983). (s.v artikel
berkaitan). Leiden: E.J Brill
Gregg DeYoung (2000).
The Inca: Rulers of the Andes, Children of the Sun. Dlm.
Astronomy Across
Cultures, The History of Non- Western Astronomy, ed. Helaine
Selin. London: Kluwer
Academic Publisher.
Hairudin Harun
(2004). Retorik Sains Dan Teknologi Di Malaysia. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Dan
Pustaka.
Harun Mat Piah,
Ismail Hamid, Siti Hawa Salleh, Abu Hassan Sham, Abdul Rahman
Kaeh & Jamilah
Ahmad (2000). Kesusasteraan Melayu
Tradisional, Edisi Kedua.
Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Hartmann William, K
(1987). Astronomy: The Cosmic
Journey. Belmont, California:
Wadsworth Pub. Com.
Md. Khair Md. Taib
(1987). Takwim Hijriah Khairiah. Bangi: Universiti
Kebangsaan
Malaysia
Mohd. Taib Osman
(1989). Malay Folk Beliefs. An Integration of Disparate Elements.
Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Shaharir bin Mohamad
Zain (2000). Angka Melayu Sebelum Kedatangan Islam. Bull.
Malaysian Math. Sc.
Soc. (Second Series), 23 (2000), ms 187-220
Shaharir Mohammad
Zain (2001). Matematik Melayu: Mitos Dan Kenyataan. Dlm
Matemadesa, Shaharir
Mohammad Zain (Penyunting). Bangi: PERSAMA
Generated by Foxit
PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only. 10
Shaharir Mohammad
Zain (2003). Sains dan Teknologi Melayu Sebelum Penjajahan
Eropah. Jurnal
Antarabangsa Dunia Melayu, MELAYU, Jld 1, Bil. 2, Disember 2003.
Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka: 156 – 216.
Skeat, William Skeat
(1967). Malay Magic. New York: Dover Publications Inc.
Wan Ramli Wan Daud
(1995). Sejarah Perkembangan Teknologi Melayu: Satu Kajian
Awal. Siri Wacana
Sejarah Dan Falsafah Sains, Jld 4. Ed. Mohd. Yusof Hj. Othman
et. al. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Winstedt, R.O (1981).
The Malay: A Cultural History. Kuala Lumpur: Oxford University
Press.
Generated by Foxit
PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only.