ASPIRASI / INSPIRASI

Ilmu Massa, Turath, Sejarah. Analisa Kajian Budaya Pemikir. Peradaban Insani Kalbu Akal Mencerah. Hakikat Amal Zikir Dan Fikir. Ilmu, Amal, Hikmah Menjana Pencerahan. Ulul-Albab Rausyanfikir Irfan Bistari. Tautan Mahabbah Mursyid Bimbingan. Alam Melayu Alam Islami Tamadun Melayu Peradaban Islami. Rihlah Ilmiah Menjana Pencerahan Pemikiran, Kefahaman & Ketamadunan (Ilmu,Amal,Hikmah & Mahabbah) - Inspirasi: Rizhan el-Rodi

Houl Syekh Abd. Qadir al-Jilani



Kuala Lumpur-Tanggal 15&16 Mei, Yayasan al-Warisin yang dipengerusikan Syekh Afeefuddin al -Jilani telah mengadakan sambutan maulid Qutub Sufi al-Qadiri di Masjid Negara. Majlis ini dihadiri ramai tokoh ulama' antarabangsa dan dalam luar negara termasuk beberapa tokoh pemimpin negara dan juga YDP Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin. majlis ini dihadiri ramai para ahbab sufi, tasawuf dan tariqat dari seluruh pelusok negara.
Majlis ini diisikan dengan qasadiah dan madih memuji Saidina Rasulullah SAW dan para ahli bait serta auliyaa' solihin bagi barakah dan menampilkan mahabbah kepada mereka. Sesungguhnya sambutan maulid ini begitu bermakna dengan kehadiran ramai ikhwan dari Singapura dan Indonesia bagi bersama menyemarakkan majlis maulid ini.
Budaya ini begitu elok bagi menyuburkan mahabbah kepada rasulullah, ahli bait, auliyaa' dan sesema ikhwan. Nur barakah majlis zikr dan maulid selawat juga merupakan instrumen penting kepada umat Islam bagi menghadapi ancaman fahaman bukan ahli Sunnah wal jamaah dan sumbangan strategis kepada negara tercinta. Mahhabah danbarakah para solihin amat penting bagi agenda ukhuwwah dan keamanan sejagat.
Semarakkan lagi sambutan maulid para ahli bait Rasulullah SAW dan auliyaa sepanjung tahun semoga watan ini terus mekar dengan panji Islam dan kesejahteraan. kepimpinan uli amri harus dibersamakan dan juga kalangan masyarakat. Antara tokoh ulamaMesir yang hadir dalam majlis ini ialah Prof Syeikh Ahmed Omar Hashim (Mantan Rektor Universiti al-Azhar, Anggota Institut Penyelidikan Islamiah al-Azhar, Anggota Niqabah as-Saadah al-Ashraf, Ahli Lajnah Ilmiah Majlis A'la Turuq Sufiah Mesir dan juga khalifah Tariqat al-Khalwatiah al-Ahmadiah.)
Semoga malaysia kukuh dengan tradisi Sunni ahli Sunnah wal Jamaah- Kullu Am bi Khair.