DR BURHANUDIN AL HELMI: Pemikir Gagasan Melayu Raya
“Di
atas runtuhan kota Melaka
kita bangunkan jiwa
merdeka,
bersatulah Melayu
seluruh baka,
membela hak keadilan
pusaka…”
Inilah syair klasik karya Dr
Burhanuddin yang dirakamkan oleh Hamka dalam bukunya Dari Perbendaharaan lama (1981: 174). Syair itu sebenarnya telah diungkap Dr
Burhanuddin ketika menyampaikan ucapan perdananya di Kongres Ke-2 Parti
Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) di Melaka dalam tahun 1946.
Hamka merakamkan puisi lama itu
ke dalam bukunya barangkali kerana pengaruh syair itu yang meluas di kalangan
pejuang-pejuang tanah air di masa lampau yang sering mengungkapkannya semasa berjuang
menggerakkan dan menaikkan semangat orang-orang Melayu supaya bangkit menentang
penjajah Inggeris.
Syair yang tidak bermakna itu
sudah luput dari ingatan, namun ia tetap penting sebagai karya peninggalan
seorang tokoh politik yang telah banyak menyumbangkan peranan penting dalam
kebangkitan semangat kebangsaan Melayu pada abad ke-20 di Tanah Melayu.
ZAMAN AWAL : Latar belakang
pendidikan
Dr Burhanuddin, anak Perak
kelahiran Kampong Changkat Tualang, Kota Baru, dilahirkan pada 29 Ogos 19111.
Bapanya, Haji Muhammad Noor, seorang petani yang alim dan ahli tasawuf.
Susur-galur sebelah bapanya adalah dari keluarga bangsawan Sungai Jambu, Batu
Sangkar, Sumatera Barat, Indonesia manakala ibunya bernama Sharifah Zaharah
binti Habib Osman yang berasal dari kampung kelahiran beliau.
Sejak kecil lagi Dr Burhanuddin
mendapat asuhan dan bimbingan daripada ibu bapanya dari segi pendidikan agama.
Beliau sudah bersembahyang fardu semenjak usianya tiga tahun, khatam al-quran
ketika berumur sepuluh tahun dan mampu menghafal lebih separuh isi kitab suci
itu. Orang tuanya telah memberikan pelajaran agama dan didikan kerohanian
kepadanya lantaran itulah beliau pernah mengungkapkan keterangan mengenai
bapanya;
Ayahanda
saya adalah seorang tasawuf dan bertariqat Naqsyabandi dan waraknya. Maka saya
pun dari kecil dilatihnya warak dan mesti kuat beribadat mengikut-ikut dia
sembahyang berjamaah, membaca Qur’an dan berzanji…(Burhanuddin, 1971: 36)
Pendidikan Dr Burhanuddin secara
formal bermula di Sekolah Melayu Behrang Ulu, Tanjung Malim dan kemudian di
Sekolah Melayu Bakap sehingga darjah tiga. Selepas itu beliau menyambung
persekolahan di Kota Bharu, Perak dan pada waktu yang sama dia mula menceburkan
diri ke dalam bidang penulisan dengan menerbitkan sejenis akhbar mingguan Berita
Minggu2 (Kamarudin 1980: 4). Pada peringkat awal
pendidikannya, antara tahun 1917 sehingga 1923, ajaran agama dan kerohanian
lebih menguasai diri Dr Burhanuddin (W. Mohd Azam 1997: 59).
Sesungguhnya, pembentukan jiwa
Islam semenjak kecil telah memupuk akhlak mulia serta semangat keIslaman yang
tinggi ketika beliau dewasa dan sebagai benteng pertahanan yang kental daripa
pelbagai serangan spritual dan fizikal misalnya terpaksa menjalani tahanan ISA
semasa berjuang di arena politik tanah air pra-merdeka.
Sebaik sahaja tamat sekolah
Melayu pada tahun 1924, beliau dihantar oleh bapanya ke Sungai Jambu, Padang
Panjang, Sumatera, Indinesia, untuk belajar ilmu agama (Nabir Hj. Abdullah,
1976: 87). Di sini beliau berguru dengan ulama-ulama Kaum
Muda3 dan berfaham progresif tentang Islam. Ulama-ulama
ini tidak lagi membawa fahaman lama yang jumud dan beku. Burhanuddin telah
menceritakan pendidikan yang dialaminya di Indonesia:
Bila
saya lepas belajar keluar di Indonesia dapat saya belajar bahasa Belanda dan
guru-guru agama saya pula ulama’-ulama’ kaum muda dan berfaham progresif dalam
Islam, maka fikiran saya terbentuk dengan membaca keterangan-keterangan moden.(197: 36-37)
Melalui pembacaan dan tunjuk
ajar daripada ulama yang berfaham progresif, Dr Burhanuddin berfikiran sealiran
dengan guru-gurunya. Di Indonesia juga beliau telah mempelajari bahasa Belanda.
Beliau berada di Indonesia selama dua tahun.
Pada tahun 1926 setelah kembali
ke tanah air, bapanya telah menghantar Dr Burhanuddin ke Pondok Pulau Pinang,
Jitra, Kedah. Beliau tidak lama belajar di institusi terbabit kerana dikatakan
sukatan pelajarannya agak rendah dan tidak sesuai dengannya. Lantaran Itu, pada
tahun 1927 (Burhanuddin, 1954b: 6) beliau memasuki Madrasah Al-Masyhur
Al-Islamiyyah, Pulau Pinang. Di madrasah ini beliau belajar sehingga tamat
tingkatan menengah atas (Thanawi) (Saliha Hj. Hassan, 1997: 23) dan berjaya menguasai
bahasa Arab (Kamarudin 1980: 4).
Pada tahun 19284 atas anugerah biasiswa oleh hartawan-hartawan India
Islam di Pulau Pinang, Dr Burhanuddin pergi ke India untuk mengembara dan
menuntut ilmu (W. Mohd Azam 1997: 23). Di India beliau banyak menimba
pengalaman dalam pergerakan kemerdekaan dari Mahatma Ghandi serta pernah
berkenalan dengan Mohd Ali Jinnah, pengasas negara Islam Pakistan dan Pandit
Nehru di samping beberapa pemimpin kemerdekaan India yang lain (Kamarudin
1980:4). Pengalaman beliau di India dinukilkannya begini:
Masa
saya di India saya dapat mempelajari bahasa Inggeris dan Perancis dan dalam
mempelajari ilmu kedoktoran Hemeopathy, asas bahasa Belanda memudahkan saya
mempelajari bahasa German (1971: 37)
Berdasarkan keterangan di atas,
Dr Burhanuddin telah mempelajari lima bahasa iaitu Arab, Belanda, Inggeris,
Perancis dan German. Ada pendapat yang mengatakan bahawa beliau menguasai
sedikit-sedikit sahaja bahasa Inggeris (Alias Mohamed, 1982:111) adalah tidak
munasabah kerana ilmu perubatan hemeopati itu dipelajari dalam bahasa tersebut.
Dari segi pembacaannya pula, Dr Burhanuddin menyebut bahawa beliau telah
membaca banyak buku:
Maka
fikiran saya terbentuk dengan membaca keterangan-keterangan moden dan
majalah-majalah moden seperti “al-Manar”, “al-Fath”, saya pelajari ilmu-ilmu
“Usul al-Fiqh”, “Usul al-Ahkam”, “Madhahib al-Arba’ah…(1971:37)
Melalui pembacaan, mindanya
terbentuk ajaran Islam secara lebih mendalam berkaitan dengan Fiqh dan
sebagainya. Malahan pembacaan yang begitu meluas itu telah mendorong beliau
untuk mendalami ilmu tasawuf lebih-lebih lagi ketika menyiapkan tesis Ph.D di
Aligarh Muslim Universiti, India. Beliau telah membaca karangan ulam-ulama
tasawuf seperti al-Ghazali, al-Badawi, al-Rifai, al-Rumi. al Qusyairi, Ibn
‘Ata’ dan lain-lain lagi (Burhanuddin 1971:31).
Pengetahuan tinggi terhadap pemikiran-pemikiran
moden telah membentuk dirinya sebagai seorang reformis dan ini ditokok-tambah
dengan pembelajaran yang begitu luas telah dijadikan beliau sebagai intelektual
Islam yang berkelulusan ijazah kedoktoran dalam bidang homeopati: Medical
Doctor of Homeopathy (MDH). Menurut
satu sumber:
Kecuali
mereka yang benar-benar rapat dengannya, saya yakin sedikit sekali orang
mengenai beliau sebagai professor dan mahaguru yang mempunyai ijazah-ijazah
kedoktoran yang banyak seperti MDH (Medical
Doctor of Homeopathy), ND (Doctor
of Naturopathy), DD (Doctor
of Divinity) dan yang terakhir sekali MDEH, saya
tidak tahu gelaran sepenuhnya….(Rashidah
Ismail, 1969:23).
Ijazah-ijazah kedoktoran seperti
D.D dan N.D yang telah diterimanya daripada negara-negara yang telah diperakui
oleh badan perubatan hemeopati antarabangsa dan ini terbukti apabila beliau
dianugerahkan pingat emas World Order of Human Merit.Perolehan ijazah-ijazah tertinggi itu telah
menyebabkan nama Dr Burhanuddin dicatatkan dengan tulisan emas dalam kamus
riwayat hidup antarabangsa (Dictionary of International Biography) (W. Mohd Azam 1997:61).
Dr Burhanuddin bukan sahaja
mahir dalam bidang perubatan tetapi juga seorang cendikiawan Melayu yang boleh
digelar professor, mampu menguasai dalam beberapa antarabangsa dan memiliki
ijazah-ijazah yang tertinggi adalah seorang tokoh yang serba boleh. Abdullah
Hussain telah mengiktiraf beliau dengan menyatakan:
Dr
Burhanuddin merupakan putera Melayu dilahirkan untuk mengisi dunia intelektual
dengan kebenaran, keindahan dan keadilan (Dewan Masyarakat, Nov. 1969:28)
Sesungguhnya kembara dr
Burhanuddin di India telah diisi dengan memperolehi berbagai-bagai ijazah
kedoktoran. Beliau mendapat ijazah Doktor Falsafah (Ph.D) daripada Universiti
Islam Aligarh, India (Saliha Hj. Hassan 1974: 2) manakala ijazah kedoktoran
homeopati daripada Ismaeliah Medical College, New Delhi (Rashidah Ismail 1969:
23). Pencapaian tinggi dalam bidang kedoktoran homeopati telah meletakkan
beliau sebagai anak Melayu yang pertama berijazah homeopati.
Pada
tahun 1935, beliau telah belayar ke Palestin sebelum kembali ke tanah air
ketika berusia 24 tahun setelah melakarkan pelbagai kecemerlangan dalam bidang
pendidikan di India.
Keperibadian
Ayahanda Dr Burhanuddin, Haji
Muhammad Nor dikatakan berketurunan bangsawanMelayu Jati5 dab menerima
pendidikan daripada beberapa oaring guru kenamaan di Makkah termasuk Sheikh
Mohammad Khatib Minangkabau. Haji Muhammad Nor digelar oleh rakan-rakannya
sebagai Abi Halim kerana
beliau tidak mementingkan kebendaan, kesenangan dunia seorang yang tidak mudah
marah serta sentiasa tersenyum (Saliha Hj. Hassan 1997:20).
Sempena dengan gelaran bapanya,
Dr Burhanuddin menggunakan Al
Hulaimi di hujung namanya dan
kemudian dipopularkan umum menjadi Al Helmi, yang bermakna “orang yang tidak marah”. Pilihan
kata asal Al Hulaimi itu
benar-benar melambangkan keperibadian Dr Burhanuddin yang lemah-lembut, santun,
tenang, sabar dan pendiam. Istilah Al Hulaimi menurut hukum tatabahasa Arab mempunyai makna yang
sama dengan Al Helmi tetapi
dalam bentuk yang merendah atau lebih kecil (Saliha Hj. Hassan 1997:20).
Dr Burhanuddin juga dikenali
dengan mesra: Pak Doktor di kalangan rakan-rakan seperjuangan dan orang biasa
(Saliha 1997:20). Beliau dikenang oleh golongan marhean dan yang pernah bergaul
dengannya sebagai seorang yang jujur dan tidak suka berprasangka jahat terhadap
rakan seperjuangan atau lawan politiknya.Hal ini dijelaskan oleh Mustapha
Hussain, rakan seperjuangannya dalam PKMM dengan menyatakan:
Dalam
perdampingan saya dengan Dr Burhanuddin, saya dapati bahawa beliau seorang yang
rajin, amat berjiwa rakyat, tulus dan ikhlas. Ilmu agama yang dipelajarinya di
Sumatera dan India telah digunakan sepenuhnya untuk perjuangan rakyat. Tetapi
beliau ada satu kelemahan. Orang-orang yang dicurigai oleh puak kiri sebagai
“musang berbulu ayam” telah diterima dan dilayan seperti adik kandungnya
sendiri sehinggakan banyak rahsia parti yang diketahui oleh puak
penentang. (Insun Sony Mustapha 1999:493)
Dr burhanuddin mengisi masa
lapangnya dengan membaca, menulis dan mendengar radio sehingga jauh-jauh malam
atau dengan beribadat. Dari segi amalan peribadinya, beliau bersungguh-sungguh
mengerjakan kewajipan sebagai seorang Islam, banyak berzikir dan kerap
mengalirkan air mata apabila beliau menginsafi kekerdilan manusia dalam
hubungan dengan Penciptanya. Beliau gemar mengamalkan sembahyang tahajud di
waktu dinihari dan pengikut setia Tariqat Na’Syabandiah (Saliha 1997:22).
Dr Burhanuddin seorang ahli sufi
walaupun beliau tidak pernah mengatakan bahawa beliau seorang ahli sufi. Hal
ini dinyatakan oleh seorang rakan seperjuangan beliau dengan menyebut:
Sepanjang
hayat saya, saya belum pernah lagi berjumpa sengan orang-orang yang
berkebolehan seperti Dr Burhanuddin. Ramai yang sufi tetapi tidak pula alim
bahasa, ramai pula orang alim bahasa tetapi bukan pula ahli politik, ramai
orang ahli politik tetapi bukannya orang sufi, ada juga agaknya orang yang ahli
bahasa merangkap ahli politik tetapi bukannya seorang doctor perubatan, dan
doctor jiwa atau, mungkin ada memiliki segala-galanya yang dimiliki oleh Dr
Burhanuddin umpamanya tetapi tidak serendah hati beliau terhadap semua
manusia (Majid Saleh, 1991:5-6)
Sifat-sifat keperibadian yang
dimiliki oleh Dr burhanuddin itu telah menonjolkan beliau sebagai seorang yang
istimewa kesabaran dan ketekunannya dalam memperjuangkan cita-cita politiknya
iaitu kemerdekaan tanah air, kebangsaan Melayu dan Islam.
ZAMAN PERJUANGAN: bermula di Singapura
Dr Burhanuddin pulang ke tanah
air pada tahun 1935 dan terus menjadi guru bahasa Arab di Sekolah Arab Al
Juned, Singapura. Di samping itu, beliau juga aktif di dalam pergerakan Islam
di pulau itu (Kamarudin 1980:5) misalnya dengan menyertai Jama’atul Islamiah.
Pada tahun 1937, beliau menerbitkan sebuah majalah bernamaTaman
Bahagia yang secara
terang-terangan anti-Bristish. Saliha telah menulis:
When
he come back to Singapore in 1938, he edited an anti-British newspaper called
“Taman Bahagia”. This effort was shortlived since he was arrested by British
authority within one and half hours of its publication(1974:2)
Umur majalah ini tidak panjang
hanya sempat beredar untuk keluaran pertama kerana dianggap berbahaya oleh
pemerintah Inggeris. Kerana majalah ini dia ditahan oleh polis cawangan khas
Singapura. Selepas dibebaskan, beliau membuka klinik homeopati di Singapura dan
di Johor Bahru dengan bantuan seorang doctor India bernama Dr.N.Rajah (Rashidah
1969:23).
Zaman pendudukan Jepun
di Tanah Melayu
Pada tahun 1939, beliau diperkenalkan
kepada Kesatuan Melayu Muda (KMM) oleh Mustapha Hussin – pemimpin KMM. Dr Burhanuddin dianggap tidak
bahaya dalam KMM kerana tidak begitu aktif berbanding pemimpin-pemimpin KMM yang
lain seperti Ibrahim Yaakob, Ishak Haji Mohammad, Ahmad Boestamam dan Sutan
Djenain. Justeru itu, beliau terlepas daripada mangsa tangkapan British pada
tahun 1940 iaitu menjelang Perang Dunia ke-2.
Semasa pendudukan Jepun, Dr
Burhanuddin diberikan jawapan tertinggi bagi orang Melayu iaitu Penasihat Adat
Istiadat dan Kebudayaan Melayu (Advisor on Malay Custom
and Culture) dan berpejabat di Markas
Pentadbiran Tentera Jepun di Taiping (Kamarudin 1980:5).
Menerusi jawatan ini, beliau
menyediakan wadah pembebasan Tanah Melayu dari sebarang bentuk penjajahan. Di
samping itu, beliau berkesempatan pula bertemu dan bergaul dengan
pemimpin-pemimpin Islam seperti Ustaz Abu Bakar Baqir (Pengetua Maahad II-Ihya
AsSyarif).
Beliau turut mengambil peluang
daripada jawatannya untuk mendampingi, melindungi dan membantu pusat pendidikan
Islam yang termuka dari segi sosial dan politik di Gunung Semanggol, Taiping:
waktu itu bernama Maahad II-Ihya AsSyarif (Nabir Hj. Abdullah, 1976: 87-88).
Perhatian beliau terhadap Maahad ini begitu tinggi kerana sebelum pendudukan
Jepun institusi telah banyak melahirkan guru-guru yang berpendidikan agama.
Dalam tahun 1945, Dr Burhanuddin
bersama-sama Onan Siradj, Ibrahim Yaacob dan lain-lain pemimpin KMM menubuhkan
Kesatuan Rakyat Indonesia Semenanjung (KRIS) yang dirancang dengan sokongan
Jepun untuk menguruskan kemerdekaan Malaya dalam konsep Melayu
Raya (Kamarudin
1980:5).
Pada 12 Ogos 1945, Dr
burhanuddin dan Ibrahim Yaacob mewakili KRIS mengadakan pertemuan dengan Ir.
Sukarno dan Dr. Hatta di Taiping bagi membincang untuk mengistiharkan
kemerdekaan Tanah Melayu (Malaya) dan Indonesia secara serentak pada 17 Ogos
1945. Rancangan ini gagal kerana tiga hari sebelum tarikh pengistiharan
kemerdekaan akan diumumkan iaitu pada 14 Ogos 1945, Jepun secara tiba-tiba
terpaksa menyerah kalah kepada kuasa Berikat setelah Nagasaki dan Hirosima
dimusnahkan oleh serangan dua butir bom atom Amerika Syarikat pada 6 dan 9 Ogos
1945. Akibat penyerahan Jepun ini telah memberi peluang kepada British
menduduki Malaya semula (Saliha 1997:27).
Walaupun Sukarno meneruskan
rancangan, Dr Burhanuddin tidak dapat berbuat demikian untuk Tanah Melayu
kerana kumpulan-kumpulan yang menentang Jepun telah pun menguasai keadaan.
Bayangkanlah sekiranya rancangan ini tidak gagal, kedudukan Dr Burhanuddin
dalan politik dan pemerintahan tidak syak lagi menjadi amat tinggi dan penting
sekali.
Pasca pendudukan Jepun
di Tanah Melayu
Namun begitu, kegagalan ini
tidak mematahkan semangat Dr Burhanuddin untuk membebaskan tanah air dari
cengkaman penjajah. Beliau menganggotai PKMM setelah ia ditubuhkan pada 17
Oktober 1945 dalam satu kongres Melayu di Ipoh. PKMM merupakan pertubuhan
politik Melayu yang pertama selepas British kembali semula mencengkam Tanah
Melayu. Moktaruddin Lasso ialah presiden yang pertama dan Dr Burhanuddin
sebagai naib presiden (Kamarudin 1980: 5).
Ketika PKMM di bawah pimpinan Dr
Burhanuddin, PKMM menyertai pakatan 39 pertubuhan Melayu seluruh tanah air
untuk menubuhkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Malaya (PEKEMBAR) atau UMNO pada
11 Mei 1946 kerana menentang gagasan Malayan Union tajaan British (Kamarudin
1980: 6). Setelah Malayan Union dibatalkan, PKMM keluar daripada bergabung
dengan UMNO. Dr Burhanuddin mempunyai beberapa sebab mengapa perpisahan
terpaksa dilakukan. Antaranya beliau berkata:
Setelah
kita rasa dan ukur perasaan jiwa perjuangan kita dan rasa jiwa perjuangan
Pertubuhan Kebangsaan Melayu berlainan “rail” (landasan). Ada lebih baik buat
sementara untuk melapang dan memudahkan masing-masing menuju dan berjuang
membela hak dan keadilan putera Melayu(Perjuangan
Kita 1946).
Dr Burhanuddin agak radikal
dalam sebarang tindakan demi memperjuangkan prinsip politiknya. Ini jelas
terbukti pada bulan Februari 1947, PKMM, Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan
Wanita Sedar (AWAS) dan beberapa pergerakan lain bergabung dalam satu
pertubuhan bernama Pusat Tenaga Rakyat (PUTERA) untuk menentang UMNO dalam
menentukan corak dan lanskap politik Malaya.
Kemudian PUTERA bersekutu pula
dengan All Malaya Council for Joint Action(AMCJA) bergabung tenaga untuk menentang UMNO dan
British. Gabungan ini dipengerusikan oleh Dr Burhanuddin dengan menegaskan
pendiriannya.
Tetapi
kita terpaksa berpisah kembali kerana perbezaan anggaran dasar perjuangan, kita
akan kecewa selagi kita berada dalam PKMBAR
(UMNO)iaitu kita akan menjadi alat penjajah maka
terpaksalah kita keluar (1955).
Semasa menjadi Yang DiPertua
Agung PKMM, Dr Burhanuddin berjaya menganjurkan “Persidangan
Ekonomi-Ugama SeMalaya” pada 22-24
Mac 1947 di Maahad II-Ihya Assyarif, Gunung Semanggol, Perak. Persidangan ini
telah mencetuskan penubuhan Pusat Perekonomian Melayu seMalaya
(PEPERMAS) danMajlis Agama
Terringgi Se Malaya (MATA) (Nabir
1976: 110).
Pada penghujung tahun 1947, Dr
Burhanuddin mengetuai perwakilan Malaya ke Inter-Asian
Relations Conference di New Delhi
(Kamarudin 1980: 7). Persidangan ini membuka peluang baginya berkenalan dan
berbincang tentang gerakan-gerakan menentang penjajahan bersama-sama pemimpin
kemerdekaan negara-negara Asia.
Pada 14 Mac 1948, Dr Burhanuddin
terlibat menubuhkan Parti Hizbul Muslimin (Nabir 1976: 59) di Maahad II-Ihya
AsSyarif Gunung Semanggol. Peranannya dalam parti baru ini tidak menyerlah kerana
pada bulan Jun 1948 undang-undang darurat telah diistiharkan oleh British.
Lantaran itu, PKMM telah diharamkan dan beberapa pemimpinnya telah ditangkap
temasuk tokoh-tokoh Hizbul Muslimin seperti Abu Bakar Baqir dan Ustaz Abrab
Tamimi.
Selepas penangkapan
besar-besaran itu, Dr Burhanuddin berpindah ke Singapura. Tetapi pada bulan
Disember 1950, beliau ditangkap oleh Inggeris kerana disyaki terbabit dalam kes
Natrah Hertogh6.
Beliau dibebaskan setahun kemudian.
Pada April 1955, Dr Burhanuddin
dijemput menghadiri Kongres Pemuda Melayu SeMalaya di Kuala Lumpur. Beliau, kemudian dilantik sebagai
Pengerusi Jawatankuasa Pemandu dan sekaligus diberi mandat mewakili Malaya ke
Persidangan Afro-Asia yang diadakan di Bandung.
Sekembalinya dari Bandung Dr
Bahanuddin berkempen dalam pilihanraya kebangsaan pada bulan Julai 1955 atas platform Barisan Kebangsaan Melayu yang telah ditubuhkan oleh
Kongres Pemuda Melayu seMalaya (Kamarudin 1980: 8). Mengenai pilihan raya
pertama itu, Dr Burhanuddin dikatakan mengkritik UMNO dan Parti Negara
(pemimpin Dato’ Onn Jaafar) dan menyatakan keraguan terhadap pilihanraya
tersebut (Means 1976: 154-5) tetapi Means tidak pula menyatakan sebabnya.
Selepas pilihanraya itu Dr
Burhanuddin turut bersama merancang menubuhkan Parti Rakyat Malaya (PRM). Namun
setelah PRM dilancarkan pada 11 November 1955 atas persetujuannya, Ahmad
Boestamam dilantik menjadi Ketua Umum parti itu (Ahmad Boestamam 1972b: 45-53),
sebaliknya beliau menjadi ahli Parti Islam Se Tanah Melayu iaitu pada bulan
Disember 1956 (Kamarudin 1980: 8).
Kemudian pada 25 Disember 1956
dalam Mesyuarat Agung Tahunan PAS yang ke-5, beliau terpilih sebagai Yang
DiPertua Agung parti itu (Kamarudin 1980: 8). Semasa pilihanraya tahun 1959 Dr
Burhanuddin memenangi kerusi Parlimen Besut, Terengganu atas tiket PAS tetapi
pada Pilihanraya 1964 beliau didapati tidak layak bertanding kerana sebuah
mahkamah mendendanya sebanya $25,360 bersabit satu kesalahan teknikal dalam sebuah
syarikat perniagaan7 (K.J Ratham dan R.S Milne, 1967: 17).
Pada Januari 1965, Dr
Burhanuddin ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana didakwa
terbabit menyokong Indonesia dalam konfrontasi Malaysia-Indonesia. Dr
Burhanuddin jatuh sakit semasa di dalam tahanan dan penyakitnya tidak baik
setelah dibebaskan pada bulan Mac 1966. Pembebasan beliau bersyarat – tidak
boleh melibatkan diri dalam politik tetapi pada 22 September 1969 syarat
tersebut ditarik balik. Namun pada 25 Oktober 1969 Dr Burhanuddin meninggal
dunia kerana keuzuran ketika masih lagi menjadi Yang Dipertua PAS.
KARYA YANG DIHASILKAN
Sebagai seorang penulis, Dr
Burhanuddin telah menghasilkan beberapa buah buku dan koleksi pidato. Karyanya
merangkumi pelbagai bidang seperti perubatan, politik dan tasawuf. Karangan
beliau salam bidang perubatan homeopati ialah Falsafah
Perubatan Homeopathy, Biochemistry, Materia Medica, Sejarah Perubatan, Asas
Pamkopia Homeopathy dan Mutiara
Homeopathy (Deli Muin, 1985: 66).
Karya dalam bidang politik dan
tasawuf ialah Perjuangan kita diterbitkan pada tahun 1946, Falsafah
Kebangsaan Melayu (1954), Ugama
dan Politik (1954), Ideologi
Politik Islam (1957), Arab
Perjalan Politik Tanah Melayu Sekarang (1963)
dan Simposium Tasawuf dan Tariqat (1972 cetakan ke-2).
Kebanyakan karya Dr Burhanuddin
bertemakan politik yang khususnya membicarakan pandangan serta konsep pemikiran
politik yang diutarakan oleh beliau seperti konsep politik Islam, Falsafah
Kebangsaan Melayu, Melayu Raya, Ilmu tariqat dan sebagainya. Jelas bahawa
bidang penulisan juga merupakan satu lagi kemahiran yang ada pada diri Dr
Burhanuddin.
SIKAP DAN IDEALISME POLITIK
Biografi hidupnya menggambarkan
bahawa Dr Burhanuddin seorang yang warak dan begitu aktif dalam arena politik.
Hasil daripada pembacaan yang banyak tentang politik, gerakan Islam, pendidikan
dan sebagainya, beliau mempunyai kesedaran yang mendalam tentang agama, bangsa
dan negara. Baginya politik ialah alat kepada agama, kerana politik boleh
berubah-ubah tetapi agama adalah tetap. Beliau mengesahkan dalam karyanya Agama
dan Politik pada tahun 1954:
Politik
itu berubah-rubah tetapi agama tetap. Agama tidak boleh disesuaikan dengan
politik, tetapi politik itulah yang mesti disesuaikan dengan agama. Agama
dengan sendirinya berisi berbagai-bagai ragam politik tetapi politik itu bukan
agama (Kamarudin 1980: 158)
Kegiatan politiknya dikesan
semenjak awal 30-an iaitu apabila beliau ditahan oleh British akibat
penentangan terhadap Deklarasi Belfour di Palestin. Beliau telah ditahan beberapa bulan di
sana (W. Mohad Azam 1997: 68). Namun penglibatan politiknya di tanah air
bermula sekitar tahun 1935 setelah kembali daripada luar negara dan sehingga
akhir hayatnya pada tahun 1969.
Dalam tempoh melebihi tiga dekad
itu, penulis mengesani bahawa Dr Burhanuddin mempunyai idealisme politik yang
tersendiri yang terpancar daripada tindakan, ucapan serta tulisan beliau.
Kamarudin Jaafar merumuskan Dr Burhanuddin mempunyai tiga ciri utama iaitu:
(i) Merdeka, (ii) Kebangsaan Melayu dan (iii) Islam (Kamarudin 1980: 9).
Kenyataan tersebut diperjelaskan
lagi oleh W. Mohd Azam Mohd Amin yang merumuskan idealisme politik Dr
Burhanuddin menjurus kepada tiga dasar yang utama: (i) Semangat keIslaman,
(ii) Semangat Kebangsaan yang luas dan (iii) Penentangan terhadap penjajah
(W. Mohd Azam 1997: 75).]
Idealisme-idealisme politiknya
diperjuangkan menurut kesesuaian dengan perkembangan politik mengikut tahap perjuangan.
Misalnya dimula dengan proses membangkitkan kesedaran umat Melayu untuk merdeka
dan memerintah sendiri. Ini diikuti dengan menyatupadukan jiwa-jiwa yang telah
disedarkan dan bermaruah ini ke dalam satu pergerakan yang berkesan dan mampu
untuk menentukan rupa bangsa dan asas-asas pemerintahannya sendiri (Saliha
1974: 38-39).
Dalam perjuangan, Dr Burhanuddin
tidak terkeluar dari tiga dasar di atas. Perjuangannya yang berasaskan Islam,
tanah kebangsaan yang asal dan juga kemerdekaan bangsa daripada penjajahan terbukti sukar ditandingi apabila diberi mandat memimpin satu
pergerakan atau pertubuhan. Kepimpinannya menggerakkan KMM (1945), Presiden
KRIS (1945), Presiden PKMM (1946), Pengerusi PUTERA (1947), Penasihat PKMM
(1947) dan Presiden PAS (1956) tetap unggul dan karismatik.
Implikasi daripada keunggulan
ini, Dr Burhanuddin telah digelar dengan pelbagai gelaran seperti Pejuang
Islam, Sayap Islam (Funston 1980: 119), Radikal Melayu(Stockwell : 130-145), Sayap Kiri (Saliha Hj. Hassan 1974: 1-5) dan tidak kurang juga
dengan tuduhan bahawa beliau terpengaruh dengan komunis dan sosialis (Alias
Mohamed 1982: 108). Namun begitu beliau tetap berjuang atas idealisme yang
berlandaskan atas tiga dasar yang dibincangkan di atas tanpa menghiraukan
lemparan gelaran-gelaran itu, walaupun ada setengahnya sinis, kecaman dan
berbentuk provokasi.
KESIMPULAN
Dr Burhanuddin Al Helmi – Putera
Besar Melayu Raya (Zabidin Hj.
Ismail 1996: 20) ini disifatkan sebagai pejuang yang berdiri atas tiga teras
utama, iaitu perjuangan mencapai kemerdekaan negara, Islam dan kebangsaan
Melayu. Dalam bukunyaPerjuangan Kita (1946), Dr Burhanuddin membayangkan pemikirannya
berlandaskan kata masyhur Arab yang bermaksud: “Kasihkan watan itu daripada
iman.” Berdasarkan kata-kata Arab inilah beliau mengungkapkan konsep pembinaan
ummah serta pembentukan negara merdeka.
Jiwa keIslaman yang kental telah
membentuk Dr Burhanuddin bersikap lemah lembut, paling sederhana dan merendah
diri, disifatkan sebagai seorang pemikir politik Melayu yang berjaya menyepadukan
perjuangan politik Melayu dengan Islam. Baginya, memperjuangkan kebangsaan
Melayu bererti memperjuangkan daulah Islam kerana dalam konteks Tanah Melayu,
kekuatan Melayu akan membawa kepada kekuatan Islam.
Beliau juga seorang pemidato dan
pengarang kitab Islam sentiasa memusatkan perhatian kepada perjuangan
menegakkan syiar Islam di bumi Nusantara. Sepanjang hayatnya, Dr Burhanuddin
tidak pernah berhenti memikirkan langkah untuk meletakkan Islam ke tahap
tertinggi.
Dalam sebuah tulisannya beliau
pernah bertanya: “Bagaimanakah kita dapat memulihkan kesakitan dan
penderitaan bangsa kita? Dan bagaimanakah kita akan mengembalikan agama kita
hingga Islam dapat berjalan menurut yang dikehendaki Allah, jika belum bebas
merdeka dan berdaulat. Tentu tidak boleh , melainkan sudah bebas merdeka dan
berdaulat.” Demikian
rintihan hati seorang tokoh politik Melayu.
1 Tarikh ini dipetik dari Abdullah
Hussain, “Burhanuddin al-Helmi, Pelapor Kebangkitan Semangat Kebangsaan
Melayu”,Dewan Masyarakat, Nov.
1996. Tetapi menurut Ustaz Abd. Halim b. Hj. Mohd Nor adik kepada Dr
Burhanuddin, tarikh sebenarnya ialah November, 1911 (Lihat Saliha Hj. Hassan,
Dr Burhanuddin Al-Helmi, A Political Biography, B.A Graduation Exercise,
University Malaya, 1972).
2 Isi kandungan akhbar ini
merupakan peristiwa semasa yang berlaku di dalam dan di sekitar kampung Dr
Burhanuddin. Berita yang tersiar ditulis sendiri dan diterbitkan hanya beberapa
naskhah edaran untuk orang kampung atas pertolongan sahabatnya bernama Ahmad
Nurdin. Lihat juga Ramlah Adam, Burhanuddin Al-Helmy Suatu
Kemelut Politik, DBP, Kuala Lumpur,
hlm. 7)
3 Ulama yang
berpendidikan dari Kaherah, Mesir. Mereka mengembangkan pemikiran moden dalam
sistem agama dan dakwah Islam. Bagi mereka manusia bebas menggunakan akal untuk
memahami kebenaran ajaran Islam dan mengajak umat Islam kembali kepada ajaran
al-Quran dan Hadis.
4 Penulis memilih tahun berkenaan
seperti yang dinyatakan oleh Kamarudin Jaffar 1980. Dr
Burhanuddin Al HelmyPolitik Melayu dan Islam, Kuala Lumpur: Yayasan Anda Sdn. Bhd. hlm.4 dan W. Mohd Azam Mohd Amin,
1997. Antara Asabiyyah dan Nasionalisme Menurut Pandangan Dr
Burhanuddin Al-Helmy. Kuala Lumpur:
Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya hlm.59 daripada tahun 1935
sebagaimana dinyatakan oleh Saliha Hj. Hassan, 1997. “Dr Burhanuddin Al Helmi
1911-1969” dlm Abdullah Zakaria Ghazali dan Adnan Hj. Nawang. Biografi
Tokoh Pilihan Malaysia. Kuala Lumpur:
Penerbit Universiti Malaya hlm.23. Petikan ini berdasarkan keterangan Saliha
Hj. Hassan (1997: 24) bahawa pada tahun 1936 Dr Burhanuddin dalam perjalanan
pulang dari India dan meneruskan lawatan ke Asia Barat. Agak mustahil beliau
berada di India hanya setahun dan menyelesaikan pengajian kedoktoran dalam
tempoh yang begitu singkat.
5 Istilah Melayu
Jati ini popular di Tanah Melayu
sebelum Perang Dunia Kedua untuk membezakan keturunan Melayu tulen dengan
keturunan Melayu yang berdarah kacukan Arab, India dan lain-lain (Saliha Hj.
Hassan 1997:46)
6 Gadis keturunan Belanda yang
telah memeluk Islam setelah menjadi anak angkat kepada seorang wanita Islam di
Singapura pada tahun 1942. Maria (nama Islamnya ialah Natrah atau Nadra)
kemudian berkahwin dengan seorang Islan bernama Mansor Adabi. Tetapi pada tahun
1950 ibu bapa Natrah meminta Mahkamah Singapura mengembalikan hak ke atas
Natrah kepada mereka. Setelah keputusan Mahkamah memihak kepada mereka, Natrah
telah diKristiankan semula oleh keluarganya dan cuba dibawa ke Belanda, negara
asal ibu bapanya. Jawatankuasa Bertindak Natrah menentang keputusan Mahkamah
(yang dianggotai oleh Dr Burhanuddin). Peristiwa ini telah menjadi kemarahan
orang Islam Singapura sehingga tercetusnya rusuhan hebat.
7 Denda yang dikenakan ke atas Dr
Burhanuddin adalah satu taktik politik kerajaan Perikatan. Lihat Saliha Hj.
Hassan 1974, Dr Burhanuddin Al-Helmi, A Biogarphy, B.A Graduation Exercise, Universiti Malaya hlm.50
oleh Zabidin Hj Ismail