ASPIRASI / INSPIRASI

Ilmu Massa, Turath, Sejarah. Analisa Kajian Budaya Pemikir. Peradaban Insani Kalbu Akal Mencerah. Hakikat Amal Zikir Dan Fikir. Ilmu, Amal, Hikmah Menjana Pencerahan. Ulul-Albab Rausyanfikir Irfan Bistari. Tautan Mahabbah Mursyid Bimbingan. Alam Melayu Alam Islami Tamadun Melayu Peradaban Islami. Rihlah Ilmiah Menjana Pencerahan Pemikiran, Kefahaman & Ketamadunan (Ilmu,Amal,Hikmah & Mahabbah) - Inspirasi: Rizhan el-Rodi

Surat Sultan Ab. Hamid ii (Khilafah Osmaniah) kepada syeikh mursyidnya


Setelah lebih dari 100 tahun, satu surat rahsia yang ditulis oleh Khilafah Utsmani ke-27, Sultan Abdul Hamid II (18842--1918) kepada guru kerohaniannya, Syaikh Mahmud Abu Shammat as-Syadzili, akhirnya dijumpai.

Surat rahsia tersebut merupakan kisah dan coretan sang Sultan kepada mentornya berkaitan sebab utama penggulingan dirinya dari takhta khilifahah Ottoman pada tahun 1909 oleh sebuah gerakan militer dan diasingkan dan dihantar ke wilayah Salonica (sekarang Greece).


Dokumen penting bersejarah itu ditemukan oleh keluarga ahli waris Syeikh Abu as-Shamat yang kini menetap di Syria. Ammar Abu Shammat, salah satu anggota keluarga ulama tersebut, kini telah menyerahkan naskah asli surat tersebut ke Presiden Syria Bashar El-Assad.
Pejabat Berita Turki Cihan telah menyalin naskah dan meneliti keautentikannya.


Surat tersebut dikirimkan secara diam-diam kepada guri mursyidnya, Syeikh Shammat, yang juga Mursyid Tarekat Syadzuliyyah, melalui salah seorang penjaga istana pengasingan di Salonica.


Isi surat tersebut ikut menjadi salah satu data penting bagi filem dokumenteri tentang Sultan Abdul Hamid II yang disutradarai oleh pelakon terkemuka Turki, Mehmet Fudeil. Filem tersebut pernah ditayangkan di rangkaian Aljazeera Documenter. (AGS/alm)