ASPIRASI / INSPIRASI

Ilmu Massa, Turath, Sejarah. Analisa Kajian Budaya Pemikir. Peradaban Insani Kalbu Akal Mencerah. Hakikat Amal Zikir Dan Fikir. Ilmu, Amal, Hikmah Menjana Pencerahan. Ulul-Albab Rausyanfikir Irfan Bistari. Tautan Mahabbah Mursyid Bimbingan. Alam Melayu Alam Islami Tamadun Melayu Peradaban Islami. Rihlah Ilmiah Menjana Pencerahan Pemikiran, Kefahaman & Ketamadunan (Ilmu,Amal,Hikmah & Mahabbah) - Inspirasi: Rizhan el-Rodi

Syekh Prof. Dr. Judah bin Muhammad Abu al-Yazid al-Mahdi

Foto: Syekh Judah bersama Syekh Abd Salam al-Syazuli,Syekh Mahmud, Syekh Muhib Basha

Semalam, Khamis telah pulang ke rahmatullah seorang ulama besar al-Azhar, Syeikhuna al-‘Arif biLah Prof. Dr. Judah bin Muhammad Abu al-Yazid al-Mahdi al-Husaini. Beliau adalah guru kami ketika belajar di Universiti al-Azhar cawangan Tanta, Mesir dahulu. Beliau juga adalah guru sahabat kami, al-Fadhil Syeikh Muhammad Fuad al-Maliki. Dr. Judah adalah seorang pakar dalam bidang tafsir dan ilmu al-Quran. Beliau adalah dekan pertama Fakulti al-Quran, Universiti al-Azhar ketika awal penubuhannya.
Beliau juga adalah syeikh tariqat yang terkenal di Tanta, Mesir, iaitu Tariqat Naqsyabandiyyah al-Khalidiyyah al-Judiyyah. Majlis zikir dan Dala’il al-Khairatnya diadakan setiap hari Jumaat di dalam Masjid Sayyidi Ahmad al-Badawi, bersebelahan dengan makam wali besar tersebut. Al-faqir beberapa kali menghadirinya dan mengambil bai’ah tabarruk dengan beliau. Keasyikan beliau dengan Sayyidi Ahmad al-Badawi begitu dalam sehingga menghasilkan hubungan kerohanian yang amat erat.
Datuknya sebelah ibu, Syeikh Judah bin Ibrahim al-Naqsyabandi (w. 1928) (lihat sedikit manaqibnya) adalah khalifah kepada imam naqsyabandi yang terkenal, iaitu al-Muhaddith Syeikh Ahmad Dhiya’uddin al-Kumusykhanawi, pengarang Ramuz al-AhadithNamun, Dr. Judah tidak sempat mengambil bai’ah dengan datuknya itu, beliau hanya mengambil bai’ah dari anaknya, iaitu pakcik beliau Syeikh ‘Isa bin Judah al-Naqsyabandi.
Dr. Judah merupakan seorang alim sufi yang jarang ditemukan tolok bandingnya. Karya-karyanya banyak diresapi sentuhan kerohanian yang kuat, termasuklah kitab muqarrar tafsir al-Qurannya (ضياء الفرقان) yang diajarkan kepada para pelajar kuliah.
Beliau dilahirkan pada tahun 1944 di al-’Aziziyyah, Muhafazah al-Syarqiyyah iaitu tempat kelahiran al-’Allamah al-’Azizi pensyarah kitab al-Jami’ al-Saghir yang terkenal. Beliau pernah belajar di al-Ma’had al-Ahmadi, Tanta dan menimba ilmu dari guru-gurunya, terutama dari Mawlana al-Imam Syeikh Muhammad Khalil al-Khatib. Beliau membesar dalam mazhab Syafi’i dan akidah ’Asy’ari.
Beliau kemudian berpindah ke peringkat universiti dan memasuki Fakulti Usuluddin di al-Azhar. Beliau pernah belajar dengan Syeikhul-Azhar Imam Syeikh ’Abdul Halim Mahmud. Beliau kemudian meneruskan pengajian sehingga ke peringkat master dan Ph.D dengan judul tesisnya: (منهج الإمام أبي الحسن الواحدي في التفسير).
Apabila Universiti al-Azhar cawangan Tanta dibuka beliau telah berpindah ke Tanta dan terus menetap di situ sehinggalah ke akhir hayatnya. Dr. Judah sangat jarang meninggalkan ibadah umrah dalam bulan Ramadhan setiap tahun dan menziarah makam baginda Rasulullah SAW. Beliau juga bermusafir ke Kaherah hampir setiap minggu menziarahi makam-makam Ahlul Bait dan juga menyampai pengajian di Akademi Sufiyyah, al-’Asyirah al-Muhammadiyyah.
Ramai pelajar Malaysia yang telah berbai'ah dengan beliau. Khalifah Dr. Judah di Malaysia ialah Ustaz Hj. Zamzuri Harun.
Hingga kini, beliau telah menghasilkan lebih dari 20 buah karya. Antaranya:
1- بحار الولاية المحمدية في مناقب أعلام الصوفية() (muat turun)
2- (الاتجاه الصوفي في تفسير القرآن الكريم)
3- Tahkik kitab (تذكرة أولي الألباب في مناقب الشعراني سيدي عبد الوهاب)
4- (سيدي أحمد البدوي)
5- (مبادئ التفسير الإشاري تطبيقاً على سورة ياسين)
6- (الإيمان والتقوى في القرآن الكريم)
7- (فضائل القرآن الكريم)
8- (موسوعة آل البيت)
9- (النفحات الجودية في الطريقة النقشبندية)
10- (الرابطة عند النقشبندية)
11- (مسألة وصول ثواب القرآن وجواز إهدائه للموتى)
12- (التصوف روح الإسلام)
13- (علوم القرآن)
14- (أصولُ التَّصوفِ في القرآن الكريم والسُّنَّةِ المحمَّديَّةِ) (muat turun)
15- (هدي النيرين)
16- Lain-lain.

Rujukan:

رحم الله أستاذنا وشيخنا
ونسأل الله بمنه وكرمه أن يتغمده بواسع رحمته
وأن يلحقه بالأنبياء والشهداء والصالحين

* Penulis juga pernah tabaruk tariqat al-Naqsyabandiyyah dengan beliau serta diizinkan ijazah 40 tariqat lain. mengikuti pengajian beliau kitab dan ilmu tafsir dan kitab 'Jami' Usul Auliyaa' serta majlis zikr dan tawajuh di jami' al-Ahmadi, Tanta (Masjid Sayyid Ahmad Badawi) Aurad2 diijazahkannya kepada penulis masih berada dengan penulis. al-fatihah....