Iringan
Zikir & Solawat
I MASJID mana jua akan ada keberkahan Allah
SWT selagi dua perkaradilaksanakan,
iaitu pertama pelbagai amalan zikr (solat, membaca Quran,
wiridan
dan sebagainya) dan kedua, adanya amalan
solawat (misalnyaDibaiíe
atau sekadar bermarhaban).
Apabila
dua kegiatan asas dalam ruang solat ini dilaksanakan, maka kitaakan
merasa ketenteraman dalam sesebuah masjid. Ketenteraman ini bukan saja kerana
suasana tenang di dalamnya walaupun masjid itu berada di kawasan sibuk seperti
di tengah bandar, tetapi yang utama ialah rasa tenang dalam jiwa jemaah atau
pengunjung yang bersolat atau berada dalam jangka masa tertentu (beriktikaf) di
dalam masjid tadi.
Zikr
dan solawat mempunyai semacam rentak atau ritme (rhythm) yang menenangkan jiwa
dan membuka hati insan kepada alam rohani. Konsep rentak ini bak denyutan yang
memenuhi alam. Dalam alam rahim, si bayi
didodoikan oleh denyutan nadi ibunya.
Tetapi apakah rentak nadi ibunya itu tidak tenang, ia akan membawa reaksi
kepada si bayi. Muzik juga mempunyai rentak yang menenangkan atau menimbulkan gejolak
perasaan. Tetapi zikr dan solawat merupakan suatu ëfitrahí iaitu unsur semula
jadi yang berasal daripada Allah SWT. Dialah yang menciptakan seluruh alam dan menentukan
rentak dalam pergerakan cakerawala,
angin, ombak sehinggalah pada setiap ciptaannya. Sesungguhnya setiap ciptaan
Allah SWT itu berzikr. Dalam atom iaitu unit terkecil yang juga disebut ëzarahí
(dalam bahasa Quran) ada zikrnya iaitu pada pergerakan atau harakah
elektron.
DIlmu
Akhlak Bhg 4 2
Rohani
kita merupakan unsur ghaib. Keimanan atau rukun Iman merupakan kepercayaan kita
kepada hal-hal ghaib iaitu yang terlihat dan terjangkau oleh deria kita.
Namun
maha suci Allah SWT, Dia telah memberikan manusia roh (roh rabbani, sila lihat
kuliah-kuliah sebelumnya). Sesungguhnya manusia merupakan ciptaan Allah SWT
yang sebaik-baiknya. Alam ghaib dapat dianggap sebagai satu dimensi tidak
ketara yang dekat dengan hakikat atau realiti kehidupan. Apabila seseorang
Islam banyak melaksanakan zikr dan solawat, dimensi ini akan lebih
mendekatinya. Jiwanya akan merasa akrab (taqarrub) kepada dimensi yang
membawanya dalam perjalanan menuju Penciptanya. Inilah teras habluminallah).
Hati
merupakan pintu yang akan membuka jalan ke arah alam roh. Zikr dan solawat bak
kunci pembuka hati atau dalam istilah tasaufnya, miftahus-sudur. Namun sebelum
menuju perjalanan tadi, ada beberapa syarat yang perlu dipenuhi.
SYARAT
PERJALANAN
PERTAMA-TAMA
seseorang itu hendaklah membebaskan dirinya daripada
belenggu
kebendaan sebegai prasyarat sebelum memulakan kembara
menuju
jalan Allah SWT.
Sesungguhnya
hidup di dunia memerlukan kebendaan ñ makan minum,
pakaian,
tempat tinggal dan sebagainya. Namun ini semua adalah keperluan untuk hidup dan
BUKAN tujuan hidup. Quran menggalakkan orang Islam berlumba dan bersaing
(sabbiqus dan sariíu) ke arah
kecemerlangan dalam mencari kekayaan dan ilmu selepas menunaikan suruhan Allah
SWT. Namun, tujuan setiap makhluk hidup kerana hendak mengabdikan diri kepada
Allah SWT.
Apabila kita menolak ketaksuban terhadap
kebendaan dan tujuan hidup kita ditujukan kepada dan untuk Allah SWT, fikiran
kita akan terhala kepada-Nya.
P
Ilmu Akhlak Bhg 4 3
Inilah
teras zikr iaitu mengingati-Nya dalam setiap detik dan helaan nafas. Hati akan
merasa lazat atau nikmat kerana mendekati Allah SWT. Apabila ini berlaku roh
dan jasmani manusia menjadi lebih mesra dan begitu juga dengan reaksinya terhadap
alam.
Sekadar contoh, kita menikmati indahnya
sinaran bulan purnama, tiupan
bayu,
sinar suria dan kicauan unggas. Nikmat ini disampaikan menerusi deria (mata,
telinga, bau, rasa dan sentuh) dan tertancap dalam otak kita. Namun nikmat yang
lebih besar ialah apabila kehadiran unsur-unsur menyelinap dalam jiwa kita atau
rohani. Hasilnya deria dalam jiwa atau roh kita yang dipanggil bashirah akan
hidup.
Apabila bashirah hidup, keindahan unsur-unsur alam tadi tidak dilihat
sekadar
indah pada luarannya, tetapi betapa indahnya Pencipta-nya.
Keindahahan
Pencipta merupakan sebesar-besar nikmat yang diperolehi oleh yang dicipta iaitu
manusia. Peranan bashirah dalam hal ini
bak persamaan matematik: Bashirah =
f(deria, hati, rahsia hati).
Keindahan Allah SWT dalam dua bentuk yang
disebut dalam asma-ulhusna (nama-nama
agung Allah) yang kesemuanya 99 yang tercatat dalam alQuran. Dua daripada sifat
tadi yang merujuk kepada keindahan ialah Jamal dan Jalal.
Jamal
bermakna indah; sedangkan Jalal bererti
agung. Manusia boleh
bersifat
jamal dengan berpakaian indah, bersopan santun yang indah, suka pada kesenian
yang dibolehkan Islam dan sebagainya. [Namun manusia tidak boleh bersifat jalal kerana ia merupakan sifat Rubbubiyah. Bab
ini akan dijelaskan dalam kuliah selanjutnya, insya-Allah.]
[Catatan Berfikir merupakan salah satu ciri
kebijaksanaan atau cendekia.
Pengasas
falsafah moden Barat, Rene Descartes, berkata ëcorgito ergo sumí (Bahasa Latin
yang bermaksud: Aku berfikir maka aku wujud/hidup). Namun Ilmu Akhlak Bhg 4
4pemikiran Descartes bersifat keperluan dunia dan terputus daripada hala
tuju Ilahi.] Manusia Islam adalah insan pasrah yang berfikir atau berakal. Sesungguhnya
'berakal' adalah salah satu syarat bagi melaksanakan rukun Islam (syariat).
Hayatilah maksud firman Allah SWT [maksud ayat ini antara lain pernah membuat
Nabi Muhammad saw menangis tersedu-sedu: ëíSesungguhnya pada di sebalik kejadian tujuh
petala langit dan bumi dan peredaran siang dan malam itu ada tanda-tanda
kebesaran dan keagungan Allah bagi mereka yang boleh berfikir.íí
Maksud
ëmereka yang boleh berfikirí ialah dari frasa Arab: ulil-al-bab.
Kekata
dasar Arab yang digunakan di sini bukan ëbabí yang bererti pintu atau gerbang.
Sebaliknya, yang dimaksudkan ialah ëlubí
yang membawa maksud ëlubuk jiwaí atau rahsia hati yang seiras dengan istilah
yang amat sering digunakan dalam tasauf iaitu, ësirrí.
Dalam
ayat tadi yang sering dibahaskan oleh para ulama tasauf, antara lain
ada
dua makna yang tercerna:
! Sistem alam manusia atau dipanggil ësistem
suriaí yang diaturkan begitu rupa sehingga cakerawala tidak berlanggar, siang
dan malam berlaku akibat gerakan cakerawala. Ini semua diatur oleh Allah SWT atau
dipanggil sunatullah.
! Yang lebih menarik perhatian para ulama
tasauf ialah peranan
golongan
berfikir iaitu yang akalnya cuba meneroka rahsia ciptaan
Allah
termasuk hukum graviti, peredaran cakerawala dan sebagainya sambil terus
berzikr kepada-Nya. Selepas ayat tadi, sambungannya pula Allah SWT menyatakan
dengan maksud bahawa golongan berfikir ini ëîberzikir semasa berdiri, rukuk dan
baringíí . Sebenarnya kekata yang digunakan penuh perlambangan dan tidak dapat
dihuraikan sekali gus di sini, tetapi yang nyata insan yang berakal itu hendaklah
berfikir dalam rangka meneroka ilmu Allah SWT, menilai keajaiban Ilmu
Akhlak Bhg 4 5
ciptaan-Nya.
Sebagai khalifah (pengurus bumi), ia hendaklah menggunakan
ilmu
sebagai amanah tadi demi kebaikan semua ciptaan-Nya.
MENAKLUKI
ROHANI
MENAKLUKI rohani merupakan satu pencapaian
penting seorang pengamal tasauf. Pencapaian ini berlaku selepas melalui
perjalanan rohani yang amat sukar lagi perih. Hati mesti ditakluki dalam setiap
detik dan keadaan. Hanya dengan cara inilah insan dapat mengatasi sifat tabii
atau semula jadinya iaitu 'lupa dan lalai' . Tanpa 'lalai dan lupa', seseorang
dapat melaksanakan suruhan dan larangan Allah SWT atau diistilahkan dalam
kalimat Quran, ammar maaruf nahi munkar. Ammar maaruf atau perbuatan baik lebih mudah dilakukan berbanding dengan nahi munkar. Ini disebabkan perbuatan serong
berlaku tanpa disedari kerana adanya unsur lupa menyelinap pada hati atau akal
manusia. Keadaan ini dipanggil 'ingatan tidak mendalam'
[Catatan
Dalam ilmu jiwa atau psikologi, ingatan dianggap kesedaran atau
consciousness.
Manusia berada dalam keadaan sedar
(conscious), bawah sedar(sub-conscious) atau tidak sedar (unconscios).]
Contoh:
Apabila lampu trafik memancarkan warna merah, kenderaan
berhenti.
Apatah lagi jika kamera trafik terpasang. Pemandu menyedari ada
undang-undang
jalan raya dan ada pula 'mata' memerhatikan, jadi ia
menghentikan
kereta.
Pada
hal, sebagai Muslim, kita sedar bahawa kita senantiasa diperhatikan
Allah
SWT dan para malaikatnya yang membuat catatan amal baik dan buruk kita. Namun
kebanyakan manusia 'lupa' akan hakikat ini. Teras tasauf adalah ihsan yang
didefinisikan oleh Rasulullah saw dalam sebuah hadis terkenal -- ihsan ialah
seolah-olah kita melihat Allah SWT dan jika tidak dapat berbuat demikian, kita
tahu Allah melihat kita. Inilah juga yang dimaksudkan dengan melihat
menggunakan mata hati atau bashirah.
M
Ilmu Akhlak Bhg 4 6
Kerana
ihsanlah, maka kalangan ahli sufi menyebut bahawa ia tidak melihat di kanan,
kiri, atas dan bawah sisinya selain daripada Allah SWT.
PERATURAN
ALLAH SWT
alam soal undang-undang manusia, senantiasa
ada lubang untuk dibolosi
(loopholes)
sehingga peguam yang licik dapat
melepaskan penjenayah
seperti
dalam cerita mafia di Amerika Syarikat. Sebaliknya terjadi dengan undang-undang
Allah SWT. Tiada satu makhluk
pun
yang terlepas daripada proses keadilan-Nya pada akhirat. Saksi manusia bukan
saja terdiri daripada para malaikat yang mencatat kebaikan dan keburukannya,
bahkan kulit dan anggotanya dapat berkata-kata untuk
mengesahkan
atau menafikan dapatan yang sudah dirakamkan. Tiada cacat dan cela pada
undang-undang Allah SWT berbanding dengan undang-undang manusia yang senantiasa
berubah-ubah. Sesungguhnya manusia tidak sunyi daripada berbuat kesilapan
kepada Penciptanya. Demi mensucikan diri, Allah SWT mengizinkan manusia
bertaubat(kembali kepada-Nya) dan memohon keampunan-Nya (istighfar). Oleh itu,
ciri manusia yang berfikir ialah merenungi kesilapannya dan segera membetulkan
diri.
Ganjaran
bagi ulil albab ialah makrifatullah atau pengetahuan mengenai
Allah.
Sering
hal ini dikaitkan dengan kononnya insan berfikir ini mempunyai kuasa untuk
melihat keghaiban atau berinteraksi dengan benda-benda ghaib. Dapat melihat
benda ghaib hanyalah suatu pemberian daripada Allah SWT. Hal ini berlaku kepada
sesiapa saja menurut pilihan Allah. Hal ini tiada guna dibahaskan kerana Allah
SWT bebas memilih makhluknya. Satu lagi perkara yang perlu dihindarkan ialah
tanggapan (notion) bahawa makrifat adalah ilmu perkara-perkara pelik. Orang
yang bertasauf kononnya menghadap sangat akan ilmu sedemikian. Pada hal jika
ahli tasauf
D
Ilmu Akhlak Bhg 4 7
mendambakan
sedemikian, ia tidak lagi ikhlas. Walhal, ikhlas merupakan sifat utama untuk
mengenal Allah SWT. Jadi, dapat disimpulkan makrifat ialah imbalan kepada ulil
albab. Mengetahui hubungan makhluk dan Khaliknya merupakan satu ilmu yang tiada
ternilai.
Proses
makrifat akan membuat seseorang menyedari bahawa dirinya fana'
atau
lebur bak debu-debu yang merupakan asal kejadian manusia pertama.
Lihat
sajalah taburan bintang pada malam yang cerah. Semua cakerawala
yang
bernyala (dipanggil bintang) bertaburan seperti debu. Bandingkan saiz
bintang
yang begitu besar berbanding dengan bumi, apatah lagi dengan diri kita. Nyatalah
pada Penglihatan Khalik, kita semua hanyalah debu-debu yang berterbangan.
Rasa
lebur tadi membawa rasa lemah sehingga hilang segala daya upaya.
Tingkat
rasa (maqam) ini disebut haqaulah (dari kalimat yyang dizikirkan iaitu lahaula
wala quwwata illah billah)Rasa lemah mengecilkan manusia, dan jadilah ia insan
dhaif (manusia kerdil
--
serba kekurangan dan kelemahan) apabila melihat jalinan hubungannya
dengan
Penciptanya.
Terdapat
ungkapan sufi yang menceritakan ironi kelemahan tadi:
Lemah
di sisi Allah
Diberkati-Nya
dengan kekuatan
Takbur
di sisi Allah
Dilimpahi-Nya
dengan kelemahan
Ungkapan
ini menceritakan rahsia atau lub pada diri ulil albab sehinggalah
Allah
SWT jua yang menjaganya daripada kelalaian dan kealpaan. Tingkat ini
dipanggil
'mahfuz' yang diberikan kepada manusia biasa (berbanding dengan
ma'sum
atau tingkat tanpa dosa yang diberikan Allah kepada para nabi-Nya.)
Ilmu
Akhlak Bhg 4 8
PELENGKAP
ZIKR
SOLAWAT adalah kalimat cinta dan pujian yang
ditujukan kepada Nabi
Muhammad
saw, manusia unggul yang diberikan gelar
Kekasih Allah. Baginda merupakan makhluk paling mulia (afdhalul makhlukat) dan
rahmat seluruh alam (rahmatan lil 'alamin) sehingga Allah SWT dan para
malaikat-Nya bersolawat ke atas baginda. Quran menjelaskan bahawa Allah SWT memerintahkan
orang beriman agar bersolawat kepada baginda. Perintah solawat ini besar sekali
ertinya. Solat merupakan penegak atau pendiri agama. Solat ialah hubungan tegak
atau vertikal manusia dengan Penciptanya. Bahkan dalam solat, salah satu
daripada lima rukun (perkara yang diwajibkan dan tidak sah solat tanpanya)
ialah dengan bersolawat pada bahagian tasyahud sebelum salam pertama.
Pada
hari kiamat, manusia meminta bantuan para rasul agar meminta Allah SWT
melaksanakan perhitungan atau perkiraan, Hisab. Selepas Nabi Adam dan satu
persatu nabi yang menolak untuk berbuat demikian, maka sampailah giliran
manusia meminta Nabi Muhammad saw. Ternyata penutup nabi inilah yang berjaya
diperkenankan oleh Allah SWT. Bantuan tadi dipanggil syafa'at.
Nabi
Muhammad adalah 'pembantu' kepada umatnya. Oleh itu, solawat merupakan bantuan
untuk menjadikan zikr lebih berkesan. Tegasnya, zikr dan solawat seiringan. Menyebut nama Muhammad dengan
penuh hormat dan cinta kepadanya sudah merupakan sebahagian daripada solawat. Kalimat zikir
tertinggi ialah lailaha illah dan dilengkapkan dengan muhammad-ur-rasullah
. Terdapat pelbagai solawat dari yang mudah sehingga kepada yang berupa doa
panjang. Sesungguhnya pada solawat, terdapat kesan penawar atau penyembuh yang
membantu manusia dalam dalam proses atau kembara mengenali Penciptanya.